Mobilní STK poprvé v Česku. Inspekce ukázala, co vše bude kontrolovat přímo na silnicích

STK na kolech se zaměří na brzdy, řízení, zavěšení náprav, pneumatiky a emise.
Inspekce silniční dopravy (INSID) představila technologickou novinku, která jí umožní komplexní kontrolu technického stav kamionů, autobusů i osobních aut přímo v provozu na silnicích.
Prezentace proběhla na dálnici D11. První kus mobilní STK dorazil tento týden do Česka od polského výrobce PT Wanicki, druhý bude následovat do konce října. Podobné jednotky již několik let využívá polská silniční inspekce ITD nebo úřady v Rakousku a Maďarsku.
Do Česka míří první mobilní STK. Kupkovy jednotky si je nechaly vyrobit v Polsku
Mobilní kontrolní jednotka inspektorům umožní detailní kontrolu technického stavu vozidel přímo na silnici. Dva speciály přijdou inspekci na 25 milionů korun, do ostrého provozu budou nasazeny během listopadu, do té doby bude probíhat odborné školení inspektorů.
Cena se skládá ze dvou vozidel DAF XD 410FAN za 7,45 milionu, které budou mít na podvozku speciální kontejnery s mobilní jednotkou. Ty vyjdou na 17 milionů korun, za zbylých necelých 150 tisíc korun výrobce zajistí proškolení inspektorů.
Uvnitř návěsů se nachází speciální vestavba s administrativním zázemím pro inspektory a technologií srovnatelnou s výbavou klasické STK.
Po příjezdu na místo inspektoři pomocí hydraulického jeřábu spustí technologii na zpevněnou plochu a během několika minut rozloží kompletní pracoviště. Stanice pak umožní například měřit účinek a souměrnost brzd, zkontrolovat řízení a zavěšení náprav nebo ověřit emise.
„Mobilní STK se vůbec poprvé objevuje v Česku, naši kolegové v zahraničí s ní mají skvělé zkušenosti. Je to další důležitá technologie, kterou bude Inspekce silniční dopravy využívat pro svou odbornou kontrolní činnost v rámci resortu dopravy,“ uvedl ministr dopravy Martin Kupka.
Podle zástupce dodavatele vestavby Jana Spyry ze společnosti Z. P. U. Auto Truck Spyra jsou mobilní STK výsledkem několikaletého vývoje a praktických zkušeností z evropského trhu.
„Mobilní STK prověří vozidlo v terénu prakticky stejně důkladně jako kamenná stanice. Odhalí například nefunkční brzdy, vůle v zavěšení náprav nebo manipulace s emisními systémy,” uvedl ředitel kontrolní sekce INSID Pavel Bergman.
Pokud inspektoři zjistí nebezpečnou závadu, vozidlo přijde o technickou způsobilost k provozu a případně mohou zadržet osvědčení o registraci vozidla (ORV).
Obě mobilní STK nyní čeká několik týdnů testování ve státní zkušebně.
Co mobilní STK kontroluje
Jde zejména o brzdy, řízení, zavěšení náprav, pneumatiky a emise.
Brzdy (válcová zkušebna brzd)
Přibrzďování kola patří k nejčastějším příčinám požárů kamionů. Válcová zkušebna brzd umožní zjistit, zda je brzdný účinek dostatečný, souměrný a zda některé kolo nepřibržďuje nebo není zablokované.
Řízení a zavěšení náprav (zařízení pro testování vůlí přední nápravy, tzv. vytřasadla)
Vůle v zavěšení nebo řízení mají zásadní vliv na chování vozidla. Tzv. vytřasadla umožní odhalit závady, které jsou při běžné silniční kontrole vizuálně neodhalitelné. Vozidla se závadami v oblasti řízení a zavěšení náprav se mohou chovat nestabilně a mít zhoršenou schopnost manévrování. V určitých situacích to může vést až k tomu, že se stanou neřiditelnými nebo se dokonce převrátí.
Zásuvky a spojovací zařízení
Vadná elektrická zásuvka může vyřadit osvětlení návěsu nebo způsobit jeho špatnou funkci. Opotřebené spojovací zařízení se může při jízdě uvolnit. Výsledkem může být přívěs, který zadními světly signalizuje brzdění namísto odbočování (případně nesvítí vůbec), nebo odpojený návěs v provozu – tedy situace, které ohrožují všechny na silnici.
Pneumatiky (hloubka dezénu)
Sjeté pneumatiky ztrácejí přilnavost, mají výrazně delší brzdnou dráhu a hrozí jejich prasknutí. U několikatunového kamionu to znamená smyk nebo úplnou ztrátu kontroly nad vozidlem, často s fatálními následky. Mobilní STK dokáže takový stav okamžitě odhalit.