Místo pizzy pokladny. V Brně začíná oprava budovy hlavního nádraží
Vedle modernizace kolejiště hlavního nádraží v Brně by měla letos významně prokouknout i tamní výpravní budova, která patří Českým drahám.
Vedle modernizace kolejiště hlavního nádraží v Brně by měla letos významně prokouknout i tamní výpravní budova, která patří Českým drahám. Rekonstrukce už začala koncem června bouráním povrchu prvního nástupiště (rovněž v majetku ČD). Do samotné budovy, jejíž fasáda se nyní ručně čistí, by se dělníci měli pustit 15. července poté, co stavební povolení nabude právní moci.
Stávající asfaltový povrch prvního nástupiště bude nahrazen zámkovou dlažbou shodnou s ostatními nástupišti, která jsou v majetku Správy železniční dopravní cesty. Provede se úprava podhledu přístřešku a fasáda nad přístřeškem bude rovněž nová.
Odjezdová hala bude vyčištěna a vymalována včetně výměny mramorových obkladů stěn. Nově bude osazeno osvětlení a vzhled změní i pokladní portály. „Na místě dřívějšího prodeje pečiva a pizzy budou znovu pokladny. Dále budou instalovány nové automatické posuvné dveře do haly v zádveří za dnešními historickými dveřmi, které budou zachovány. Nové budou také automatické dveře z haly na 1. nástupiště,“ doplnila mluvčí ČD Vanda Rajnochová změny, kterých si cestující všimnou. Další práce se uskuteční v zázemí, půjde například o výměnu elektroinstalace, vzduchotechniky nebo IT sítí.
Celkové náklady na revitalizaci brněnského nádraží se pohybují v řádech desítek milionů korun. Nyní zahájená etapa prací na prvním nástupišti si vyžádá částku kolem 20 milionů, hala pak spolkne zhruba dalších 30 milionů. Stavebníkem (tedy investorem) je společnost Brno new station development, ta je nájemcem Českých drah. Dříve dráhy mluvily o tom, že ně připadá zhruba 20 procent nákladů, které splatí slevou na nájmu.
Dráhy uzavřely smlouvu s Brno new station development v roce 2008 na 40 let. Od té doby se také připravuje rekonstrukce. Budova je památkově chráněná a podle drah má její rekonstrukce smysl, ať už bude osud nádraží jakýkoliv. „Budova v centru města má svůj významný obchodní potenciál, ať již s kolejemi nebo bez nich,“ uvedl už dříve mluvčí ČD Radek Joklík. V Brně totiž stále není jisté, zda nádraží zůstane, nebo se bude stěhovat k řece Svratce.
Výpravní budova brněnského hlavního nádraží zůstala spolu s Masarykovým nádražím v Praze v majetku Českých drah. Ostatní nádraží převzala v roce 2016 Správa železniční dopravní cesty.