regio-vlak

Ministerstvo po roce našlo autora analýzy, která si má posvítit na praxi v STK. Zaplatí za ni 9 milionů

Ilustrační foto - emise pevných částic. Zdroj: ASEMIlustrační foto - emise pevných částic. Zdroj: ASEM

Analýza má identifikovat rizikové body a "navrhnout omezení korupčního jednání".

Ministerstvo dopravy (MD) podepsalo smlouvu s poradenskou společností Deloitte Advisory na vypracování analýzy současné praxe měření emisí a technických prohlídek vozidel.

Úřad za ni zaplatí 8 938 270 korun včetně DPH, dokončena má být do osmi měsíců. Její zadání ministerstvo avizovalo už loni na začátku února, podle informací z úřadu byl však zájem vhodných autorů během tržních konzultací vlažný, a proto se její objednání téměř o rok protáhlo.

Cílem analýzy je podle MD vyhodnotit stávající rizika české právní úpravy kontrol, srovnat zavedenou praxi v okolních zemích a navrhnout opatření ke snížení manipulací při měření emisí nebo technických kontrolách.

Manipulace s měřením a korupce

Ministerstvo zadáním analýzy loni reagovalo na informace o rozsáhlých systémových podvodech, kterým praxe technických kontrol a měření emisí (STK a SME) čelí. Loni v září se pak ministr Martin Kupka rozhodl přitvrdit při kontrolách stanic i bez analýzy a představil plán, jak podvodníky postihovat.

Analýza bude praxi pravidelných technických kontrol vozidel srovnávat s Rakouskem, Polskem a Německem. Má identifikovat rizikové body a „navrhnout omezení korupčního jednání“.

Zkoumat se budou tamní sankce a jejich vymáhání pro provozovatele STK/SME a také přímo pro kontrolní techniky za porušení jejich povinností. Součástí bude přehled pokut u sousedů.

Hadr v sondě. Fotky ukazují nejčastější triky v měření emisí, ministr představil šest kritérií

Autoři se mají zaměřit také na analýzu ovlivňování průběhu technických prohlídek a manipulace s jejich výsledkem. Navrhnout mají řešení, jak jim zamezit.

Ministerstvo zajímá také „úspěšnost“ STK/SME v okolních zemích, tedy počty kontrolovaných vozidel za rok a průchodnost stanic s procentním podílem aut, jež emisním limitům nevyhoví.

Bude se zjišťovat i povinné vybavení stanic měřicími přístroji a povinné minimální stavebně technické vybavení linky. Zároveň se zkoumá i to, zda v okolních zemích funguje regulace počtu stanic či jak se data z kontrol centrálně evidují.

Hlídací psi

Na očividné chyby a nepravdivé údaje v systému měření upozorňují dlouhodobě experti z Asociace emisních techniků a opravářů (ASEM). Ministr Kupka na podzim oznámil vznik systému automatických „hlídacích psů“, který by měl nejviditelnější podvody odhalit.

Nyní ministerstvo podle Kupky už soutěží dodavatele automatické kontroly přímo do systému shromažďujícího data z kontrol.

Kritéria vzešla z v minulosti provedené analýzy společnosti TÜV Süd. Ta se jako poddodavatel má podílet i na objednané analýze Deloitte.

Jejím výsledkem má být návrh věcných změn v právní úpravě STK/SME v Česku a další doporučení pro aplikační praxi, včetně uvedení rizik, výhod, případně nevýhod.

Systém měření emisí je plný podvodů, ukazuje ASEM. Ministerstvo tvrdí, že na podezřelé stanice upozorňuje

Pro ministra Martina Kupku se boj proti dlouhou dobu kritizovanému stavu emisních kontrol stal prioritou. Ke zvýšené kontrolní činnosti vyzval kraje i obce.

Na rozsáhlé podvody upozorňuje na základě vlastních analýz otevřených dat z kontrol zmíněné sdružení emisních techniků ASEM. Jeho zakladatel Libor Fleischhans zadání aktuální analýzy kritizuje s tím, že „by ji za pár dní zvládl středoškolák s praxí tabulkového editoru Excel.“

Ministr Kupka se však proti jeho slovům ohradil. „Zadaní analýzy jsme formulovali za spolupráce s Transparency International, plně si za ním stojím,“ řekl Kupka deníku Zdopravy.cz.

Tagy ASEM Deloitte advisory Martin Kupka Ministerstvo dopravy SME STK
47 komentářů