Infrastruktura Stavebnictví Železnice Zprávy

Místo pizzy pokladny. V Brně začíná oprava budovy hlavního nádraží

Brno. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Brno. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Vedle modernizace kolejiště hlavního nádraží v Brně by měla letos významně prokouknout i tamní výpravní budova, která patří Českým drahám. Rekonstrukce už začala koncem června bouráním povrchu prvního nástupiště (rovněž v majetku ČD). Do samotné budovy, jejíž fasáda se nyní ručně čistí, by se dělníci měli pustit 15. července poté, co stavební povolení nabude právní moci.

Stávající asfaltový povrch prvního nástupiště bude nahrazen zámkovou dlažbou shodnou s ostatními nástupišti, která jsou v majetku Správy železniční dopravní cesty. Provede se úprava podhledu přístřešku a fasáda nad přístřeškem bude rovněž nová.

Odjezdová hala bude vyčištěna a vymalována včetně výměny mramorových obkladů stěn. Nově bude osazeno osvětlení a vzhled změní i pokladní portály. „Na místě dřívějšího prodeje pečiva a pizzy budou znovu pokladny. Dále budou instalovány nové automatické posuvné dveře do haly v zádveří za dnešními historickými dveřmi, které budou zachovány. Nové budou také automatické dveře z haly na 1. nástupiště,“ doplnila mluvčí ČD Vanda Rajnochová změny, kterých si cestující všimnou. Další práce se uskuteční v zázemí, půjde například o výměnu elektroinstalace, vzduchotechniky nebo IT sítí.

Celkové náklady na revitalizaci brněnského nádraží se pohybují v řádech desítek milionů korun. Nyní zahájená etapa prací na prvním nástupišti si vyžádá částku kolem 20 milionů, hala pak spolkne zhruba dalších 30 milionů. Stavebníkem (tedy investorem) je společnost Brno new station development, ta je nájemcem Českých drah. Dříve dráhy mluvily o tom, že ně připadá zhruba 20 procent nákladů, které splatí slevou na nájmu.

Dráhy uzavřely smlouvu s Brno new station development v roce 2008 na 40 let. Od té doby se také připravuje rekonstrukce. Budova je památkově chráněná a podle drah má její rekonstrukce smysl, ať už bude osud nádraží jakýkoliv. „Budova v centru města má svůj významný obchodní potenciál, ať již s kolejemi nebo bez nich,“ uvedl už dříve mluvčí ČD Radek Joklík. V Brně totiž stále není jisté, zda nádraží zůstane, nebo se bude stěhovat k řece Svratce.

Výpravní budova brněnského hlavního nádraží zůstala spolu s Masarykovým nádražím v Praze v majetku Českých drah. Ostatní nádraží převzala v roce 2016 Správa železniční dopravní cesty.

47 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Vojta

Netušíte někdo, kdy by se měl otevírat průchod z odjezdového podchodu směrem k Tesku (ten co byl uzavřený zhruba roku 2005). V posledních týdnech se rekonstruuje, ze strany Teska už jsou dveře na fotobuňku a za nimi jsou vidět opravené schody. Po jeho otevření se např. cesta ze čtvrtého nástupiště směrem na jih od nádraží zkrátí o cca. 150 metrů

Peter

Prečo je tá budova vo vlastníctve ČD a nie SŽDC?

Hurvínek

Protože je pronajata společnosti Brno new station development na x desítek let. Všechna tato nádraží, zatížené dlouhodobými smlouvami (třeba Masaryčka), nebyla na SŽDC převedena.

Nekdo

stejne nadrzi pro primesto jako Masarycka – asi to nikdo nechtel… a ani to nikoho moc nezajima, hlavni je, aby se co nejdrive zacalo stavet normalni nove nadrazi u reky.

Děčíňan

Znamená to tedy, že se nádraží přesouvat nakonec nebude, když se investuje do toho původního?

Jiří Kocurek

Přesouvat se samozřejmě bude, ikdyž to bude znamenat velké problémy jak pro nákladní dopravu, tak pro návaznou MHD. Je v tom příliš moc vlivných lidí, kteří by takovou prohru neunesli. No prostě raději ať je tam autobazar, než aby tam bylo parkoviště pro cestující.

K.S.

A vy myslíte že tu ten stát na to nádraží vyhrabe peníze? Nevyhrabe, nejvíc co se udělá je nějaký salám, nebo dvě nádraží mezi kterými bude pendlovat maršrutka. Vůbec bych se nedivil kdyby byl postup takový že se udělají mezi Heršpicemi a Modřicemi přesmyky/trojkolejka, a mezi koleje průtahu se časem navedou koleje VRT, na Dolním bude normální nádraží s několika perony a upraví se ne-trojúhelník v Olomoucké kde se průtah propojí s Komárovskou spojkou a dvojkolejně se bude pokračovat do Slatiny. mezinárodní expresy od Břeclavi pak budou jezdit buď na 5.6. na Hlavním, nebo úvraťovat na Dolní.

Dalibor

ono se presouvat bude, jen se vevi kdy. presun nadrazi se v Brne resi s vetsimi ci mensimi prestavkami jiz mnoho desetileti, jestli se nepletu uz za 1. republiky se diskutovalo o zmene jeho polohy… takovy evergreen

MildaIV

Přesouvat se bude jenom, pokud na to budou dotace. Protože ty co o tom rozhodují poloha nádraží nezajímá, zajímají je jenom ty dotace. A doba kdy se dají čerpat dotace z EU se blíží ke konci, takže o jistotě odsunu si dvolím hodně pochybovat.

aldik

Opravdu nové pokladny? V 21. století, kdy supermarkety přecházejí na samoobslužné pokladny (což je o mnoho složitější stroj) se tak jednoduchá činnost jako je prodej jízdenek na vlak stále nechává na lidské obsluze? Navíc nemálo lidí nakupuje skrz e-shop/ aplikaci.:D Personál radši rozpustit z pokladen do jiných činností, třeba na průvodčí.

Dominik

Jenže stále je dost lidí, co si raději koupí jízdenku na pokladně obsazené člověkem, či si nechá poradit.
Ano obchody sice přechází na samoobslužné pokladny, ale prim stále hrají pokladny obsazené člověkem.

MildaIV

Protože se nižší náklady nijak neprojeví na ceně jízdenky. Kdyby jízdenka z pokladny stála o 1kč víc, to by ste viděl o kolik by se zvedl zájem o elektronické jízdenky.

Dominik

Nemáte pravdu, nejlevnější bývají Vázané jízdenky a ty lze zakoupit pouze v eshopu nebo v aplikaci Můj vlak, navíc při koupi elektronické jízdenky máte místenku zdarma, už dva benefity a stejně lidé raději jdou na pokladnu. Prostě jsou tací, kteří raději nakupují na pokladně, protože se s nákupy na internetu moc nezžili a to nejsou jen senioři. Navíc jízdenka z eshopu má jednu nevýhodu, a to od kdy platí. Jelikož žádná jízdenka se nedá koupit čistě na trasu, ale vždy se jde přes spojení, takže je to limitováno, že když si koupím jízdenku od 6:00 a předchozí vlak má třeba… Číst vice »

K.S.

No tak to by si ČD musely pořídit pořádné automaty, většinou byly mimo provoz a když jsem v tom zkoušel koupit jednou lístek, tak mrcha nebral peníze, takže storno a hezky do fronty za paní pokladní.

Kinov

Nejlepší „automat“ je aplikace ČD Můjvlak.

malej-jarda

Na cestování po ČR určitě. Ale zkuste si tam koupit rezervaci na kolo z Brna do Vídně. To neumí ani eshop.
To musíte osobně na pokladnu.

Martin z Moravy

A co oprava nástupiště 5 a 6?

Emmett

Těch se hádám ani nedotknou. Musíme být rádi, že nám tam aspoň natřeli ty stoleté lavičky :).

Dalibor

no oprava stávajícího nádraží s celým jeho pronájmem Brno new station developmentu je jen jeden velký penězovod z kasičky ČD do soukromé kapsičky. ČD dostávají směšný nájem a Brno new station development od prodejců kasíruje ve velkým! Přičemž náklady spojené s rekonstrukcí si „odbydlí“ slevou z nájmu. Takže se práce provedou nejlevnějším způsobem, ale ČD se vykážou nedjražším způsobem. Až začne „kvalita“ rekonstrukce být vidět, nájem se ukončí a ČD zbude vybydlenej barák zralý na celkovou rekonstrukci.

Petr

Už se dávno mělo jezdit z nového nádraží. Takhle to pořád lepí jak vlaštovka hnízdo.

Kinov

Ne, dosavadní nádraží má z pohledu cestujících nejlepší možné umístění. A je správné, že konečně dojde k opravě a zkulturnění prostor pro cestující.

Štěpán

Přesně tak, nádraží v centru je mnohem výhodnější, než někde kilometr od něj.

Liberal shark

To máte sice pravdu, ale vlakům se tam špatně jezdí a nevejde se tam pořádná staniční kolej :-(.

Martin Nosek

Ale ona by se tam vešla. Buď místo Tesca nebo nádraží posunout o cca 500 m ku Břeclavě na úroveň zastávky Nové Sady 🙂

mgr.pavel

Nojo, ale na tom se nenapakují spekulanti s pozemky..

Ale já jsem v klidu. Nové nádraží v Brně nebude (ještě aspoň dalších 20 let, minimálně). Stačí se podívat na rychlost rozhodování, přípravných prací či získávání povolení, o penězích ani nemluvě.

MildaIV

Ideální by bylo přidat podzemní patro, kam by vedl tunel od Králova pole.

Dalibor

podzemni patro v tomto umisteni nebude uplne jednoduche. predpokladam, ze nic takoveho neprojde. po zkusenostech s razbou kralovopolskeho dvojtunelu….

MildaIV

Tak jasně že v našich podmínkách by byl rozpočet překročen několikanásobně, protože to co tam bude nikdo nečekal. Ale to samé platí o jakékoliv variantě – odsunu, zbourání, rozšíření,….

Jiří Kocurek

Tak ono chybí jen nějakých 70-80 metrů peronu, aby byl splněn požadavek 400m peronu. Jenže mnozí jsou přesvědčeni, že v Brně musí být alespoň tolik kolejí, kolik jich je ve Vídni.
A pak jsou tady takoví, kteří tvrdí, že cestujcí na vlak zavazejí v šalině a bude dobře, když vypadnou. Vůbec je přitom nezajímá, kam vypadnou – do auta.

K.S.

I dva perony o 400m tam dostanete, konkrétně 1 a 4 (Břeclav má taky jenom 1 o 500m zbytek má od 250 do 400m), ale muselo by se upravit severní zhlaví a zrušit odstavné koleje, pak by se výhybky daly dát už ke Kolišti.

czhunter

Bohužel – pan Štěpán nad vámi píše, že 1 kilometr je pro něj nepřekonatelná vzdálenost, takže pro 500 metrů nepochybně platí totéž.

Vždyť to je skoro jako z Můstku na Muzeum, taková nepředstavitelná dááálka, štreka jak z Roklinky do Mordoru !!!

Štěpán

Já jsem nepsal vůbec nic o tom, že kilometr je nepřekonatelná vzdálenost, tak mi to prosím vás nepodsouvejte. Jen jsem souhlasil s předchozím diskutujícím, že nádraží v centru je z pohledu dojíždějících mnohem výhodnější poloha. Nic víc.

Jiří Kocurek

Až na to, že nemáte tušení, o čem píšete. Doporučuju aspoň pohled do mapy. Posunem na Nové sady se ta vzdálenost k tram… k šalině téměř neprodlouží, jen budou lidi víc chodit na zastávku Nové Sady.

Jiří Kocurek

Podívej se na to takhle: Na Hlavní v Praze se vlakům taky špatně jezdilo. Jedna kolej na Hrabovce a jedna kolej pod Vítkovem. Neměli ho přesunout do Malešic? Co natom, že tam není návaznost na MHD, žejo?

K.S.

S dovolením nemá, oproti celému Brnu je umístěno mimo přesný střed, ale budiž, lepší poloha by byla taková, která umožní k němu přivést rychlé tramvaje, ideálně zcela oddělené od silniční dopravy. Z celé celé cesty na Technologický park zabere většinu dostat se z Nerudovy na Hlavní nádraží, podobně než se z Mendláku dohrabe jednička.to není moc dobré.

mgr.pavel

Jenže rychlou tramvaj na povrch nenarvete, a podzemní variantu odmítlo ministerstvo jakkoliv spolufinancovat. Což je trochu paradox, když současně potvrdilo záměr odsunout nádraží, které ale bez podzemní tramvaje bude mít tragickou (veřejno)dopravní obslužnost..

K.S.

Pokud vím, tak bylo zatrženo metro či SJKD, čemuž se ani nedivím. Na druhou stranu nikdo a nic asi nebrání tomu aby Brno na své náklady vybudovalo, v případě odsunu, rychlou šalinu/Boučníkovo šalinmetro, od peronů 5 a 6 po viaduktu a obloukem po druhém břehu Svratky a přes další most na Dolní. Případně šaliny vytahat úplně do prostoru kolejiště hlavního a vytáhnout na Židenice další rychlou po viaduktu. Stejně tak nebrání Brnu nic aby postavilo na vlastní náklady, v kritických místech krátké podzemní výjezdy. Kdyby se třeba upravila Křížová/Vídeňská, tak by se dal udělat sjezd a tunel pod Poříčím v… Číst vice »

MildaIV

A nebylo by rovnou lepší přesunout Brněnské hlavní do Břeclavi a vytahnout tam maglev od Grandu? Pro vlaky by to tak bylo lepší.

VímVšechnoNejlíp

Rovnou hyperloop

malej-jarda

U Břeclavi je taky letiště. V Ladné.Sice polní, ale kdyby kraj investoval pár set milionu, mohlo by se do Brna lítat. :-))

Jarda

Děkuji ti za finanční dar v hodnotě desítek miliónů městu Brno. Možná město neuvažuje nad svojí myšlenkou.

Jarda

Omlouvám se všem za překliknutí které způsobil automatické opravování chyb. Má tam být. Možná město uvažuje nad svojí myšlenkou

Dalibor

lidi kam se furt ženete? rychlošaliny, ruchloauta, furt se spěchá… přibrzděte trochu!!! stále ta honba za rychleji dál s větším ziskem………

K.S.

Rychloauta nechápu taky (a Mustang ani Challenger rychloauta nejsou), ale rychlošalina je nutná k tomu aby se do centra lidi tím autem necpali, jestli se pomalinku šinete až na Moravák, z České na Hlavas o trvá jako z České na Technologický park, tak je to problém, v Masarykově je asi rychlostní limit asi 20km/h… Samozřejmě, není třeba se po Svoboďáku prohánět šedesátkou, ale hlavní páteřní linky by měly mít nějakou slušnou rychlost. Navíc tím odlehčíte zase tomu centru.

Nekdo

mluvte, prosim, za sebe. rozumim tomu, ze dojzdejici primesto preferuji nadrazi ve stavajici poloze a pro tyto ucely tam i zustane. ale pro cestovani na delsi vzdalenosti je naprosto nevyhovujici…

Valdemar

Přestěhovali jsme se do Brna přes 10 lety a sem rád že jsme to již předloni pochopili a odstěhovali jsem se zase pryč.. protože to tam opravdu nemá cenu …jsem opravdu rád že stále nečekáme na to nic!!!

Dalibor

každý na neco čeká, lidi přicházeji, lidi odcházeji….