Místo cestujících krabice. Lufthansa Technik s Airbusem urychlí proměnu osobních letadel na nákladní

Proměněná paluba pro cestující u Airbusu 330-300 na přepravu nákladu. Foto: Lufthansa TechnikProměněná paluba pro cestující u Airbusu 330-300 na přepravu nákladu. Foto: Lufthansa Technik

Nový certifikovaný systém má pomoci překlenout osobním dopravcům časy slabé poptávky po létání.

Společnosti Lufthansa Technik a Airbus spojily své síly v certifikaci nového řešení, které z osobních letadel Airbus A330 family udělá dočasně plně nákladní letadla. Prvním zákazníkem se stal finský dopravce Finnair.

Airbus a Lufthansa Technik vymyslely řešení, které má umožnit vlastníkům letadel získání typového certifikátu pro další přepravu nákladu o hmotnosti až 15 tun. Ten bude umístěn na palubě pro cestující, z které jsou dočasně vymontovány sedačky.

Výrobce a firma zabývající se zejména údržbou letadel to vysvětluje především stále slabou poptávkou po létání zejména u dálkových letů. Dopravcům s nástupem koronaviru řada úřadů dočasně dovolila přepravovat náklad na palubě pro cestujících. Šlo ale pouze o krátkodobé povolení, většinou maximálně na rok. Nové řešení má podle Lufthansy přinést možnost proměny letadla na delší dobu.

Spojili jsme se s Airbusem, abychom provozovatelům nabídli v době této krize nejlepší řešení,“ řekl Soeren Stark, provozní ředitel Lufthansy Technik. Nové řešení má umožnit dopravcům si letadla určená pro přepravu osob ponechat a prozatímně je využít pro nákladní dopravu. Té pandemie koronaviru naopak pomohla kvůli poptávce zejména po zdravotnickém materiálu.

Lufthansa Technik nabízí proměnu letadla pod pojmem Temporary Cargo Cabin. Finnair a jeho Airbus A330-300 se stal prvním zákazníkem. Letadlo již prošlo proměnou, čeká na finální certifikaci od evropské agentury pro bezpečnost letectví EASA. „Jde o levnější řešení než tradiční proměna letadla na plně nákladní stroj, nevyžaduje velké investice,“ podotkl viceprezident Finnairu Juha Ojala.

Součástí certifikace je přesný plán na demontáž sedaček včetně kabeláže pro vybavení, například palubní zábavní systém. Na jejich místo jsou pak instalovány speciální zarážky pro zajištění krabic a palet s nákladem.

Tagy Airbus Finnair letecká nákladní doprava Lufthansa Technik
2 komentáře