Miliardový nákup trolejbusů bez soutěže pro Zlín a Otrokovice je v pořádku, rozhodl Mlsna

Trolejbus Škoda 30Tr ve Zlíně. Foto: DSZOTrolejbus Škoda 30Tr ve Zlíně. Foto: DSZO

Turecký výrobce se může obrátit ještě na soud.

Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) Petr Mlsna legalizoval způsob, jak si může bez soutěže veřejný zadavatel vybrat firmu, od které chce dodat zboží. Stačí nejprve nastavit podmínky tak, aby je konkurent nemohl splnit, pak soutěž zrušit a zadat ji následně napřímo.

Konkrétně Mlsna rozhodoval o zakázce Dopravní společnosti Zlín-Otrokovice na nové trolejbusy od Škody Electric. Za až 60 trolejbusů má DSZO zaplatit 1,081 miliardy korun. Smlouva byla uzavřena v rámci jednacího řízení bez uveřejnění, tedy bez možnosti ověření ceny konkurencí. Podle Mlsny je takový postup v pořádku.

Miliardová zakázka bez soutěže. Do Zlína a Otrokovic zamíří až 60 trolejbusů od Škody

Bez účasti Škody, pak s jejím oslovením

Končí tak roky pokusů DSZO zadat zakázku na trolejbusy bez porušení zákona. První soutěž společnost zrušila sama, druhou zrušil ÚOHS, správnost postupu potvrdil nedávno i Krajský soud v Brně. Loni v prosinci pak vypsala společnost třetí soutěž, do které se nepřihlásil nikdo.

Největší záhadou byla tehdy neúčast Škody Electric. Ta se zpravidla účastní všech soutěží na nové trolejbusy v Česku, do loňského tendru se však nepřihlásila. Po fiasku třetí soutěže ji však ze Zlína oslovili přímo a uzavřeli s ní kontrakt bez soutěže. Škoda svoji neúčast odmítá jakkoliv komentovat.

Ve Zlíně porušili zákon při nákupu trolejbusů. Soud nastavil určitá pravidla, reagoval dopravce

Smlouvu napadla turecká společnost Bozankaya, která se snažila opakovaně proniknout k nelibosti představitelů většiny dopravních podniků v zemi na český trh a snížit tak cenu trolejbusů. Uspěla zatím jen v Praze. Bozankaya u ÚOHS uvedla, že do poslední soutěže nepodala nabídku pro nezákonně nastavené zadávací podmínky. Podle tureckého výrobce šlo o přípravu půdy pro podpis smlouvy bez soutěže.

Jak vyšachovat Turky

ÚOHS návrh Bozankaye na zákaz plnění smlouvy zamítl nejprve v červenci, nyní prvoinstanční verdikt potvrdil i předseda ÚOHS. „Úřad neshledal důvody pro uložení nápravného opatření,“ řekl mluvčí Martin Švanda.

Tuzemské dopravní podniky se snaží tureckého výrobce vyšachovat ze soutěží dvěma způsoby: zákazem účasti firem mimo EU a EHP, což lze však obejít přihlášením přes evropskou firmu splňující podmínky. Relativně novou podmínkou je pak nutnost schválení trolejbusu Drážním úřadem.

ÚOHS ale usoudil, že taková podmínka, která má určitou váhu v hodnocení, není nelegální. „Za co nejlepší naplnění svých požadavků ‚pouze‘ umožnil získání vyššího počtu bodů při hodnocení, což je zcela legitimní, a zároveň prosoutěžní přístup,“ uvedl ÚOHS v tiskové zprávě s uvozovkami u slova pouze.

Turci úspěšně napadli největší trolejbusový tendr. V Jihlavě se jim to přitom nepodařilo

DSZO ve svém vyjádření uvedla, že soutěž se pokusila „zpochybnit jedna společnost z Turecka, která se mohla jen teoreticky podílet pouze na menší části dodávky trolejbusů.“

DSZO pořídí u Škody dva typy parciálních trolejbusů.  V první etapě bude dodáno šest krátkých a šest dvoučlánkových vozidel, která by se na linkách měla objevit již v polovině příštího roku.

Bozankaya může verdikt napadnout ještě u Krajského soudu v Brně.

Tagy Bozankaya Dopravní společnost Zlín - Otrokovice DSZO Škoda Electric ÚOHS Úřad pro ochranu hospodářské soutěže
3 komentáře