Infrastruktura Stavebnictví Železnice

Místo kolejí Parková čtvrť. Central Group pokročil s proměnou žižkovského nádraží

Vizualizace projektu Parková čtvrť. Vyroste na místě Nákladového nádraží Žižkov. Foto: Central Group
Vizualizace projektu Parková čtvrť. Vyroste na místě Nákladového nádraží Žižkov. Foto: Central Group

Bývalé nákladové nádraží Žižkov čeká v příštích letech velká proměna na novou čtvrť. Majitel pozemků, developerská společnost Central Group, už pokročila s přípravami fyzicky i papírově. Z areálu začaly mizet koleje, firma současně už začala žádat úřady o povolení.

Firma zatím u úřadu zažádala o provedení takzvaného zjišťovacího řízení, které má ukázat, zda se projekt bude muset složitěji posuzovat s ohledem na vlivy na životní prostředí nebo se časově náročnější proceduře vyhne. Zatím na první fázi výstavby.

Central Group zatím v optimistickém scénáři počítá s tím, že stavět se začne v roce 2020 a v roce 2025 bude hotovo. Na plánech se má podílet devět předních architektonických ateliérů. Celý projekt začne stavbou budovy na Basilejském náměstí. Celý projekt má přijít na devět miliard korun.

Developer řeší území o rozloze téměř patnácti hektarů,na které vznikne nová čtvrť. Zatím ji nazývá jako Parkovou čtvrť, slibuje v ní hodně zeleně. Základní urbanismus vytvořil architekt Jakub Cigler, inspirací mu přitom byl klasický blokový urbanismus tak typický pro starý Žižkov nebo Vinohrady. Spolu s architekty Central Group pak ateliér Jakuba Ciglera připravil také vnitřní dispozice jednotlivých bloků domů.

Na projektu se podílí ale i další ateliéry, aby nebyl projekt jednotvárný a byl pestřejší. „Naším cílem bylo zachovat pevně daný logický urbanismus, jednotící linii a funkční vnitřní uspořádání bytových domů, ale zároveň zajistit různorodou moderní architekturu. Do práce na finální vnější podobě nové čtvrti jsme proto přizvali ty nejlepší architektonické ateliéry z Česka,“ řekl šéf Central Group Dušan Kunovský.

Central Group slibuje, že v okolí domů vznikne hodnotný veřejný prostor s množstvím zeleně. 14 tisíc metrů čtverečních zabere park, který vznikne v severní části v přímé návaznosti na park Židovské pece. Nový park bude navazovat zeleným koridorem na vedlejší pozemky za budovou Nákladového nádraží, a zajistí tak pěší prostupnost celého území, která dnes neexistuje.

Celkem záměr počítá s 25 tisíci metry čtverečních zeleně. Součástí plánů je například 32 metrů široký bulvár s patnáctimetrovým pásem zeleně uprostřed. Uprostřed budou také vodní prvky, které budou retenční nádrží pro celou lokalitu. Má jít o moderní a úspornou formu  a úspornou formu hospodaření s povrchovou vodou.

Na velké ploše v okolí bytových domů vznikne designově řešené prostředí z kvalitních materiálů, které bude vytvořeno funkčně i esteticky tak, aby lákalo lidi k trávení volného času venku,“ řekl hlavní architekt Parkové čtvrti Jakub Cigler.

Jeden z největších tuzemských developerů získal pozemky v roce 2016, původní majitel na parcelách počítal s obchodně-kancelářským komplexem. Firma ho kompletně přepracovala, v oblasti převáží rezidenční funkce doplněná o obchody, služby a restaurace v parterech bytových domů, s množstvím zeleně a hodnotným veřejným prostorem. „Oproti dřívějšímu již povolenému řešení projekt Parkové čtvrti snižuje dopravní zátěž o zhruba 60 procent,“ řekla mluvčí Central Group Marcela Fialková.

Projekt počítá v první fázi s více než 1 600 byty, v nové čtvrti má najít domov téměř čtyři tisíce obyvatel. V dalších má vyrůst dalších zhruba tisíc bytů.

Developer chystá na kraji parku i šestitřídní mateřskou škola, spádová pro celé okolí s vlastní velkou zahradou a vývařovnou. Školku v hodnotě 60 milionů korun postaví Central Group na vlastní náklady a převede ji do vlastnictví městské části. Částečně bude připomínat železniční minulost místa: staví na dětmi velmi oblíbených Pohádkách o mašinkách

2 komentáře

Klikni pro vložení komentáře
  • Hrozné, jak jsem čekal všechny baráky podobný mustr, žádná fantazie. Všechno podobný, namnožený, jen nuance se liší. Měli změnit architekta. To Smíchov bude jiná liga, na vizualizacích opravdu co dům to originál. Žižkov ovšem tímhle promrhají.

  • Smutný příklad české autománie a diletantství – byty a parky mohou být prakticky všude, nádraží pro zásobování Prahy potravinami, drogerií, textilem, stavebninama a dalšími však můžou být jen někde, kde jsou koleje.
    Určitě by se projekt dal vymyslet tak, aby se skloubila funkce bydlení s funkcí zásobování Prahy – (památkově chráněná?) historická budova mohla být citlivě rekonstruována k původnímu účelu a okolo ní mohly vyrůst domy pro bydlení a občanskou vybavenost.
    Takhle už prakticky nikde v Praze nenaložíte/nevyložíte vagón, vše se do Prahy vozí nákladními auty, životní prostředí trpí.
    Je nabíledni, že ani velké investiční společnosti nevycítili příležitost, kde by mohly být prakticky monopolem, protože míst na překládání zboží z vlaků do menších aut a dodávek, které by to rozvážely po Praze, v budoucnu tolik nebude.

Newsletter

Partneři


Výběr editora