Místo vlaků díly do tanků. Německou vagónku u českých hranic přebírají zbrojaři

Předání vagónky v Görlitz zbrojařům. Foto: Sächsisches Staatsministeriums für Wirtschaft, Arbeit, Energie und KlimaschutzPředání vagónky v Görlitz zbrojařům. Foto: Sächsisches Staatsministeriums für Wirtschaft, Arbeit, Energie und Klimaschutz

Závod se specializoval na dvoupodlažní vozy, v minulosti také na lehátkové a lůžkové vozy.

77 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Hans

No, trochu mně mrzí, že tak známá a proslulá firma končí s výrobou zavedených a dobře známých výrobků, ale zase mně těší, že vrací protivníkovi ( rozumem: Vladimír Putin a jeho lidé) to, co sám doma v Rusku dělá!!! Také předělal vagónky na zbrojovky! A ta firma se k původnímu účelu může vrátit, až si válečnou výrobou dost vydělá. Tak ať se daří!!!

všd

Konverze výroby z vagonů na tanky a zpět je relativně snadná. Ostatně některé ruské zbrojovky jsou oficiálně vagonky.

hroch.obojzivelny

Nějak jsem v tom vašem komentáři přehlédl slovo „výroby“ a představil jsem si vlak-transformer…

jokerspoker

Já nechci válku, já chci mír a dálnice!

Bram

Dluženka Pávová Rozházelová splnění takových přání ráda slíbí :-).

Pražák

Zvláště když se přestrojí za hranolky. Bureš si pak o tom povykládá se svým kohoutem a henten mier pak zařídí. Však má na kde koho telefon.🤣

Honza135

Myslíte Alenu von Bankrot? Tak na tu se v předvolebních debatách těším. 😄

Bram

Samozřejmě 😉.

Dusanh

Já ne, protože jí nikdo nedokáže ty nesmysly věcně oponovat, z čehož pak ona vychází jako „ten, kdo mluví pravdu“ 🙁

Bram

Dluženčino sebevědomí je velké a to je průser…

Duden

Chcete Josefa Tiso (Robert Fico) z Gauleiterů ČSSR?

Bram

Končíme s písmenkama, lejeme kulky :-).

Ale vzhledem k řáděním soldatesky kremelských gaunerů to dnes jinak nejde. Je daleko lepší, když se soldateska kremelských gaunerů zastaví na Ukrajině co nejdále od hranic států NATO, než abychom tu se soldateskou kremelských gaunerů museli koexistovat a ještě jim platit jim výpalné. To už tu jednou bylo a nikdy více.

boris

A co, že jste je za 20 let nezastavili v Afghánistánu ani v Africe? Zase další kravina by války chtiví psychopaté. Jděte na tu Ukrajinu bojovat za Prahu rovnou do prvních zákopů, to bude na vaši blbost nejlepší léčba, vyzkoušená a zaručeně funguje.

Bram

Klid (pro)ruSSáčku, však SSSR byl z Afgánistánu vypráskán a byl to jeden z důvodů, proč se SSSR zhroutil. Hlavní důvod bylo ale uzbrojení, ale před třemi lety začalo ruSSácko válku proti Ukrajině, tak nyní je třeba ruSSácko ekonomicky usoužit a bohužel i uválčit.

hroch.obojzivelny

Pane jo… Tanky s koženkou. To bude frajeřina.

M 474 003

Když byly potřeba 4 ozubnicové lokomotivy, tak je vyrobil kdo? Různé podbíječky a traťové stroje šly odkud?

Aleš

Švýcarsko a Rakousko

Klabavátor

Ministr Panter posvětil výrobu Pum a Leopardů. 😀 Spiknutí kočkovitých šelem.

automatic

důležité je dodržovat tradice, takže k tanku Tiger se přidá Leopard, Panther, Löwe a Puma a nakonec to celé posvětí ministr Panter. Aneb když už “někdo” s tím pojmenováváním po kočkách začal, je škoda to měnit a tradice je holt tradice. Jen to teda trochu “pokazil” Maus 🤣

Avoda

Si vis pacem, para bellum.

Bram

Jinak to nejde, protože ruSSácko má trvale imperiální choutky, ač se celých patnáct let po rozpadu CCCP zdálo, že je konečně ztratilo…

boris

Bože můj, ty jsi vážně úplně vygumovanej, tobě by měli sebrat volební právo a omezit svéprávnost.

Pavel

Tak snad ti při tom všem odebírání policajti příliš neublížili vygumovaný borisi.

Greta

Dobré rozhodnutí. Aspoň to k nám nebudou mít ty náhradní díly na leoše daleko.

Ggjfdsssf

Nejlepší vagónka východního bloku. Když jsme byli pod komunisty, tak to byl jediný dobrý zdroj vagónů pro ČSD (protože šroty z Ruska jsme nechtěli), a kvůli komunistům (studené válce) jsme nemohli mít vagony z SGP.

Ggjfdsssf

Pro mínusaře: Východní blok= NDR, ČSR, Polsko, Litva, Lotyšsko, Estonsko, Rusko, Ukrajina, Bělorusko, Bulharsko. V té době, kdy byla studená válka, takže se nesmělo do Československa dovážet z zemí, které nejsou východního bloku, takže o vagónech ze SGP (vagónka v Rakousku) jsme mohli jen snít.

Pražák

To, že je jednooký mezi slepými králem ještě neznamená, že je na tom dobře.

Kubrt

To je zase snůška alternativních faktů. 1. Ruské/sovětské vagonky nestačily pokrývat ani vlastní potřebu, do evropských satelitů se vagony z CCCP neexportovaly, ten tok byl opačný (hlavně právě z NDR, i ve jménu válečných reparací). 2. Vagony z SGP ČSSR nekupovala, protože by je musela platit v tvrdé měně, což byl problém. 3. Tudíž se potřeba kryla částečně domácí výrobou, částečně importem ze zejména NDR a v menší míře z Maďarska. 4. Mezi ČSSR a NDR proběhla „výměna“ výrobních programů tak, že do NDR se masivně dodávaly tramvaje Tatra (a domácí výroba tranvají v NDR byla ukončena), zatímco Tatra Smíchov… Číst vice »

Jméno

Děláte, jako by za socíku byl jediný problém v čilých obchodních vztazích se západem nedostatek valut. To až na druhém místě, první byla ideologie jak naznačuje pan Ggjfdsss. Obdobně letecká technika musela být ruská, ač se v době pražského jara uvažovalo nad západní.

Tomariero

U letecké jim to ale nevydrželo a 310 se objednali někdy v 89, Interflug v roce 87 myslím.

Rudolf Tuček

Sovětský svaz v segmentu civilních letadel neměl v té době co nabídnout.

automatic

v 80. letech už bohužel neměl protože výroba velmi zaostávala i kvůli postupující válce v Afghánistánu a celkovému stavu SSSR. Nicméně jako vagony z NDR měli celkem dobrou kvalitu a zmíněna letadla z SSSR – i tam bylo spousta kvalitních konstruktérů a zrovna u letadel vzniklo několik konstrukčních kanceláří věhlasných jmen a i ta letadla měla kvalitu. Bohužel to dopadlo špatně jako skoro všechno v Rusku

126975

Sovětský svaz už od 70 let po zavedení TU 154 už dál šel ekonomický ke dnu TU 144 to byla díra na všechny peníze pro civilní letectví a IL 86 už to nezachranil.

Tomariero

Hlavně jejich motory měli extremní spotřebu a třeba třetinovou životnost.

A. Mikulka

Protože až téměř do hořkého konce neuměli nabidnout motor s vysokým obtokovým poměrem. Pak nabídli vynikající ale už bylo pozdě

Pražák

V segmentu dopravních letadel neměl nikdy nic co nabídnout.

Kubrt

Ideologie samozřejmě hrála roli, ale když bylo potřeba, na západě se nakupovalo. Padlo tu SGP, tam se kupovaly nápravové převodovky do šukafonů, protože ve východním bloku je nikdo nebyl schopen dodat. Podobně některá výrobní zařízení – třeba Škoda MB byla vybavena západní technikou (stejně jako továrny VAZ a Moskvič). Na to samozřejmě režim musel mít dolary a rád se chlubil exportními úspěchy. Vyváželo se nejen zboží, ale i lidská práce (stavby v Lybii, Sýrii, filmové a televizní koprodukce se západoněmeckými TV). Fungoval Tuzex, aby se od lidí stáhla tvrdá měna. A někdy režim kvůli ekonomickému prospěchu popřel i svou podstatu… Číst vice »

Dálnice

Co bolsevik miluje nadevse? Dolarky 🙂

Bram

Jenže tady by bolševik dolárky z kapsičky musel odsypávat a to nechtěl :-).

vlachjan

Když už jste to zmínil, ruský bolševik, jsa si vědom rizik, která plynula z ukládání svých Dolárků ve Spojených státech měl vlastní banku v Londýně – Moscow Narodny Bank – která pracovala se značným množstvím sovětských deviz. Tato banka pak stála u vzniku takzvaného „Eurodolaru“ tímto pojmem se označovaly americké dolary, které, jelikož nebyly uloženy v bance, jenž by byla pod dohledem FEDu, nepodléhaly určitým sankcím. Pozděj, ve spolupráci z dalšími finančními institucemi se podařilo vytvořit na základě eurodolaru další finanční instrumenty, používané mimo jiné k praní špinavých peněz.

Bram

Nakonec všem dobře známý informační systém Pragotron je dílo firmy Signaltron, kterou v USA založil český emigrant. A jelikož se tentto emigrant chtěl do Československa bez problémů občas podívat (a tedy nebýt ihned po překročení hranice zatčen a umístěn do lapáku za nedovolené opuštění Československa), tak v šedesátých letech uplatil soudruhy tím, že poskytl zdarma licenci na produkty Signaltronu, které jsme znali pak u nás znali pod názvem Pragotron. A justice mu trest na pokyn z vyšších míst zrušila. Zejména na nádražích (ale i na letištích) byly informační tabule Pragotronu velmi rozšířené :-). Kdysi o Signaltronu a jeho zakladateli vyšel… Číst vice »

Kubrt

Jojo, bylo to v Dráze 🙂

Bram

Díky za připomenutí 😉.

Jan Tichavský

K bodu 4, zajímavost je, že v Görlitz stále jezdí mírně modernizované (ale stále vysokopodlažní) KT4 s krásným papírovým transparentem, nicméně ty se už brzy začnou vyřazovat ve prospěch nových nízkopodlažních vozů. U nás pak stále jezdí taky mírně renovované dvoupatrové vozy z tamní vagonky. Ale v seznamu provozních vozů jsem teda našel víc z produkce sousední vagonky Bautzen než z Görlitz.

Kubrt

V Görlitz se v časech NDR dělaly patráky a lůžka, zatímco klasické vozy k sezení, lehátka a jídeláky se dělaly v Bautzen – takže do dnešních dnů se dožily u ČD spíš ty druhé 🙂

Pryž

Končíme s pismenkama, lijeme kulky.

Otto

jen aby jim to nezatrhli jak ve zwickau – „mírové město“

Pražák

Tohle bude čím dál tím více potřebný artikl, takže za mě 👍

Pavelruz

To snad nemyslíte vážně? Mobilizaci na vás, kterej píšete z tepla pokoje a cpouc si při tom nácka.

El Barto

Tady má dnes zase sraz výběr z novinek nebo odkud…

Motýl Emanuel

Spíš výběr z hovinek 🙂

Pražák

Tam už to není co bývalo, dost to vyčistili. Tohle spíš vypadá na socky Anofertu, bolševici, pitomiovců a podobné verbeže.

Jiří

Když neumíte pořádné česky, tak si nehoňte triko špatnými přechodníky.

Pražák

Jj, my chceme henten mier. A svobodu nepotřebujeme, stačí pivo, buřty a už to nějak přelijeme. Však rusáky jsme tu už měli a zase tak hrozné to nebylo. Komu stačilo to pivo a buřty, držel hubu a krok, tak to neměl tak zlé. A navíc s rusákem se dalo ledacos výhodně vyšmelit. Prostě mentalita otroka. Je mi Vás líto.

Dálnice

Obrana neni potrebny artikl? Jste pricetny?

Martin

Jo a čím více zbraní tím více rakví …

Dusanh

Takže máme zůstat beze zbraní? Tj. bezbranní?

Greta

Naopak, čím lepší BVP a tanky tím méně rakví.

Pražák

Jasně, raději rudý než mrtvý. Měl byste se stydět.

Dálnice

A cim se chces branit? Prvomajovym mavatkem?

Pražák

On se bránit nechce, je mu by ruskij mír vyhovoval. Mohl by vesele udávat a všichni by na tom byli +- stejně blbě jak on.

Bram

Stěžuji si v Kremlu, nebo to alespoň vyřvávej na Rudém náměstí. Jistě budeš mít velký úspěch :-).

boris

Že by ses šel přihlásit na frontu, ty hrdino? Budeš určitě zakomplexovanej srab, který se podělá při prvním útoku.

Pavel

KOukám soudruhu, že ty už jsi narukoval i se podělal. A výsledky vidíme zde na diskuzi.

Jan

Soudruh Honecker by se divil, komu se to musíme bránit. Kdysi to byl usmrkaný rozvědčík v Drážďanech…

John

A za to nám sem nechal poslat ty skvele vagóny Bdmtee.😀😀😀

Kubrt

Ty jsme si koupili zcela dobrovolně a sami 🙂

Zbynek

Na svou dobu perfektni vyrobek.

Kubrt

Možná. Jen byla chyba, že se používal k vození cestujících, pro což se nehodil. Jestli by dobře fungoval jako lazaret naštěstí nevíme.

Jaaa

Ale no tak, v té době zaostávaly především v těsném interiéru a špatné ventilaci, což byly oboje věci, které si FMD/ČSD takhle naporoučelo, nabídka byla lepší.

Bram

Za h.o.w.n.o. stál bohužel i pojezd vozidla. Stačí se projet nějakým západoněmeckým ekvivalentem z té doby a hned je patrné, že vývoj na západě utekl hodně dopředu tomu východnímu už v šedesátých letech. A co teprve francouzský lůžkový vůz (odhadem) ze začátku šedesátých let, se kterým jsem se svezl v roce 2008 ze Soluně do Istanbulu. To byla teprve nádherná jízda, kterou si u nás za éry toho slavného dřívbylolípu mohli užít jen někteří vyvolení cestou z Prahy do Paříže v tehdejším Západním expresu, kde tyto vozy bývávaly řazeny.

Bram

Koukám, že jsem omylem okomentoval vozy řady A, AB, B a BDs a nejstarší Bh. Jenže tady se hovořilo o Honeckerech. Tam byl pojezd v pohodě, tam byl průserem jen interiér…

A. Mikulka

To bych nesouhlasil, GP200 byl tenkrát plně konkurenceschopný.

Dusanh

Možná škoda, že se tehdy dogmaticky trvalo na umístění sedadel podle oken. Kdyby se udělalo rozmístění se sedačkami v jednom směru a podle ergonomické rozteče, tak odpadlo 90% stížností.

Pavel

Na svou dobu (2.polovina 80.let) to byly velmi dobré vozy. Jejich nákup výrazně pomohl překonat enormní nedostatek osobních vozů, který tu byl.
Hlavní problém byl, že po roce 2000 nezačala jejich postupná modernizace (sedačky, klimatizace…). A že těch pokusů bylo! Po roce 2010 se to už nevyplatilo.

tarten

Na svou dobu velmi dobré vozy? To je vtip? Hlavní problém že nezačala modernizace? Další vtip?

Bram

Nikoliv, to jen nějakému tatrmanovi, ehm tedy tartenovi, nedochází, že plácá nesmysly.