Při cestách do Hradce jsem se vrátil k papírovým jízdenkám. Stojí stejně jako elektronické, procvaknutí ve strojku trvá 2 sekundy oproti 5-10 sekundám při elektronickém odbavení platební kartou, mám jistotu uhrazeného jízdného a vzhledem k radiální síti hradecké MHD (skoro všechny linky jedou z Terminálu HD) vůbec nevadí, že papírový lístek není přestupní. No a protože jezdím do Malšovic, tak mi nevadí, že neexistuje papírová desetiminutová, protože tu bych stejně nemohl použít.
nowas
6 měsíců
To je zase senzační nadpis. Takže to není 250,- za jízdenku, ale za 10 jízdenek.
Jak je uvedeno níže, může to být 250 Kč za 10 jízd, o kterých si cestující podle informací ve vozidlech i na zastávkách mysleli, že budou dohromady stát 140 Kč. Jenže netušili, že DP vymyslel kličku, jak je zkasírovat vyšším jízdným i za krátkou jízdu.
libcha
6 měsíců
Zcestoval jsem kus Evropy a málokdy jsem narazil na situaci, že by elektronické odbavení fungovalo bez sebemenších zádrhelů. 24 hodinová jízdenka platná 23 hodin, 8x naúčtované maximální jízdné při jízdě 5 cestujících, nástupy počítané jako výstupy a naopak… Nejsem odpůrcem elektronického odbavení, naopak ho vítám jako velký pokrok, obzvlášť když se dá použít s bezkontaktní debetkou. Ale je k tomu potřeba i předem navrhnout řešení případných selhání, což třeba v tom Londýně funguje.
Spíš revizoři zneužívají neznalosti návštěvníků a rozdávají jim pokuty. Tam kde funguje systém tap and ride není prakticky možné špatně označit jízdenku
Akurát že tu sa nič také nestalo. Prečítal si si ten článok? Ide o legitímne platby, akurát zúčtované s omeškaním. Všetko čo sa stalo je že cestujúci proste cestovné zaplatil o pár týždňov neskôr. Tragédia fakt 🙂
což ovšem nic nemění na tom, že když to banka zúčtuje pozdě, vznikne toto, tady také lidi účtenky měli a správně, stačí číst…
Lumiere
6 měsíců
Hradci toho nefunguje víc. Jízda do 10 minut při platbě kartou má stát 14 korun. Ale přes označení při výstupu si vždycky strhnou 25 korun. Místní mi potvrdili, že se jim to stává také, prý je toho chyba, o které se ví.
Tak to je slušná vychcanost, protože tuhle informaci cestující nikde nenajde (OK, možná je schovaná někde hluboko uvnitř webu). Čili DP zkasíruje nicnetušící cestující, kteří si myslí, že v Hradci platí stejný user-friendly systém jako ve zbytku republiky: délka cesty = od označení při nástupu do označení při výstupu.
Ale na takových legálních krádežích se nejvíc vydělá. Ohnuté podle paragrafů to samozřejmě je. Uvádí se to přece v hlavě 2, kapitole XXIII, článek 234, strana 340 dole. 😆
– Podívejte se, našel jste ten tarif nebo ne?
– Ale jo, našel. Na dně zamčené registračky, a tu vecpali na zrušený záchod a na dveře dali ceduli Pozor, leopard!
Proč to dělat jednoduše,. když to jde složité a ještě při tom okrást zákazníka…
MPE
6 měsíců
Moje nedavna zkusenost z HK (cca 3 tydny zpatky): jel jsem se synem, jizdenku pro sebe jsem zakoupil OK (pri kontrole karty v terminalu se zobrazovala), pro syna jako spolucestujiciho ani na nekolikaty pokus ne…(vzdy se „protocilo kolecko“ a chvili svitil napis „prosim cekejte“ a nic…). Nevim, jak bych prokazoval v pripade, ze by prisel revizor…
Prozatim mi banka nestrhla nic (ani blokace nebyla zadna), tak jsem zvedavy, kolik to ve vysledku bude, ci zda budu mit stesti a jeli jsme zadarmo…:-)
Muflon
6 měsíců
Řešil jsem něco podobného v Plzni. MHD využívám tak 5x do roka, koupil jsem si kartou v termínálu ve vozidle lístek. Týden na to sedím doma a na telefon přišla žádost o stržení peněz, kterou logicky vydavatel karty zamítl pro neplatný token. Víc jsem tomu nevenoval pozornost, znovu jsem jel MHD, zakoupil lístek a o pár dní později se situace opakovala, tentokrát už 2 žádosti o platbu během jednoho dne. Kontaktoval jsem PMDP, tam se mi vysmáli, že má někdo moji kartu a že je to nezajímá. Obrátil jsem se na banku, ta našla pokusy o stržení financí vyvolané identickým… Číst vice »
Kamui
6 měsíců
Takhle to dopadá, když se něco zneužívá k úplně jinému účelu, než je to určené. Platební karta má sloužit k placení, nikoli jako identifikátor (čehokoli). Správně se to dělá v Praze – ve vozech je miniaturizovaný automat, který po zaplacení vydá papírový jízdní doklad.
No nevím. V zásadě s tím taky nesouhlasím – jasně, škoda papíru, ale to je drobnost – sám ale jsem použil kartu Zetka pro placení nedávno taky bez lístku a potvrzení. Takže možná se to dá obhájit tím, že je karta používaná výhradně na veřejnou dopravu ve dvou krajích a ne na placení čehokoli, správně by ale tato jedna karta měla být použitelná třeba minimáoně v celé republice.
V Praze to určitě levné není, spíš naopak, však taky trvalo než se to dalo i do všech autobusů. Kdyby to bylo levné, tak dají platební terminál ke každým dveřím a ne jeden na celý vůz, kde v případě poruchy jedete na černo bez možnosti nákupu jízdenky.
Stejně je to takové divné. Pípnu kartou ve vozidle a nemám absolutně jak prokázat, že jsem skutečně zaplatil. V ruce žádné potvrzení nemám a systém platbu zaúčtuje klidně za několik dnů, kdy už mám cesťák odevzdaný. Přitom platba kartou není ani jako blokace, prostě jakoby neexistovala. Spoléhat na to, že mi terminál napíše jen OK, se mi moc nelíbí. Už se mi i stalo, že se platba vůbec nezaúčtovala.
Takto ostravský systém nefunguje, jízdenka není omezena časově platí po celou trasu spoje. Pokud stihnete přestoupit do 45 min. tak neplatíte za další spoj.
Přesně tak, systém absolutní důvěry, kdy nemám jediný doklad při problémech s revizorem ani bankou, se mi vůbec nezamlouvá. A jak je vidět, na 100 % to evidentně nefunguje.
Minimálně v Brně je možné na terminálu hned zmáčknout tlačítko Informace o kartě a tam vidíte zda je na kartě jízdenka aktivní nebo ne. A i kdyby se to revizorovi neukázalo, tak toto můžete použít jako důkaz.
Joseph
6 měsíců
Je „standardem“, že v Hradci Králové je mnoho věcí předražených. Viz lávka, kruháč na Gočárovce u OC.
Stejna banka v MHD Usti nad Labem. Stejne problemy. Platby se casto kumuluji a strhavaji i za nekolik dni. A pri prepravni kontrole jizdnich dokladu nahranych na platebni karte maji revizori casto problemy s overenim platebni karty svym terminalem.
CSOB spolykala v poslednich letech spoustu subjektu a evidentne to jejich systemy nezvladaji. Mozna by banka CSOB misto PR s chameleonem mela vic investovat do IT podpory.
Co mam info od byvalych kolegu z IT bankovniho sektoru, nikdo jiny nez CSOB se do toho z „velkych hracu“ moc nehrne, protoze cele je to docela velky opruz s minimalni marzi – a ti mensi na to zase nemaji zazemi a know-how.
A i ta Cobka to dela vicemene z historickych duvodu kvuli vazbe na takrka monopolniho dodavatele odbavovacich systemu v CR.
V Česku máme velké OIS hráče 3 – Telmax, Mikroelektroniku a EMTest, počtem strojků asi v tomto pořadí. (Počtem validátorů je jednoznačným vítězem Mikroelektronika, ale o monopolu bych nemluvil.)
Jak je to řešené v zahraničí? Běžně platím kartou jednotlivé jízdenky, které nejsou o moc dražší než u nás a automatů je tam spousta jak na zastávkách tak přímo ve vozidlech. Marže může být nízká, ale tam se to přece může dohnat kvantitou, pokud je systém rozumně nastavený. Sám vidím v pražských tramvajích jak je platební terminál populární u všech turistů a chtělo by to mít víc než jeden na celý vůz (hodně štěstí se k němu probojovat v plném voze). Možná je výhodnější cesta přikládat kartu při nástupu a výstupu a provádět zúčtování za celý den, takže nemusí chodit… Číst vice »
MaT
6 měsíců
Nemají stejné poskytovatele i v Brně? Byl jsem tam v posledních dvou měsících dvakrát (v odstupu asi jednoho měsíce), využil jsem toho jejich systému Pípni a jeď a u něj píšou, že se to má vždycky vyúčtovat ve 3 v noci následujícího dne. No a nevyúčtovalo, blokace na 1 Kč mi na té kartě visela týden a k zaúčtování jízdného došlo až poté…
Brněnský systém je proti tomu hradeckému nesrovnatelně rychlejší. Možnost přikoupit jízdenku pro malé dítě je stejně komplikovaná, resp. bez asistence nemožná.
V HK v tichosti přestalo nastupování předními dveřmi o víkendech a ve večerních hodinách, protože odbavení karet je tak zoufale pomalé, že spoje nabíraly velká zpoždění jen kvůli tomu.
Brněnský systém je rychlejší, protože je od Mikroelektroniky. V Hradci je EMtest, od kterého v posledních letech spousta autobusových dopravců přešla ke konkurenci (Mikroelektronika nebo Telmax). V HK dosud nefunguje slibovaná platba EP Inkarty či IREDO karty (jako tomu je v Pardubicích), to vše mělo fungovat již na konci roku 2022. A DP? Myslím si, že vůči EMtestu za 1,5 roku zpoždění neuplatnil žádnou sankci (aspoň nikde se o tom nepíše), naopak podepsal s EMtestem dodatek ke smlouvě, s termínem uvedení nového odbavovacího systému do provozu na začátku dubna 2023. Ani tento termín nebyl dodržen. Ono toho v DPMHK nefunguje… Číst vice »
Při cestách do Hradce jsem se vrátil k papírovým jízdenkám. Stojí stejně jako elektronické, procvaknutí ve strojku trvá 2 sekundy oproti 5-10 sekundám při elektronickém odbavení platební kartou, mám jistotu uhrazeného jízdného a vzhledem k radiální síti hradecké MHD (skoro všechny linky jedou z Terminálu HD) vůbec nevadí, že papírový lístek není přestupní. No a protože jezdím do Malšovic, tak mi nevadí, že neexistuje papírová desetiminutová, protože tu bych stejně nemohl použít.
To je zase senzační nadpis. Takže to není 250,- za jízdenku, ale za 10 jízdenek.
Jak je uvedeno níže, může to být 250 Kč za 10 jízd, o kterých si cestující podle informací ve vozidlech i na zastávkách mysleli, že budou dohromady stát 140 Kč. Jenže netušili, že DP vymyslel kličku, jak je zkasírovat vyšším jízdným i za krátkou jízdu.
Zcestoval jsem kus Evropy a málokdy jsem narazil na situaci, že by elektronické odbavení fungovalo bez sebemenších zádrhelů. 24 hodinová jízdenka platná 23 hodin, 8x naúčtované maximální jízdné při jízdě 5 cestujících, nástupy počítané jako výstupy a naopak… Nejsem odpůrcem elektronického odbavení, naopak ho vítám jako velký pokrok, obzvlášť když se dá použít s bezkontaktní debetkou. Ale je k tomu potřeba i předem navrhnout řešení případných selhání, což třeba v tom Londýně funguje.
To by se s papírovou jízdenkou nestalo
S papírovou jízdenkou se stávají mnohem horší věci
Jako že si koupím jízdenku za 200 a ona se změní na lístek za 20? Ale no tak, brepto. 😂
Spíš revizoři zneužívají neznalosti návštěvníků a rozdávají jim pokuty. Tam kde funguje systém tap and ride není prakticky možné špatně označit jízdenku
A když nefunguje terminál nebo vypadne spojení, tak co? Nemám platnou jízdenku.
Akurát že tu sa nič také nestalo. Prečítal si si ten článok? Ide o legitímne platby, akurát zúčtované s omeškaním. Všetko čo sa stalo je že cestujúci proste cestovné zaplatil o pár týždňov neskôr. Tragédia fakt 🙂
I při kupování rohlíků se může stát bordel v API mezi pokladnou a platebním terminálem.
Může. Jenže u rohlíku musím dostat na výběr, jestli chci účtenku a bordel můžu hned reklamovat.
V Ostravě to také jde, protože když máte profil na stránkách DPO tak prakticky okamžitě vidíte každé přiložení platební kartou
A když ten profil nemám?
což ovšem nic nemění na tom, že když to banka zúčtuje pozdě, vznikne toto, tady také lidi účtenky měli a správně, stačí číst…
Hradci toho nefunguje víc. Jízda do 10 minut při platbě kartou má stát 14 korun. Ale přes označení při výstupu si vždycky strhnou 25 korun. Místní mi potvrdili, že se jim to stává také, prý je toho chyba, o které se ví.
Při nástupu dejte volba jiné jízdenky > jizdenka na 10 min > potvrdit a až pak přiložte
Tak to je slušná vychcanost, protože tuhle informaci cestující nikde nenajde (OK, možná je schovaná někde hluboko uvnitř webu). Čili DP zkasíruje nicnetušící cestující, kteří si myslí, že v Hradci platí stejný user-friendly systém jako ve zbytku republiky: délka cesty = od označení při nástupu do označení při výstupu.
Ale na takových legálních krádežích se nejvíc vydělá. Ohnuté podle paragrafů to samozřejmě je. Uvádí se to přece v hlavě 2, kapitole XXIII, článek 234, strana 340 dole. 😆
Tmavěšedým fontem velikosti 6 na světlešedém pozadí.
– Podívejte se, našel jste ten tarif nebo ne?
– Ale jo, našel. Na dně zamčené registračky, a tu vecpali na zrušený záchod a na dveře dali ceduli Pozor, leopard!
Proč to dělat jednoduše,. když to jde složité a ještě při tom okrást zákazníka…
Moje nedavna zkusenost z HK (cca 3 tydny zpatky): jel jsem se synem, jizdenku pro sebe jsem zakoupil OK (pri kontrole karty v terminalu se zobrazovala), pro syna jako spolucestujiciho ani na nekolikaty pokus ne…(vzdy se „protocilo kolecko“ a chvili svitil napis „prosim cekejte“ a nic…). Nevim, jak bych prokazoval v pripade, ze by prisel revizor…
Prozatim mi banka nestrhla nic (ani blokace nebyla zadna), tak jsem zvedavy, kolik to ve vysledku bude, ci zda budu mit stesti a jeli jsme zadarmo…:-)
Řešil jsem něco podobného v Plzni. MHD využívám tak 5x do roka, koupil jsem si kartou v termínálu ve vozidle lístek. Týden na to sedím doma a na telefon přišla žádost o stržení peněz, kterou logicky vydavatel karty zamítl pro neplatný token. Víc jsem tomu nevenoval pozornost, znovu jsem jel MHD, zakoupil lístek a o pár dní později se situace opakovala, tentokrát už 2 žádosti o platbu během jednoho dne. Kontaktoval jsem PMDP, tam se mi vysmáli, že má někdo moji kartu a že je to nezajímá. Obrátil jsem se na banku, ta našla pokusy o stržení financí vyvolané identickým… Číst vice »
Takhle to dopadá, když se něco zneužívá k úplně jinému účelu, než je to určené. Platební karta má sloužit k placení, nikoli jako identifikátor (čehokoli). Správně se to dělá v Praze – ve vozech je miniaturizovaný automat, který po zaplacení vydá papírový jízdní doklad.
No nevím. V zásadě s tím taky nesouhlasím – jasně, škoda papíru, ale to je drobnost – sám ale jsem použil kartu Zetka pro placení nedávno taky bez lístku a potvrzení. Takže možná se to dá obhájit tím, že je karta používaná výhradně na veřejnou dopravu ve dvou krajích a ne na placení čehokoli, správně by ale tato jedna karta měla být použitelná třeba minimáoně v celé republice.
Pražský systém je totálně zastaralý a je to ostuda pražské MHD
Však placení to je, jen má trochu jiný mechanismus.
To jak s tím, že lokomtiva musí mít komín.
Běžte to poradit do Londýna. On to spíše bude příběh o lemplech, kteří chtěli za každou cenu ušetřit a tak mají nějaký sméčko, ale levné!
V Praze to určitě levné není, spíš naopak, však taky trvalo než se to dalo i do všech autobusů. Kdyby to bylo levné, tak dají platební terminál ke každým dveřím a ne jeden na celý vůz, kde v případě poruchy jedete na černo bez možnosti nákupu jízdenky.
Když je to porouchané, kdo by vás pokutoval?
Stejně je to takové divné. Pípnu kartou ve vozidle a nemám absolutně jak prokázat, že jsem skutečně zaplatil. V ruce žádné potvrzení nemám a systém platbu zaúčtuje klidně za několik dnů, kdy už mám cesťák odevzdaný. Přitom platba kartou není ani jako blokace, prostě jakoby neexistovala. Spoléhat na to, že mi terminál napíše jen OK, se mi moc nelíbí. Už se mi i stalo, že se platba vůbec nezaúčtovala.
Dost se mi líbil ten systém v Ostravě. Prostě jediná jízdenka je na 60 minut, čili 30 korun, o víc nepřijdu když se zapomenu. Může to jenom klesnout.
Takto ostravský systém nefunguje, jízdenka není omezena časově platí po celou trasu spoje. Pokud stihnete přestoupit do 45 min. tak neplatíte za další spoj.
To je vlastně pravda, neuvědomil jsem si tuto uživatelskou přívětivost.
Přesně tak, systém absolutní důvěry, kdy nemám jediný doklad při problémech s revizorem ani bankou, se mi vůbec nezamlouvá. A jak je vidět, na 100 % to evidentně nefunguje.
Minimálně v Brně je možné na terminálu hned zmáčknout tlačítko Informace o kartě a tam vidíte zda je na kartě jízdenka aktivní nebo ne. A i kdyby se to revizorovi neukázalo, tak toto můžete použít jako důkaz.
Je „standardem“, že v Hradci Králové je mnoho věcí předražených. Viz lávka, kruháč na Gočárovce u OC.
Tam je dobrá i ta blokace 1Kč a strhnuto za víc než týden. Přikoupit spolucestujícího snad ani nelze i s pomocí řidiče nenačteno.
… a především zbytečný stadion za miliardu
Stejna banka v MHD Usti nad Labem. Stejne problemy. Platby se casto kumuluji a strhavaji i za nekolik dni. A pri prepravni kontrole jizdnich dokladu nahranych na platebni karte maji revizori casto problemy s overenim platebni karty svym terminalem.
CSOB spolykala v poslednich letech spoustu subjektu a evidentne to jejich systemy nezvladaji. Mozna by banka CSOB misto PR s chameleonem mela vic investovat do IT podpory.
Co mam info od byvalych kolegu z IT bankovniho sektoru, nikdo jiny nez CSOB se do toho z „velkych hracu“ moc nehrne, protoze cele je to docela velky opruz s minimalni marzi – a ti mensi na to zase nemaji zazemi a know-how.
A i ta Cobka to dela vicemene z historickych duvodu kvuli vazbe na takrka monopolniho dodavatele odbavovacich systemu v CR.
V Česku máme velké OIS hráče 3 – Telmax, Mikroelektroniku a EMTest, počtem strojků asi v tomto pořadí. (Počtem validátorů je jednoznačným vítězem Mikroelektronika, ale o monopolu bych nemluvil.)
Jak je to řešené v zahraničí? Běžně platím kartou jednotlivé jízdenky, které nejsou o moc dražší než u nás a automatů je tam spousta jak na zastávkách tak přímo ve vozidlech. Marže může být nízká, ale tam se to přece může dohnat kvantitou, pokud je systém rozumně nastavený. Sám vidím v pražských tramvajích jak je platební terminál populární u všech turistů a chtělo by to mít víc než jeden na celý vůz (hodně štěstí se k němu probojovat v plném voze). Možná je výhodnější cesta přikládat kartu při nástupu a výstupu a provádět zúčtování za celý den, takže nemusí chodit… Číst vice »
Nemají stejné poskytovatele i v Brně? Byl jsem tam v posledních dvou měsících dvakrát (v odstupu asi jednoho měsíce), využil jsem toho jejich systému Pípni a jeď a u něj píšou, že se to má vždycky vyúčtovat ve 3 v noci následujícího dne. No a nevyúčtovalo, blokace na 1 Kč mi na té kartě visela týden a k zaúčtování jízdného došlo až poté…
To záleží na tom, jakou kartu máte.
Visa se zaúčtuje vždycky v noci na následující den, Mastercard až na konci týdne.
Brněnský systém je proti tomu hradeckému nesrovnatelně rychlejší. Možnost přikoupit jízdenku pro malé dítě je stejně komplikovaná, resp. bez asistence nemožná.
V HK v tichosti přestalo nastupování předními dveřmi o víkendech a ve večerních hodinách, protože odbavení karet je tak zoufale pomalé, že spoje nabíraly velká zpoždění jen kvůli tomu.
Brněnský systém je rychlejší, protože je od Mikroelektroniky. V Hradci je EMtest, od kterého v posledních letech spousta autobusových dopravců přešla ke konkurenci (Mikroelektronika nebo Telmax). V HK dosud nefunguje slibovaná platba EP Inkarty či IREDO karty (jako tomu je v Pardubicích), to vše mělo fungovat již na konci roku 2022. A DP? Myslím si, že vůči EMtestu za 1,5 roku zpoždění neuplatnil žádnou sankci (aspoň nikde se o tom nepíše), naopak podepsal s EMtestem dodatek ke smlouvě, s termínem uvedení nového odbavovacího systému do provozu na začátku dubna 2023. Ani tento termín nebyl dodržen. Ono toho v DPMHK nefunguje… Číst vice »