Ministerstvo životního prostředí odsouhlasilo vylepšení železničního uzlu Ostrava
Ostrava, hlavní nádraží. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

S náklady 25 miliard se plán modernizace uzlu Ostrava výrazně vymyká dosavadním projektům na české železnici.
Ještě před dvěma lety byl ŽUO za necelých šest miliard… Ta nenažranost a hlavně vyčůranost DSŽ při dotváření rezortních předpisů ke svému obrazu …
Jakpak je to dlouho co se dělala rekonstrukce výpravní budovy Ostrava hl.n.? Sotva dva roky. Kdypak se to dělala rekonstrukce úseku Mar. Hory- O.hl.n? Taky asi dva roky. Kdy se to dělala rekonstrukce O-střed? No před pár lety. Takže to vypadá, že se bude nákladně opravovat něco, do čeho se nedávno nasypalo stovky milionů. Za takové mrhání penězi daňových poplatníků by vedení SŽ mělo být pohnáno k zodpovědnosti!!! Z nákresu vyplývá, že by se rekonstrukce měla týkat i pravého přednádraží o kterém se ještě nedávno předpokládalo, že bude zrušeno, případně prodáno jako nadbytečné. Z těchto, a mnoha dalších skutečností je… Číst vice »
Jestliže se dělala rekonstrukce výpravní budovy Ostrava hl.n, tak teď se tam bude dělat kolejiště. To je úplně jiná část nádraží.
Takže je potřeba nejprve chápap pojmy a teprve potom mít nějaké dojmy. Tohle opravdu není fungl nový most. Tohle je most v neopravitelném stavu: https://mapy.cz/s/nafedukujo
Výpravní budovy jsou opravené, ale však ty taky nikdo bourat nebude. Uzel jako takový ale potřebuje generálku jak sůl. Nedostatečná kapacita, stavby za koncem životnosti. Odbočení z hlavní trati na Stodolní je taky nutné řešit jinak.
Ostravsko leží na jedné z nejdůležitějších železničních spojnic ve střední Evropě, tady bude provozu spíš přibývat. Polsko silně ekonomicky roste a značná část toho růstu je průmyslová výroba, polské výrobky směrem Rakousko a Itálie musejí vesměs cestovat přes Moravskou bránu.
Rekonstrukce uzlu + VRT jsou nezbytné akce k tomu, aby se tento vývoj vůbec stíhal.
V mapě je i zakreslen kanál Odra-Dunaj-Labe, který stejně nebude. Ale zaráží mě, že za ty miliardy nikde není přístaviště ani železniční napojení
Protože se neví jestli přístaviště bude, natož kde bude?
Celé tyto velkohubé plány skončí pouze na papíře, protože tak, jako u jiných plánů, tak i tady ve výsledku nebude mít SŽ finance na modernizaci. Nehledě na to, že se Ostrava hl.n. nedávno modernizovala, co jsem tak četl.
A co že seto údajně na Ostravě hl.N. modernizovalo?
Jednou fasada, podruhé hajzly (teď je z toho ostravský forek), výtahy se dělaly myslím, a přenytování střech na nastupištich a ještě přednadrážní prostor.
Také komplet interiér, nové eskalátory, obnova přechodů na nástupiště. Nové nástupiště 1,2..
Opravdu neví, proč tu má někdo problém s budovou.
Jediné, co chybí, je zvednutí nástupišť na 550 mm.
Pokud stavět podchod, tak snad z nástupišť 3,4 k zastávkám MHD, aby se dalo jít zkratkou mimo budovu. https://mapy.cz/zakladni?mereni-vzdalenosti&x=18.2675162&y=49.8501535&z=19&base=ophoto&rm=9pybxxW3sq68SN6FMcLnH9MJNK
Budova, na koleje se nešahlo
Pane kolego, zkuste se příště vyjadřovat jen k věcem o nichž bezpečně něco víte. Děkuji.
Do kolejí se samozřejmě vrtá. I díky tomu bylo možno zvednout rychlost na hlavních kolejích o 20 km/h.
Dílčí modernizace se asi kontinuálně provádí, vždzŤ jde s přehledem o největší nádraží v ČR.
Vy jste ale vtipálek.
To je reakce konkrétně na co?
Tak to je v podstatě hotovo : – D
Neurážejte prosím ostatní tím, že se považujete za kolegu z oboru. Díky
Hotovo máte maximálně Vy.
1) kolega diskutér – nikoliv vyjádření příslušnosti k oboru
2) v Ostravě se v kolejích vrtá každou chvíli, tudíž neplatí výrok Romana: na koleje se nešahlo. Víc v tom nehledejte.
Ale na to Výkolejka z manipulační koleje nedohlédne ;-).
Na 60 km/h 😀
Na celých 80 km/h. Tak to je se v roce 2022 čím chlubit.
Tak když už je začátek až 2025, tak by mohli pro Ostrava hl. n., aspoň vypsat nějakou pořádnou architektonickou soutěž a mohli by postavit něco unikátního. Kolik nádraží na hlavních tratích ve tvaru V tu v republice máme? Ty nástupiště z modrejch traverz a plechů už taky nikoho neoslněj. :/
Jen to ne! Tyhle architektonickè soutěže končí v 99% absolutně kýčovitými nevkusnými výpravními paskvily ala Kaplického chobotnice nebo rejnok, a navíc notně předražnými, jakoby nestačilo, že už teď SŽ a investoři záměrně šroubují ceny projektů nahoru, a prodlužují výluky, i když 60% času se na trati nic neděje.
Děkuji, nechci.
Promiňte, ale add 1 ) Rejnok nebyl výsledkem architektonické soutěže ale přímého zadání architektovi. Add 2) Chobotnice byla výsledkem soutěže pořádané před více než patnácti lety. Za dobu existence architektonických soutěží tímto způsobem vzniklo mnoho vynikajících budov, jak u nás tak v zahraničí. (Například Národní technická knihovna v Praze Dejvicích, Obecní úřad v Benešově, Městské lázně, úpravy okolí říčky Loučné, Lávka a mnoho dalšího v Litomyšli a v poslední době také několik základních škol, zejména v okolí hlavního města a opravdu mnoho dalších staveb) Organizace architektonické soutěže je finančně a časově náročná, nicméně v období projektových příprav, které se u… Číst vice »
Achitektonická soutěž na železniční spodek a svršek? To by jako navrhli jiný tvar kolejnic, nebo jak si to představujete?
Pravděpodobně je to mířeno na nádražní budovu. A také nástupiště mohou vypadat dobře a ne jako osmačtyřicítka na Zvonařce https://g.denik.cz/50/26/brno-zvonarka-ustredni-autobusove-nadrazi-stanoviste-48-10_denik-630-16×9.jpg
Tam modré traverzy nejsou. Je vidět, že kritizujete něco, kde jste v životě nebyl. Asi jako většina podobných. : – )
Modré traverzy byly narážka na již proběhlé rekonstrukce na jiných koridorových nádražích. Psal jsem to pro to, že by se většina nástupišť měla dělat na úrovni jako např. Praha-Eden nebo Praha-Vršovice.
Tak snad tam nebudou pracovat odbornici ze SŽ. Jinak to skončí katastrofou. Dnešní napěťová výluka v Kunčicích začala v 7:15. V 7:30 ještě neměla dobrá správa osazeny návěstidla pro elektrický provoz. A výpravčí po vysílačce se snažil zabránit škodám.
Ostravské hlavní nádraží je oblíbené místo, které si politici vybrali jako místo kde teče beton tečou prachy. Po létech pernamentních rekonstrukci nás čekají další roky přestavby. A jelikož další povodně se dají čekat v 2097 tak i ty podchody budou inovace 🙂 Co jsem slyšel ŽESNAD už vyjednal odstranění největších paskvilů v navrhovaných projektech tak ještě aby v prázdné státní kase na to byly prachy.
Aneb rekonstrukce dle SŽDC. Nějak nechápu, proč se neudělá mezi ostravou, Svinovem a ostravou, hlavním nádražím rovnou čtyřkolejka, když je v planu růst příměstské dopravy, možnost větší propustnosti pro nákladní vlaky. To, že se v rámci rekonstrukce nepočítá s VRT, které se již projektuje je také zvláštní.
Taková tří/čtyř kolejná trať do Vrbic by také nebyla k zahození, popřípadě to vést jako vrt na Bohumín. Když už se to bude dělat tak by se to mohlo udělat všechno a ne jen částečně jak je zde zvykem.
Pokud by se to udělalo najednou, další politici by neměli co žrát.
Oni si vždy něco najdou.
Třetí kolej z Vrbice do Hrušova existovala, ale byla snesená při poslední celkové rekonstrukci tratě. Nyní, když např. z Bohumína mají odjíždět 3 vlaky v krátkém časovém intervalu a ten první z nich je zpožděný, jsou zpožděné i ty zbylé dva, pač se jede do Ovy jen po jedné koleji. Přitom by mohly jet souběžně dva vlaky. To samé z Ovy do Bohumína. Zbytečně jsou kvůli jednoho zpožděného vlaku zpoždovány následné vlaky.
Už se to psalo mockrát, takže pro zopakování:
– Stavba čtvrté koleje znamená i stavbu celého dalšího mostu přes Odru, tedy stovky milionů korun. Most přitom není zásadní problém dobudovat později, až to bude zapotřebí. Příprava pro čtvrtou kolej součástí projektu je.
– Zaústění VRT je zaprvé součástí projektu VRT, takže logicky je nesmysl, aby se dělalo dvakrát. A zadruhé zaústění bude před nádražím O-Svinov (jižní konec), zatímco rekonstrukce uzlu začíná až na severním konci nádraží.
Já myslím, že 250 milionů za nový most je jedno procento celkové investice a v případě opravy mostu by byla alternativa. Ono jde o to, jestli plánujete provoz nyní, nebo pro růst železniční dopravy, když nastane běžná oprava či nějaká mimořádnost.
A připomínkoval ty 4-kolejku někdo? Protože pokud si ani nákladní dopravci nestěžovali a VRT tu bude za 20 let tak ta 4 kolej třeba kapacitně není potřeba.
Vždyť ona tam čtyřkolejka de-facto bude – tři koleje plus jedna kolej přesmyku. A ten kousek přes Odru holt budou koleje tři, ale jak tady už níže píše Graylag, tak není problém tam přistavět další most pro čtvrtou kolej, pokud to dopravně bude potřeba.