Mimořádný příjem pro ČD. Pražští radní schválili odkup nákladového nádraží za 1,43 miliardy

Budova nákladového nádraží Žižkov. Autor: VitVit – Vlastní dílo, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=91132813Budova nákladového nádraží Žižkov. Autor: VitVit – Vlastní dílo, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=91132813

Budova nádraží má podle plánů města po přeměně zajistit služby veřejné vybavenosti pro novou čtvrť.

Odebírat
Upozornit na
guest
60 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
David

Nevíte náhodou jak jsou na tom ČD a SŽ s plánovaným prodejem pozemků pod kolejemi? Už několik let jsem ohledně toho nic aktuálního neslyšel.

Most

Vzhledem k tomu, že prachy na ten barák Praha ukradla svým obyvatelům skoro zdvojnásobením výpalného ze soukromých nemovitostí, tak by teď majitelé nemovitostí v Praze měli u ČD dostat aspoň slevu na jízdném.

Jan Tichavský

Kterým obyvatelům? Praha vynakládá větší prostředky třeba na dotaci MHD než jen na odkup NNŽ, kde budou obyvatelům Žižkova sloužit veřejné služby a pokud tam bude mít zázemí slibovaný filmový archiv, tak i všem ostatním. Nějakých směšných pár stovek z daně nemovitostí Prahu moc nevytrhne. Plus v areálu NNŽ se budou stavět i městské byty, bohužel z vhodných pozemků, které zůstaly městu, je jen malá plocha na pár domů.

Antonín Píšala

Teď se jen modleme, aby za deset let od zastavění Žižkova někdo nepřišel s tím, že by bylo dobré mít v centru Prahy funkční nákladové nádraží, protože kamiony ty obchody už nezvládají zásobovat.

Jiří Kocurek

Rozvoz po Praze zvládají dodávky a šestitunky naprosto vpohodě. A kontejnerové překladiště uvnitř obytné čtvrti je nesmysl už kvůli hluku. Mělo být v Malešicích, neprošlo přes protesty.

Jan Tichavský

Asi se to málo ví, ale těžší auta už mají na Žižkově vesměs zákaz vjezdu pokud nemají vyjednanou výjimku. Těžká doprava se do širšího centra už nevrátí a to i kvůli stížnostem místních na hluk (na Jana Želivského jsou neustále překračovány hygienické limity i dnes).

Vavrroch

Soudím, že toho se Pražané bát nemusejí. Rozvoj ekologické dopravy, která posouvá metropoli vpřed a odpovídá na výzvy 21.století, se jistě na dvou depech nákladních elektrokol nezastaví. Dost možná vzniknou i mikrodepa pro elektrické nákladní skateboardy a paddleboardy. Snad bude na magistrátu dostatek odvážných vizionářů, kteří k tomu přispějí. https://zdopravy.cz/u-andela-vznikne-nove-depo-pro-nakladni-elektrokola-na-tesnove-zustane-nastalo-77062/ Pravděpodobný příklon společnosti k filosofii „nerůstu“ (ať už z vlastní vůle či z nutnosti) dopravní potřeby asi také trochu sníží. Mezi mladými lidmi je nerůst poměrně populární, snad jim to tedy i ve středním a vyšším věku vydrží. Společně s konceptem patnáctiminutových měst to může dopravu zásadně proměnit, a to… Číst vice »

PEtr

Hledal jsem nějaké historické fotky, ještě třeba s párou, ale našel jsem toto:
http://stary-web.zastarouprahu.cz/ruzne/zizkov-nadr.htm
a pak teda osmdesátky: https://www.youtube.com/watch?v=dOhTTZNFEIY

TomasG

Ukázka z filmu: „Žižkovská romance“ z roku.1958. Tady je to i s parním provozem.

https://youtu.be/s-kdA7BK-dk?si=H-0_hnhzDn9XxPZJ

Zbyněk

Když se česká půlka ČSD rozdělila na ČD a SŽDC, tak jednomu subjektu by přiřknut provoz, druhému infrastruktura. Nejde mi do hlavy, proč tedy má ČD někde pozemky pod dráhou. Teď se jim to samozřejmě hodí na vylepšení rozpočtu, ale správci infrastruktury ty pozemky pak často chybí. Ne že bych byl proti ČD nějak zaujatý, rozhodně bych s nimi jezdil raději, než s někým jiným, ale když byly dána jasně pravidla, tak proč se podle nich nekoná? A samozřejmě ostatní dopravci budou reptat, že takové dědictví po babičce nemají.

Jaaa

Ale vždyť o tom tu už 20 let hovoříme, Mlho!

Jsou za tím ty “společné podniky” ČD s “developery”, kdy “developer” z toho získá pozemky za třetinovou až desetinovou cenu, než by musel zaplatit na trhu.

Jiří Kocurek

Dráhy to tak chtěly.

Jan

Kéž by to neprojedli…

Emanuel

Ale kdeze, jen 800mio z toho pujde na pokutu pro EK …

noerf

ČD podali něco jako odvolání a poté bude nějaké rozhodnutí. Což může být za měsíc nebo třeba za dva roky. K tomu pravděpodobně budou muset platit odškodnění Regiojetu. Ale to může být v ČR až za pět let. Takže ty peníze z prodeje nemovitostí Praze skončí někde jinde.

Lopuch

Nemusíte odhadovat, když fakta jsou známa. Těch 1,43 miliardy Kč je méně než 1% ze závazků ČD. A to za sitace, kdy stát citelnš navýšil oněch bývalých několik nižších desítek miliard ročně nepřímých dotací do ČD skrze SŽ.

Nezbeda

A je ta cena odpovidajici? A nebo to prodaly CD pod cenou? Nejsem znalec, ale zajimalo by me to. 🙂

Jan Tichavský

Pod cenou se prodaly už dřívější pozemky v areálu nádraží, které developeři drží snad už od devadesátek. Dnes to má Central Group (ten už staví díky výjimce ze stavební uzávěry od Béma), Sekyra a Penta.

Lukáš Kníže

Doprá zpráva! Klobouk dolů před náměstkem Hlaváčkem, který svým diplomatickým přístupem zachraňuje rozvojové územní celky, které nerozvážně ČD prodalo developerům… často pod cenou.

Franta

Byl jsem na veřejné procházce a diskusi s architektem Hniličkou a šéfem Sekyry Group Anderlem na pozemcích na Rohanském ostrově. Nepřipadalo mi, že by ani jeden z nich byl nějak za vodou. Oba tuhle práci brali tak, že dohoda o nějakém území (Rohan, Žižkov, Smíchov) uzavřená před dvaceti lety je o tom, že České dráhy mají pozemek, co pro ně má nulovou hodnotu a oni do toho investují 20 let práce třeba 20-50 lidí ročně. Musí vyjednat všechny změny územního plánu, stavební povolení, všechny inženýrské sítě, komunikace, architektonické soutěže atd. Pokud se jim tohle podaří, tak ano, pozemky zhodnotí. Když… Číst vice »

Lukáš Kníže

Souhlasím.

Jaaa

Ale no tak. Tohle všechno musí developer dělat tak jako tak a k tomu navíc si všude jinde ty pozemky i koupit. Budou o to ty byty levnější? Nebudou.

Že “pro ČD nemají cenu” znamená jenom to, že ČD vedli buď neschopové, nebo darebáci. Protože tržní cenu mají vysokou, tudíž ani pro ČD nemohou být bezcenné. Kdyby uspořádali aukci, to byste viděl jiné částky.

Jan Tichavský

Ztrátu jako prase nemají ani kdyby jim vyšla jen destina nákupů těch pozemků. Developeři cíleně skupovali levné pozemky v území, kde nebylo možné stavět byty ani kanceláře a pak tlačí na změnu územního plánu a přes různé kamarády (většinou z ODS) se jim dařilo prolobovat velmi výhodné podmínky a třeba výjimku ze stavební uzávěry zrovna v areálu NNŽ. A to v době, kdy tu byl jestě čilý nákladní provoz.

Lopuch

SIce to nesouvisí s dopravou, ale můžu se zeptat na racionální důvod proč nestavět v oblasti Rohanu?

Když si vezmu oblast Invalidovny, která povodněmi ohrožena násobně víc a nenapádá mě jak ji 100% ochránit před povodněmi

P.S. Když podnikáte s nemovitostmi, tak eventuelní zisková marže se dosahuje zejména při nákupu = po započtení úroků.

liboslav

Škoda že nákladové nádraží Žižkov nebylo připsáno ČD Cargu.a.s. jak by dle názvu a využití více náleželo. To by se nyní korunky hodily…

Libor

Tak fajn, na odměny bude dost. Firma v plusu, můžeme rozdávat. Ps. Nevíte někdo o nějakém fleku ve vyšším management ČD? Hned od ledna bych bral… Díky 🙂😉😁

Markus

Já fakt nechápu proč v Česku chráníme tyhle hnusné budovy. Zbourat a postavit něco efektivního a moderního ne vydržovat neefektivní staré ale hlavně odporné budovy. Nerozumím co na tomhle komunistickém hnusu je teda ta národní památka.

LK

Ten barák ze 30. let, vy komunistický hnuse.

Jan Tichavský

Na Žižkově v okolí tohoto nádraží stojí spousta domů z tohoto období a normálně jsou obyvatelné. Neříkám, že takové sklady s malými okny a několika podzemními podlažími je ideální nemovitost, ale nějak to využít půjde a bude to jen jedna z mála památek v tomto místě. Naproti letos šla k zemi masivní budova ÚTB, takže všechno se tu určitě nekonzervuje.

MilanSima

Okénko do historie: budova byla v provozu od roku 1936, kdy byl prezidentem Beneš a predsedou vlády Hodža. Komunisti tehdy možná jen seděli v parlamentu, ale s nimi ten vznik budovy nemá nic společného.

František

Už se nemůžu dočkat, až za nějakou dobu budou chráněny montovaný haly kolem Prahy jako doklad architektury montovaných hal logistických center v okolí Prahy na přelomu tisíciletí.

Markus

Což se klidně může stát, zase se najdou pomatenci, kteří budou chtít takový skvost zanechat.

Gwann

Pomatenec jste tu akorat vy. Houby tomu rozumite ale o to silnejsi mate. Azor. Jak by ne, nezatezuje vas zadne bremeno informaci

Náhodný Kolemjdoucí

Toho se asi skutečně nedočkáte.

Markus

Komunisté 20. a 30. let se z funkcionalismem ztotožňovali. Pointa byla, že ta budova je naprosto ohyzdná a vůbec neplní účel, který si Praha představuje. Bude to strašně neefektivní, ale hlavně, že jsme nechali tuto překrásnou památku, která je svou krásou na úrovni s gotickými či renesančními stavbami. Bravo.

Pat

Fakt si myslíte, že definice památky je „hezká věc“?

Markus

Památka je něco, co má nějakou hodnotu a proto ji chceme uchovat. Ať už je to hodnota jakákoliv, tohle má podle vás jakou hodnotu? Odstrašující?

DavidS

Je to jediné funkcionalistické nákladové nádraží v ČR a jedno z mála vůbec. Odstrašující je váš způsob argumentace, kdy když se vám něco nelíbí, tak tam prostě hodíte komunisty.

František

Není třeba ze všeho dělat skanzen. Ještě štěstí, že se neda nařídit, že bych ven mohl jen v kroji.

MilanSima

To, že se s tím stotožňovali, neznamená, že to byly komunistické stavby. Funkcionalismus měl rozmach v období První republiky, a to tu komunisté fakt o ničem nerozhodovali. Viz třeba Baťův mrakodrap, tuším z roku 38. A ten měl s komunisty společného co?

Gwann

Boze na nebesich, Picasso byl levicak az komunista, spalime proto Guernicu?

Caravaggio byl zase vrah, podvodnik a kurevnik, taky pryc s jeho dily na hranici…a tak se da pokracovat.

Jenze tenhle pristup je typicky prave…pro pravoverne komunisty – bolseviky…hezky paradox, co ze vlastne jste…

Jiří Kocurek

A když bude komunista jezdit Mercedesem, tak to bude komunistická automobilka?

markusjemoula

Ve slovenštině se o takových jako jsi ty říká, že majú ozaj vytreté.

Novomír

Výborně. Takže Sekyra se toho vzdá, město to koupí a vystaví tam školu a občanskou vybavenost a developer jen shrábne peníze za byty. Tak takhle se maximalizuje zisk a daňový poplatník zatáhne ztrátu. Místo toho, aby to celé koupil a postavil developer i se školou.

Pípa

Napsal Novomír, který o tom ví úplnou piču.

Kubrt

Majitelem jsou České dráhy, a.s.

Kubrt

Mimochodem, v této lokalitě působící developeři se na financování infrastruktury budou podílet.

DavidS

Sekyra se toho vzdá… čeho? Vlastní to ČD, kdybyste si alespoň přečetl článek. Mimochodem na celé ploše jich je několik, není to jen Sekyra.

Město v místě developmentu má městotvornou funkci (infrastruktura, školy, apod.), na které se dohodou podílí i developeři. Město získá budovu, kterou může opravit a nemusí začínat na zelené louce.

Kubrt

Sekyra se vzdal předkupního práva. Což ovšem nic nemění na tom, že to, co napsal Novomír, je to blbost 🙂

Jiří Kocurek

Tak jasně, někteří by nejraději, aby se nepostavilo vůbec nic. Asi proto, aby mohli šroubovat nájmy stále nahoru, protože nabídka nových bytů by snížila poptávku a ceny.

Novomír

Mě nevadí, že se tam bude stavět. Mě vadí, že se Sekyra vzdá předkupního práva na pozemky, nechá to koupit město a všechny náklady na občanskou vybavenost nechá na městu a sám si postaví jen byty, na kterých, bez nákladů na školy, obchody a pod., vydělá.

Průvodce původní Aleš

Nechci Vám do toho kecat, ale když si půjdete koupit auto, tak si taky k němu koupíte kus silnice, aby ji za Vás nemusel stavět a provozovat (udržovat, platit dopravní policii atd.)? Nebo to necháte na ubohém státu?

Jan

No ale buď má nebo si pronajme kus pozemku, kde to auto postaví. Takže v podstatě ano.

Jan Tichavský

Díky intenzivnímu vyjednávání na MČ Prahy 3 se podařilo zajistit, aby developeři stavějící jen ty své výdělečné byty přispěli městu právě na občanskou vybavenost a zároveň do svého projektu začlenili aspoň nějakou mateřskou školku. https://www.praha3.cz/aktualne-z-trojky/zpravy/zastupitelstvo-mc-nbsp-prahy-nbsp-3-schvalilo-prvni-smlouvy-o-nbsp-vystavbe-na-nbsp-nakladovem-nadrazi-zizkov-n1166803.htm

Lukáš Kníže

Očividně nejste v takovém detailu – doporučuju se do této problematiky více ponořit, pokud chcete používat tak ostré reakce.
https://www.petr-hlavacek.eu/projekt/nakladove-nadrazi-zizkov
Městu se povedlo vyjednat rekordní kontribuce – příspěvky developera/ů, které nepůjdou nej slepě do rozpočtu města, ale ve 100 % se investují zpět do území. Kontribuce mohou být různých charakterů. Veřejná vybavenost, školská zařízení, předání několika bytů městu pro sociální bydlení, příspěvky na tramvajovou trať, parkové úpravy a mnoho dalšího… např. i beznárokové přenechání předkupního práva městu. Vyjednávalo se mnoho let a padlo mnoho dohod. Opravdu to není tak jednoduché, jak jste od stolu nyní napsal vy.

Gwann

Oproti standardu se nyni dari pumpnout developery alespon o neco..sice to v dusledku zaplati kupujici bytu…ale to je asi spravne. Nez by z dani vydelali na potrebnou infra, tak jsou mrtvi

Jan Tichavský

Kupující bytu bude platit tržní částku tak či onak, takhle se o čistý zisk podělí developer s městskou částí. Větší efekt na cenu bytu by mělo zrušení povinného počtu parkovacích míst na obytnou plochu.

Clovek

Lidi co budou byty kupovat, budou platit šílené peníze na DPH.

František

No vida a mají na pokuty za kartel

Dejf

trocha toho dosypu z eráru nikdy neuškodí…