Ministryně bude rozhodovat o záchraně Smartwings, moc o nich ale neví. Odnesli to Korejci
Ministryně spravedlnosti Marie Benešová (za ANO 2011), která bude jako členka vlády spolurozhodovat o případné státní pomoci skupině Smartwings, projevila
Ministryně spravedlnosti Marie Benešová (za ANO 2011), která bude jako členka vlády spolurozhodovat o případné státní pomoci skupině Smartwings, projevila v rozhovoru pro iDnes.cz zásadní neznalost této skupiny. Například podíl ve firmě přiřkla Korejcům.
„Pokud vím, tak pan Šimáně má ve společnosti 14 procent, dále tam mají podíl Korejci plus do toho celého spadly ČSA jako takový přívažek. Jde o to zachránit národního dopravce, a ne Smartwings. Když to neuděláme, tak nám linky seberou Katovice a jiná města. Jak bychom létali? Přes Mnichov, přes Katovice. Ale to není na pořadu dne. Zároveň ve Smartwings mají podíl Korejci, kteří se o to ale přestali starat. Takže to taky není ideální. A kdo to tehdy způsobil? To bylo za vlády Mirka Topolánka,“ vyjádřila se Benešová.
Nepřesností je v jedné odpovědi celá řada. Mírně nadpoloviční podíl ve Smartwings (50,08 %) ovládají podnikatelé Jiří Šimáně, Jaromír Šmejkal a Roman Vik, a to buď přímo, nebo prostřednictvím dalších entit (Unimex Group, Canaria Travel). Zbylých 49,92 drží čínská státní společnost China International Group Corporation. Ta podíl převzala od zkrachovalé čínské CEFC, které část své firmy prodali v roce 2015 Šimáně a spol. Jsou to právě Číňané, kdo dnes nekomunikuje s českými partnery, kteří Smartwings řídí.
Pokud jde o České aerolinie, v nich získala korejská společnost Korean Air 44procentní podíl v roce 2013 za vlády Petra Nečase (ODS). Po dlouhých letech snah o záchranu státního dopravce se tehdejší privatizace považovala za velký úspěch. Korejci se mimo jiné podíleli na akcionářské pomoci ČSA ve výši 150 milionů korun, bez které by firma nepřežila zimu 2014/2015.
Travel Service (dnes Smartwings) získal podíl 34 procent v ČSA v roce 2015, na podzim 2017 pak odkoupil i 44 procent od Korean Air a necelých 20 procent od státu. Státní podíl prodávalo ministerstvo financí, které v té době ovládalo hnutí ANO. Deník Zdopravy.cz v roce 2017 celý proces záchrany a privatizace ČSA chronologicky zpracoval.
Pokud jde o létání Čechů z jiných letišť, odborníci vesměs soudí, že případné místo na trhu by v Praze rychle zaplnili jiní dopravci. Jako příklad dávají Budapešť, kde se po krachu Malévu v roce 2012 provoz rychle vzpamatoval a do několika let zdvojnásobil. Komentář Michala Požára zde.
„Pokud to bude rozumné a stát tam bude mít rozhodný podíl, tak ano. Bude to národní dopravce. Toho chceme zachránit,“ doplnila ministryně na dotaz, zda by podpořila nějakou pomoc. Sama ovšem nedávno tvrdila, že každý z podnikatelů by měl mít „vatu“ na přežití.