umbrellamobility
umbrellamobility
umbrellamobility
Letecké společnosti Letectví

Místo zpoždění řeší firmy na vymáhání kompenzací hlavně vratky za letenky. Nejvíce je komplikují zprostředkovatelé, tvrdí

Přistání na dráhu 06/24. Foto: Letiště Praha
Přistání na dráhu 06/24. Foto: Letiště Praha
Agentury na vymáhání kompenzací za zpoždění přesměrovaly svůj byznys na vymáhání peněz za zrušené lety.

Pandemie koronaviru zasáhla výrazně nejen letectví, ale i některé firmy, které na celý obor byly přímo navázané. Příkladem může být trh firem, které se zabývaly vymáháním kompenzací za zpoždění nebo zrušený let od leteckých společností. Tím, jak se přestalo létat, zmizely i tyto žádosti.

Patrné to je i na tom, jak ubylo firem zabývajících se tímto byznysem. Podle Petra Tomečka ze společnosti ClaimCloud došlo příchodem Covid-19 současně i k zásadní změně podaných žádostí. „Před Covidem dominovaly žádosti s požadavky na finanční kompenzace za zpožděné lety nebo nestihnutí návazných spojů. Ty zcela vymizely a drtivou většinu žádostí aktuálně tvoří požadavky na refundaci cen letenek u zrušených letů,“ řekl Tomeček.

Trh s vymáháním peněz za zrušené lety je podle něj zcela nový. „V minulosti jsme nezaznamenali problémy s tím, že by letecké společnosti nechtěly vrátit peníze za nakoupený let, ovšem s příchodem krize v letecké dopravě z důvodu Covidu se s touto problematikou potýkali cestující po celém světě. Jako největší problém se ukázalo, když si cestující koupí letenky přes zprostředkovatele,“ dodal Tomeček.

Podle něj sice evropské nařízení stanovuje dopravcům 7 dní na vrácení peněz za letenky, reálně se ale tato doba pohybuje v průměru na třech měsících. „V případě, že není na aerolinky vyvíjen tlak nebo si klient žádá svépomocí, pak se v lepším případě doba vypořádávání nároků pohybuje na úrovni zhruba 10 měsíců nebo nejsou požadavky uspokojovány vůbec,“ dodal Tomeček.

Upozornil také na situaci, kdy velká část leteckých společností místo vracení peněz zasílá klientům vouchery. „Pro tento krok ale není pro letecké společnosti v zákoně právní opora. Pokud s voucherem klient nesouhlasí, pak většina leteckých společností na výzvu k výplatě finanční formou většinou neregauje vůbec,“ dodal Tomeček.

Připomněl i jiný problém týkající se části českých klientů: pohledávky za Smartwings a ČSA. Ty jsou nyní v moratoriu, a tak lidé zatím nejméně do konce února nemohou čekat, že peníze dostanou zpět. „Aktuálně u nás evidujeme pohledávky ve vyšších řádech milionů korun na českého přepravce. Doporučujeme všem klientům těchto leteckých společností, aby podali své žádosti co nejdříve, vzhledem k případnému obrovskému množství klientů, které následně budou muset být najednou uspokojování,“ dodal Tomeček.

Letenky přes Kiwi? Hlasový automat, fiktivně generovaný e-mail

Podle Tomečka je velkým problémem i vymáhání od některých prodejců letenek, kde klienti stále čekají marně na vrácení peněz i u letenek, které byly zakoupeny před vypuknutím pandemie. Jde o společnosti, jako je například Kiwi.com. Na prodlužování výplaty těmito společnostmi loni upozornil například Ryanair.

I proto Tomeček radí, aby lidé nakupovali letenky přímo přes letecké společnosti. „Peníze za letenky se v případě mimosoudního řešení vrací zpět  na kartu, ze které bylo placeno. Tedy na kartu zprostředkovatele. A tady nastává vlastně největší problém s penězi klientů. Platby by měly být vráceny na virtuální kreditní kartu k fiktivně generovanému e-mailu klienta pro leteckou společnost,“ vysvětlil Tomeček.

Podle něj patří právě Kiwi.com k těm nejhorším. „Klienti nemají možnost Kiwi kontaktovat a oni nemají zájem s pomocí s navrácením cen za letenky. Pro příklad, telefonická linka je dostupná po zadání jejich kódu pouze pro cestující, kteří aktuálně letí. Takže pokud řešíte navrácení ceny za letenky za let, který měl proběhnout například v květnu 2020, tak vám milý automatický hlas oznámí, že ukončuje hovor,“ dodal Tomeček. Firma podle něj nereaguje ani na e-maily, pokud ano, odkáže přímo na leteckou společnost. „Jenže zde nastává opět problém pro cestujícího. Ten má v ruce fiktivně vygenerovaný e-mail a virtuální kreditní kartou. Letecká společnost většinou chce nějaké kontaktní údaje cestujícího pro ověření a pokud se neshodují se systémem, tak vám letecká společnost nepomůže. Cestující se tak nachází ve slepé uličce. Není to problém jen Kiwi.com, ale více globálních hráčů,“ dodal Tomeček.

47 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Lukas

Zajimave… ale zakladatel & spolecnik Kiwi na Facebooku siri moudra o sobeckosti lidi, potrebe pritvrzovani sikany a podobne 🙂

Pavel

Ryanair. Letenky na 05/2020 zakoupeny 12/2019. Po jejich debilni proklamaci nekdy v srpnu, jak vsechny do kvetna vyplatili jsem pockal cca 3-4 tydny. Nasledoval charge back pres FIO. Vse jsem dolozil. Pani z FIO napsala, ze se to zamitlo. Ryanair potvrdil ale prijeti zadosti o charge back. Takze jsem overil znovu u FIO a potvrdili ze charge back je v behu. Trochu zmatky ze strany FIO, ale nakonec penize byly v rijnu zpet.

Hana Melicharova

Já mám stejný problém.Jiz rok vymáhánm svoji pohledávku za letenku u CSA

DrFj

„ty penize vam nikdo neda” je citace z jednoho meho cervnoveho telefonatu s CSA. Vzhledem k moratoriu je situace slozita, nicmene az skonci, doporucuji dat k soudu, pripadne vyuzit sluzeb viz clanek, vyjde to levneji a myslim, ze provize za ty usetrene nervy a cas rozhodne stoji.

Aleš

Proč v článku chybí vyjádření Kiwi.com?

DrFj

Take bych ho rad slysel, nicmene tento problem neni zadna novinka a naprikad vloni, kdyz se do nich oprel Ryanair, jejich vyjadreni byla ve smyslu, ze lzou a kiwi je nejlepsi.

Tomas

a k cemu by to vyjadreni bylo?

lzou vsude, budou lhat i tady.

G700

Student Agency stejnej problém. Odmítají vrátit peníze za letenky do Barcelony v březnu! 2020.. Po poslání do horoucích pekel s voucherem a upozornění na jeho právní (ne)legitimitu, i když na něm trvali, se odmlčeli asi na 3 měsíce, a teď jedou písničku, že musí počakt, až jim peníze vrátí SmartWings resp. ČSA, bla, bla a prý začnou peníze vracet nejdříve v červnu 2021… Chování k zákazníkovi moc príma.

Milan

Četl jste vůbec článek?
„pohledávky za Smartwings a ČSA. Ty jsou nyní v moratoriu, a tak lidé zatím nejméně do konce února nemohou čekat, že peníze dostanou zpět.“

G700

Problém je ten, že já jsem ale uzavřel kupní smlouvu se Student Agency…

Petr

SA je pouze zprostředkovatel nákupu. Smlouvu o přepravě máte s nějakým dopravcem, ale peníze má stejně vracet dle Nařízení dopravce porovozující (nikoliv smluvní). SA dostál smlouvě o zprostředkování řádně, letenka vám byla vystavena, po něm nic chtít nemůžete…

DrFj

To, ze Smartwings group nevraci penize jiz od zacatku pandemie je znamy fakt, dokonce p. Simane se tim chlubil v letnim rozhovoru zde na serveru. Nyni jsou navic v moratoriu, coz jasne stoji v clanku, tudiz povazujte svoje penize za stredne dobou investici do narodniho dopravce. Osobne jsem z nich, zrejme jako jeden z mala, penize po pul roce dostal. Nechali me naprosto bezduvodne v zahranici. Nekolikrat jsem se slusne pohadal s infolinkou a zrejme jsem byl dostatecne presvedcivy, resp. jejich argumenty ubohe a lzive. Puvodne kupovano z urcitych duvodu pres Invii, nicmene ti se opravdu snazili pomoci uz od… Číst vice »

Daniela Tichá

Většina lidí kupuje letenky platební kartou. Pokud se neletí a peníze nevrací, tak chargeback normálně funguje. Slyšela jsem i o zamítnutí, ale to byly nějaké zmatené žádosti, kde žadatel nedoložil komunikaci s prodejcem, nebo že prodejce neodpovídá, popřípadě přijal voucher.

Bob

Hezká reklama na ClaimCloud, což nejsou o nic menší šmejdi než Kiwi. Když to od Ryanu nevymůže Kiwi, tak to od něj nevymůže ani nějaký ClaimCloud. A když už něco vymůže, tak si z toho strhne nemalou provizi. Tyhle firmy jsou užitečné jen pro lidi, co nakupují letenky u zahraničních firem a nedokážou jim sami poslat reklamaci v angličtině. Nejefektivnější je požádat o chargeback svou banku, která vše vyřídí bez provize. Žádost je ale možná až po neúspěšném kontaktování aerolinky/zprostředkovatele a max. do tuším 30 dní od termínu letu. ps: Příště by autor článku mohl popsat rozdíly v přístupu jednotlivých… Číst vice »

Petr Tomeček

Chargeback není vždy řešení bohužel. Banky je také zamítají a cestující nemají už vážně jinou cestu než tu přes ClaimCloud nebo přes advokáta, toho využívá i ClaimCloud, a to jak v ČR, tak hlavně spousta cestujících létá z oblastí jako je Vídeň nebo Mnichov. Pak se stává místně příslušným soudem Rakousko nebo Německo. Ne každý si dokáže sehnat advokáta v Rakousku nebo v Německu. Ano, ClaimCloud si bere provizi, ale pochopte že cestující, kteří u ClaimCloud skončí jsou už lidi, kteří vyčerpali všechny své možnosti a třeba ani anglicky neumí. Největším problém přesto zůstává sdělení článku, a to že kiwi… Číst vice »

Tomas

Problém je v tom, že kiwi od ryanairu nic moc nevymáhá .. a když vymůže, tak to nepošle tobě.

Kiwi je jeden z největších zm*dů na truhu s letenkami. a je až neuvěřitelné, jak jim to lidi žerou.

a s tím chargebackem to není ani zdaleka tak jednoduchné – důkazní břemeno je na vás, včetně toho, že jste vyčerpal všechny možnosti vymožení peněz zpět.

Ales

Přesně tak. Je tu asi pořád hodně tupých lidi nejen u nás ale i ve světě, kteří skáčou na špek podvodníkům z kiwi. Tato společnost je další šmejd na trhu. Odpad společnosti.

Anonym

Chargeback fjunguje az pote, co vycerpate moznosti komunikace s obchodnikem, nikdy jako prvni moznost. Rozdily by byly jiste zajimave, jenze problem je, ze u kazde aerolinky sezenete najdete lidi s naprosto odlisnymi zkusenostmi. Aby se dalo porovnavat, tak potrebujete idealne zkusenosti nekoho, kdo jede velke objemy, a to jsou bud zprostredkovatele prodeje (a ti do toho asi uplne nepujdou, aby si neposkodili obchodni vztahy), nebo vymahaci a to je pripad tohoto clanku. Dulezita informace z tohoto clanku proste je, ze kdyz kupuju pres agenturu, muze to prinest urcite problemy, je tam proste vic subjektu, ktere jsou do toho zapojene. Pri… Číst vice »

Stony

Ja to kiwi porad nechapu. Kdo tam sakra nakupuje? Vzdyt to drtiva vetsina spojeni tam vyjde draz a hur:)

Jenda

Opusťte občas sociální bublinu a uvidíte 😀 Já se taky vždycky divím. Ale pořád existuje dost lidí, kteří na internetu fungují tak, že na Seznamu napíšou do vyhledávací kolonky „chci letět z Prahy do Marseille, najděte mi prosím letenky“. No a první vyjede Kiwi, sláva, ono je to dokonce v češtině, tady dám číslo karty a mám letenky.

Marťas

Zkusil jsem to s Googlem a měl jste pravdu! První odkaz je reklama na tohoto zprostředkovatele. Přitom Google najde ty lety taky, jen je potřeba srolovat kousek dolů.

GPGP

A přitom stačí do Googlu dát „let prg – xyz“ a vyjede nabídka, ale nikdy nevyjede Kiwi páč je o dost dražší 🙂

Michal

Obávám se, že zadat do vyhledávače „let prg – xyz“ je pro typického zákazníka Kiwi z říše sci-fi. 🙂 Na druhou stranu…. není nutné se těmto lidem posmívat (tím netvrdím, že zrovna Vy se jim posmíváte). Oni prodělají na letenkách, protože se v problematice neorientují a jdou cestou (pro ně) nejmenšího zla. Naproti tomu třeba nemají problém skočit do auta jet si do Německa pro ojetinu a dovézt si jí na vlastní pěst, protože tak je to bezesporu nejlevnější. Což jiní (třeba já) rádi přenechají dovozci, jelikož tolik času na to nemám a nechci někde uprostřed Neměcka běhat po úřadech.… Číst vice »

Michal

…živí…. (sorry za hrubku).
@admin: Nešlo by přidat funkci editace už zveřejněného příspěvku?

Petr Tomeček

Nakupují tam cestující do té doby než se spálí. Bohužel slovo Startup a podnikatel roku dělá velkou mediální masáž a domněnku o tom, že to je kvalitní produkt a cestující na to slyší.

Otakar

Njn, to jsou ti jednorožci, zázračné firmy. Jen do doby dokud raisují investice, když je průser, tak se chovají jako další velké korporáty.

Apex

Bohužel, spousta lidí podléhá reklamě a mediálnímu obrazu této „úspěšné“ a „progresivní“ firmy, který má ale velmi daleko do reality… Jenže společnost, která prodává své služby tak, že vlastně podvádí své klienty nebo bezostyšně využívá jejich neznalosti, je naprosto neakceptovatelná… Konkrétně… U leteckých společností, které mají běžné zavazadlo v rámci tarifu letenky, „nabízejí“ zavazadlo za poplatek… Nebo u tarifů letenek, které umožňují změny v datu letu, si nechávají zaplatit za „možnost“ změny rezervace… tohle prostě není podnikání…

Permonik

Jak piše kolega, stačí opustit sociální bublinu. Představte si že letíte z Karvine, Přerova, Otrokovic a navíc někám kam to neletí napřímo, ale přestup a ještě tomu dvěmi ruznými společnostmi, k tomu se přída letnost objednvát dvě letecky pokažde na jiném dalším portalu a je to…. navíc Kiwi má interaktivní mapu kde zadat místo startu, doletu, okruh třeba 250km…..

Šejdr

S tím si dovolím nesouhlasit, podle mě vůbec nejde o to, jestli je člověk z Karviné, anebo z Prahy, ale o to, jaký má ekonomický přehled a vzdělání. Jestli mu vůbec dochází, že může hodně ušetřit, pokud si před nákupem porovná nabídku a cenu od více dodavatelů, jestli je schopen si projít i nabídky ze zahraničí atd. A třeba taky jestli mu ještě slouží paměť a všimne si, že některé překupnické weby s každým dalším vyhledáním stejného spojení automaticky zvyšují cenu (protože předpokládají, že uživatel je blbec a vrátil se proto, že nebyl schopen najít nabídku u konkurence).

Permonik

Tak mi ukážte printscreen, že vám google najde spojení Přerov – Sofie…

Permonik

Google nepomohl. Zkusil jsem kiwi. Ukaže v 21:20 z Blavy za 261,- Wizzarem. Podivám se na stránky Wizzaru – ten samy let 9,99 euro. tj 260,13 (A to ještě zaleží na kurzu platební brany) . Bože záplatím o korunu navíc. To mu řikám ekonomická vyhodnost. Ušetřim korunu, jen abych to kontroloval na stránce dopravce. Já tam žadné ekonomické vzdělaní ani přehled nevidím.

beija

Přesně jak píšete, jenže spousta lidí tohle nezvládá nejen u letenek, ale u jiných produktů.

GPGP

Pokud vím tak Kiwi to vymáhá od let. společností, a těm se moc platit nechce.
Bylo by dobré získat od nich vyjádření, kolik % a od jakých společností.
Dlouhý z Kiwi sice dostal za prodej firmy 1.5 mld, ale těžko toto bude platit ze svého 🙂

Jackub

Nám byly v plné výši vráceny peníze za dopravcem (Finnair) zrušené lety do a z Japonska, které jsme si koupili přes Asianu. Komunikace s ní probíhala naprosto bez problémů a peníze jsme dostali přesně v datu splatnosti. 👍

Petr Tomeček

Ano, potvrzuji, že Asiana patří k těm nejlepším na českém trhu se Student Agency, bohužel je tu stále Kiwi, celé ETRAVELI (mytrip, gotogate…), které sice funguje, ale hodně pomalu nebo například ESKY či EDREAMS.

Martin

Teď když dostali od státu záruku na úvěr 1mld. tak se jim i tak nebude chtít nic vracet 🙂

Petr Tomeček

Technicky ani nemají vracet peníze pokud je nedostaly od letecké společnosti. Pokud je dostaly mají je vrátit a komunikovat. Mají aktivně řešit s cestujícím navrácení peněz – dokonce si za to zprostředkovatelé dle VOP většinou účtují od 250 CZK do 1.000 CZK za REFUND i když vlastně cestující jinou možnost nemá než to řešit přes ně. Jde prostě o komunikaci i nic víc.

Martin

Tak pokud nakupujete letenku u Kiwi, tak i vrácení peněz musíte řešit s Kiwi a nikoliv s leteckou společností. Ta vás vždy odkáže na toho od koho jste si letenky koupil

Petr Tomeček

Ale problém je v celém systému GDS a pak nízko-nákladové společnosti. Nakoupené letenky od Ryanairu nejsou přes GDS, ale přes fiktivně vygenerované emaily zprostředkovatelů. V takovém případě, by mělo Kiwi a kdokoliv jiný brát 100% zodpovědnost a nebo se chovat jako zprostředkovatel. Ale o tom je celková žaloba Ryanairu vůči Kiwi u Evropského soudu. Pokud chcete prodávat totiž letenky přes Amadeus (GDS systémy), pak musíte být člen IATA a zaplatit administrativní poplatek xx tisíc EUR. Pak jsou propojené systémy a fungují i relativně REFUNDY. Jenže Ryanair není v žádném systému GDS a můžete si koupit letenky pouze přes jejich webové… Číst vice »

GPGP

Přesně tak, Kiwi je příživník, který škube cestující a chce ojebat i Ryanair, nikdy u nich nic nekoupím i kdyby dávali letenky zdarma 🙂

Ales

Letenka zdarma, není nikdy zdarma

Tomas

takže jste si odpověděl sám – problém není v celém systému GDS. problém je kiwi.

Legislativa je v tomto případě jasná – bohužel (i bohudík) –

Bohužel – cestující, pokud koupí letenku přes zprostředkovatele (at uz kiwi, nebo treba letuška), tak je ve vztahu s tímto rpodejce, nikoli se společností. takže jediné, co mu zbývá, tak tahat peníze od (pře)prodejce

Bohudík – cestující má právo na vrácení peněz od přeprodejce, nikoli od společnosti. takže pokud by přeprodejce byl seriozní, tak je povinen cestujícímu vrátit penize za letenky bez ohledu na to, jestli (a kdy) mu je vrátí letecká společnost

Petr Tomeček

Bohužel musím říct, že nemáte pravdu i když jsem si to též kdysi myslel. Problém jsou vždy VOP letecké společnosti. Cestující uzavírá smlouvu s leteckou společností přes prostředníka. Vždy se musí žalovat letecká společnost, a ne prostředník. Prostředník jen za Vás koupí na základě Vašeho pokynu letenku, ovšem nenese riziko, že letecká společnost neprovede REFUND. Pokud letecká společnost provede REFUND, ale prostředník ho nepřepošle kupujícímu, jedná se o neoprávnění obohacení (dost častý jev). Máme to potvrzené od advokátů jak z ČR, tak Rakouska i Německa. Kde bych možná přistoupil na Vaší věc, je když zprostředkovatelé nakupují letenky pod falešnými údaji… Číst vice »

Karmel

V jednom prispevku pisete, ze cestujici nema jinou moznost nez to resit pres prostrednika, tady zase, ze musite zalovat dopravce. Jak je to tedy? Na jinych diskuzich spousta lidi pise, ze fungoval chargeback. Kdyz tedy prostrednik nenese dle VOP odpovednost, jaktoze ten chargeback projde?

Petr Tomeček

Musíte to rozdělit na dvě oblasti. První oblast letenky přes GDS systém. Ty jsou koupeny IATA agentem (Asiana, Etraveli atd.) přes Amadeus a následně si přidají administrativní poplatek a máte letenku. Zde by to cestující vždy měl řešit mimosoudně s IATA agentem, ne s leteckou společností. Druhá část jsou fiktivně koupený letenky na falešný emaily (např. Ryanair – Kiwi). Tam není sebemenší důvod proč by to cestující musel řešit s Kiwi, ale problém je, že nemáte žádné identifikační údaje (emaily, platební kartu atd.) Nad tím vším je ovšem evropské nařízení a legislativy daných zemí. Když jsou peníze fyzicky stále u… Číst vice »

Jirka

Ono to je jednoduché KiWI bude všemožně vymýšlet proč nemůže peníze vrátit. Měli jsme objednané letenky od BA, Delty a všechny lety byly zrušené bohužel, peníze přišly cca do 5 týdnů bez jakékoliv urgence zpět na kartu. Ono i ty letenky koupíte přímo u společnosti vždy výhodněji, kromě nějakých promo s úsporou 100 CZK. Ale to je každého věc.

Partneři


Czechtoll

pst
podcast