Železnice

Model železnice v Opavě bude mít téměř kilometr kolejí

Práce na novém kolejišti železničních modelářů ze Lhoty. Foto: ZM Lhota
Práce na novém kolejišti železničních modelářů ze Lhoty. Foto: ZM Lhota
Kolejiště bude připomínat provoz v druhé polovině minulého století. Na trati se tak budou potkávat parní lokomotivy, dieselové stroje i pendolino.

Bezmála kilometr kolejí, tři kilometry drátů rozvádějících elektřinu, 300 výhybek a tisíce hodin práce. V Opavě vzniká jeden z největších klubových železničních modelů v Česku. Rozprostírá se na 75 metrech čtverečních a veřejně přístupný by mohl být už koncem února. Pokud to tedy opatření související se současnou epidemií koronaviru umožní. ČTK to řekl vedoucí spolku Železniční modeláři Lhota Jakub Javorek.

Spolek svůj model až do loňského léta stavěl ve Lhotě nedaleko Opavy. Rozhodl se ale jít do větších prostor a vybudovat si vlastní halu. Koupili pozemek, ale zatím chybějí peníze na samotnou stavbu. Proto si modeláři našli dočasný azyl v pronajatých prostorách v Opavě. Tam svůj model přestěhovali a nyní jej zvětšují. Věří ale, že se v budoucnu opět vrátí do nedaleké Lhoty. Tentokrát už do vlastní haly.

Původní kolejiště mělo 35 metrů čtverečních. Nyní budeme mít 75 metrů,“ řekl Javorek. Bude podle něj zahrnovat i víc než 900 metrů kolejí. „Nyní dokončujeme jejich pokládku, další hrubé práce a rozvody elektřiny. Až bude vše fungovat, začneme modelovat krajinu. To je časově nejnáročnější část práce. Aby vše vypadalo věrně a bylo propracované do detailu, může to trvat u tak velkého modelu i 15 let,“ řekl.

Podoba 60. až 90. let

Období, které opavský model železnice bude zastupovat, datoval od 60. až do 90. let minulého století. Na trati se tak budou potkávat parní lokomotivy, které v té době byly už na ústupu, první dieselové stroje i pozdější soupravy. Občas ale lidé uvidí i moderní vlak, například Pendolino. „Jednou za čas na trať pustíme i něco současného, aby hlavně děti mohly vidět ten kontrast,“ vysvětlil.

Dodal, že hodně bude záležet i na vymodelované krajině, která bude z velké části odpovídat fantazii tvůrců a možnostem prostoru. Příchozí v ní ale najdou i známá místa z Opavska a Krnovska. Svou roli sehraje model železničních zastávek například v Miloticích nad Opavou či v Třemešné ve Slezsku. V případě Třemešné lidé uvidí i přechod na úzkokolejnou trať a pak i úzkokolejku vedoucí na Osoblažsko. „Vymodelované máme například už i domy z Těšínské ulice v Opavě či pohraniční vojenská opevnění. Do budoucna chceme na kolejiště umístit i památník 2. světové války v Hrabyni,“ řekl Javorek.

Lidé mohou mít za příspěvek v kolejišti vlastní figurku

Součástí krajiny budou i figurky lidí čekajících například na nádražích či pohybujících se v terénu. Lidé mohli na vznik modelu přispět, odměnou jim bude například právě jejich figurka. „Zájem o figurky byl velký. Jedna paní tak pojede na motorce, další přispěvatel bude chytat ryby u řeky. Lidé si přejí v rámci modelu dělat to, co dělají rádi i v běžném životě,“ uvedl.

V klubu je nyní 11 aktivních členů. Rozdělaná práce je ale na desetiletí. Javorek proto říká, že nyní vše připravují pro budoucí generace. Hledat tak budou i následovníky. Pomoci by jim v tom měl i záměr otevřít v Opavě kroužek železničního modelářství. I když se sháněním zájemců to může být podle vedoucího spolku složitější. „Dnešní děti nejsou moc manuálně zručné a trpělivé. Železniční modelařina ale právě toto vyžaduje,“ řekl.

Zájemcům navíc takový kroužek nabídne široké spektrum činností. „Na rozdíl od lepení modelů lodí či letadel, kdy se dělá pořád to samé dokola, u železničních modelů jsou činnosti různorodé. Modelář svařuje železné rámy, řeže dřevěné desky, šroubuje, pájí, pracuje s modely i elektrickými rozvody. Navíc sofistikované modely řídí počítač,“ uvedl modelář. Dodal, že jejich kroužek by měl jít s dobou a nabídnout dětem i práci s moderními technologiemi, jako jsou 3D tiskárny a lasery.

Stavba modelu je podle Javorka finančně nákladná. Jen přesun kolejiště ze Lhoty do Opavy a jeho základní rozšíření vyšlo na 400 000 korun. Dalších víc než šest milionů korun bude stát dodělání všech staveb, modelů a detailů v následujících letech. Modeláři z Opavy věří, že financovat jim činnost pomůže vybírané vstupné a sponzoři. První více či méně veřejné zpřístupnění modelu chystá klub na konec února, kdy bude slavit desáté výročí svého vzniku. „Je ale otázkou, v jakém rozsahu nám to umožní epidemie koronaviru a vládní opatření,“ zakončil Javorek.

Více informací o činnosti modelářů je na jejich stránkách.

ČTK

Odebírat
Upozornit na
guest
27 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Lukáš

Jo, Opava je zajímavé město.

Oldřich Sládek

Držím palce, ale proč proboha v té úpadkové velikosti, ve které se nedá skutečně modelovat provoz, protože na to není prostě místo?!? Jedině modulové TT! 🙂

Ondřej

I coby téčkař musím říct, že Vaše poznámka zní lehce ukřivděně 🙂

Vin

Zajímá mě plánek nového kolejiště … ještě jsem ho nenašel … asi je tajný … 🙁

robert

Nádherná práce. Určitě podpořím a navštívím. 🙂

Zdeněk Frič

Do Opavy se už asi nepodívám,ale držím pěsti a přeji hodně zdaru.

Josef Král

Proč se tam nepodíváte? I já přeji mnoho zdaru.

Ondřej

Nechce se mu…

Marťas

„Modelář svařuje železné rámy, řeže dřevěné desky, šroubuje, pájí, pracuje s modely i elektrickými rozvody.“ Hmm, takže letečtí a lodní modeláři stavějí dopravní prostředky, zatímco železniční svařují rámy, šroubují, rozvádějí no a modely dopravních prostředků … si potom koupí.

Radek

To si moc nepochopil. Železniční modelář si pochopitelně dělá i dopravní prostředky. Pendolino nikde neseženeš. Letecký modelář ale dělá jen letadla. Ten lítá venku normálně v prostoru. Dokonce nepotřebuje budovat ani letiště, nic. Může kamkoliv na louku. Totéž lodní. Ten jde na rybník.

Radek

Prst dolů mám za co? Podívej se na stránky toho klubu. Dělají si všechny modely.

PetrD

Řekl bych že za tento názor “ Dokonce nepotřebuje budovat ani letiště, nic“ Tohle platí tak maximálně pro nějake rekreační polétání s bublinkáčem s přístáním do vysoké trávy. Takže s tím, že nepotřebují modelářské letiště, jste mimo.

Ondřej

Můžeme někde takové modelářské letiště vidět? S ranvejema, terminálem, přepravníkem zavazadel, přepážkama k odbavení cestujících, kontrolní věží, cargo terminálem atd.?

MHD

Zásadní informaci, a to o jaké jde modelové měřítko, se člověk dozví až v odkazu. 🙁

Radek

Jak není uvedené měřítko, vždycky je to H0. Oni tak nějak jiné měřítko neuznávají a považují to za automatické… Je to škoda. H0 je všude. Kor u modelářů bych očekával, že sáhnou po měřítku které není tak rozšířené, aby ukázali lidem něco jiného. Možná kdyby byla větší informovanost, lidé by svým dětem kupovali TT, nebo N a i v malé garsonce by mohl vyrůst skvělej modelář.

Dominik

Přesně jak říkáte. Je to škoda, osobně preferuji TT, H0 mi připadají moc velké. I když mi připadá, že jsou 2 velké skupiny modelářů H0 a N, a TT je jen malá skupinka.

Marťas

H0 je dobrá, když chcete tvořit vlastní modely. Jsou větší, tak se snáz dělají a taky se na ně lépe divá. N je zase pro ty, kteří chtějí hlavně modelovat provoz, protože i z malé plochy se dá hodně získat. TT mně spíš připadá jako tradiční velikost z dob NDR, ale kdo se rozhoduje pro vláčky dneska a začíná s čistým stolem, asi už po TT nesáhne.

Dominik

TT bude varianta pro ty, kdo mají málo prostoru na H0, protože tam, kde kvůli prostoru vytvoříte z H0 pouze základní ovál, tak v TT můžete stvořit trošku složitější kolejiště (a stále tam jsou realistické detaily), je jasné, že čím větší, tím se lépe dělají modely, ale ani TT není tvoření vlastních modelů taky až tak náročná.
Nevím, před pár lety zažívalo TT docela pěknou renesanci, ale nevím, jak je tomu nyní. Ale i přes renesanci je jasné, že hlavní 2 skupiny jsou H0 a N.

Tomáš Tyll

Zdravím, ad „asi už po TT nesáhne.“ Tento úsudek je mylný. Každá z nejběžnějších velikostí H0, TT, N má své výhody a nevýhody, lépe je uvědomit si, že jde o vlastnosti. Velikost TT vznikla v USA, to, že se historicky stala modelovým měřítkem „z dob NDR“ je dávno pryč. Je celkem lhostejné, zda někdo holduje stabilnímu domácímu kolejišti, či klubovému, nebo modulovce, vzniklé (zjednodušeně řečeno) v českých poměrech po roce 1990 a rozšířivší se díky založení klubu Zababov Vladimírem Soukupem, Františkem Rokytou, Alešem Zítkem a Radkem Šindelářem v roce 2000 do dnešního stavu s několika sekcemi v H0, TT i… Číst vice »

Ketchup1970

V mem dětství byla nejčastěji TT od Piko. A N byla rarita alespoň v mem okolí . H0 byla častější , ale do paneláku velká .

Jan Neruda

To snad ani není potřeba zdůrazňovat. Opravdoví modeláři jedině H0

Jiří Kocurek

Ještě je tady živá pára (live steam). A to se i povozíte
https://www.youtube.com/watch?v=iJ1f93yw7A8

Kubrt

Jeď to říct japonským modelářum, že ty jejich enka nejsou pravé modely…

Rudolf Tuček

Správná velikost je 0 a ne nějaká poloviční nula. 🙂

Ketchup1970

Správná velikost je 75C 😀😀

Pietro

Tak H0 je takové měřítko, kde se drobné nepřesnosti při tvorbě model lépe schovají. Menší měřítka vyžadují více trpělivosti a přesnosti, aby modely nevypadaly komicky. Opravdoví modeláři nechají H0 bez povšimnutí. 🙂 🙂

BND 30

Parádní projekt, pánové, těším se na návštěvu !