Obrazem: Modernější vlaky pro Břeclavsko. Arriva ukázala první jednotky Stadler GTW
Jednotky jsou vybaveny podle požadavků kraje, nechybí například místa pro přepravu kol.
Společnost Arriva vlaky a Jihomoravský kraj dnes ukázaly první dvě jednotky Stadler GTW v barvách a vybavení pro Jihomoravský kraj. Celkem 13 vlakových jednotek Stadler GTW bude od poloviny prosince vozit cestující na Znojemsku, Břeclavsku a Hodonínsku. Dopravce pořízením zdvojnásobil počet těchto jednotek ve svém vozovém parku.
Jde o jednotky po německém dopravci Hessische Landesbahn. Pro provoz v Česku budou vybaveny informačním systémem, připojením k internetu nebo zásuvkami a budou navíc v jednotném barevném schématu Jihomoravského kraje, který cestující znají například z elektrických jednotek Moravia, jež budou provozovat i v dalších letech České dráhy.
Díky výrazně růžové barvě, která je součástí jednotného designu jihomoravských vlaků, se jim občas přezdívá ibalginy. „U těchto Stadlerů to není pouhá bohemizace, tedy doplnění prvků zabezpečení, umožňujících provoz v Česku. Na základě smlouvy s krajem řešíme ve vlaku i umístění automatu, systém automatizovaného sčítání cestujících nebo navigační systém pro slabozraké a nevidomé. Provedli jsme kompletní výměnu sedaček a uspořádání interiéru se změnilo tak, abychom naplnili požadavky kraje na multifunkční prostory pro přepravu kol, protože jednotky budou nasazeny i na trati Břeclav- Znojmo,“ řekl v podcastu Cesty Zdopravy.cz Michal Štěpán, výkonný ředitel Arriva vlaky. Modernizaci zajišťuje společnost Škoda Pars ze skupiny Škoda Group.
Arriva vlaky bude od prosincové změny jízdního řádu zajišťovat provoz na linkách S8 Znojmo – Mikulov – Břeclav, S52 Zaječí – Kobylí (– Hodonín) a S91 Hodonín – Veselí nad Moravou – Velká nad Veličkou – Vrbovce (– Myjava). „Naším dlouhodobým záměrem je přilákat lidi k cestování vlakem. Modernizované vlaky nabízí všestranný komfort od klimatizace, internetového připojení až po prostor na převoz kol pro cyklisty. Ročně zaplatíme 231 milionů korun za 1,4 milionu ujetých kilometrů,“ uvedl náměstek hejtmana Jihomoravského kraje Jiří Crha.
Zajímavě může zamíchat kartami v tomto případě ještě zavádění ETCS. Podle smlouvy s krajem má mít Arriva jihomoravské Stadlery vybaveny vlakovým zabezpečovačem ETCS od prosince 2025. Ovšem stát plánuje zavést výhradní provoz pod vedením zabezpečovače ETCS na koridorech i na jižní Moravě od ledna 2025. To může znamenat komplikaci pro linku Hodonín – Veselí nad Moravou – Vrbovce, která mezi Hodonínem a Rohatcem vede po koridoru.
Nabízí se proto otázka, zda by po zmíněnou dobu nejezdily vlaky odklonem přes Slovensko po dnes už pravidelně nevyužívaných tratích z Hodonína do Holíče a dále do Skalice na Slovensku a Sudoměřic. „Platí, že k prosinci 2025 bychom měli být vybaveni ETCS. Rozhodnutí o řešení přechodného stavu je na Jihomoravském kraji. Asi nepřímo mohu potvrdit, že takové řešení odklonů by mohlo být jednou ze zvažovaných alternativ,“ řekl při natáčení podcastu Štěpán.
Pro fanoušky železnice by to byla nevídaná příležitost svézt se přes hranice ze Sudoměřic do Skalice na Slovensku po trati, kde pravidelná osobní doprava nejezdí už od prosince 2007.
Arriva provozuje už 12 Stadlerů GTW na Zlínsku. „Jedna jednotka je dlouhodobě odstavená a ještě u dalších dvou jsou problémy. Jejich výkon je ale poměrně konsolidovaný a co se týká závad, jsou to nahodilosti. Myslím, že s nimi můžeme být spokojeni,“ dodal Štěpán.
Arriva vlaky podepsala smlouvu na provoz vlaků loni na konci června. Desetiletý kontrakt počítá s částkou 231 milionů korun ročně v brutto smlouvě, kdy riziko tržeb jde za objednatelem. Ročně jde o výkony v objemu 1,4 milionu vlakokilometrů. Nabídku do soutěže podaly ještě České dráhy a Leo Express.
Celý podcast s Michalem Štěpánem Vám přineseme tento pátek kolem poledne.