Ministerstvo: D3 může být navržena tak, aby mohla vést územím kolem Jílového

Dálnice D3 přes Posázaví, vizualizace. Pramen: ŘSDDálnice D3 přes Posázaví, vizualizace. Pramen: ŘSD

Podle spolku Alternativa středočeské D3 může výstavbu přes Posázaví zkomplikovat poddolované území.

Výstavba dálnice D3 bude podle ministerstva dopravy navržena tak, aby mohla vést i územím kolem Jílového u Prahy, kde se ve středověku těžilo zlato. Návrh bude ještě upřesněn na základě výsledků geologického průzkumu, uvedl mluvčí ministerstva František Jemelka. Reagoval tak na prohlášení spolku Alternativa středočeské D3, podle nějž může výstavbu přes Posázaví zkomplikovat poddolované území.

Odpůrci projektu ze spolku Alternativa středočeské D3 zveřejnili více než dvacet posudků popisujících úskalí projednávané trasy. V případě okolí Jílového je podle nich problematický přechod stavby přes řeku Sázavu. Několik posudků tudy podle spolku nedoporučuje trasu vést, protože je tam poddolované území po historické těžbě. Zástupci Alternativy se obávají podobných problémů s podložím, jaké se objevily při stavbě dálnice D8 přes České středohoří.

Ministerstvo dopravy si je podle mluvčího Františka Jemelky vědomo citlivosti průchodu oblastí Jílového. „Nicméně jsme přesvědčeni o tom, že technický návrh dálničního tělesa včetně založení objektů je možné navrhnout tak, aby nebylo technické řešení průchodu územím nijak znehodnoceno,“ uvedl Jemelka. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) podle něj předpokládá, že návrh bude upřesněn na základě výsledků podrobného geologického průzkumu.

Podle mluvčího stále platí, že ministerstvo společně s ŘSD jednoznačně preferují přípravu stavby D3 v západním koridoru podle platných zásad územního rozvoje Středočeského kraje a v souladu s vydaným souhlasným stanoviskem EIA. Stavba podle něj není v rozporu se žádnými koncepčními či strategickými dokumenty resortu dopravy.

„Problematika vhodnosti trasování byla v minulosti již několikrát řešena s opakovaným výsledkem: potvrzením západního koridoru. Umístění stavby v tomto vymezeném koridoru má svoji jednoznačnou dopravně-inženýrskou logiku,“ dodal Jemelka. Podle něj se nelze domnívat, že pro obsluhu celého východního prostoru od Vltavy, tedy Benešovska, Táborska a Třeboňska, může sehrát nějakou roli dálnice D4.

D3 má spojit Prahu s Českými Budějovicemi a rakouskými hranicemi. Zatímco v jižních Čechách je hotovo už 70 kilometrů a dále se staví, ve středních Čechách je schvalovací proces stále na začátku. Středočeská část má měřit 60 kilometrů. Koridor dálnice má být tvořen pěti úseky: Praha – Jílové, Jílové – Hostěradice, Hostěradice – Václavice, Václavice – Voračice a Voračice – Nová Hospoda.

Kritikům vadí, že dálnice povede turisticky atraktivním Posázavím. Doporučují spíše zvýšit kapacitu silnice I/3 a vybudovat obchvaty měst. Ministerstvo dopravy v minulosti namítalo, že zvolená trasa povede méně zalidněnými oblastmi, což by mělo způsobit méně problémů v zastavěných aglomeracích.

ČTK

Tagy D3 Ministerstvo dopravy Posázaví
240 komentářů