- Železnice •
- Infrastruktura •
- Město •
- Autobusy
Místo části kolejí autobusové nádraží. Kraj s Libercem odhalily jízdní řád na nový terminál
O novém terminálu se v Liberci mluví téměř deset let, hotový má být za dalších 11 roků.
Liberecký kraj se dohodl společně s Libercem na konkrétním postupu a předpokládaném harmonogramu prací při výstavbě přestupního terminálu veřejné dopravy a parkovacího domu. V rámci projektu, o kterém se mluví už několik let, dojde k přesunu autobusového nádraží do prostor železniční stanice, kde zmizí několik kolejí. Hotovo má být za 11 let.
Kraj a město společným terminálem mohou vyřešit problém zejména s autobusovým nádražím, které patří mezi největší ostudy města, zejména kvůli odbavovací budově z kontejnerových buněk. Na jeho místě má vyrůst parkovací dům a park. Autobusy mají odjíždět z prostoru první koleje libereckého nádraží, která není využívaná. Buňky mají zmizet ještě letos, čekárna se přesune do budovy nazvané Uran, která je v majetku města.
„V současné době se Liberecký kraj po zvážení všech okolností rozhodl vyvíjet maximální snahu k přípravě a výstavbě moderního terminálu veřejné dopravy v prostoru vlakového nádraží v Liberci s tím, že parkovací dům vyroste v lokalitě současného autobusového nádraží. Nyní již můžeme připravovat architektonickou soutěž na projektovou přípravu, a to ve spolupráci se Správou železnic a kanceláří architektury statutárního města Liberec,“ uvedl Zbyněk Miklík, náměstek hejtmana pro resort ekonomiky, majetku, veřejných zakázek a informatiky.
Náklady na výběr architektů a zpracování projektu má hradit kraj. Ideový návrh podoby parkovacího domu a navazující výstavby připraví kancelář architektury statutárního města Liberec, která se bude podílet na výběrovém řízení na projektanta. Vybudování terminálu bude úkolem Libereckého kraje s podmínkou získání vhodných dotačních prostředků. Jasno zatím není o tom, kdo zaplatí parkovací dům.
O propojení autobusů a vlaků se mluvilo v krajském městě poprvé v roce 2012, od té doby se projekt několikrát proměnil a město i kraj utratily za různé studie už přes dvacet milionů korun. Například v roce 2019 kraj představil jinou podobu budoucího terminálu. „Původní projekt nevyhovoval z dopravního hlediska. Po intenzivních jednáních se statutárním městem Liberec již máme konkrétní časovou představu o stavebních pracích. Veřejnost si všimne prvních změn již letos,“ dodal hejtman Martin Půta.
Předpokládaný harmonogram
Etapa I: 2021–2025
• výstavba parkovacího domu v lokalitě stávajícího autobusového nádraží
• rekonstrukce URANU (kancelářská budova magistrátu)
• zrušení stávajících buněk
• budování zázemí autobusového nádraží v prostoru URANU
Etapa II: 2025–2030
• sloučení autobusového a vlakového nádraží
• vybudování obslužné komunikace včetně související infrastruktury a kvalitního veřejného prostoru před a za hlavní budovou železničního nádraží
• rekonstrukce tunelu a následná rekultivace území po autobusovém nádraží
• vznik centrálního parku nad tunelem
• vybudování veřejných prostor v okolí terminálu
Etapa III: 2030–2032
• rozšíření odbavovací haly, budovy administrativy či prostorů pro parkování
• dostavba městských bloků v oblasti parkovacího domu
• výstavba hřiště u parku nad tunelem