kmax

Místo serpentin 380 metrů dlouhý most. ŘSD otevřelo obchvat Žiželic, vyšel téměř na miliardu

Dokončený obchvat Žiželic na I/27. Foto: ŘSDDokončený obchvat Žiželic na I/27. Foto: ŘSD

Stavba je hotová o dva měsíce dříve než byl původní plán.

Ze silnice I/27 mezi Plzní a Mostem zmizelo jedno z nebezpečných míst. Po třech letech dokončily stavební firmy Silnice Group, Eurovia CZ a SMP nový obchvat Žiželic, který nahradil dosud nebezpečný úsek vedoucí obcí. Stavba vyšla po valorizaci na 950 milionů korun bez DPH.

Dokončený obchvat Žiželic na I/27. Foto: ŘSDDokončený obchvat Žiželic na I/27. Foto: ŘSDDokončený obchvat Žiželic na I/27. Foto: ŘSDDokončený obchvat Žiželic na I/27. Foto: ŘSDZatěžovací zkouška na novém mostě u Žiželic. Foto: ŘSDZatěžovací zkouška na novém mostě u Žiželic. Foto: ŘSDZatěžovací zkouška na novém mostě u Žiželic. Foto: ŘSDPoslední betonáž mostu na obchvatu Žiželic. Foto: ŘSDPokládka asfaltových vrstev na obchvatu Žiželic. Foto: ŘSD

Dominantou tříkilometrového obchvatu je most přes údolí potoku Hutná, která překonává i železniční trať. Stavělo se metodou Design & Build, tedy Navrhni a postav. Projekt zajišťovaly Valbek a Geofos. Práce skončily o dva měsíce dříve. Most stojí zhruba 30 metrů nad údolím. Je to dvoutrámová ocelobetonová spřažená konstrukce s nosníkem o šesti polích. Most zároveň zajišťuje mimoúrovňové křížení tratě Praha–Chomutov, čímž zmizí současný nebezpečný železniční přejezd.

Pro občany Žiželic i pro všechny řidiče, kteří po silnici I/27 jezdí, jde o velmi důležitý obchvat. Obec Žiželice byla dlouhodobě zatížená tranzitní dopravou — velkým provozem, hlukem, prašností.  Silnice vedla serpentinami, sjíždělo se do hlubokého údolí do Žiželic, pak se zase vyjíždělo nahoru. Je tam velmi silná kamionová doprava a všichni si dokážeme představit, jaké exhalace a jaký hluk to v obci vytvářelo. Přes údolí jsme postavili krásnou estakádu, takže doprava bude plynulá a bezpečná. Díky obchvatu bude jízda mezi Žatcem a Mostem bezpečnější, řidiči se vyhnou nebezpečným sjezdům a zatáčkám. Zároveň se zkrátí jízdní doba a provoz na silnici I/27 bude plynulejší,“ uvedl generální ředitel ŘSD Radek Mátl. Silnici přes obec využívalo denně přes 8 tisíc aut, z toho čtvrtina byly kamiony.

V části obchvatu směrem na Most je přidaný jízdní pruh ve stoupání, tedy třípruhové uspořádání. Díky tomu bude možné bezpečně předjíždět pomalejší auta. Součástí stavby je chodník s podchodem u autobusové zastávky.

Na silnici I/27 buduje ŘSD i další stavby. V Plzeňském kraji staví pětikilometrový obchvat Přeštic a most u města Plasy. V různých fázích přípravy je několik dalších obchvatů i rozšíření silnice I/27.

Silnice I/27, obchvat obce Žíželice. Pramen: ŘSDZatěžovací zkouška na novém mostě u Žiželic. Foto: ŘSDZatěžovací zkouška na novém mostě u Žiželic. Foto: ŘSDZatěžovací zkouška na novém mostě u Žiželic. Foto: ŘSDPokládka asfaltových vrstev na obchvatu Žiželic. Foto: ŘSDStavba mostu na obchvatu Žiželic. Foto: ŘSDStavba mostu na obchvatu Žiželic. Foto: ŘSDPráce na silnici I/27 u Žiželic. Foto: ŘSDMost přes údolí říčky Hutná, vizualizace. Pramen: ŘSD
Tagy Eurovia CZ Geofos I/27 obchvat Žiželic Ředitelství silnic a dálnic ŘSD Silnice Group SMP valbek
22 komentářů