obrazok-zdopravy

Místo aut kola. V Curychu otevřeli nový tunel pod nádražím pro cyklisty, původně měl propojit dálnice

Nový tunel pro cyklisty v Curychu. Foto: Pro Velo ZürichNový tunel pro cyklisty v Curychu. Foto: Pro Velo Zürich

Stavbu odsouhlasili lidé v referendu výraznou většinou.

Největší švýcarské město dokončilo minulý týden stavbu svojí zatím největší investice do cyklistické infrastruktury. V Curychu otevřeli zhruba 200 metrů dlouhý tunel (s nájezdovými rampami 440 metrů) výhradně pro cyklisty. Vede pod hlavním nádražím, o jeho stavbě rozhodli lidé v referendu. Původně měla být stavba určena pro auta.

„Tunel vznikl z původní myšlenky vést středem města dálnici pro auta. Jde o průlomovou stavbu, která ukazuje naši strategii mobility,“ uvedla městská radní Karin Rykart.

Tunel není nový: postaven byl již na konci 80.let, měl sloužit jako spojka mezi dálnicemi A1 a A3 ve městě. Nakonec ale z plánu na silniční spojnici sešlo a stavba byla nevyužitá. „V té době si lidé mysleli, že by bylo dobré vést dálnici přímo centrem města. Naštěstí se časy mění – a tak bylo dokončení odloženo na neurčito,“ popisuje historii stavby sdružení Pro Velo, které v roce 2011 přišlo s peticí za využití tunelu pro lidi na kolech.

O devět let později návrh na proměnu prošel referendem, když pro stavbu hlasovalo přes 74 % lidí, kteří k referendu přišli. Historii popisuje Pro Velo na svých stránkách.

Nový tunel pro cyklisty v Curychu. Foto: Pro Velo ZürichNový tunel pro cyklisty v Curychu. Foto: Pro Velo ZürichNový tunel pro cyklisty v Curychu. Foto: Pro Velo ZürichNový tunel pro cyklisty v Curychu. Foto: Pro Velo ZürichNový tunel pro cyklisty v Curychu. Foto: Pro Velo ZürichNový tunel pro cyklisty v Curychu. Foto: Stadt ZürichNový tunel pro cyklisty v Curychu. Foto: Stadt ZürichNový tunel pro cyklisty v Curychu. Foto: Stadt ZürichNový tunel pro cyklisty v Curychu. Foto: Stadt Zürich

Lepší propojení města

Tunel výrazně zlepší průjezdnost městem na kole propojením městských čtvrtí 4 a 5. Díky rampám a výtahům se lidé dostanou z tunelu přímo na nástupiště k vlakům. Součástí je i parkoviště pro 1240 kol. To má vyřešit problém s mnoha nevhodně odstavenými koly v blízkosti hlavního nádraží. Tunel má vyřešit i vysoký počet nehod cyklistů v oblasti nádraží.

Do tunelu smí pouze lidé na kolech a elektrických skútrech s omezenou rychlostí do 20 km/h. Stavba vyšla na 38,6 milionu franků, tedy necelou miliardu korun. Kompletní informace o projektu jsou na stránkách města.

Curych plánuje další podporu infrastruktury pro jízdu na kole. V plánu je například již v referendu odsouhlasená redukce dalších parkovacích míst nebo výstavba dalších cyklostezek. Od roku 2011 se podle radnice počet lidí na kole v Curychu zdvojnásobil.

 

Tagy Curych Cyklistická doprava ve městě podpora cyklistiky Pro Velo Stadttunnel
41 komentářů