„Mistr Yoda“ levného létání. Zemřel zakladatel aerolinek, které 45 let neprodělaly
Je to koncept, který nemusí mnoha lidem vyhovovat, nicméně se za posledních dvacet let stal normou zejména na kratších letech.
Je to koncept, který nemusí mnoha lidem vyhovovat, nicméně se za posledních dvacet let stal normou zejména na kratších letech. Platíte jen za cestu, všechny ostatní služby jsou za příplatek. Nízkonákladové létání proměnilo celý letecký byznys a u jeho zrodu stál Herb Kelleher. Zakladatel americké společnosti Southwest Airlines zemřel ve čtvrtek věku 87 let.
Kellleherovo úmrtí oznámily aerolinky Southwest Airlines na svém twitteru.
We already miss you, Herbie. #HonoringHerb pic.twitter.com/SQcvSdkbC2
— Southwest Airlines (@SouthwestAir) January 3, 2019
Kelleher stál u zrodu Southwest Airlines v roce 1967 v době, kdy byl letecký byznys v USA (stejně jako po celém světě) silně regulován a létání bylo záležitostí jen pro bohaté. Půl století poté jsou Southwest Airlines největší americkou vnitrostání aerolinkou s 58 tisíci zaměstnanci, která se stala vzorem pro jiné hráče.
Do byznysu se dostal jako advokát v texaském San Antoniu, když za ním jeden z jeho klientů Rollin King přišel s nápadem na aerolinku, která by létala jen v rámci Texasu. K zahájení provozu došlo až po rozhodnutí amerických soudů, které daly povolení k provozu v roce 1971. Začínal se třemi letadly a linkami. Čtyřicet pět let v řadě aerolinka vydělává, o čemž se řadě dopravcům může jen zdát. Kelleher vedl firmu od roku 1978 do roku 2008.
„Southwest Airlines by neexistovaly, kdyby jiní dopravci nebyli tak shnilí a nesnažili se zabránit nám proniknout do byznysu nebo nás z něj vyštípat. To mě hodně štvalo a proto Southwest stále existují. Nenechám se porazit,“ řekl Kelleher v roce 1985.
Kelleher postavil byznys na nízkonákladovém modelu spojeném s velmi nízkými cenami. Southwest tak jsou průkopníky například velmi krátké doby pobytu na letišti mezi přistáním a startem kvůli co největšímu využití letadel. Desetiminutový pobyt na ploše letiště dokonce dal Kelleher i do reklamy.
„Když Southwest začaly létat, letadlem se svezlo jen minimum Američanů. Dnes létá každý a nepřeháním, když říkám, že je to zásluha Southwest,“ řekl Seth Kaplan, editor Airline Weekly. Kromě cen byl velkou změnou i servis: zatímco všechny aerolinky servírovaly na palubě plnohodnotné jídlo, Southwest rozdávaly pouze pytlík arašídů (i to později zrušily). Flotilu mají sestavenou kvůli nižším nákladům na údržbu z jediného typu letadla, nabízely letenky bez přestupu, jen z bodu A do bodu B. Objevily také menší letiště v okolí velkých měst, kde byly nižší poplatky a menší provoz a tím pádem i menší riziko zpoždění.
„Byl to Mistr Yoda nízkonákladového létání. Byl lídrem, vizionářem i učitelem. Bez něj by nebyl žádný Ryanair, žádné levné letenky,“ vysekl na twitteru poklonu šéf Ryanairu Michael O´Leary. Kelleherův skon je podle něj smutným dnem pro levné létání i prodeje bourbonu Wild Turkey, Kelleherova oblíbeného nápoje.
RIP and thank you, Herb Kelleher @SouthwestAir pic.twitter.com/9UrmoUWfJf
— Ryanair (@Ryanair) January 4, 2019
O´Leary byl v Southwest Airlines v osmdesátých letech, kam ho poslal zakladatel Ryanairu Tony Ryan, aby se inspiroval, jak proměnit ztrátovou aerolinku v ziskovou. Od Kellehera se možná naučil i jisté prostořekosti a ochotě udělat prakticky cokoliv, co by mohlo zaujmout média. Nenaučil se od něj ale vztah k zaměstnancům: zatímco Southwest má jednu z nejnižších fluktuací v oboru a Kelleher si zakládal na spokojenosti svých lidí, O´Leary čelí vlně stávek a o zaměstnancích se často nevyjadřuje zrovna nejlépe. Rozdílů mezi oběma dopravci je už více: Soutwest například dosud nabízí přepravu až dvou odbavených zavazadel zdarma, zatímco Ryanair vymýšlí, jak ještě více ze zákazníků dostat i za přepravu menšího palubního baťůžku.