Miliardové kontrakty na nová letadla musejí počkat, Turkish Airlines i Riyadh Air podpis odkládají
Počtem objednávek zvítězil v Dubaji na Airshow jednoznačně Boeing.
V Dubaji skončil velký letecký aerosalon Dubai Airshow. Zatímco první den na letišti Ál Maktúma byl objemem uzavřených kontraktů nadstandardní, další průběh zůstal spíše za očekáváním. Následující ročník je plánován na období mezi 17. a 21. listopadem roku 2025.
Do hlavních rolí nejvýraznějších nákupčích se postavily domácí Emirates s flydubai díky jejich velkým objednávkám Boeingů 777X (35+55) a 787 Dreamliner (30). I nadále však budou muset hlavní výrobci vyčkávat s velkými zakázkami od Riyadh Air a Turkish Airlines. V Dubaji oficiálně oznámeny nebyly, byť se k nim obě aerolinky hlásí. Riyadh Airlines chtějí 100 letounů 737 MAX, Turkish Airlines jednají až o 350 strojích od Airbusu.
Evropský Airbus zůstal pozadu za svým americkým konkurentem, který získal téměř třikrát více objednávek. Příznivou zprávou pro Boeing je i nákup dalších letounů 737 MAX Ethiopian Airlines, tragická nehoda tak byla očividně zapomenuta.
Velké sebevědomí a důvěru ukázala letecká společnost airBaltic, rozhodla se rozšířit svou flotilu složenou výhradně z Airbusů A220 až na sto těchto letadel (30+20). Dopravce se tak stane jejich největším evropským provozovatelem.
Pro Boeingy 787 se kromě zmíněných Emirates a flydubai rozhodly také Ethopian Airlines (15), Royal Jordanian (6) a Royal Air Maroc (2). Konkurenční Airbusy A350 zamíří k EgyptaAir (10), Ethiopian Airlines (11), Emirates (15). Další potenciální objednávky komplikují problémy se spolehlivostí motoru Rolls-Royce XWB-97.
K akvizici letounů 737 MAX se rozhodly kromě Ethiopian Airlines (21) společnosti SunExpress (28+17+45?), SCAT Airlines (7), EgyptAir (18 prostřednictvím pronájmu od ALC).
Naprázdno vyšel tentokrát Airbus s letouny A320neo i s A330neo. U menších z dvojice by za nulovými objednávkami mohly stát problémy s motory GTF společnosti Pratt & Whitney a zpoždění výroby.
Českou republiku prezentovalo v Dubaji 12 vystavovatelů, k vidění byl model cvičného letounu L-39NG v měřítku 1:5 či kunovická L 410 NG. Žádné nové velké kontrakty na dodávku nových letadel však oficiálně oznámeny nebyly.