Dopravci Železnice Zprávy

Místo čtvrt miliardy jen 16 milionů. I tak dráhy s pokutou od ÚOHS nesouhlasí

Nákladní vozy Eas, Margecany, foto: Josef Petrák/Zdopravy.cz
Nákladní vozy Eas, Margecany, foto: Josef Petrák/Zdopravy.cz

Deset let stará kauza možného zneužití dominantního postavení ze strany Českých drah v nákladní dopravě má nové vyústění. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže původně v roce 2009 vyměřil drahám pokutu 254 milionů, správní soudy ji ale loni v prosinci definitivně zrušily. Nyní úřad vynesl nový verdikt a pokuta činí 16 milionů. Oznámily to České dráhy a potvrdil mluvčí úřadu Martin Švanda.

České dráhy dostaly původní obří pokutu za údajnou cenovou diskriminaci některých klientů při přepravě hromadných substrátů. K tomu mělo docházet v letech 2006 a 2007, kdy ještě nebyla oddělená nákladní doprava do samostatné firmy ČD Cargo.

U úřadu si stěžovala slovenská firma ŠPED-TRANS Levice, podle které ČD zvýhodňovaly některé zákazníky, a tak si je zavazovaly ke dlouhodobé spolupráci. Údajně to omezovalo konkurenci a také znevýhodňovalo jiné zákazníky, kteří lepší cenu nedostali

„Nyní ÚOHS shledává domnělé zneužití dominantního postavení jen v údajném neférovém jednání vůči dvěma speditérům a sám takové jednání označuje za méně závažné. Toto nové rozhodnutí UOHS je navíc zatím jen prvostupňové a lze proti němu využít opravné prostředky,“ píší dráhy v prohlášení. Potvrdily přitom, že rozklad podají, neboť podle jejich názoru žádnou chybu neudělaly.

„K protisoutěžnímu jednání došlo tím, že v době od 1. 1. 2006 do 16. 9. 2007 České dráhy bez objektivně ospravedlnitelných důvodů znevýhodňovaly společnosti SPEDIT-TRANS a ŠPED-TRANS Levice oproti svým ostatním odběratelům železniční nákladní dopravy z řad speditérů, čímž zneužily své dominantní postavení na trhu železniční nákladní dopravy substrátů přepravovaných ve velkých objemech na území České republiky. Porušeno bylo jak vnitrostátní, tak unijní soutěžní právo,“ vysvětli za ÚOHS Švanda.

2 komentáře

Klikni pro vložení komentáře
  • Mám hospodu, dám stálému zákazníkovi množstevní slevu ( třeba každé 10 pivo zdarma ) a ten co přijde jen na jedno pivo, mne bude žalovat ? Nebo sousední hospodský, kterému tam chodí hosti jen na jedno pivo, neb ho má nekvalitní, mne bude taky žalovat, že ho mám levnější než on ?

    • Lupens: Otázka je, jak výše zmíněná firma byla velkým zákazníkem. Vzhledem k tomu, že ČD Cargo řvali, že AWT vozí uhlí do elektrárny Chvaletice za 140 Kč/km pod cenou a nyní jezdí za 90 Kč/km, tak je to otázka obchodní politiky vůbec.

Newsletter

Partneři


Výběr editora