Ministryně bude rozhodovat o záchraně Smartwings, moc o nich ale neví. Odnesli to Korejci

Odstavené Boeingy 737 MAX 8 Smartwings. Foto: Rosťa Kopecký / FlyRosta.comOdstavené Boeingy 737 MAX 8 Smartwings. Foto: Rosťa Kopecký / FlyRosta.com

Ministryně spravedlnosti Marie Benešová (za ANO 2011), která bude jako členka vlády spolurozhodovat o případné státní pomoci skupině Smartwings, projevila

107 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jája

Tak Lufthansa stáhla ocas a přistoupila na všechny podmínky státu pro přidělení finanční pomoci. Stát získá v Lufthanse 25% a tím i právo veta nad jakýmikoliv rozhodnutím managementu.
Tak teď jsem zvědav, jestli se SWG bude stále odvolávat na přidělení pomoci Lufthanse…
https://www.seznamzpravy.cz/clanek/merkelova-a-spol-pretlacili-manazery-berlin-ziska-v-lufthanse-podil-106911

František

Kdo studoval před 89 rokem, tak určitě na přednáškách zaslechl, že když v kapitalismu dluží li osoba státu malou částku, tak mu vše seberou, dům ,auto atd. a dluží li miliardy tak je v pohodě, protože stát ho nechá dál rabovat státní peníze s tím, že věří, že aspoň nějaké peníze z něj dostanou zpátky.

Vlastimil Kocurek

Správně je to takto: Když dlužíš bance malý obnos máš s tím starost, když dlužíš bance velký, má s tím problém banka.

František

Pokud o nákupu budou rozhodovat takoví odborníci jako je paní Benešová, tak té mohou nakecat i to, že letadla do 90 km rychlosti lítají za 4,5 litrů paliva, ve městě za 6 litrů a kombinovaná spotřeba 5,6452 litrů. SWG je drahý i zadarmo a Šimáně, Vik, Šmejkal a Jurán mohou s Číňanama ručit svým majetkem. To dohromady dají.

Vlastimil Kocurek

Jak píše někdo níže, je to jen mediální bublina, …………důvod proč to nedali Havlíčkovi, ale do rukou MS je, v podstatě že SW bude končit, nebo tam budou obrovské změny.

Nekdo

už potřetí si to tady pročítám a je tady neobvykle vysoké množství palců dolů u příspěvku. občas to zde bývá, když se kočkují šotouši, nebo se řeší nějaká lokálka, nebo něco podobného, ale u letectví málokdy. to fakt mají na intranetu QS pokyn sem chodit? nebo to dělají kvůlivá tomu, že Mára Prchal po internetech slídí, jaké jsou nálady mezi lidem, aby udržel procenta pro pana šéfa? už má někdo ten slibovaný screenshot? 😀 jinak kdyby nešlo o peníze z našich daní, tak by to i snad byla královské komedie…

Bob

Doplnil bych, že 34% ČSA se prodalo za ministra financí Babiše a dalších 20% za Schillerové (přes státní firmu Prisko). Takže ODS prodala Korejcům jen 44%, ale o většinový podíl stát přišel až za vlády ANO a ČSSD.

boris

A najednou sní o „národním“ dopravci, asi se s COVID probudili do nějakého nového snu o národním obrození!? Národ, lid, dobro, srdcaři, solidarita – jaké blbosti ještě uslyšíme, když se budou snažit o ten giga tunel pro Šimáněho & spol.?

Zdeněk

Je velmi pravděpodobné, že i zde zvítězí typicky české řešení, tj. ta nejblbější varianta.

R2R2

Statni reseni je mozna presnejsi termin, nejsem nekritickym obdivovatelem CR AKA Babise, ale staty obecne inklinuji k podobnym nejblbejsim variantam, at uz se jmenuji Ceska republika nebo jinak.

Vlastimil Kocurek

Ale ne Merkel. Ta je v ek, věcech nad věcí (dělala věd. aspiranturu myslím z matematiky, nebo něco podobného.
V takových státech jako je Německo nebo USA je to bezproblémové, protože jsou to bohaté státy. Německo vytáhlo z hrobu Řecko, tak samozřejmě pomůže i spol. Lufthansa, které je skutečně národním přepravcem Německa (Wiki)..Řekové, když už věděli, která bije, přestali házet na EU špínu. MY už také tušíme která bije, ale házíme špínu na EU dále, a podle toho se nám povede.

Nicky

Nemá nějaký insider info z valné hromady Smartwings?

Ted

Proč tě to zajímá, stejně chceš jejich konec.

Nicky

To není pravda. Já přeji majitelům ať je klidně zachrání, ale za své peníze.

Nicky

A zajímá mě to proto, že jsem zvědavý, jestli se jsou schopni akcionáři vůbec na něčem domluvit.

nicky

Tak se nedomluvili na ničem, přesunuli o týden

Ota Z.

tak jestli čerpáte zrovna z Blesku, tak ať je Vám země lehká…. zkuste když tak trochu serióznější medium 😀

Jank

Docela bych i dal like, ale na druhou stranu nejde o clickbait typu „Dufková v plavkách na MAXu“, ale o určitou insider informaci o firmě, která evidentně skrývá některé skutečnosti o svém stavu, což je celkem podstatné vzhledem k situaci.

Vlastimil Kocurek

Když majitel s nějvětším balíkem ani nekomunikuje, není to normální a.s., Měli si udělat s.r.o. I některé globální firmy jsou s.r.o.

Vlastimil Kocurek

FUJ, raději nevědět, tam musí být hustá atmosféra. Brrrrrr, raději se ……, než se toho zúčastnit.

kulhán

Ta Beneška je totální blbka 😂😂😂

kanafasik

bohužel nedělám si iluze, že jich v té vládě podobných“znalců“ není víc..

John

Tahle země zajde na blbost…

beija

Může být hůř, ale už se občas blížíme filmu Idiocracy – doporučuji ke zhlédnuti: https://www.imdb.com/title/tt0387808/?ref_=fn_al_tt_1 🙂

Vlastimil Kocurek

Souhlas. A na izolaci, jak uvádí N deník, prostě jsme se vmanévrovali do kouta Evropy.

Dalibor

On někdo očekával o Benešové, že by dané problematice rozuměla?

Jožin

Ona tomu ale vůbec nerozumí, ale dělá chytrou. Že raději není zticha, takhle ze sebe udělala velice hloupou osobu.

Vlastimil Kocurek

Tam půjde o právní problematiku, proto Benešové, jinak by ji to nedali, řešil by to Havlíček a Shilerová.

rtep

On snad někdo očekává, že v této vládě populistů a naprosto neschopných chaotiků v čele s ufňukaným ublíženým agentem STB bude mít kdokoli jakékoli vědomosti o čemkoli?

Petr

Nechat položit, tuším, druhé nejstarší aerolinky by bylo docela smutné. Státní podporu měly už při rozjezdu před sto lety. Na druhou stranu, co si zasloužíme, když nejsme schopní postavit železnici na letiště

Alena

ČSA jsou šesté nejstarší, druhé nejstarší jsou Avianca. Vlastně byly, minulý týden zkrachovaly. Kolumbijska vláda do nich nenalila peníze.

Nicky

Je to jako v každém jiném oboru, neefektivní a ztrátové zaniká a progresivní a ziskové vzniká…

Nicky

1.
Nizozemsko
KLM
07.10.1919
2.
Kolumbie
Avianca
05.12.1919
3.
Austrálie
Qantas
16.11.1920
4.
Rusko
Aeroflot
09.02.1923
5.
Česko
České aerolinie
06.10.1923

Vlastimil Kocurek

nechat položit – co to znamená??? Oni sami se pomalu ale jistě potápěli ke dnu. A oni sami poškodili značku ČSA. Ty věci se snad nedějí samy. Takže dnes už se vůbec nedá mluvit, že by jednalo o značku ČSA, prostě i destrukce má své limity, kdy je lépe pustit značku v vodě, a začít znovu. ČSA za první republiky byly orientovány vstřícně pro- klienty, spol. si jich vážila, vážila si i svých zaměstnanců.

Jindra

Tak mám takový pocit že ,,ministryně,, nerozezná letadlo od fekálního vozu.ANO,je to moc smutné.

Bob

Celkem výstižné přirovnání. Smutné je, že takoví hlupáci řídí náš stát.

Vlastimil Kocurek

Mezi letadlem SW a fekálním vozem není žádný rozdíl, obojí se pohybuje pomocí jednoho motoru.

GPGP

Ta je úplně mimo „tak nám linky seberou Katovice a jiná města. Jak bychom létali? Přes Mnichov, přes Katovice….“
Praze toto určitě nehrozí, jinak u Ostravy se to už stalo, a vůbec to s TVS nesouvisí…. Možná rozumí paragrafům ale to je tak vše….

Vlastimil Kocurek

Naprostý souhlas, Ostrava létá z Katowic. Souvisí i s prodejem Čedoku Polákům.
Také to byla za 1.republiky naše chlouba: Če- do- k, Jen ta mimochodem, Šimáně koupil Čedok za určitý obnos, a pak jej za určitý obnos prodal. Obě čísla znám, ale neuvedu, aby se někomu nepřetočila hlava.
Prostě svět je dynamický , globalizace vše mění, včetně spol: Nová huť Klementa Gottwalda se prodala za 1 korunu už na ní nejsme hrdí.

petr

Pokud podpora nebude, bude pěkný lavinový efekt. CK budou muset vrátit ze zákona peníze všem klientům za neuskutečněný zájezd, cenu letenek od QS však zpět nedostanou (v insolvenci max pár korun oproti zaplaceným cca 8.000,-Kč/klienta). Všechny menší CK tak půjdou do kytek (na to nemohou mít). Tisíce spotřebitelů už nikdy neuvidí peníze za zakoupené letenky. Já to beru tak, že dotací QS by se zachránila i řada dalších subjektů a rovněž by to bylo spravedlivé pro tisíce spotřebitelů, to ještě moc nezaznělo….

Ondra

Cestovní kanceláře jsou pojištěný proti úpadku, takže klienti by peníze dostali. V případě krachu jsou možnosti : 1) cestovní kancelář si poradí, dovolená proběhne standardně 2) cestovní kancelář bude chtít zdražit. Pokud to bude o víc než 10%, musí klient souhlasit. Pokud nesouhlasí, klientovi se vrací penize 3) Kancelář zkrachuje, klient dostane peníze zpět z pojištění. Pokud nějaký střelec koupil letenky přímo s nimi tak peníze vrátí banka, pokud platil kartou. Případně insolvencni řízení. Pro příště prosím fakta, žádné bububu. To strašení, že když jim nedáme miliardy, tak už se nikdo nikdy nepodívá k moři a ty co budou lítat… Číst vice »

petr

Věřte tomu, že si malé CK neporadí. Drtivá většina klientů po roce nebude akceptovat voucher dle nového zákona lex voucher, ale bude chtít nazpět své peníze v hotovosti. Ty jim CK bude muset dle zákona vrátit, ale bude mínus cena všech uhrazených letenek. Na vratky prostě nebudou peníze a aby mohly zájezd uskutečnit, musely by ze svého koupit nové letenky u jiného dopravce. To je v obou případech brutální částka. To ustojí málokdo.. Mně nepřijde zcela v pořádku, že desítky CK zkrachují, ale je pravda, že klienti co měli zakoupen zájezd zřejmě dostanou peníze od pojišťoven z pojištění úpadku… Co… Číst vice »

beija

Malé CK by si nejen u specializovaných zájezdů mohly koupit letenky na normálních, komerčních letech. Mnohé to tak dělají a využívají běžné lety, např. Ryanair, easyjet, atd. De facto to tak bylo vždycky, i v dobách samostatné existence ČSA na běžných linkách lítaly skupiny cestujících, které pak poračovaly například z Madridu do Latinské Ameriky. Týkalo se to i letů po Evropě.

petr

rozumím, jasně, že do budoucna nebude problém u koho a jak si objednat ze strany CK přepravu, o tom žádná, to je však uplně něco jiného, než tvrdím. Já tvrdím, že na tom budou CK tak špatně, že je položí skutečnost, že musí ze zákona vrátit klientům cenu nakoupených letenek, kterou oni zpět nikdy od dopravce neuvidí. To je pošle do insolvence a konečná, to je prostě fakt… Příklad: malá CK má zájezd pro 5 lidí a uhradí Smartwings za letenky celkem 30.000,-Kč. Od lidí dostane např. 60.000,-kč, kde je zahrnuta ta cena letenek, ubytko apod. Let je zrušen a… Číst vice »

Axel

Pro petr a můžu se zeptat, co Vy navrhujete? Proč já ze své kapsy daňového poplatníka mám platit za cizí rozhodnutí, která vůbec nesouvisí s epidemií? Přece fakt, že SMW/ČSA mají rozhádané vlastníci je známo už z loňska. Rovněž byl už loni znám fakt, že SMW/ČSA jsou silně kritizovány za tu hanebnost, když vedení firmy tvrdilo, že je NAPROSTO NORMÁLNÍ létat na jeden motor. Také už loni bylo známo, že SMW/ČSA vsadil na typ letadla 737MAX, které se ukázalo že (?prozatím?) není OK. Tj. ani jeden z těchto faktů nesouvisí s epidemií. Čili jestliže libovolná CK používala jako aerolinky zejména… Číst vice »

beija

A co pojištění pro případ krachu aerolinky? Kupujícím letenek se tato možnost nabízí, tak by ji měly mít i ty menší cestovky. Např: https://www.w4t.cz/aerolinky-krachly-tisice-cechu-prisly-o-penize-za-koupene-letenky-84526/
„Prodejci zájezdů také nabízí výrazně rozšířené záruky v případě těžkostí ať už s leteckou společností, cestovní kanceláří, nebo se samotným zájezdem. Například Zájezdy.cz nabízí při prodeji ke každému zájezdu zdarma službu „Záruka odjezdu na dovolenou“, která kryje právě takové nepříjemné události.“
Smartwing byl rizikový již od loňska..

Preseka

Ve fondu který má kryt úpadky cestovek není zdaleka ani 100 milionů a cestovky mají prodané zájezdy za cca 2, 5 miliardy Kč. Ten zajišťovací fond je stavěný na normální situaci. Tzn. Na max. 5 krachu menších cestovek za rok. Možná pro jednu středně velkou by byl schopný vyplatit jejich klienty. Rozhodně ne desítky CK najednou…

Dalibor

Tak zkarachuje pár překupníků s dovolenejma. Nic zásadního pro chod státu a ekonomiky jako celku.

Ivo

Řada cestiček zkrachuje stejně, ať už s SW nebo bez nich. Já bych byl taky pro pomoc, ale pouze tehdy když dá Š+V 1/3, Číňani také 1/3, stát půjčí nebo dá garanci za 1/3.

Axel

Pro Ivo… bohužel problém je v tom, že veřejnost a asi ani vláda ČR netuší kolik má celková částka, aby SMW/ČSA přežili.

Abychom se pak nedivili, když v té firmě „zahučí“ např. 25 miliard Kč.

Dalibor

limit zahuičení není dán. Kolik by dostali, tolik „spláchnou“

Nekdo

No oni ty kydy maji snad na QS intranetu. Nebo koblizky zachvatila panika, ze bez Travely a hodne CK se jiz nikdy nepodivaji k mori…

Dalibor

Přesně tak. a co mne se týče, tak Vídeň to jistí. Z Brna lítá prd, a do Vídně to mám blíž jak do Prahy.

rtep

Schopná cestovka si bez problémů poradí. Pokud si neporadí neschopná cestovka, tak to tuším žádná škoda nebude.

Vlastimil Kocurek

????????? Pokud by došlo ke skutečnému bankrotu, nedostanou zákazníci nazpět ani korunu. Postupuje se od velkých věřitelů, a na ty malé se nedostane.
Petře vám někdo slíbil, že se rodíte do spravedlivého světa ?????? Jeden z největších omylů.

Axel

Je zarážející, že ministryně spravedlnosti nezmiňuje řešení s rozhádanými vlastníky a s (možná) předluženou firmou pomocí insolvence. Tj. SWM/ČSA mohli už před 2-3 týdny požádat o insolvenci (formou reorganizace). Pokud SWM/ČSA dluží po splatnosti více věřitelům, tak není třeba čekat jestli vedení SWM/ČSA podá návrh na prohlášení insolvence. Tj. chápal bych, kdyby paní ministryně spravedlnosti měla na mysli, že stát chce koupit část SWM/ČSA z insolvenčního řízení viz vyjádření paní Benešové: „Jde o to zachránit národního dopravce, a ne Smartwings“ V rámci insolvenčního řízení by se vyřešila rozhádanost vlastníků a také by se vyřešila velká část dluhů. P.S. V případě… Číst vice »

Nicky

Ta baba ani neví která bije…

Adrian

Jak s vámi většinou nesouhlasím, tak tady jste to trefil 🙂

kulhán

Hele, ale třeba je to záměr o tom nechat žvatlat takovou blbku. Pak to na ní všechno hodí. 😂

Vlastimil Kocurek

Ale jak píšu výše, posouvá se to z ekonomiky do práva, může znamenat konec SW., nebo nějaké velké změny.

Vlastimil Kocurek

Vypadá to tak, ale ona ví něco, co my nevíme. Kdyby šlo o zachování SW, řešil by to Havlíček a ministryně financí, ale takhle to vypadá že SW prostě končí, a nebo minimálně v této podobě. A nic strašného se nestane.

Jan

Veřejná zakázka na dotaci letecké linky? To je dobrý nesmysl. Proč by tohle stát měl dotovat? Většina byznys linek je obsluhována více dopravci. tzn. že není důvod dělat veřejné zakázky na již existující linky. To za A. Za B. Letecká doprava není cestování na Měsíc. Pokud neletí přímá linka z Prahy do Horní Dolní bůhví kde na světě, určitě se dá do Horní Dolní dostat s přestupem. Pokud to nejde ani jiným způsobem (bus, auto, pěšky, loď), není důvod tam jezdit. A můj názor na záchránu SW? Jen ať klidně kleknou. Nevidím důvod, proč zachraňovat soukromý subjekt s bohatými majiteli… Číst vice »

Axel

Pro Jan – ano mluvím o veřejné zakázce pro dorovnání případné ztráty z provozu pár linek.

Obdobně jako byly dotovány provoz linky ČSA nebo linky aerolinky CIDNA za 1. republiky. Já totiž nemluvím o trvalém dotování některých linek, ale pouze o krátkodobém, max. 12 měsíců … fakticky já navrhuji dotace na „rozlétání“ některých linek.

Nemyslím linky pro dovolenou v zahraničí. Ale mluvím o tom, aby se z ČR nestal zapadákov z pohledu profesionálního cestování. Např. mluvím o zahraničních filmařích, kteří točí filmy v ČR. A také o exportéry.

Jan

Ano, za První republiky, kdy se aerolinky v celé Evropě daly spočítat na prstech jedné ruky to bylo asi něco jiného. Dneska se byznys linky dají určit jen těžko. Nevím podle jakého klíče to udělat. Vždycky se totiž najde někdo, kdo bude tvrdit, že linka na Tenerife není dovolenková linka, ale je to byznys linka, protože v letadle bude jeden člověk, co tam poletí pracovně. Pokud stanovíme jako byznys linku trasu mezi Prahou a např. Frankfurtem, dáme dotaci jen SW=ČSA nebo ji dáme i Lufthanse, která na této trati létá tuším-li správně asi 6x denně (samozřejmě mimo toto mimořádné období).… Číst vice »

Martin

Kardinální hloupost vládnoucích politiků nezná mezí. Když o tom nic nevím, tak mlčím. Bože můj.

Ondros

Ale hlavně, že měla jasno v tom, kdo za to může – Mirek Topolánek. Baba jedovatá.

beija

To může být součást „mediální bramboračky“..Plácnout nesmysl, aby se dopoutala pozornost od něčeho jiného..Spíše by stálo za to zjistit, nakolik mohla být spolužačkou Šimáněho na pražské Právnické fakultě. Dle Wikipedie končila o dva roky dříve, ale jeden nikdy neví..A mohli se potkávat a znát už tehdy.

beija

Napadá mě, neni dnes náhodou valná hromada Smartwings? Předpokládám, že to pan Sůra bedlivě sleduje.

Nicky

Je to soukromá společnost, není kotovaná na burze. Výstupy budou interní.

beija

I v momentě, kdy žádá o podporu stát a tedy daňové poplatníky?

Nekdo

Mozna duvod proc nechteji stat za akcionare…

mirek

Benešová je na spravedlnosti stejně jen proto, aby uchránila Babiše před trestním stíháním…

Nicky

Tady se jen názorně ukazuje, že by stát vůbec neměl zasahovat. Není schopen ani zjistit finanční kondici firmy, ani nedisponuje potřebnými odborníky. Nutno podotknout, že lidí na této „odborné úrovni“ sedí ve vládě více a to drtivá většina a podle toho ta rozhodnutí také vypadají.
Jinak baba měla být už dávno v důchodu a plést ponožky. Při nakládání s veřejnými penězi to chce podrobné analýzy včetně výhledu do budoucna, aby firma za rok nepřišla s dalšími požadavky a ne se řídit pocity.

kanafasik

a tohle nám tady vládne… tom případě o státní kasu nemám strach. Je jistě v dobrých rukách skutečných odborníků.

Laik

To je šílená baba.

eLKá

Koukám, že paní Benešová se takovými detaily jako fakta moc nezatěžuje.

rtep

To je asi nějaký virus, který vyfasovala od soudruha Bureše.

MíšaV

No pochopitelně, pokud jste obyčejný člověk nebo firma, tak musíte mít vatu na přežití, a nečekat že vám stát pomůže.
No a pokud jste miliardář, kterému se jenom nechce investovat svoje peníze do vlastní firmy tak jen natahnete ruku a stát vám dá peněz kolik jen budete chtít.
A na miliardáře ve vatě se složí právě ty obyčejné firmy a lidi, co jsou v problémech a nikoho to nezajímá.

55p

Nestačí jen být miliardář, ještě je potřeba být kamarád jiného nejmenovaného miliardáře 🙂

Nicky

A prezident je kamarád Číňanů a když chceš být znova premiér, tak není co řešit….

kanafasik

to je tak, když se premiérem stane vydíratelný člověk v jasném střetu zájmů. Čert ví co na něj třeba Šimáně má.Z téhle party každý na každého něco ví, co se dá ve správný okamžik použít.

atat

Myslím, že stát teď pomáhá kdekomu a ukazuje se, že tu vatu nemá vůbec nikdo …. už ani nevím kolik těch programů Covid je. A musí platit buď všem a nebo nikomu, jinak je to tak trošku bolševický ……

Axel

Pro atat – Vám dává smysl dotovat provoz firmy, která přišla o několik desítek % zákazníků? A Vám dává smysl dotovat provoz firmy které nepomáhá rozhádanost vlastníků a kterou táhne ke dnu zadlužení z minula (částku aktuálních dluhů SWM/ČSA neznám, ale odhaduji že částka dluhů je významná – s ohledem na to, že této firmě nechtějí banky půjčit bez záruky státu … neochota kohokolik půjčit je zarážející v období nastupující letní sezony, během které by aerolinky typu SWM měly být nejvíc výdělečné z celého roku)

atat

Mně nedává smysl dotovat ani jednu firmu …. obecně systém dotací považuji za zločin. Nicméně pokud už v dotacích jedeme, tak není možné dělat výjimky a někoho podpořit a někoho ne (o důvodech můžeme jen spekulovat). A k dotazům – celý airlines business přišel o desítky procent zákazníků a přesto jednotlivé státy pomáhají. O rozhádanosti majitelů nevím a určitě se nakonec nějak domluví. A nejsem přesvědčený, že nějaké zadlužení z minula je, pokud máte nějaký jasný a konkrétní zdroj, že to tak je, tak sem s ním, ideálně částku.A že banky nepůjčí a nebo jen s nehorázným úrokem, že přece… Číst vice »

Ondra

Tady máte z loňského dubna půjčku 700 milionů od jednoho z majitelů. https://zdopravy.cz/smartwings-chteji-kvuli-problemum-boeingu-navysit-zakladni-jmeni-na-dvojnasobek-o-14-miliardy-28224/ Pak mají a přiznávají dluhy v účetní závěrce za rok 2018 (1.2 miliardy) Celkovou částku ale nejde říct, protože se to mohlo změnit, může to být víc než ty dvě miliardy, může to být méně. Ale tím že se potaceli před krachem už loni, tak bych čekal že to bude spíš víc. Na přesnou šumu je ale potřeba, aby se přihlásili věřitelé a pak to secist a budete vědět přesně kolik to je i s úroky. Takhle nalijeme peníze do skořápky, u které nevíme komu a kolik… Číst vice »

atat

Přesně tak, nejde říct kolik, ale je spousty „odborníků“, kteří přesně vědí, že to tak je …. Stejně je to s krachem už loni …. evidentně firma už podniká desítky let a celkem úspěšně! Nejsem zastánce dotací, naopak, ale stát by měl jednat stejně jako jiné státy EU a zároveň pokud podporuje kvůli Covidu jiné subjekty a je úplně jedno, zda malé či velké, měl by i tuto společnost nějakou smysluplnou formou. Samozřejmě roli musí hrát i zaměstnanci, kteří ve většině případů nenajdou adekvátní práci v ČR (chápu, že to někoho nemusí vůbec zajímat) a také CK, mnohé následně začnou… Číst vice »

Ondra

Zaměstnanci najdou práci u firmy která ti vznikne nebo sem přijde, je tu poptávka, tak bude i nabídka. Lidi své peníze dostanou, cestovní kanceláře jsou pojištěné. Takže i když zkrachuji, tak zeměkoule se točit nepřestane. Nebudou první ani poslední obětí koronaviru. Plno úspěšnějších firem nebo i podnikatelů to už neustalo a nikoho todo teď nezajímalo. Letiště Praha vyhodili stovky lidí a to patří státu. A teď budeme davat miliardy soukromé firmě s nejasnou strukturou vlastniku, kteří se neumi ani domluvit mezi sebou? To není dobrý nápad. Krach jim nepřeji, snad se majitelé postarají, peníze na to mají. A snad stát… Číst vice »

atat

Nemyslím, žádná firma nevznikne a ani nepřijde jako český subjekt, který tu bude mít svoje zaměstnance. Některé lety se samozřejmě nahradí, třeba Itálií zadotovaná Alitalia navýší počty letů a nové destinace (a to je to, co mi na tom neskutečně vadí). V ČR prostě ve svém oboru budou naprosto nezaměstnatelní.
Taky jim nepřeji krach a věřím, že se vlastnící rozumně domluví a stát jim poskytne třeba garanci za půjčku nebo něco podobného …. jako v jiných zemí EU.

Ondra

Praha není černá díra, buď tu vznikne nová aerolinka s čistým štítem nebo sem nějaká přijde a zřídí tu pobočku a zaměstná i naše zaměstnance po SWG. Alitalia už propouštěla podstatnou část personálu, ta expandovat nebude,mozna tak dal propouštět. Expandovat tu budou lowcosty a je fuk jestli swg pomůžeme nebo ne, protože s jejich cenovou nabídkou deset euro let versus smg osm a půl tisíce je asi jasné kdo vyhraje. At se majitelé domluví mezi sebou co chtějí a ať si to zaplatí sami a ne abysme to platili my všichni. Pokud tomu nevěří a nechtějí dávat peníze = insolence,… Číst vice »

atat

Líbí se mi Váš optimismus, ale nestane se tak. Letecké společnosti v případě ukončení činnosti SW navýší počty letů, ale rozhodně sem nikdo nic nepřesune a nebude dělat svojí bázi v ČR, to je naprostý ekonomický nesmysl, když jí mají doma, kde je jejich vláda zadotovala, včetně té Alitalie, která určitě v takovém případě bude navyšovat počty letů, proč taky ne, když jí odpadne jedna přímá konkurence a zaplatí to Italové a vlastně celá EU. Otázka je, jak dlouho funguje těch 10 euro …. ekonomika je neúprosná a i naprostý laik ví, že to je nesmysl …. nakonec Sky Europe… Číst vice »

Ondra

Smartwings ma take pobočky venku. Jestli je to ekonomický nesmysl, tak v tom případě smartwings jsou neekonomicke už jen z tohoto hlediska. Alitalia zmenšila flotilu o 20%, takže nemají jaksi letadla na expanzi. Deset euro funguje dobře, podívejte se na ryanair nebo wizzair, letenka za deset euro a mají obrovské zásoby hotovosti a vlastní svá letadla . Pak se podívejte k nám, smartwings, letenka za deset, ale tisíc korun, hotovost ne, same dluhy, a nevlastní ani jedno letadlo. Buď to neumí anebo ty peníze jsou ve správné kapse, a z té kapsy už do firmy zpátky nepůjdou. Jestli jste jejich… Číst vice »

atat

Pobočky SW/CSA v zahraničí jsou určitě skoro bez zaměstnanců a prodejních kanceláří, jinak naprostá většina zahraničních leteckých společností pobočky v ČR má, tak možná přijmou po jednom sales manažerovi, ale určitě ne tisíce zaměstnanců.20% je směšná redukce při neefektivnosti Alitalie, ještě jim zbývá dost na velkou expanzi na uvolněné trhy Nefunguje 10 euro, prostě nemůže při těch nákladech, to je jednoduchá matematika, stejně jako Sky Europe, kdy si majitelé investičních fondu po nějaké době řekli dost. Ono ale 10 euro rychle skončí, pokud nebude významná přímá konkurence. Také věřím, že se majitelé dohodnou, zainvestují a stát poskytne garanci tak, jako… Číst vice »

Ondra

V cizině mají umístěna letadla i se zaměstnanci, je to asi čtvrtina společnosti, pár set lidí. Koukněte do jejich výročních zpráv. Takže pokud se akcionáři nedomluvi a přijde sem někdo jiný, tak sem dá letadla a vezme zaměstnance, kterých tu bude plno volných. Takhle to dělá i ryanair, v roste jsou jejich letadla a zaměstnanci jsou z Prahy. Nevím co máte s tou Alitalii, ale to je mrtvola, ta sem expandovat určitě nebude. Italové ji zachraňují každý druhý rok a je to ukázka toho, že jakmile začnete do předložených firem sypat peníze tak jen tak neskoncite. Proto je lepší se… Číst vice »

atat

Nemyslím, ze máte pravdu, ale čas ukáže a já budu věřit, že stát poskytne garanci, když firmě znemožnil svým rozhodnutím ekonomickou činnost. Tak jak to dělá v současné situaci v případě jihých firem a jak to dělají státy EU pro domácí aerolinky (včetně té mojí oblíbené Alitalie). Pokud sem dá letadla nějaká airlines, jako nyní třeba Ryanair, tak možná zaměstná pár mechaniků a nějaké posádky … samozřejmě podle irského práva. O HQ a tisících zaměstnanců nemůže být ani řeč, vše si budou řídit v klidu z domova. Já budu tiše doufat, že neuvidím padnout druhou či třetí nejstarší aerolinku na… Číst vice »

Ondra

Koukněte na wikipedii a jejich stránky a udělejte si obrázek o tom, kolik zaměstnanců mají smartwings v cizine. Ryanair už tu letadla má, myslím že 4, i s posádkami, a to několik let. Jak psal někdo výše, tak druhá nejstarší aerolinka, Avianca už padnula. Kolumbijska vláda ji odmítla podpořit. ČSA jsou mladší myslím že páté nebo nějak tak, ale nevím teď přesně, už docela dostal aerolinek zkrachovalo, a to i těch starých 🙁 Netesim se na to, kdyby zkrachovali, ČSA byly kdysi moc fajn, Rad jsem s nimi jezdil na sluzebky. Ale je mi proti srsti platit lidem, kteří inkasuji… Číst vice »

atat

Trvale mají v cizině možná desítky zaměstnanců, jinak pouze sezónně a jsou v naproste většině daňový rezidenti v ČR.
Jinak ty posádky Ryanair se neustále točí a vlastně ani mechaniky nema v Praze svoje ….
Jsem rád, že máte tak jasno a budu doufat, že oslava krachu SW/CSA u Vás nebude …. a náš stát, stejně jako ostatní státy EU, domácí aerolinku podpoří, pokud bude potřeba.Doufám, že ještě nejsme jak v Kolumbii …

Ondra

V EU nedali peníze všem, Austrian nemá nic ušité, to samé Lufthansa, Brussels airline to same. Konkrétně Brussels Airlines řeší, že když aerolinky nejsou 100% belgické,proč by je měli podpořit. Oslava proběhne, když stát nebude lit peníze do černé díry a nechá rozhodnutí o tom, jestli firma je životaschopna na majitelich a investici také na nich. Jak jsem psal, pokud má společnost budoucnost, tak stačí jen investovat vlastní prostředky majitelů, jsou to přeci jen miliardáři. Pokud budoucnost nemá, ani stát, ani majitele do ní peníze dávat nemají. Pokud nemá ryanair v Praze svoje mechaniky, tak je to správně, zaměstnávají Čechy… Číst vice »

atat

Všem určitě nedali, možná firmy nechtějí, netuším, ale naproste většině, včetně Lufthansy i Austrianu ano. Evidentně se neshodneme a to je naprosto v pořádku. Neřekl bych ani popel, kdyby to bylo kvůli špatnému rozhodnuti managementu, ale tak to evidentně není, když firma funguje desítky let. Protože je to ale plně způsobeno rozhodnutím vlády CR, tak by určitá forma pomoci měla přijít, tak jako všude jinde …. A budu věřit, že.až to pro české letecké společnosti dobře dopadne, tak je to jen posílí a zároveň změní svůj přístup k zákazníkům. Není správné zaměstnávat jen půl roku (sezonnost), naprosto souhlasím …. hlavně… Číst vice »

Ondra

Teď jsem dohledaval první firmu co jste psal, Austrian. Podporu stále vyjednavají, zatím u jich proběhly diskuze s odbory a představili plán týkající se mezd i úvazku, ale stále nemají od státu nic jiste (https://www.reuters.com/article/health-coronavirus-lufthansa-austria/lufthansas-austrian-unit-agrees-savings-package-idUSL8N2D23UV) Je potřeba věci ověřovat a jinde než na té stránce smartwings, která neuvádí pravdivé údaje. Pokud je potřeba jim zaplatit škody,tak.ano dva měsíce zavřené hranice,říkají že každý měsíc je vyšel na 150 milionů,takže jim poslat 300 milionů minus zaplacené mzdy od státu a je to vyřešené,ne? Lepší než dávat neomezenou garancí. Jejich jednání je podezřelé,schůze s odbory (pokud existují,nehledal jsem)neproběhla,komunikace plánu,neproběhla. Vydírání, pokud se stát… Číst vice »

Ondra

Ještě jsem koukal na lufthansu, která má podle vás a podle pr stránek smartwings podporu také jistou.

Není to pravda, Lufthansa o podpoře stále intenzivně jedná s vládou

https://apnews.com/71e20f0a48d29b3a16030d97e8302ea6

atat

Souhlas, vyjednávají, a uvidíte, že dostanou co požadují a ve hře je částka v násobku toho co v ČR a to i přesto, skupina Lufthansa na tom není vůbec špatně. A ostatní státy EU také neodmítají podporu, včetně Itálie a oblíbené Alitalie ….. ale předpokládám, že všude je to ve fázi vyjednávání. Jsem rád, že jsme se alespoň trošku posunuli a již úplně nevylučujete pomoc českému letectví, naopak ho podporujete. A už pochopte, že nová letecká společnost bázovaná v ČR nevznikne minimálně v řádu mnoha let a ty navýšené počty letů jiných a zadotovaných dopravců nepřinesou téměř žádné nové pracovní… Číst vice »

Ondra

Neustále klickujete ohledně čehokoliv co napíšu a prevracite to. Ano, podpořit letectví ano, ale ne dávat miliardy miliardářům. Firma má dostatečně finančně silné vlastníky,pokud budoucnosti firmy nevěří, ať ji pošlou do úpadku.Pokud firmě věří pak ať investují své finanční prostředky. Tak či onak, stát nemá co garantovat. Už teď platí stát smartwings v rámci pomocí mzdy na kurzarbeit, takže škody 150 milionů měsíčně jsou mnohem nižší a stejně firma chce miliardové garance. A straší, přesně v duchu vašich příspěvků, že už nikdy nebude žádná jiná aerolinka,Praha bude odriznuta od světa, už nikdy žádná dovolená u moře letecky atd. Jak celou… Číst vice »

Jožin

Posádky Ryanairu v Praze jsou převážně české. Mechanici, kteří se o letadla starají jsou jen Češi. Jsou sice zaměstnanci technického handlingu, ale díky Ryanairu tady firma vytvořila počet míst. Jsou to bývalí mechanici ČSA a Travelu.

Jožin

Tak Ryanair už tady bázi má, zatím s 5 letadly a převážně s českými posádkami. Technici jsou také Češi.

Petr Novák

Tak jest, fyzická osoba poplatí vše, pro ni platí kapitalismus neofeudálního střihu, nicméně miliardáři rádi pro sebe požívají principů čirého Komunismu a nazvěte to jak kdo z vás chce…čerpání, posvěcený tunel, grant, klička v nejasném zákoně, dotace. Společným jmenovatelem je vždy skutečnost, že to uhradí vykradený stát, prostřednictvím půjček u kapitálových fondů, kterým už teď stačí ve schodku sotva platit úroky, a hlavně padá zátěž už na takhle mizející a zahypotékovanou střední vrstvu rodin s dětmi.
Nebylo by snad lepší ty 2,5 miliardy věnovat na opravu silnic II. a III. třídy v regionech?

RHood

„..… zemský ráj to na pohled! A to je ta krásná země, země česká, domov můj, země česká, domov můj!“
Země kde vládnou pitomci. Když nevím, tak se nevyjadřuji, paní Benešová.