Ministerstvo, depo i salonky Masaryčky. O víkendu se otevřou běžně nepřístupné dopravní stavby

Z oboru dopravy letos festival nabídne hned několik pozoruhodných budov.
O víkendu 17. a 18. května se v rámci festivalu Open House Praha otevřou běžně nepřístupné budovy a prostory. Z oboru dopravy letos festival nabídne hned několik pozoruhodných budov, kam se návštěvníci běžně nepodívají.
První z nich je samotná budova ministerstva dopravy, kde sídlí i ústředí Českých drah. Monumentální a historicky cenná budova od architekta Antonína Engela se otevírá veřejnosti pouze v sobotu. Dveře ministerstva se otevírají v 10 hodin, poslední prohlídka začne v 17 hodin.
Neoklasicistní budova na břehu Vltavy odolala přechodným architektonickým trendům a stala se dějištěm některých nejvýznamnějších událostí české historie 20. století. Třicet let byla nejdůležitější budou v zemi: řídil se z ní celý stát.
V rámci prohlídek bude pro veřejnost zpřístupněna vstupní hala, mramorový ochoz vstupní haly, paternoster, velké a malé kolegium, zasedací místnost ministra dopravy, kancelář ministra dopravy, prostory po bývalých bytech členů předsednictva ÚV KSČ, potrubní pošta, nádvoří ministerstva, točité schodiště do kanceláře ministra, zasedací sál.
Zpřístupněn bude i unikátní kryt, kde je mimo jiné vystaven originální pracovní stůl bývalého prezidenta Gustáva Husáka. Pro děti bude před budovou zprovozněno dopravní hřiště.
V rámci festivalu také otevírá v sobotu i neděli Správa železnic také Fantovu budovu na hlavním pražském nádraží. 1. prohlídkový okruh zahrnující severní Fantovu budovu se Sloupovým sálem, Fantovým sálem, Foyer Café a chodbami bude zpřístupněn s průvodcem. 2. okruh bude mít volný vstup a zahrne 1. nástupiště jih (vstup u sochy Nicholase Wintona) a vládní salonek.
Obrazem: Fantova budova ukázala skryté klenoty. Tady se Dánové inspirovali, řekl Kupka
Po oba dny se otevře také Lokomotivní depo Masarykova nádraží a tamní budoucí Muzeum železnice a elektrotechniky NTM .
Areál nejstaršího železničního depa v Praze nabízí jedinečný pohled na industriální architekturu 19. století kam před 180 lety přijel historicky první parní vlak. Návštěvníci budou mít zřejmě poslední příležitost zažít autentickou atmosféru bývalého depa před jeho proměnou v Muzeum železnice a elektrotechniky Národního technického muzea, které by mělo být otevřeno v roce 2030.
Součástí programu bude výstava o nádraží Těšnov, Vyšehrad a připravovaných plánech na muzeum.
Hned v sousedství se otevře také samotná budova Masarykova nádraží. O nejstarším nádraží na území historické Prahy se v poslední době mluví především v souvislosti s jeho revitalizací.
Festival nabízí příležitost prohlédnout si salonek s trámovým stropem a honosným krbem, který vznikl v sedmdesátých letech 19. století pro Františka Josefa I. a později byl přizpůsoben potřebám T. G. Masaryka, jenž odtud vyjížděl na cesty svým salonním vozem.
Dále bude z dopravních staveb zpřístupněna také původní budova nádraží Praha-Bubny. Již tento rok zde má začít vznikat Centrum paměti a dialogu Bubny, jehož vize navazuje na předchozí projekt Památník ticha. V blízkosti historické haly roste nové moderní nádraží.
SŽ postaví v Bubnech památník holocaustu. Přestavba nádražní budovy vyjde na čtvrt miliardy
Rozsáhlý areál nádraží Praha-Bubny sloužil sto padesát let výhradně železnici. Součástí jeho historie je i období protektorátu, kdy tudy mezi lety 1941 až 1945 prošlo padesát tisíc Židů, jejichž osudy končily v koncentračních pracovních a vyhlazovacích táborech.
Obdivovatelé automobilismu mohou navštívit monumentální Klubový dům Autoklubu ČR v Opletalově ulici z roku 1929.
Festival nabídne i dvě místa spojené s lodní dopravou a vodním sportem. Jde o historickou loděnici Českého Yacht Klubu v Podolí a sousední plovoucí loděnici TJ Tatran Praha.
Obrazem: Luxus pro delegace a politiky. Navštívili jsme státní salonky na ruzyňském letišti