Místo látky koženka. Bratislava vymění čalounění sedadel v trolejbusech
Nová sedadla v bratislavských trolejbusech. Zdroj: DPB

V kožence se podle DPB nedrží prach ani další nečistoty.

V kožence se podle DPB nedrží prach ani další nečistoty.
Článok je trošku nepresný/neúplný, keďže všetky 27Tr-ká, 24 Trollina a aj TNS 12ky majú koženkové čalúnenie a to už od dodania (aj novšie autobusy ich majú). Jedná sa tak zrejme o zmenu čalúnenia len v starých SORách. A tie nové sedadlá popravde vyzerajú omnoho čistejšie a lepšie ako staré látkové ..uvidíme že dokedy
bohužel spolucestující jsou různé, a přestože většina lidí je slušná, ohleduplná a čistotná, tak tramvaj není letadlo ani taxík, žádná letuška cestující na místo neuvádí a žádný dročkař osobu špinavou nebo zjevně paraziticky rizikovou z přepravy nevylučuje.
některé materiály se dají utřít hadrem s desinfekcí (a za pár minut oschnou), jiné nedají a usychají pak půl dne. dtto když si na sedaldo sedne osoba sice čistotná, ale do poslední nitky promočená lijákem.
a vůbec nejlepší byl laminát ve starých tramvajích.
Ale u laminátových sedaček bylo pod každou teplovzdušné topení. Jinak je nepříjemné na ně v zimě sedat.
Proč mě taková hloupá rozhodnutí ještě pořád překvapují?
Naopak, toto rozhodnutí je jediné možné.
No a je to , návrat k normálu.
Udivuje mne, že k podobnému kroku dosud nepřistoupila Praha v metru.
Tak jsem si dneska ráno schválně počkal na konečné metra B Zličín na příjezd několika souprav z centra. Z každé vyhazovala ochranka minimálně jednoho bezdomovce a to někteří byli fakt nechutní – smradlaví, špinaví. A všichni, bez výjimky, si hned šli nastoupit do soupravy směr centrum…
V autě mám normálně textilní sedadla a s nečistotami problém nemám. Jestli nebude problém spíše v cestujících…
Pokud se má MHD přizpůsobovat nepřízpůsobivým, tak budete brzo jezdit v dobytčácích.
já Vám rozumím, ale vocaď pocaď. to by se museli zase vrátit průvodčí, do každého vozu jeden, a žádná příjemná dívka, ale statné a nebojácné chlapisko o živé váze půldruhého centu.
Kamery a pocitadla cestujucich su uz vo vsetkych vozoch MHD. Staci aby sa kazdy pri nastupe musel preukazat na oznacovaci prilozenim karty, mobilu, ci cvaknutim listka. A vacsina somrakov dojazdila.
Co prach a nečistoty ale svrab a jiné breberky
Keď sa ukáže, že koženka nie je to pravé – ľahko sa na ňu kreslí a reže nožom, mohli by sme prejsť na oceľové sedadlá
Ano. Ale ta by stále neřešila např. problematiku neplánovaného tělesného selhání. Takové nerezové pletivo propuští, nešpiní, nestudí, nepálí, je všestranně odolné vandalismu a za určitých okolností je i pohodlné.
Ale v zatáčkách na nich cestující kloužou.
V Praze máme koženku u DPP v autobusech už mnoho let a tyto problémy se kupodivu vyskytují spíš okrajově na rozdíl od látkových sedadel „vylepšených“ od špinavých cestujících nejrůznějšími tekutinami a špínou.
Už se zkoušely dřevěné a kromě toho že klouzaly, tak taky dlouho nevydržely. Ale stejně z hlediska čistoty je lepší pevný hladký plast jako v tramvajích.
no jo protože byly hoblovaný 🙂
😃
V Itálii, Portugalsku, Španělsku a Řecku se používají v MHD sedadla z tlustého velmi odolného plastu. Jsou hodně trvanlivá.
Mají tam teplé zimy. A rovnější cesty.
V Budějovicích jedny z nejlepších sedaček, ona ta koženka není špatná. Lepší než plast nebo dřevo v Ostravě
Taková sedadla si ještě pamatuji ve starých vlacích a autobusech, člověk se na tom v létě dost nepříjemně potil. Připadá mi hloupé řešit problémy s údržbou právě tímto radikálním způsobem.
Je to cyklický vývoj, pořád dokola 😏 V devadesátých ještě kralovaly koženky, pak přišel textil, zkoušelo se dřevo, zkoušel se plast… a zpátky ke kožence 🙂 Všechno má svoje pro a proti. Za mě byly nejpohodlnější laminátové sedačky ve starých tramvajích…
To je vždy trochu poplatné době.
V karosách ŠM 11 a pozdějších byl standardní jeden typ sedadel v kožence, stejně tak trolejbusy Škoda i Sanos. V tramvajích T3 plastové sedačky, v KT8 pak něco velmi podobného jako v těch busech.
V 90. letech jsme si řekli, že už si můžeme vybírat a dopřejeme si „komfort“ látkových sedadel. To se ale záhy ukázalo jako nešťastné z pohledu čištění a celkové hygieny, tak se postupně vyzkoušelo všechno. Když bereme čistotu jako prioritu, pak to vždy bude kompromis mezi tvrdostí a tepelnou pohodou.
Ta poslední evoluce oněch “SM 11” sedaček (tlusté a “mírně měkké”, šedivé, jednotlivé i na dvousedadlech), v Praze výskyt v posledních B732 (741?) pokud si pamatuju a pak chvíli v B9xy, to byly dosud zcela nepřekonané sedáky! Jak pohodlím, tak čistotou. Od té doby asi snaha o cost-cutting…
Ve starých tramvajích byly sedačky dřevěné.
To byly zas podélné lavice, ne přímo sedačky.
V laminátových sedadlech t3, byla v zimě skoro jistota, že člověk chytil vlka, proto taky nastávaly bizarní situace, kdy většina cestujících v tramvaji raději stála, než aby jim mrzla zadnice.
Co já si pamatuju, tak byly vytápěné… ale možná ne všechny a ne vždy…
Vyhřívané byly, ale věčně to nefungovalo a to ještě pouze na jednosedadlech, pak nějaký koumák v rámci modernizace vymyslel žebrovaný výdech na nožce pod sedadlem a vymrzlá sedadla v zimě byla trvalý jev.
Byly vytápěné odpadním teplem z chlazení odporníků, takže topily vždy. Ovšem s přechodem na tyristorovou (a pak modernější) regulaci tato samozřejmost skončila.
Musíte to napsat v souladu s dobou 🙂
„kralovaly ty hnusné koženky“ ….. „vracíme se zpátky k praktické kožence“ 😉 😃
Je to lepší než dřevěná sedadla, která jsem viděl v Ostravě.
Ostravské dřeva jsou aspoň lepší než dřeva v 15T a Astry v Plzni po VP. Extrém jsou i dřevěné sedačky ve vozech Vario s výzbrojí Škoda. DPO by chtěl ale do těch velkokapacitních vozů, které mají částečně nahradit KT8 znovu plastové sedačky, které mají být i vyhřívané. Asi stejný typ, který dostaly teď dodané EVO1/o v Olomouci. Zatím to chtějí dát jen do tramvají a že by se to dalo i do nějakých dříve dodaných třeba 39T nebo Stadlerů.
V Plzni už Astry pár let nejezdí.
Stejnou koženku mají SORy v Praze. Řekl bych, že fungují dobře a vypadají odolně.
A kruh se uzavřel, ještě pamatuji Ikarusy 🙂
ovšem to byla tak děsná koženka, že sednout si na to v kraťasech nebo krátké sukni, tak při jen o trochu delší trase hrozilo přilepení. Jeden takový ikarus jezdil před rokem 1989 linku Broumov Hradec Králové a Hradec Králové – Praha …
To mě zajímá, to jezdil Broumov – Praha kloubák? Díky.
Jj. V zimě byla uvnitř větší zima než venku, jelikož se tam zásadně netopilo a výdechy v karoserii tam krásně proudil studený vzduch.