Místo aut kola. V Curychu otevřeli nový tunel pod nádražím pro cyklisty, původně měl propojit dálnice

Nový tunel pro cyklisty v Curychu. Foto: Pro Velo ZürichNový tunel pro cyklisty v Curychu. Foto: Pro Velo Zürich

Stavbu odsouhlasili lidé v referendu výraznou většinou.

Odebírat
Upozornit na
guest
43 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Petr

Jde vidět, že se už 10 let neotevřela žádná nová stanice metra a dalších minimálně 5 let se neotevře, tak se vymýšlí tyto nesmysly. Nechte aktuální zažité názvy na pokoji. Současný “nerozvoj” metra je tristní.

sh11

Tak prima, až bude v Budějovicích ten nový tunel pod nádražím, zdalipak v něm po kraji povede i cyklostezka…?

Karl vB.

Očekávám spíš, že na rampách silničního tunelu bude umístěna značka č. B 8 – „Zákaz vjezdu jízdních kol“.
Pro cyklisty by měla být vhodnější cesta pro překonání nádraží bezbariérová lávka nad ním.

Petr

Obecně řečeno bych po Praze radši jezdil na kole na povrchu po klidných ulicích s velkorysými cyklostezkami a autem bych rád jezdil místo magistrály v tunelu. Nicméně v tomto konkrétním případě dává cyklotunel pod nádražím v Curychu smysl, protože nádraží tvoří na břehu řeky bariéru. To nemění nic na tom, že nějaké propojení dálnic na východě města chybí.

MaT

Tak u nás to Hlavní nádraží je také docela podstatná bariéra. Objet jde buď u Muzea, nebo až přes Bulhara. Mezi jedině vést kolo tím nedávno prodlouženým podchodem. Takže já Švýcarům tohle řešení celkem závidím…

Podobnou bariérou bylo donedávna i třeba Vršovické nádraží, tam je ale podchod celkem velkorysý a i nějaký ten cyklista skrz něj občas profrčí…

Petr

U hlavniho nadrazi bude asi problem hlavne ten dvacetimetrovej utes na vychodni strane, ne?

Jakub P

Ani ne, od konce toho prodlouzenyho podchodu jsou tam docela sjizdny rampy.

vlachjan

Mě by naopak přišlo rozumné využít ty tunely pro pěší, co pod magistrálou vedou a jsou nahrazovány (podle mě zcela správně) úrovňovými přechody pro síť ckylostezek. Praha ale žádný takový plán bohužel nemá.

Jakub P

Ten u Muzea by na to byl totálně nevhodnej kvůli hornímu konci s pravoúhlou zatáčkou a vyústění tý rampy z něj na chodník hned na rohu. Leda by se vám ho podařilo prodloužit pod Cafedu (kde ale nejspíš je v cestě podzemní garáž) až do Rubešovy. Tam je to IMO fakt sci-fi. Trochu lepší je to na Fügnerově náměstí, sice bysta taky musel nahradit schody rampou, ale v Koubkově by to asi celkem šlo. Tedy stačila by „drobnost“, donutit P2 vzdát se pár parkovacích míst pro auta… V obou případech zůstává problém s tím, že P2 kolem magistrály je bludiště… Číst vice »

Karl vB.

Tak jsem si jen představil, že by podobné cyklodepo v takové „otevřené“ podobě, jako je na obrázku 5 / 9, vyrostlo v Praze někde na sídlišti, třeba jako součást Parkhausu. Kolik lidí by si tam asi tak odvážilo zcela bezelstně pověsit svoje kolo?

Jakub P

Ty modrobile pruhovany veci jsou tam afaik pro snadny zamknuti kola ke stojanu, urcite tam jsou kamery a nejspis se tam budou pohybovat zamestnanci.

Nerikam, ze je to nedobytnej trezor na kola, ale ani to neni uplne nezabezpeceny.

Karl vB.

Myslím, že ve Švýcarsku z toho kola nebude nutné sundavat „odnímatelné součásti“.

Jakub P

Tak ony se mestsky kola pro cyklodopravu obecne delaj tak, ze prislusenstvi je napevno.

Jaaa

Jojo, tady se počet lidí za 15 let zdvojnásobil, a proto se staví pro kola a MHD, zatímco v Praze se za 15 let zvýšil o 15 %, a proto se mají “přirozeně” stavět další silnice, dálnice a parkoviště.

Jsou to v tom Švýcarsku ale totalitní bolševici, zakazují lidem auta!

Jakov Fak

Nikdo neříká, že se nemají řešit cyklostezky, nicméně dluh dopravní infrastruktury je u nás natolik mimořádný, že je potřeba dotáhnout do konce všechny důležité projekty v AD a pak se soustředit na udržitelný způsob přepravy, což mimochodem MHD v současném stavu splňuje na evropské standardy nadprůměrně.

Jsem jednoznačně pro omezení osobní AD, ale zásobování musí taky nějak fungovat.

Cyklostezky je třeba řešit intenzivně, ale nalijeme si čistého vína – jako v Dánsku nebo v Holandsku to tady nikdy nebude fungovat nejen kvůli mentalitě, ale hlavně kvůli kopcovitému terénu.

Jindřich

Dnes už existují elektrokola, na dojíždění do práce ideální, mít to kde parkovat.

czhunter

“ je potřeba dotáhnout do konce všechny důležité projekty v AD a pak“

Žádný „konec“ do kterého lze infrastrukturu „dotáhnout“ neexistuje (američané tomu dnes říkaji „one more lane bro“) a tudíž by k „a pak“ ve vašem záměru nikdy nedošlo – což je nejspíš ale to, co reálně chcete.

Jakov Fak

Nic takového netvrdím. Pokud si můj příspěvek přečtěte znovu, říkám, že je třeba dostavět klíčové stavby, aby tranzit nemusel přes magistrálu a pak klidně můžeme pruhy v centru omezit na úkor cyklodopravy. Samozřejmostí by měl být poplatek za vjezd do určitých částí města. Dám vám příklad – nedávno jsem vezl 20 kg balík zboží z Letné na Vinohrady. Tohle je zrovna trasa, kde Vám žádná další stavba nepomůže, nicméně část stávající dopravy tvoří tranzit, který neúměrně zatěžuje historické centrum a jeho blízké okolí. Můžete namítat, že i 20 kg balík se dá převézt pomocí cargo-kola, ale pointa je úplně někde… Číst vice »

Filip Jirsák

Tranzit přes magistrálu ve spoustě případů nemusí. A také tam není. Pokud je řešení tranzitu přes magistrálu klíčovým problémem pražské automobilové dopravy, pak je potřeba řešit všechno ostatní, než automobilovou dopravu. Protože těch 15 % tranzitu na magistrále je prkotina oproti tomu, co je v Praze zanedbané mimo automobilovou dopravu.

mgr.pavel

V D8nsku a Holandsku zase hodně fouká, a vítr je ekvivalent prudšího kopce.

Jde jen o myšlení lidí. V tom pořád zaostáváme za západem o pár desítek let.

(zde v tom že musí být balanc ve využití veřejnho prostoru a v dopr.infrastruktuře)

Leinad

Možná teplej čelní vítr je jako kopec. Normálně je vítr studenej. Boční vítr stěžuje řízení, zvlášť střídavej. V Praze můžu i neplánovaně bez sportovního oblečení kus popojet.

autobusik2

Kdyby jenom za západem. Lepší infrastrukturu pro cyklisti mají leckde i na Balkáně.

Ondra

Kdybych měl porovnat, jak se mi jezdilo na kole v Amsterdamu a v Praze, musím říct: zlaté kopce v Praze. To počasí v Amstru, a hlavně ten vítr, je fakt vysilující. A přitom tam lidé pořád jezdí. Takže to opravdu není jen o kopcích.

Jakov Fak

Teď myslíte jako turista nebo na každodenní dojíždění? Na kole jsem jako turista jezdil v Londýně, Amsterdamu, Kodani i v Praze a všechno mi přišlo lepší než velké kopce.

Jako student jsem strávil rok ve Finsku a tam bylo počasí taky šílené, nicméně z mého pohledu lepší než výšlap na Náměstí Míru v Brně nebo na Letnou v Praze.

alph

To je právě ten problém, na základě čeho by zrovna automobilová infrastruktura měla mít přednost?
Proč by se neměla nejdříve dodělat MHD, pak cyklostezky, a možná bychom nakonec přišli na to, že současná automobilová infrastruktura na zásobování plně dostačuje?
Ono ta celá vaše pointa nejdříve postavit infrastrukturu (na úkor jiných dopravních prostředků), a pak to omezovat nedává vlastně smysl.

Filip Jirsák

Proč tak nesmyslně? Nejdříve stavět tu nejdražší infrastrukturu, pro auta, pak stavět zbývající efektivnější infrastrukturu, automobilová doprava pak výrazně poklesne a my budeme mýt drahou infrastrukturu pro auta, která bude jen překážet a bude málo využívaná? Není daleko efektivnější a smysluplnější stavět nejdříve tu infrastrukturu pro efektivní dopravu, a teprve na závěr dostavět infrastrukturu pro auta, pokud se ukáže, že někde chybí? Navíc do infrastruktury pro auta se přednostně investuje minimálně posledních 50 let, tak by teď zase mohlo mít přednost něco jiného. Kopcovitý terén jako překážka cyklistiky je tisíckrát vyvrácený blud. Na kolech se daleko více než v Praze… Číst vice »

Air Traveller

na pocet cyklistu vidim, ze se stavi cyklostezek az moc 😉 ale jen at se stavi.

nicmene, uz to tu zaznelo xkrat – stavi se (mimojine) silnice, protoze jsou minimalne stejne dulezite, jako jine druhy infrastruktury. a ve stavu obrovskeho dluhu jsou i podstatne dulezitejsi, nez cyklostezky.

Filip Jirsák

Cyklistů je málo kvůli chybějící infrastruktuře.
Silnic pro osobní auta se v Praze staví mnohem víc, než kolik odpovídá důležitosti automobilové dopravy. U automobilové dopravy je ten dluh zdaleka nejmenší. A stavět silnice je to nejméně efektivní řešení problémů s dopravou.

Ostatně dopravě v Praze by ze všeho nejvíce pomohlo zavedení mýta a postupné zdražování parkování na ulicích a přeměna modrých a fialových zón na oranžové zóny. Taková opatření by byla mnohem levnější, než výstavba nových a nových městských dálnic.

Hřib

plácáte nesmysly. v Praze se 10 let przní infrastruktura rušením pruhů a upřednostňování cykloinfrastruktury. Takže by už všichni měli jezdit jen na kolech. a ono stále nic.

david

Vidim v tom trochu inspiraci pro ty pruzkumne stoly v Praze, pokud teda pak stat neprisype, aby z toho byly tubusy silnicni …

czhunter

Lingvistická poznámka

Lepší je napsat:

„nový tunel pro cyklisty pod nádražím“

než

„nový tunel pod nádražím pro cyklisty“

SYN

Hm, zajímavé… ten tunel na tom úvodním obrázku by teda jako propojka dálnic byl k ničemu, auta tak jednosměrně jedním pruhem… jako ano, pro kola to samozřejmě stačí.
A jak hodlají udržovat těch 20kmh? Radar? Vždyť i celkem uznávaná technická specifikace „pedelec“ vyžaduje přerušení podpory šlapání až nad 25kmh…

lukas

Ono je zvykem na západě, že hodně lidí zákony prostě dodržuje i bez kontroly… Proto mě nepřekvapil ten český pohled “ jak budou hlídat 20″…

Nose Peak

“Češi, nekraďte” – sice už nemusíme večer s auta sundávat stěrače a odšroubovávat antény, přeci jenom jsme o něco zbohatli, ale mentálně jsme se zas tak moc neposunuli. Bohužel.

czhunter

Ale to jen proto, že ty antény („ploutve“) jsou dnes přidělané dost festovně (nebo dokonce integrované ve střešním spoileru, ten se krade blbě)

Vavrda

inu je to tak a je to pohoda
na dálnici mají helveti 120 a všichni jedou stejně tak do těch 125 nikdo nikoho nepředjíždí nikdo se nikomu nelepí na zadek

SYN

Jistě, obzvlášť takovou max. rychlost tu opravdu velmi rádi dodržují…

David

Ve Švýcarsku vás třeba taky váš soused udá

Nose Peak

Ano. Je to země založená na dodržování pravidel. Ať je to noční klid nebo jízdní řád.

Dusanh

Koukněte se na video – stávající cyklotunel je v jednom tubusu. Jestli jsem tomu správně rozumněl, tak v části druhého tubusu je cykloparkoviště.

SYN

To jo, ale pokud nemá cyklotunel nějak uměle zůžený profil, tak by to pořád ještě bylo auta 1+1 (v každé tunelové rouře jeden pruh) to pořád na nějakou „mega“ spojku dvou dálnic nevypadá…

Yoss

Kdyby to bylo v Praze, tak po dvou dnech do toho tunelu vjede magor v SUV a hlasitým troubením si bude vynucovat přednost. Protože on spěchá a podívejte se na něj, jak má hezké auto a jakej je lepší člověk než vy 🙂

Josef

Sebekritika?