Ministerstvo zvažuje, že jednotný tarif do vlaků zavede už letos

Vlaky GW Trainu a ČD se potkávají na českobudějovickém nádraží. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářVlaky GW Trainu a ČD se potkávají na českobudějovickém nádraží. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Jedna jízdenka na cestu vlakem s více dopravci by mohla být dostupná na české železnici už letos. Ministerstvo dopravy zvažuje,

Jedna jízdenka na cestu vlakem s více dopravci by mohla být dostupná na české železnici už letos. Ministerstvo dopravy zvažuje, že oproti původním plánům spustí alespoň částečně systém jednotného tarifu ještě letos.

Termín spuštění v prosinci 2020 je zakotven ve smlouvě a platí. Prověřujeme možnosti a činíme kroky k tomu, aby se tento termín podařilo zkrátit. Jsme si vědomi významu jednotného tarifu v souvislosti s plánovaným nástupem více dopravců do závazkové dopravy od prosince tohoto roku,“ řekl Hospodářským novinám ředitel divize dopravních aplikací a technologií ve státním podniku Cendis Jan Paroubek.

Důvodem tlaku ministerstva na zrychlení je i výsledek takzvaných rozstřelů, kdy na dálkové vlaky v závazku státu nově vyjedou od prosince RegioJet a Arriva vlaky, v řadě krajů také nastoupí soukromí dopravci.

Podle Václava Henzla, který má v Cendisu přípravu Systému jednotného tarifu na starosti aktuálně běží analýza toho, zda lze přípravy stihnout. „Nejde jen o samotný vývoj celého systému, ale také připravenost dopravců,“ podotkl Henzl. Například České dráhy mají ve smlouvě na provoz dálkových linek Ex2 a R18 deset měsíců na to, aby se připravily tarif zavést. „Nechceme jít cestou, že spustíme v prosinci systém, který bude fungovat jen částečně,“ dodal Henzl. Na vývoji systému aktuálně v Cendisu pracuje 13 lidí.

S ministerstvem dopravy na toto téma aktivně komunikujeme a bavíme se také o potřebné úpravě našich odbavovacích systémů. Jsme připravení při spuštění systému maximálně spolupracovat,“ řekl mluvčí Českých drah Radek Joklík.

Cendis už prezentoval celý systém dopravcům a krajům. Nový tarif by měl umožnit cestování na jednu jízdenku po celé republice, zatím jen ve vlacích. Základní kilometrická sazba je nastavena na 1,3554 koruny na kilometr. Do výsledné ceny je ale třeba rovněž zahrnout nástupní sazbu a do budoucna inflaci.

Takzvaný národní tarif bude povinný pouze pro vlaky, které dopravci provozují v závazku veřejné služby. S komerčními vlaky se budou moci firmy zapojit dobrovolně. Jízdenka za jednotný tarif nebude vázána na konkrétní vlak. V systému jednotného tarifu (SJT) bude možné koupit jednotlivé jízdenky (zpáteční budou s pětiprocentní slevou), časové jízdenky (síťové, traťové i zónové), rezervace i doplatkové doklady (například změna třídy). Prodejní systémy dopravce budou propojeny se SJT, za prodej bude dopravce či jiný prodejce dostávat provizi. V případě virtuální jízdenky (e-shop) to bude pět procent, na kamenných pokladnách sedm procent.

 

Tagy Cendis jednotný tarif Ministerstvo dopravy systém jednotného tarifu Top
175 komentářů