Doprava ve městě Elektromobilita

Ministerstvo dopravy: Elektrokoloběžky na chodníky nesmí

Koloběžka Lime S. Foto: Lime
Koloběžka Lime S. Foto: Lime

Pro provoz elektrických koloběžek v Česku platí různá pravidla, podle zákona mohou být považovány nejen za jízdní kola, ale také za motorová vozidla. Rozhodující jsou zejména jejich maximální rychlost a výkon. Ministerstvo kvůli četným žádostem o vymezení podmínek pro provoz elektrokoloběžek vydalo stanovisko, z něhož mimo jiné plyne, že elektrické koloběžky nesmí jezdit na chodnících.

Podle údajů společnosti Lime, která elektrokoloběžky provozuje v Praze, splňují jejich koloběžky pravidla pro jízdní kola. Na jejich provoz si ovšem stěžují některé pražské městské části a žádaly ministerstvo dopravy o vydání závazného stanoviska pro provoz elektrických koloběžek.

Ministerstvo uvedlo, že pro to, aby byly koloběžky považovány za jízdní kola a mohly tak být používány i na cyklostezkách nebo při místním povolení i v pěších zónách, musí splňovat několik základních parametrů. Jejich maximální rychlost nesmí přesahovat 25 km/h, případně po dosažení této rychlosti by se měl motor vypnout. Další omezení platí pro výkon, který by neměl být vyšší než jeden kilowatt. „V žádném z případů však koloběžky nesmí být používány na chodnících,“ uvedl úřad.

Pokud uvedené omezující podmínky koloběžky nesplňují, zákon na ně podle ministerstva pohlíží jako na motorová vozidla. V takovém případě pak nesmí ani do pěších zón, jejich uživatelé by navíc měli mít řidičské oprávnění.

Společnost Lime, která v Praze provozuje zhruba 1500 koloběžek, uvedla, že jejich stroje mají omezenou maximální rychlost na 24,9 km/h a výkon 250 wattů. Uživatelé koloběžek se proto řídí stejnými pravidly, jaká platí pro cyklisty a nepotřebují například ani řidičský průkaz, tvrdí firma.

Města ovšem mohou omezit provoz elektrických koloběžek v některých lokalitách. Podle ministerstva lze zakázat například provoz elektrických koloběžek s výkonem nad 250 wattů v pěších zónách, a to dodatkem k dopravním značkám.

Na elektrokoloběžky si stěžují některé pražské městské části. Vedení Prahy 2 tento týden oznámilo, že podá trestní oznámení na společnost Lime, pro podezření ze spáchání trestného činu obecného ohrožení. Podle úřadu firma porušuje podmínky provozu koloběžek. Regulaci elektrických koloběžek prosazuje také Praha 1. Firma Lime kritiku odmítla.

ČTK

109 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Medvěd

Tady je vidět, jak se obchází zákony. Jo, musíme se globalizaci přizpůsobit …..nebo upravit zákon, aby se nedal obejít = jednotný výklad !

Jiří Kocurek

Když danou věc zákon nezná, nesmí se to používat! Uzákonit počet strun na kytaře, do té doby žádné Stánky! 😀

Fera Sm.

Jezdím rok na 2kw kolobežce a policie mě nikdy nebuzerovala. Jezdím, aj tak max 25km/h, ale aspoň se tak brzo nepadne baterka, jede šedesát, ale to bych ujel, tak deset km. Když jezdím 50-60km jedu 25max nekdy aj míň. Na chodník jezdím, když potřebuju, ale jak jde někdo proti mě zpomalim, nebo zastavím, kdo není blb ví, že musí dávat pozor na chodce. Stačí selsky rozum a ne debilni zakony, ja ji neprodam jen kvůli, pár volum co na nich delaj pí…..

Dada

jenze vy nejste vymastenej turista, kterej kasle na slusnost, protoze do Prahy si jezdi askorat ozrat a zasukat. Ti delaji problemy.

jan

To je pravda.. Měli by jim dávat fouknout. A lime by v pěší zóně měl omezit rychlost jako v Bratislavě.

Lukáš S.

Nemusíte ji prodávat, ale nesmíte s ní do pěší zóny ani na cyklostezku. A jestli tomu chcete říkat koloběžka, ukažte, jak se na tom poctivě alespoň 5km odrážíte. To, že zatím PČR ani měšťákům nestojíte za to, aby odložili kafe a koblihu a běželi Vás zkontrolovat neznamená, že si můžete dělat co chcete. Asociací Vašeho pastroje s koloběžkou kazíte skutečným koloběžkářům pověst. Aktuálně tlačím na ČOI aby pro klamání spotřebitele stíhala prodejce strojů označených jako koloběžky na nichž se nedá odrážet; plánuji návrh na ministerstvo dopravy, aby zakomponovalo do zákona podmínku, že se elektro/moto kolo/koloběžka musí rozjet alespoň na 5km/h… Číst vice »

AAA

tak jsem zvědavej jak přesvědčíte i Evropskou komisi 🙂

SYN

Tu asi nebude třeba přesvědčovat, ta má specifikaci Pedelec (elektrokolo) definovanou už pár let celkem jasně, hlavní podmínky jsou výkon max.250W, rychlost max.25kmh (lze jet rychleji ale v této rychlosti se vypíná podpora motoru, takže jako na kole – „za vlastní“) a vypnutí podpory (elektropohonu) jakmile přestanete působit vlastní silou. Tuto podmínku na 99% nesplňuje žádná koloběžka (moc si to ani nedovedu představit technicky jak by to realizovali, u kole jsou na to tenzometry nebo Halovy snímače (jestli šlapete), u koloběžky žeby snímali nějak zda se jezdec odráží?? no nemají to v současnosti žádné) takže podle evropské specifikace to Pedelec… Číst vice »

Karel

A jestli automobilista chce svému vozu říkat „automobil“, tak by měl ukázat, jak ujede aspoň 5 km poctivě samo (bez řidiče).

SYN

Ono to „auto“ je tam od pojmu samo, vlastní silou – nikoliv samo, bez zásahu řidiče…

Karel

Nejezdí vlastní silou, ale silou benzínu, který do něj lije ten řidič zvenčí. 🙂

LWQ

Ehm, a to vite ze drtiva vetsina ekolobezek tu vasi zasadu splnuje? Tedy ze je nutne se pri rozjezdu par krat odrazit? Brzdy jsou blbe to ano, ale to lze napravit. A kdyz se sekne plyn? Staci seskocit a podrzet kolobezku, 250W fakt udrzite a navic kdyz 3x zmacknete za sebou brzdu, tak se motor odpoji od napajeni. A odrazem se na tom jezdit da v pohode. Cele je to o lidech, kdyz budou dementi tak maji dostat pres usta, ale kdyz se chovam zpusobne, tak proc dopytle ma byt kolobezka typu Ninebot motorove vozidlo, kdyz me „prave motorove vozidlo“… Číst vice »

Dalibor

motorove vozidlo = odvozeno od motoru. tj pokud to má motor který slouží k pohonu je to motorové vozidlo, nebo motocykl. Jednoduché, netřeba vymýšlet nějaké mezikategorie.

Karel

Motorové vozidlo to jistě je – ale to neznamená, že by pro lehká či pomalá motorová vozidla nutně musely platit přesně stejné podmínky jako pro automobily. Stejně tak je vhodné, aby pro dvacetimístná několikastopá jízdní kola platily trochu jiné podmínky než pro běžná jednomístná nebo dokonce pro minikoloběžky.

SYN

No, tady jste asi naťukl hlavní problém – vy se na silnici bojite sešrotování autem, a tak utíkáte (možná ne přímo vy, rozumíme si doufám) před auty na chodník, kde se zase vás bojí chodci… ona to vůbec není sranda, nějakých 100 kilo váhy rozjetých na 25kmh mezi lidmi kteří to v žádném případě neočekávají, takto vám žádný chodec nedokáže ublížit, ani tak rychle ani tak tvrdě. Prostě na chodníku se situace mění tempem chůze (řádově 5-6kmh) a na to jsem celým svým dosavadním životem připravení (pozornost, reflexy). Opravdu není dobré to předefinovávat, museli bychom si dlouho zvykat, FAKT je… Číst vice »

Jiří

To „kdo není blb“ je v příspěvku asi dost důležité, protože tady u nás v ostravě jezdí po chodníkách na elektrokoloběžce hodně blbů a to takovým způsobem, že se nedivím, když to chce někdo omezit plošně, místo aby si měšťáci vzali tyhle „blby“ do parády… Blbů na elektrokoloběžkách je totiž víc než neblbů !

Frantisek

Nebo jsou jen více vidět. Každopádně pravidla to chce (výkon větší než člověk, rychlost vyšší než běh = povinně na silnici) včetně zajištění jejich dodržování. Blbců je dost v autech, na kolech i pěších (ti například při nástupu do MHD blokují předtím vystupující, zůstávají stát ve dveřích i při prázdných sedadlech dále ve voze, nebo prostě jen nekoukají na cestu, se všemi důsledky).

dopravak

Jasně, všechno zakázat. Kola a koloběžky vykážeme pryč, třeba na Místecké, Rudné jim bude nejlíp.

jan

A čím Vám tak vadí, jestli se mohu zeptat? Ono už je celkem zavádějící to že v Ostravě jezdí na elektrokoloběžce hodně lidí.. Jsem si teda moc nevšiml.

SYN

Asi je to náhoda, ale v mém okolí (Brno) náhodou jezdí elektrokoloběžky pravidelně po vozovce, po chodníku naštěstí minimálně. To už jsem spíš na tom chodníku zažil kolo, nejmíň dvakrát, a kurňa dost rychle (z kopce) 🙁

Karel

V centru Prahy se nedá pořádně chodit natož na něčem jezdit.
Jinak jet po chodníku 25 km/h je opravdu o hubu a nejen pro toho řidiče.

LWQ

Po chodniku …. Jakem chodniku? Po chodniku typu Karluv most to fyzicky nejde a kdyz je chodnik prazdny, tak to palit 25km/h klidne muzu, vzdyt ohrozim maximalne sebe.

Dalibor

když se v aute nepřipotáte taky ohrožujete maximálně sebe. Nicméně následuje pokutička a odběr 3 bodů.

SYN

Jo, a pak někdo otevře dveře domu a vyjde z nich, nic zlého netuše…
A bude v právu, nic takového není oprávněn na chodníku očekávat, nikdy jsme to nikoho neučili a není dobré s tím začínat. Cesta vede jinudy, budovat stezky reálně, ne jen formálně na papíře případně barvou na vozovce…
Ani na ty stezky samozřejmě nejde pustit všechno, jde hlavně o to aby se tam pohybovali osoby přibližně podobným spektrem rychlostí, pak to bude přiměřeně bezpečné (nikdy ne úplně, prostor pro chybu na křehkém vozidle rychlosti 25kmh není moc velký…)

Martin z Moravy

Mě v Brně vůbec nevadí, neviděl jsem žádného šílence co by to tam pálil po chodníku nejvyšší rychlostí. Naopak na chodnících jezdí koloběžkáři opatrně rychlostí chůze. Někde bych takovou jízdu určitě toleroval, obvzláště pokud jde například o střed města, kde nejsou vyřešené pořádně ani cyklopruhy (Brnu v tomhle ohledu ujel vlak, když to porovnám se sousední Vídní). Teď podotýkám povolená jízda by byla jen již zmíněnou rychlostí chůze – to je cca do 6 km/h.

Dada

ano, myslim ale, ze je to timN ze vetsina lidi v Brne jsou vlastnici, tj poouzivaji to jako svoje prepravovadlo, nikoliv „hejsci“ kteri si prez telefon zaplatili baksis a berou to jako prostredek, na kterym se hodlaji vyradit. a to je, podle mne, jadro problemu.

Nekdo

no pote, co mne letos na jare podruhe ve stejnem tydnu malem sestrelil kancelarsky debilek na elektrokolobezce – jinak naprosto neslysitelnem dopravnim prostredku(kousek od Capmpus Square, na chodniku vedle ul. Jihlavske) a jeste se tvaril urazene, ze snad kvuli mne nebude spomalovat, nebo co, tak si na tyhle lidi davam obzvlaste velky pozor. a jestli chcete tvrdit, ze Stary Liskovec, Novy Liskovec a Bohunice nejsou v Brne, tak asi mame jinou mapu mesta…

dopravak

Jasně, je třeba jezdit ohleduplně. Ale pořád to není důvod pro plošné zákazy. Já jsem zažil opačný extrém. Jedu na kole po cyklostezce. Objížděl jsem mámu s kočárkem, velice pomalu, skoro krokem, přesto po mě ječela jak šílená, že jí svou jízdou ohrožuju.

dada

no tady v Herspicich ani v Mokry hore tohle zatim „se nerozmohlo“ tam kolem toho campusu podobnejch typku asi bude, nastesti se to zatim tak nerozmohlo i v klidnejsich castech Brna.

Jiří Kocurek

Stalo se mi totéž, rovněž na chodníku, ale byl to cyklista. Ještě na mě cosi řval.

== zakážeme bicykly? ==

Jiří Kocurek

„střed města, kde nejsou vyřešené pořádně ani cyklopruhy“

Proč proboha cyklopruhy? Do pěší zóny v centru je vjezd na kole povolen. Nebo budem požadovat pruhy ještě pro vozíčkáře, kočárky…?

jan

Já nevím Slováci řekli tuším, že po chodníku musí jet rychlostí chůze či tak něco. (Rozumné) Že na chodník kola nesmí, je zase takový český alibismus. Chce mi někdo tvrdit, že děcka mají jezdit opravdu na kole s auty v provozu? To si myslím, že může říct jen kr. Zrovna dneska jel textilák na kole po silnicí mezi vesnicí v zatáčkách. Vedle nový chodník. Zcela prázdný. Samozřejmě autům vadil a sebe ohrožuje.. protože auta jedou 70 a kolo 20. Ano je to sice i v Rakousku. (Ale tam je téměř na každém chodníku část cyklostezka) Co podle mě rozhodně nepatří… Číst vice »

Dada

ano cyklista parti na silnici nebo na stezku pro cyklisty. Tecka. Ja tak jezdimN mladej tak taky jezdi. Motat se s biciklem na chodniku muze jen bezohledne sobecke hovado. Chodnik je pro chodce.

dopravak

Jenomže je taky rozdíl chodník a chodník. Pokud jde o úzký chodník v zástavbě před obchody, tak tam kolo/koloběžka nemá co dělat. Něco jiného jsou široké chodníky třeba kolem parků, na nábřežích apod. naprostá většina lidí jezdi ohleduplně a v nějakém úzkém místě zpomalí a nikoho tak neohrožuje. V těchto případech prostě nejde všechno určit zákonem, ale je potřeba použít trochu selského rozumu. Ruku na srdce, kolik z vás striktně při přecházení chodí jenom po přechodu, kolik z vás striktně čeká při přecházení na zelenou, když stejně nic nejede? Mě opravdu překvapuje náš absolutně ultrakonzervativní přístup k jakýmkoliv alternativním vozidlům… Číst vice »

Dada

na cervenou neprechazim. i kdyz nic nejede. Jinak prechazim dle potreby… blby je, ze u nas se vzdy najde vychcanek, ktery s funkcnim „prepravovanim se“ nema nic spolecnyho, nakoupi samohyby a ty draze pronajima cizincum, kteri to nemaji jako druh dopravy, ale jsousi zvracenou formu zabavy, kterou omezuji a casto ohrazuji normalni slusny lidi.

dopravak

Pokud jde o nějaké samohyby, tak omezme ty samohyby a neomezujme normální lidi. Kolo, nebo malá koloběžka je běžný dopravní prostředek, který je do města rozhodně vhodnější, než auto. Pokud jedete třeba z Národní třídy na Náměstí Republiky, tak přece ohleduplnou jízdou nikoho neohrožujete.

Pokud jezdí někdo nebezpečně, tak ať jej policie pokutuje, ale neházejme všechny do jednoho pytle. Kvůli pár pitomcům v autech taky auta nikdo nezakazuje.

LWQ

Je treba pokutovat skutecne nebezpecne skutky a ne preventivne vsechny, to je pitomy cesky alibismus.

SYN

No, celkem i docela zakazuje, například na pěších zónách, na chodnících… přitom by to „s trochou dobré vůle“ občas i šlo, že… ale riziko zneužití (s vážnými následky) je obrovské, proto se to docela intenzívně trestá…

SYN

Hele pokud široko daleko není živáčka (ani překážky za kterou by se schovával) tak se stejně nemáme moc o čem bavit, tam nebude žalobce nebude soudce… ale kolik se takových ojedinělých případů najde?

Jiří

Když říkáte A, musíte říct i B – cyklostezka je jen pro cyklisty a chodci, kočárky a pejskaři tam nemají co dělat. A chodec na prázdné cyklostezce je vidět teda asi tak tisíckrát častěji než cyklista na prázdném chodníku, takže prrrrrrrr… Mnozí ani netuší, že to červené je pro cyklisty a jestli chceme dělat pořádky, tak oboustranně 😉

Frantisek

Ovšem, většina kolostezek je současně pro pěší, a plýtvání červenou chemií na nich neprobíhá. A to se tam ještě mísí dopravní a rekreačně-sportovní funkce, od bot přes brusle po kola. V Nizozemí po takových stezkách jezdí i benzinové motorky. 🙂

SYN

Určitě, jednoznačně. Chodci jsou fakt kolikrát totální telata… ale zase znám dost „cyklostezek“ které od chodníku dělí jen kousek bílé barvy… to není moc účinné oddělení a nebezpečným stavům dost nahrává.

jan

Hmm, tak snad vám jej brzo nepřejede auto..

jan

Je to jen o ohleduplnosti.. A speciálně u nás děláme chodníky široké „Jako kráva..“ (Asi jako v Severní Korei pěti proudé dálnice).

SYN

Kde… tady co chodím do práce (rozhodně ne sám, vedle je škola a opodál vozovna dopravního podniku) je na jedné straně chodník stěží se vyhnou dva (jeden na jednoho), po druhé straně je luxus tam je „o jednu stopu“ víc…
Kde byl luxusní chodník, tam z něho s oblibou udělali nepravou cyklostezku (a zůstalo opět stěží na vyhnutí pro dva chodce)

SYN

Jo a poblíž bydliště, kde je chodník fakt téměř luxusní, tam to zase výrazně kazí to že zhruba půlku efektivní šířky zabírají hliněné ostrůvky se stromy (stromy mám rád, tu hlínu už míň, navíc zůstává i tam kde už pár let žádný strom neroste), do toho jsou jako slalomové tyčky stožáry osvětlení a nosné stožáry trolejového vedení (mimochodem samozřejmě stojí každé v jiné vzdálenosti, takže tvoří fakt kvalitní slalom), do toho občas nějaká zastávka MHD (s označníkem, košem a lavičkami – zato bez rošířeného chodníku) takže fakt supr, speciálně když si nějaká dvojice (či trojice) myslí že jít vedle sebe… Číst vice »

jan

Aha, takže konkrétně ve městě má jezdit Vaše děcko, třeba 5 leté ne po chodníku. Ale má jezdit po těch malých komunikacích s auty. Kde je hromada zaparkovaných aut, je špatně vidět. Atd.. Já tak jezdím občas na koloběžce a musím říct, i po těch malých komunikacích, kde většina těch aut jede tak 30 je to velmi náročné. Domyslet všechny možné situace.. A pro 5 -10 leté děcko myslím rychlá cesta, pokud se ho chcete zbavit nebo dostat do nemocnice..

dada

5 az 10 lete decko bez dospeleho nema v provozu co pohledavat. pokud jedu na vejlet s mladym(nyni 9 let) jedeme normalen po silnici jako kazdej slusnej cyklista. zatim vzdy jsme se vlezli, jak auta tak my na kolech. Ucim ho se rozhlizet, jet pri kraji vozovky, a ukazovat zmenu smeru rukama zavcas. Nevidim duvod, proc bych ho mel ucit, ze se jezdi po chodniku. prvni kolo dostal v 1 tride a zadny problem jsem s nim a provozem na silnici nemel. venkoncem se snazim jezdit po cyklostezkach, ale casto jedem i po silnici. pokud nekdo nezvlada jizdu po silnici,… Číst vice »

dopravak

Jenomže výlet po venkově je něco úplně diametrálně odlišného, než jezdit na kole po městě. Ve městech zoufale chybí použitelná souvislá infrastruktura pro cyklisty. I souvislé, kvalitní stezky často „bez varování“ končí v křižovatce, nebo v nějakém jiném nebezpečném místě. Viz třeba situace kolem Mánesa. Tam vás pěkná cyklostezka vyplivne buď do hustého provozu v úzkém pruhu, nebo na chodník. Vzít to kousek po chodníku je tak často nutné zlo. Chytrá rada vodit kolo je taky úplně mimo. To byste v Praze musel na pár km x krát seskakovat a naskakovat. Zkuste si to. Je to asi tak, jako byste… Číst vice »

Jan1203

Řekl bych, že v Praze jsou dost často široké chodníky označené jako stezka pro chodce a cyklisty (bez rozdělení), tam jezdit můžete. Pokud jde o centrum, tam zrovna moc široké chodníky nejsou + velká hustota zástavby a lidí – tedy zde je se potřeba asi smířit s tím, že jako ne všude jde zajet autem, tak ne všude je možné na kole, koneckonců chodec také nemůže všude.

S tím seskakováním co pár km to je vtip ne? To očekáváte, že ve městě se všemi křižovatkami, semafory, schody ap. pojedete plynule jak na dálnici?

O.K.

Na druhou stranu v tom Holandsku to jde i v těch centrech měst. Jakože jet plynule (pokud nepočítám semafory samozřejmě). Zřejmě je to dáno tím, že to tam tak provozují už dlouho a tak infrastruktura už tak nějak vypadá přirozeně. Ale v nějaký okamžik se tam taky začít muselo. Holandská města s tím samozřejmě začala už velmi brzy, ale pak se od toho odklonila a znovu tu infrastrukturu začala budovat v sedmdesátých letech. Takže pokud by se opravdu chtělo, tak by to šlo i v centru větších měst u nás (i když samozřejmě kopce atd.). Samozřejmě to znamená tomu přizpůsobit… Číst vice »

dada

ty výlety jsou vždy v Brně a v blízkém okolí. Kdo by se tahal s bicyklama na venkov, na auto držák nemám (zatím). Jezdíme Řečkovice, medlánky, do zoo, Mokrá Hora Jehnice Ořešín, nebo co centra na Špilas, vždy bez problémů a nikdy jsme neměli potřebu jezdit po chodníku.

jan

Aha, takže jinak v mládí držíte děcko zavřené bez vás doma 24/7? Já jsem v mládí na kole najezdil poměrně hodně. Ps: bez rodičů. Už tehdy mi nějaký policajt vyčítal, že po chodníku se prý „nejezdí“. Tak jsem mu řekl, že se zabít se nenechám. Že radši pokutu. Nechal to tak. No naštěstí byl jen jeden. Tak jsme vesele po chodníku jezdili. Kde jinde taky v našem městě. A tehdy cyklostezky.. 0b. :-))

SYN

Nó… já se teda vzpomínám že jsme se proháněli nejčastěji bočníma uličkama, obvykle jednosměrnýma… a při tehdejší (ne) hustotě provozu celkem v pohodě… a pokud to šlo tak někde na dvorku nebo na prázdném parkovišti… po chodníku se fakt moc nejezdilo, spíš vodilo kolo… jasně, semtam jo.

SYN

Stejně byla většina chodníků plná viklavejch dlážek, tama pokud možno nee 🙂

SYN

Je docela závažná chyba někoho kritizovat za to že dodržuje zákon… o smysluplnosti můžeme debatovat, ale dodržovat by se měl, každopádně nikoliv doporučovat porušování!
To je asi jako kritizovat někoho „von ten debil jel 45 (po městě) no není to idiot?“

Tomáš Záruba

Nikdy jsem nepochopil, proč kola nesmí na chodník. Samozřejmě s nějakým omezením typu Vmax 10-15 km/h (odhadem), „zostřenou odpovědností“ za bezpečnost atp. Zejména v případě nějaký tý „magistrály“ coby silniční alternativy. Jezdím na kole minimálně až vůbec, ale tohle mi přijde prostě praštěné. To se jako třeba děti mají učit jezdit na kole na silnici?? Nemyslím „první šlápnutí“ někde na parkovišti, ale dejme tomu 10-12 leté, co už „obsluhovat kolo“ umí dobře, ale pustit je mezi ty spousty aut si asi málokterý rodič dovolí. No podle litery zákona asi jo… No a tahle elektro-hejblátka totéž. Na silnici??? To snad ne.… Číst vice »

Frantisek

Ono je to dvojsečné. Buď budete omezovat slabší chodce nebo silnější automobilisty, pokud není na chodníku nebo na silnici dost místa pro vyhýbání se (tam pak lze zvolit podle momentálního obsazení logicky to nebo ono). Osobně tedy radši omezím auta než chodce, už z toho principu, že chůze je základ a jízda nadstavba (byť to již mají mnozí přehozené). Prostě silnější by měl chránit slabšího a ne se na něm vybíjet. Už tak tam tím autem stejně bude dřív, a ještě vypustí spaliny (místně nebo jinde) a hluk. Nevím, proč mají mnozí motoristé pocit, že jim vše musí vždy ustupovat.… Číst vice »

VRT

No, on je ten problém hlavně v tom, že si pod pojmem chodník každý představí takové to úzké někde v centru kde se člověk stěží proplete pěšky. Už o něco míň chodník u rušné silnice, který je dost široký a skoro tam nikdo nechodí. Kudy jet na kole v takovém případě, aby to bylo bezpečné pro všechny kolem, je snad jasné. Pak ale je jednoduchá cesta ven. Prostě tam na ten chodník nakreslit cyklopruh.

dada

Ano je to zcela jasne. Jet se ma bud po silnici, nebo po vyznacene stezce pro cyklisty.

Karel

Ovšem pokud ta silnice má vozovku i chodník, tak je ke zvážení, která část té silnice je pro cyklisty vhodnější. V případě krajnice je to řešené celkem uspokojivě.

Dalibor

silnice je patrně myšlena vozovky a chodník to vyvýšené po jejím vnější okraji, zpravidla.

dada

Protoze chodniky jsou pro chodce. Kolo a podobne jsou dopravni prostredky, pro ktere mame silnice pripadne stezky po cyklisty.

dopravak

To, že je chodník pouze a výhradně pro chodce, je tak akorát naše zaslepená představa. Běžte se podívat kamkoliv na západ od nás. Tam jsou velice často chodníky řešené v kombinaci s cyklopruhem.

Jan1203

To je dost často i u nás… Ale zase naopak „na západě“ se mi nestalo, že by nějaký cyklista jel po neoznačeném chodníku a dožadoval se aktivně průjezdu, což si jeden v Praze není nikdy jist…

Karel

V normálních společnostech si lidé vyjdou vstříc tak nějak normálně, aniž by se navzájem museli „aktivně dožadovat“.

Karel

Máte pravdu pravdoucí. Dětský kočárek je taky dopravní prostředek, a proto by měl smět jezdit pouze po dálnici. 🙂

SYN

Když nic jiného, tak průměrná rychlost na elektrohejblatech je vyšší než na obyč. kole, mám to osobně vyzkoušené, na novém elektrokole zatím průměr(!) 17kmh (se všema možnejma postáváníma) to jsem na kole nikdy nedokázal….

thegrid

Takže co? Nad 1kW/25Kmh nesmí jezdit po chodníku, ale toho Lime nedostahuje, takže o čem se bavíme?

Gremli

Nad 1 kW či 25 km/h je to motorka. Pod tyto hodnoty je to kolo…na chodník NESMÍ, ale na cyklostezku, do cyklopruhu a do některých pěších zón může. Co je na tom nepohopitelného?

Karel

Motorka je to i pod 1 kW či 25 km/h – ale pak je to taková divná motorka bez homologace, víceméně mimo zákon. A právě ta nedomyšlená děravá legislativa je problém.

SYN

Ale zase tak moc děravé to není, on si jen ty díry kdekdo aktivně hledá jak se mu zlíbí (v lepším případě jak mu to připadá správné). On život je sviňa, furt vymýšlí nějaké novosti…

Marek Turnovec

O čem se bavíme? No nevím, my se tady bavíme o článku (aspoň doufám, že většina), který jsme snad narozdíl od Vás aspoň celý četli…

Miki

Asi nevite o cem mluvite. My umime udelat priblizovadlo, co se 100W jede 65 km/h pri celkove hmotnosti s nakladem 120 kg. . . A Lime fakt na chodnik nepatri, zrovna jako kola. . .

Dada

jo tak leda z kopce… spocitejte si jen aerodynamicky odpor stojici postavy pri 65km/h. k tomu valivy odpor pneumatik… to se vam asi zdal nejaky sci-fi sen

petr766

Tak ono kdyby městapo začalo pokutovat tyhle skutečně nebezpečné přestupky stejně akčně jako hlídají parkovací hodiny za oknem nebo hlídají úředníkům z magistrátu „jejich“ vyhrazená parkovací místa, tak by se člověk nemusel teď bát i na chodníku.

Frantisek

To by ale museli obnovit pochůzkáře (třeba i na kolech či koních), kteří na místo nedohlížejí jen z projíždějícího auta. Čest výjimkám.

Nekdo

no uz vidim, jak nadclovek sleza z kone, aby kontroloval tenhle vehikl… 😀

SYN

No, kdyby aspoň z jedoucího… to by aspoň pokryli relativně slušnou plochu… ono ani na ten benzín těch peněz není moc, tak často spíš zaparkovaného někde „za bukem“…

SYN

Ale to by zcela popíralo důvody pro které se MP zřizovala ne? (nemyslím ty deklarované, ale ty skutečné)
To jste právě jmenoval její prakticky nejdůležitější úkoly od zřizovatele 🙂

Karel

Ministerstvo nemá právní úpravu dotvářet svými fantaziemi, ale odkázat na znění zákonů a prováděcích předpisů. A novináři a úředníci se nemají ministerstva ptát na znění zákonů ani na jejich výklad, ale mají se ho ptát, co dělá proti chybám a mezerám v zákonech.

Jakub

Mezi činnosti ministerstva patří vydávat stanoviska. Vše je v pořádku.

AAA

A na tohle je potřeba ministerstvo? Vždyť toto vše je v zákonech napsáno celkem jasně – tj. že koloběžkař se považuje za cyklistu, cyklista na chodník nesměl nikdy a za jakých podmínek se kolo(běžka) s přídavným motorem stále považuje za kolo.

Karel

Tak určité mezery v těch zákonech jsou a kvůli tomu jsou pak výklady trochu svévolné, o tom žádná…každopádně ministerstvo by mělo především odkázat na příslušný paragraf, a teprve potom vysvětlovat, jak a proč si ho vykládá. Obecně ovšem jistě není vyloučeno, aby nějaké vozidlo bylo zároveň koloběžkou (tedy jízdním kolem) a zároveň mopedem (tedy motocyklem) – podobně jako trolejbus je (podle zákonů) zároveň silničním i drážním vozidlem. A samozřejmě je ve hře i otázka, jestli koloběžka je zároveň i sportovním vybavením, které je nějak obdobné lyžím nebo kolečkovým bruslím, čímž by koloběžkář navíc spadl i do kategorie chodce.

AAA

Svatá prostato ….. co chcete na té poslední větě vykládat? A jestli je koloběžkou nebo mopedem je úplně šumák, na chodník nesmí ani v jednom případě.

Jízda na jízdním kole
§ 57

(2) Na pozemní komunikaci se na jízdním kole jezdí při pravém okraji vozovky; nejsou-li tím ohrožováni ani omezováni chodci, smí se jet po pravé krajnici. Jízdním kolem se z hlediska provozu na pozemních komunikacích rozumí i koloběžka.

Karel

Nemáte exaktně definovanou koloběžku, nemáte exaktně definované jízdní kolo, nemáte exaktně definováno, které kategorizace se vzájemně vylučují a které mohou platit souběžně atd atd. Například pokud nějaká koloběžka je zároveň i sportovním vybavením, které je nějak obdobné lyžím nebo kolečkovým bruslím, tak koloběžkář navíc spadá i do kategorie chodce. Stejně tak u motorizované koloběžky je nutný poměrně složitý výklad, pokud podle jedné definice je jízdním kolem, potažmo nemotorovým vozidlem, a podle jiné definice zároveň je motorovým vozidlem. I rozlišení motocyklu od jízdního kola s pomocným motorkem je dosti vágní a v praxi je nahrazované velmi svévolnými a nepřímými výklady.

AAA

Pokud je vysloveně řečeno že koloběžka se považuje za jízdní kolo, nevím co chcete řešit ohledně chodce a sportovního náčiní. Lex specialis derogat generali.

Jirka

Koloběžka není to samé co elektro koloběžka. S normální koloběžkou běžně po chodníku jezdím. Nejsem přece sebevrah.

Karel

Máte pravdu, koloběžka není to samé co elektrokoloběžka, stejně jako vozidlo není totéž co automobil.

Karel

Že vozidlo s motorem je motorovým vozidlem je také „lex specialis“. Nehledě na to, že tu koloběžku nikde exaktně definovanou nemáte a nikde ani nemáte napsáno, že koloběžka není zároveň sportovním vybavením obdobným lyžím a kolečkovým bruslím (o sportovním „náčiní“ se v pravidlech provozu nic nepíše). Ostatně to, že na uživatele některých dopravních prostředků se hledí jako na chodce je také „lex specialis“, který může derogovat obecné ustanovení o koloběžkách, potažmo jízdních kolech.

Alaska railroad

I když se kolodrndy zakáží tak se podnikavci chytí něčeho jiného. Jako se po zákazu sagwayů chytli právě kolodrnd.

Karel

Zakážete lysohlávky, lidi budou sbírat hřiby. Zakážete konopí, budou pěstovat len. Prostě všechny zákony obejdou. 🙂

Frantisek

Jen ten len možná tak dobře neléčí ekzémy. A po hřibu alespoň zůstane člověk střízliv. 🙂

Dada

ja jsem pro. Lnene kalhoty jsou opravdu pohodlnejsi jak konopne..

Nekdo

nechapu, proc tyto elektricka jednostopa motorova vozidla nemaji SPZ, povinne ruceni, pravidelne TK a jejich ridice nemusi nosit helmu a nemusi mit ridicsky prukaz prislusne skupiny. taky nechapu, jak vubec nekdo dovoli temto motorovym vozidlum vjezd na chodnik, nebo se tim zcela vazne zabyva. motorova vozidla patri vyhradne na silnice a nemaji co delat ani na cyklistickem chodiku.

Hojakar

Když by tohle byl jediný problem ČR…a tím že na kole jsem schopen běžne vyvinout a držet vyšší rychlost tak taky bude muset mít moje kolo SPZ, já speciální řidičák na kolo, povinné helmu apod.?

Karel

Samozřejmě. a pokud dobíháte autobus nebo „joggingujete“, tak byste měl mít speciální běžecký průkaz, pojištění odpovědnosti, helmu, bezpečnostní pásy a povinnou výbavu, a stejně nesmíte běhat rychleji než rychlostí chůze nejpomalejšího prudiče. Ale běhat se přece na stezkách vůbec nesmí, protože „chodník“ je od slova „chodit“, že.

Nekdo

tak jestli Vam dela problem pochopit rozdil mezi motorovym jednostopym vozidlem a nemotorovym kolem, tak je asi zbytecne s Vami diskutovat. navic v civilizovanych zemich, kupr. ve Svycarsku, kola skutecne maji jakousi analogii povinneho ruceni a pokud nekdo jezdi na kole, ktere nema pro prislusny rok tohle zaplaceno (a viditelne nalepenou nalepku toto potvrzujici na kole), tak policie to i pokutuje. helma je o Vasem vlastnim zdravi. ale klidne ji nenoste, cesky transplantacni program prakticky stoji na cyklistech bez helmy. navzdory obecne rozsirenym poveram jsou motorkari vetsinou zcela na kasi, ergo nepouzitelni. zatimco cykliste bez helmy si proste rozmlati palici,… Číst vice »

AAA

navic v civilizovanych zemich, kupr. ve Svycarsku

A nějaké další „kupř.“ z výčtu těch civilizovaných zemí? Asi ne, co…. Je tedy Německo, Rakousko, necivilizovaná země?

Karel

Jestli jsem to dobře pochopil, tak Švýcarsko ty „espézetky“ (nálepky pojištění) pro kola zrušilo v roce 2012. Nicméně obecně je tendence rozšířovat povinnost registrace na čím dál více dopravních prostředků, osob, událostí, svazků a kdoví čeho dalšího zřejmá.
https://www.independent.co.uk/news/uk/home-news/bike-number-plates-license-plates-cycling-aa-halfords-survey-a8007631.html

Karel

Tak především by ty koloběžky měly mít osvědčení o schválení typu. To ovšem podle zákona mají mít i jízdní kola, nicméně v našem Kocourkově to vypadá tak, že prováděcí předpis stanoví výjimku z povinnosti jednoznačně stanovené zákonem. To je tak, když ministerští úředníci mají slabší inteligenci než průměrný točvolant.

Jakub

A v čem by to pomohlo vyřešit tento problém?

Karel

Třeba v tom, že pokud silniční vozidlo je schváleno, tak jednak je schváleno v nějaké kategorii a jednak splńuje podmínky pro silniční provoz i pro danou kategorii vozidel.

Karel

„motorova vozidla patri vyhradne na silnice“ – a to já bych zase nebyl tak přísný a pustil bych je i na místní komunikace, účelové komunikace a třeba i na dálnice. Třeba v Praze ani silnice nemáme, krom několika málo na úplné periferii města. Nicméně některá motorová vozidla – třeba elektrické invalidní vozíky – se mohou pohybovat i v režimu chodce – podobně jako i dětské kočárky a některé další ruční vozíky, a naopak třeba organizovaný útvar chodců se má po komunikaci pohybovat v režimu vozidla. Vzhledem k tomu, že osoba na lyžích, kolečkových bruslích a „jiném obdobném sportovním vybavení“ je… Číst vice »

Sch

Rozebíralo se to dost třeba na Prahounakole. Malé skládací koloběžky jsou brány jako sportovní vybavení a mohou na chodník. Velké s nafukovacími vypletenými koly jsou jízdní kolo. Problém těch elektrických je ten pohon. Právě proto se domnívám, že nemohou být „jiným obdobným sportovním vybavením“, protože se na nich nesportuje, ale člověk se veze.

AAA

Malé skládací koloběžky jsou brány jako sportovní vybavení

Obávám se že za současného stavu je to přání otcem myšlenky. I když samozřejme se mi taky nelíbí že by se děcka na skladacích koloběžkách měly vyhnat do silnic….

Karel

Zajímavé je, že podle § 58 odst. 2. ZPPK dítě do 10 let při jízdě na chodníku a na pěší zöně nepotřebuje doprovod, ale přitom nikde není napsáno, že po tom chodníku vůbec smí jet… Holt zákony na ministerstvu dopravy nepíšou žádní intelektuálové, ale takoví ti praktičtí strejdové…

Karel

Lidových výkladů si může každý vycucat z palce padesát. Co se týče definice sportu, jezdectví nebo sportovní motorismus mezi sporty počítáte? Každopádně výplet nebo pneumatika asi nebudou to rozhodující kritérium, jestli nějaká jízda je sportem.

AAA

to se zeptejte v Bruseli