Jel někdo z místních koumesů vlakem mezi Prahou a Rakovníkem? To je retrokomedie, ne veřejná doprava. Byla, je a bude, i když bude úsek po Kladno zrychlený. Autobusem jste v centru Prqhy za hodinu, vlakem o půl hodiny déle. Ta trať je zbytečná – náklad po ní nejezdí, cestující taky ne. Aby taky ne – reliéf trati je jak dětská stavebnice – samá zatáčka. A pak ta nádraží – Řevničov 5 km od obce, Strašecí o něco blíž. Tu trať zachrání jen turistický provoz, v tom má potenciál.
Autobus z Rakovníka do centra Prahy už dávno nejezdí. Jezdí na okraj Prahy do Zličína, dál už se musí metrem – na někdejší konečnou autobusů na Florenc to trvá metrem skoro půlhodinu. Dříve jezdívaly autobusy na Hradčanskou, to je dnes rychlejší vlakem. Nevýhoda vlaků je jednoznačně takt.
Když se stihne přestup na Zličíně z busu 404 na metro B za 1 minutu, bude na Náměstí Republiky za 1:07. A busem 304, třebaže jede po dálnici, je to 1:25 minut.
Jakub
1 měsíc
Jó, za mého mládí jezdily z Rakovníka na všechny strany narvané vlaky lidmi, dnes ? V každém vagonu jezdí pár lidí, většinou mají všichni 1-2 auta, to se netýká jen nádraží Rakovníka. Všimněte si, když stojíte autem u závor a přejede vlak, kolik v něm sedí lidí ….. ? Ti co nemají auto, tak většinou jezdí autobusem, je to rychlejší a cenově stejné. Je úplně jiná doba a to chtějí naše vlády stavět za stovky miliard tkzv. rychlodráhy ….. pro koho ?
Zase ten blábol o tom, že vlaky jsou prázdné, a to podle pozorování z auta stojícího u přejezdu – nejste vy Klaus jedoucí do Lán, když pro tu jeho cestu nezastavili provoz a on musel čekat v Pavlově u závor, než přejede ten „prázdný“ vlak? Zkuste někdy ten vlak autem předjet do nějaké další stanice, když je tak pomalý, a tam se podívejte, kolik lidí v něm skutečně cestuje: pouhý pohled zvenku do jedoucího vlaku totiž strašně zkresluje, protože sedící osoby splývají s opěradly sedadel a vidíte téměř výhradně jen ty, kteří se dívají okny ven – proto se ostatně… Číst vice »
Hmm, to já bych to v této podobě raději nerealizoval vůbec nikdy.
Tom
1 měsíc
rozumné rozhodnutí ,z Rakovníka se jezdí hlavně na Prahu a to je autobusem rychlé a hlavně ve špičce jezdí po 20 minutách i častěji i pokud by byla trat časově konkurenceschopná pokud nepojede vlak co 20 minut je to na nic
Však já také nechci nic rušit, naopak. Za ideální bych považoval vylepšení stávajícího nádraží, přinejmenším přistavět dvě nástupní hrany (nedostatek místa je výmluva) a přidat kolej na černovickou spojku a výjezd na Židenice. Ono možná nedostatek peněz a životní realita nás usměrní.
Nakreslené to, pokud vím, bylo, a dokonce snad i v několika alternativách, a nebylo ani nutné bourat TESCO, které nakonec stejně už zbourali, a ani „Amerika“ nevadila.
Tu tradici jsem myslel tak, že o přestěhování nádraží do lepší polohy se v Brně povídá už přes 100 let.
Jak je to tam s pozemky?
Možná by váš návrh dříve šel realizovat a dneska už možná ne.
Mám takový matný dojem, že tam město Brno provádělo nějaké směny se soukromým investorem, aby vůbec mohla být postavena ta nová odbavovací hala s naprosto nezbytnými oblouky. https://kambrno.cz/wp-content/uploads/2021/07/2.jpg
No spíš bude nová trať Hostivice – Kladno, obávám se, že ta Praha bude mnohem později než „už brzy…“
A ani nová trať do Kladna neudělá nic s úsekem Kladno – Rakovník, kde autobus po dálnici do Strašecí a potom přímo do Rakovníka nedává vlaku moc šancí.
Při cestě z Kladna do Rakovníka si vlak ve srovnání s autobusem nevede špatně. Autobusy bez přestupu jsou „vymetáky“, autobusy s negarantovaným přestupem na Slovance bývají rychlejší, ale přestup není nejjednodušší.
A také by časem měl být i nový oblouk u Řevničova, takže konečně odpadne to letité zoufalé TOR.- na celkové cestovní době to sice mnoho neušetří, ale nějaký přínos to také bude (i psychologický).
A nesmí se také zapomínat na rozdíl v tom, kam v Praze jezdí autobusy a kam vlaky.
Máte samozřejmě pravdu, to byl jen hloupý překlep = něco jako Turnov versus Trutnov. Omlouvám se a děkuji za upozornění, zbytek ale platí stejně. A propos: ten rynholecký tunel mohl být nahrazen zářezem už dávno, když lupkaři už za bolševika nabízeli dráze, že to nadloží rozeberou, protože v okolí chtěli těžit už tenkrát, ale ČSD prý tehdy neměly zájem a asi někomu vadila i možnost těžba v tom prostoru. Teď má být stopa trati posunuta mírně k jihu do toho už vytěženého prostoru, takže ani výluky by nemusely být příliš dlouhé, a možná by se v tom mezistaničním úseku pak… Číst vice »
jenom z Rakovníku do Kladna jede rychlík 45 minut bus na Zličín 40-45 minut a 20-30 minutový takt by stejně nešel na té klikaté rozpadající se jednokolejce do Kladna vyjezdit
Nechci vám příliš kazit radost, ale když k jízdní době toho rychlého autobusu, který ovšem končí na periferii zvané bůhvíproč Zličín, připočtete ještě přestup a jízdní dobu metrem do relevantní stanice Náměstí Republiky, budete na cca 70 minutách, a to musí jak D6 tak D0 „jet“ bez jakýchkoli problémů. Přitom současný SPĚŠNÝ vlak (není to rychlík, zastavuje častěji) jede na Masarykovo nádraží (zatím) cca hodinu a půl a „už brzy“ (tipuji, že tak do 5 let) lze očekávat zkrácení této doby o cca 10 minut. Ano, je to pořád víc, ale rozdíl už nebude tak podstatný ani pro ty, kdo… Číst vice »
Takhle, Rakovník by si zasloužil nástupiště ve výšce 550 mm s přechodem uprostřed, o tom źádná, ale uměl bych si to asi představit jinak než za 1,3 mld.
Když už SŽ zavedla kategorii „prostá elektrizace“, nebyl by problém, na zastávkách a ve stanicích, kde to rozteč mezi kolejemi umožňuje, zavést i „prostou peronizaci“.
To se nevejde nikde – leda možná v pražských Malešicích u podjezdu pod Černokosteleckou ulicí. Běžně se to řeší tak, že se jedna stávající kolej zruší, peron se postaví místo ní, a pokud ta kolej byla dosud průběžná, obvykle se nějaká část „zašturcuje“, aby zůstala aspoň jako odstavná. V Rakovníku je dopravních kolejí dost a nákladní doprava už tam skoro umřela, takže jednu kolej určitě lze vynechat úplně, jednu sousední přerušit a další takové peróny zřídit s přístupem od budovy, takže na nich bude možno osobní vlaky z obou stran „uvracet“, a to by mělo úplně stačit – a to… Číst vice »
Na některých nadměrně „okolejněných“ nádražích s nevelkým provozem by na to rozšíření peronu mohla padnout jedna staniční kolej.
Potom by se ale už nejednalo o „prostou peronizaci“.
Tady souhlasím, modernizace Rakovníka za miliardu, návratnost nula, zlepšení konkurenceschopnosti už vůbec ne, jediné co tak zvýšení bezpečnosti a myslím si že když někde šetřit tak toto je ten ideální případ ktery se může odložit, naopak NemaŠe si myslím že je veliká škoda.
Konečně další správné rozhodnutí. Měli bychom se bavit o odprodeji tohoto nepotřebného majetku. Vlaky dnes stejně nikdo nejezdí, resp. vlaky jezdí prázdné. Ale stejně se ta infrastruktura zbytečně udržuje. Myslím, že konečně nastal čas na to, bavit se o rušení neotřených tratí (cca 60% tratí v ČR), finančních úsporách a přesunu financí na opravdu rozumné a ekonomicky efektivní projekty. Ne cpát miliardy do údržby nepotřebného a zbytného majetku. Takhle se správný hospodář nechová.
Průměrné využití vlaků ČD je mírně přes 1/4 a dlouhodobě neroste. Zbylých cca 3/4 vozí vzduch. (zdroj výroční zprávy)
A když jedu několik hodin dálkovým vlakem ČD, tak místo k sezení můžu najít třebas až druhém či třetím vagonu, kterým procházím, takže občas sedím v dámském vagonu, protože se mi nechce jít z jednoho konce vlaku na druhý při hledání místa. Řeč je o dopoledních či odpoledních vlacích, nejen o ranní špice
Čili ty regiovlaky tpyu RegioShark musí mít vesměs katastrofálně nízké využití sedačkové kapacity
SŽ umí zrekonstruovat a zvýšit i sypaná nástupiště – viz třeba v právě sousední Lužné u Rakovníka nebo o kus dál Hostivice: vzhledem k malé osové vzdálenosti,to sice není až tak úplná hitparáda, ale účel to plní a nevím ani o nějakém větším počtu úrazů tím vyvolaných.
K čemu budova mi jako pasažérovi ve vlaku pomůže? Fakt, k čemu?
Copak autobusové nádraží v každém půlokresním městě (ORP) potřebuje barák, notabene předdimenzovanou protože je z éry páry, tj. vč. bytů a místností na uhlí? Ne, nepotřebuje
Jasne. A ty vyhybky, zvlaste na Berounskym zhlavi se zase uplacaji hmozdinkama. Co naplat, ze uz ani ty hmozdinky nejdou kam dat. Mysim, ze uz to otaceni prazcu, prevrtavani, hmozdinkovani a jednotlivy vymeny (ale nemente jich moc, za chvili bude reko) moc dlouho fungovat nebude. A ta prototypova zabezpecovacka (ani kontakty a ani KO) to taky jiste bude fungovat donekonecna. Zvlast zabavna je ta vlastnost, ze signalista muze pri posunu hazet vyhybky jak chce i pod jedoucim posunovym dilem. Na druhou stranu co by to bylo za reko, kdyz neresila nadchod na Zatisi, ktery mel stat uz v roce 1993… Číst vice »
I proto bych zrušení této stavby v současné podobě nelitoval a řešil bych ten uzel celý komplexně, ale v několika samostatných stavbách, aby jedna část neblokovala ty ostatní.
„Oprava budovy“ spočívá v tom, že se zbourají přístavby po obou stranách a zbourá se jedna vedlejší budova. Prostory pro cestující se zmenší. Co bylo v přístavbách, se přesune do hlavní patrové budovy. Například toalety pro cestující se přesunou z přístavby do hlavní budovy.
Kdyby to zrusili bez nahrady (jako stanici a trat), tak by se to fakt poznalo? Ja jen ze za tu miliardy tam muzou docela dost EV autobusu a poptavkovych dodavek, co ty lidi muze vyzvedavat u nich doma.
Zeleznice fakt ma byt na patrnich trati jako kapacitni a spolehliva alternativa, ne se porad snazit obnovit zaslou slavu trati, co se stavela pro mistni cukruovar/pilu a ma zastavky dal o obci.
Nechápu, proč SŽ má investovat do parkovacích ploch. Pak se nedivme, že se u nás železnice staví až několikanásobně dráž než v západní Evropě.
A vlastně ani nechápu smysl ETCS pro ty místní lokálky.
Důvod bude asi ten, že jde o drážní pozemky. Dráha se jich nechce zbavit a bude chtít asi i parkovací místa pro své pracovníky. Město na svých pozemcích už parkovací místa vybudovalo.
Na trati 126 na území SČK jezdí ve vlacích jednotky cestujících. Plánovat provozovat zde vlak s kapacitou převyšující 120 osob s násobně vyššími jednotkovými náklady proti současnosti může jedině naprostý tupec. Pokud si chce hrát Ústecký kraj s baterkama, má na svém území spoustu možností. Nevidím důvod, proč by mu na to měl SČK jakkoliv přispívat.
Dobře, tak ale Borecký mohl vydat nesouhlasné stanovisko s projektem na BEMU ještě předtím, než Ústecký kraj podal žádost o dotaci, a nikoliv přijít s rušícími snahami až poté, co Ústecký kraj tu dotaci dostal. To by bylo férové. Jenže nic takového jsme neviděli.
To ovšem nikoho nevyviňuje z kravského nápadu nasadit neadekvátně velkou a drahou jednotkou na tratě s minimální frekvencí.
Který dopravní negramot takové nesmyslné plýtvání vymyslel? Jak se říká u vás v ANOfertu: Nebuďte slušnej, řekněte jméno.
Než budete nadávat, zjistěte si o poměrech v Ústeckém kraji aspoň nějaké základní informace. Ve volebním období od roku 2024 má křeslo radního Ústeckého kraje pro dopravu Tomáš Rieger (ODS). Nominant ANO na tomto křesle není již skoro 2 roky.
Že ODS vládne v Ústeckém kraji v koalici s ANO, je dáno tím, jaké byly výsledky voleb v roce 2024, a jak probíhala povolební vyjednávání. Nebylo matematicky možné sestavit žádnou koalici bez ANO.
Já jsem zase neviděl žádné písemné stanovisko o tom, že to SČK schvaluje, čímž netvrdím, že něco takového neexistuje. Moc by mě zajímalo, kdo takovou zhovadilost schválil, pokud se tak skutečně stalo.
Individuum s nickem Ústecké politikum tady není od toho, aby něco dokumentovalo, ale aby na základě pseudoproblému tří tratí vozících dvacet lidí za den šířilo spekulace a dezinfo problematizující Stč. kraj a Boreckého.
Pražec
1 měsíc
No to bude v AŽD hubenej rok 🦫
Snad to neohrozí letošní casting Playboye 🤭
Tak snad jim Kalous z ministerstva ještě něco přihraje…
Dan82
1 měsíc
Na vození vzduchu do Rakovníka je BEMU mimořádně skvělá volba. Neuvažovali jste o vodíku? Tam vychází vzduchokilometr ještě hůře.
Záměr požádat o dotaci na nákup BEMU Ústecký kraj projednával se Středočeským krajem ještě před podáním dotace. Pokud se to Boreckému nelíbilo, bylo by od něj fér to Ústeckému kraji říct už před samotným podáním žádosti. To se ale nestalo. Záměr Středočeského kraje ukončit provoz na trati 126 se Ústecký kraj dozvěděl až poté, co uspěl v žádosti o dotaci na BEMU. Ať si o tom udělá obrázek každý sám, zda je to vůči Ústeckému kraji férové jednání či nikoliv.
Opět je zdrojem radní Tomáš Rieger (ODS) a jeho vystoupení na zastupitelstvu Ústeckého kraje dne 3. 11. 2025.
Twix
1 měsíc
A to chtěl Ústecký kraj provozovat BEMU zrovna tady, kde by se daly nabíjet jen za jízdy z Louky u Litvínova do Obrnic a pak na obratu v Rakovníku? Byla by efektivně využitá ta vozidla a ta nabíječka? Asi bych věděl o lepších linkách pro BEMU v Ústeckém kraji.
Dle Koncepce rozvoje elektrické trakce z roku 2023 se předpokládá prostá elektrizace v úseku Most – Louny v horizontu let 2030 – 2032. Samozřejmě je otázkou, jestli se ta elektrizace bude skutečně dělat, pokud původní projekt na BEMU bude zmařen.
Ale já o tom stejně nerozhoduji, tyto otázky je třeba klást na oficiální vedení Ústeckého kraje. Já jsem jen pozorovatel.
Tak po drátizaci po Louny by tato linka byla pro BEMU naopak celkem šikovná, ale ta dotace by se asi měla vyčerpat dříve než v roce 2032, ne? Ale souhlasím že jinak se to drátovat opravdu nemusí, od Oseka po Hřivice to bude Ústecký kraj chtít provozovat zřejmě v každém případě.
Tak hlavně lze očekávat, že Ústecký kraj na trati 126 nejspíš ještě vyvine úsilí o udržení mezikrajského provozu, stejně jako to nechce vzdát na tratích 110 a 124. Zároveň lze očekávat, že koaliční zastupitelé se budou dožadovat daleko tvrdšího postupu Ústeckého kraje vůči Středočeskému kraji než dosud. Co se přesně chystá, v tuto chvíli nevím, ale lze očekávat značné vyhrocení sporu mezi oběma kraji.
Dnes jsem tady citoval politika z ODS, nikoliv z ANO. A já nemůžu za to, že voliči v Ústeckém kraji volí tak, jak volí. To je prostě daný fakt.
m.hf
1 měsíc
Česká železnice trpí většími nedostatky než stavem nějakého nádražíčka…
Ondřej Wagner
1 měsíc
To, že je zrušena stavba železnice Nemanice – Sevetin mne mrzí, to, že nebudou peníze na modernizaci nádraží Rakovník mne tolik nemrzí, protože mi pořád hodně připomíná nádraží v Rakovníku, kam jsem v šedesátých letech jezdil za babičkou. Je k němu impozantni schodiště od nádraží, je možné pozorovat provoz na rozlehlem kolejišti. Akorát už nejsou cedule, které ukazovaly, kam který vlak jede.
Omyl: tabule určitě ještě někde existují stále, ale už není ten, kdo by je ke kolejím nosil, takže jsou nejspíš uložené kdesi v magacínu – místo nich je v průchozí hale nad východem na perón velký monitor zobrazujídí přehled časů odjezdů a odjezdových kolejí.
Vvvt
1 měsíc
Sám jsem bral miliardu za tohle jako vyhozené peníze, ale co s tím? Koleje jsou v tragickém stavu, nástupiště neexistují už ani v podobě toho štěrku, první kolej zmizela pod nánosem hlíny. Dřív než přijde nějaká modernizace, tak se to celé rozpadne.
Zrekonstruovat by se melo kolejiste, zridit nástupiště a s optimalizovanou investici nahradit SZZ. ETCS bych vynechal. Zvazil bych nahradu TZZ smer Jesenice (tam je provoz dle D3).
Ale hlavně je to potřeba rozdělit na několik samostatných staveb tak, aby každá co nejméně závisela na těch ostatních, a začít komplexním řešením kolejiště v celém uzlu.
Tam ty možnosti původní občerstvení „šly do kytek“ dost razantně i v okolí a na nádraží to jako naprostá nouzovka zachraňuje aspoň „RELAY“, ovšem s jen „trafikovou“ prodejní dobou.
Asi nejbližší skutečná nálevna i s nějakým jídlem je snad stále až na Pražské ulici, takže při přestupech pod půlhodinu není použitelná, a nějaká možnost občerstvení (včetně čepovaného piva!) bývala i na autobusovém nádraží v „kavárně/cukrárně“, ale aktuální seznání už dávno nemám.
Ono se na to lze dívat i z opačného pohledu. Kdyby tam jezdily masy cestujících, tak by se tam někomu vyplatilo otevřít bufet nebo restauraci. V současnosti by se pravděpodobně neuživil.
No, bohužel máte asi pravdu- dřív se chodilo do hospod mnohem víc než teď, a při ostrých přestupech a intervalech v lepším případě hodinových už „nádražky“ nemají mnoho nadějí na prosperitu ani v okresních městech …
Ale prd. Lidi zajímají vysoké ceny bydlení, potažmo nájemného mj. a) kvůli vysokému zdanění nemovitostí a b) legislativě, která protahuje schvalování některých obtížnějších privátních staveb, což silně prodraží výslednou cenu bytu, protože developer/budovatel platí úroky z investovaných peněz do pozemků a projektu, takže při současných úrocích se cca 7-leté schvalování bytového domu projeví velmi zrhuba ZDVOJNÁSOBENÍM úvodní investice.
Šišihů mimo cesty dálkovým vlakem mezi českými aglomeracemi zajímá pár procent populace, když nepočítám pijavice z nádražních monopolů a šotoblázny.
Jenže ten centrální přechod měl mít i výstražné zařízení – to je zbytečné neštěstí vyvolané dálkovým řízením provozu z CDP, když tam přitom po kolejích mezi budovou a perony nic kromě posunu jezdit nemusí …
Podchod by se hodil jedině na západním konci peronů přímo k autobusovému nádraží, jinak samozřejmě žádný smysl nemá a jen by zbytečně prodlužoval minimální přestupní doby.
Lidi zajímá i to aby si při chůzi po něčem co připomíná hromadu kamení nezlámali hnáty 🙂 bylo by fajn nastupovat do vlaku z nástupiště odpovídajícímu 21. století 🙂
Bohouš
1 měsíc
Čekal bych že ve fázi kdy už je vypsaná soutěž na zhotovitele už má SŽ peníze připravené na svém účtu a zrušení už je nemožné.
Mohl byste trochu přiblížit, jaký asi rozsah kolejiště ve stanici Rakovník je teď a bude výhledově odhadem potřebný pro nákladní dopravu? Vleček je tam sice dost, ale jinak už je tam i na zaústěných tratích asi dost mrtvo a „po drobnu“ už se tam asi už nevozí nikam nic. Díky za informaci.
Jel někdo z místních koumesů vlakem mezi Prahou a Rakovníkem? To je retrokomedie, ne veřejná doprava. Byla, je a bude, i když bude úsek po Kladno zrychlený. Autobusem jste v centru Prqhy za hodinu, vlakem o půl hodiny déle. Ta trať je zbytečná – náklad po ní nejezdí, cestující taky ne. Aby taky ne – reliéf trati je jak dětská stavebnice – samá zatáčka. A pak ta nádraží – Řevničov 5 km od obce, Strašecí o něco blíž. Tu trať zachrání jen turistický provoz, v tom má potenciál.
Autobus z Rakovníka do centra Prahy už dávno nejezdí. Jezdí na okraj Prahy do Zličína, dál už se musí metrem – na někdejší konečnou autobusů na Florenc to trvá metrem skoro půlhodinu. Dříve jezdívaly autobusy na Hradčanskou, to je dnes rychlejší vlakem. Nevýhoda vlaků je jednoznačně takt.
Však jo. Rakovník-Zličín-centrum busem 1:07. Vlakem “rychlíkem” je to za 1:29, šourákem 1:58.
Když se stihne přestup na Zličíně z busu 404 na metro B za 1 minutu, bude na Náměstí Republiky za 1:07. A busem 304, třebaže jede po dálnici, je to 1:25 minut.
Jó, za mého mládí jezdily z Rakovníka na všechny strany narvané vlaky lidmi, dnes ? V každém vagonu jezdí pár lidí, většinou mají všichni 1-2 auta, to se netýká jen nádraží Rakovníka. Všimněte si, když stojíte autem u závor a přejede vlak, kolik v něm sedí lidí ….. ? Ti co nemají auto, tak většinou jezdí autobusem, je to rychlejší a cenově stejné. Je úplně jiná doba a to chtějí naše vlády stavět za stovky miliard tkzv. rychlodráhy ….. pro koho ?
Počkejte si tak 4 roky a pak zkuste trasu Rakovník-Praha srovnat znovu, až bude třetina rychlejší
Jinde za tu miliardu postaví i zimak a nebo novy městský bazen s aquaparkem …ne nádraží pro nikoho.
Tak zrovna bazén v Rakovníku mají. A zimák taky. A obojí u nádraží 🙂
Stalo neco z toho miliardu? Nebo ma nějaký duvod proc ma duvod to maly nadrazi byt nejdražší stavbou v sirem okoli?
Zase ten blábol o tom, že vlaky jsou prázdné, a to podle pozorování z auta stojícího u přejezdu – nejste vy Klaus jedoucí do Lán, když pro tu jeho cestu nezastavili provoz a on musel čekat v Pavlově u závor, než přejede ten „prázdný“ vlak? Zkuste někdy ten vlak autem předjet do nějaké další stanice, když je tak pomalý, a tam se podívejte, kolik lidí v něm skutečně cestuje: pouhý pohled zvenku do jedoucího vlaku totiž strašně zkresluje, protože sedící osoby splývají s opěradly sedadel a vidíte téměř výhradně jen ty, kteří se dívají okny ven – proto se ostatně… Číst vice »
Přesunul bych to na rok 2028.
Hmm, to já bych to v této podobě raději nerealizoval vůbec nikdy.
rozumné rozhodnutí ,z Rakovníka se jezdí hlavně na Prahu a to je autobusem rychlé a hlavně ve špičce jezdí po 20 minutách i častěji i pokud by byla trat časově konkurenceschopná pokud nepojede vlak co 20 minut je to na nic
Už brzy bude nová trať Praha-Kladno na 140 km/h, tak vše bude jinak.
to „už brzy“ bych dal do uvozovek, ostatně právě na této trati tento výsměšný slogan vznikl 🙂
To je tak známé, že snad ani úvozovky netřeba :-). My v Brně se také těšíme na modernizované nádraží, které bude už brzy.
V případě Brna ovšem mnozí doufají, že tam ODSun nakonec snad nebude nikdy, což pro ruzyňské letiště ani Kladno naopak neplatí.
Taky si říkám, jestli je nějaký důvod, proč v Brně rušit více než stoletou tradici.
Však já také nechci nic rušit, naopak. Za ideální bych považoval vylepšení stávajícího nádraží, přinejmenším přistavět dvě nástupní hrany (nedostatek místa je výmluva) a přidat kolej na černovickou spojku a výjezd na Židenice. Ono možná nedostatek peněz a životní realita nás usměrní.
Nakreslené to, pokud vím, bylo, a dokonce snad i v několika alternativách, a nebylo ani nutné bourat TESCO, které nakonec stejně už zbourali, a ani „Amerika“ nevadila.
Tu tradici jsem myslel tak, že o přestěhování nádraží do lepší polohy se v Brně povídá už přes 100 let.
Jak je to tam s pozemky?
Možná by váš návrh dříve šel realizovat a dneska už možná ne.
Mám takový matný dojem, že tam město Brno provádělo nějaké směny se soukromým investorem, aby vůbec mohla být postavena ta nová odbavovací hala s naprosto nezbytnými oblouky.
https://kambrno.cz/wp-content/uploads/2021/07/2.jpg
No spíš bude nová trať Hostivice – Kladno, obávám se, že ta Praha bude mnohem později než „už brzy…“
A ani nová trať do Kladna neudělá nic s úsekem Kladno – Rakovník, kde autobus po dálnici do Strašecí a potom přímo do Rakovníka nedává vlaku moc šancí.
Při cestě z Kladna do Rakovníka si vlak ve srovnání s autobusem nevede špatně. Autobusy bez přestupu jsou „vymetáky“, autobusy s negarantovaným přestupem na Slovance bývají rychlejší, ale přestup není nejjednodušší.
A také by časem měl být i nový oblouk u Řevničova, takže konečně odpadne to letité zoufalé TOR.- na celkové cestovní době to sice mnoho neušetří, ale nějaký přínos to také bude (i psychologický).
A nesmí se také zapomínat na rozdíl v tom, kam v Praze jezdí autobusy a kam vlaky.
Oblouk u Revnicova? Neplete si s Rynholcem?
Máte samozřejmě pravdu, to byl jen hloupý překlep = něco jako Turnov versus Trutnov. Omlouvám se a děkuji za upozornění, zbytek ale platí stejně. A propos: ten rynholecký tunel mohl být nahrazen zářezem už dávno, když lupkaři už za bolševika nabízeli dráze, že to nadloží rozeberou, protože v okolí chtěli těžit už tenkrát, ale ČSD prý tehdy neměly zájem a asi někomu vadila i možnost těžba v tom prostoru. Teď má být stopa trati posunuta mírně k jihu do toho už vytěženého prostoru, takže ani výluky by nemusely být příliš dlouhé, a možná by se v tom mezistaničním úseku pak… Číst vice »
jenom z Rakovníku do Kladna jede rychlík 45 minut bus na Zličín 40-45 minut a 20-30 minutový takt by stejně nešel na té klikaté rozpadající se jednokolejce do Kladna vyjezdit
Nechci vám příliš kazit radost, ale když k jízdní době toho rychlého autobusu, který ovšem končí na periferii zvané bůhvíproč Zličín, připočtete ještě přestup a jízdní dobu metrem do relevantní stanice Náměstí Republiky, budete na cca 70 minutách, a to musí jak D6 tak D0 „jet“ bez jakýchkoli problémů. Přitom současný SPĚŠNÝ vlak (není to rychlík, zastavuje častěji) jede na Masarykovo nádraží (zatím) cca hodinu a půl a „už brzy“ (tipuji, že tak do 5 let) lze očekávat zkrácení této doby o cca 10 minut. Ano, je to pořád víc, ale rozdíl už nebude tak podstatný ani pro ty, kdo… Číst vice »
Už brzy budu v důchodu a to mi není ještě ani padesát. 🙂
Tak když se teď zainvestovalo do teflonových tyčí v Roudnici a SŽ tak přišla o práci s opravou strhlého vedení tak musí začít někde šetřit 😀
Současná vláda pana Babiše a spol má jiné priority než železnici. Doba modernizace a nadějí české železnice a veřejné dopravy skončila.
to SZ ma jiny priority nez zeleznici … kolik ta miliarda prilaka novych cestujicich? Jak zlepsi konkurenceschopnost zeleznice? Ma nejakou navratnost?
Fakt by se nemelo zamenovat liti penez do malomestskych nadrazi za podporu zeleznice.
Takhle, Rakovník by si zasloužil nástupiště ve výšce 550 mm s přechodem uprostřed, o tom źádná, ale uměl bych si to asi představit jinak než za 1,3 mld.
Když už SŽ zavedla kategorii „prostá elektrizace“, nebyl by problém, na zastávkách a ve stanicích, kde to rozteč mezi kolejemi umožňuje, zavést i „prostou peronizaci“.
Do osobě vzdálenosti 4,75 rozhodně nedáte nástupiště vysoké 550 mm Od TK
Právě proto, že neznám minimální šířku, která to umožňuje, napsal jsem obecně:
– „…a ve stanicích, kde to rozteč mezi kolejemi umožňuje“
To se nevejde nikde – leda možná v pražských Malešicích u podjezdu pod Černokosteleckou ulicí. Běžně se to řeší tak, že se jedna stávající kolej zruší, peron se postaví místo ní, a pokud ta kolej byla dosud průběžná, obvykle se nějaká část „zašturcuje“, aby zůstala aspoň jako odstavná. V Rakovníku je dopravních kolejí dost a nákladní doprava už tam skoro umřela, takže jednu kolej určitě lze vynechat úplně, jednu sousední přerušit a další takové peróny zřídit s přístupem od budovy, takže na nich bude možno osobní vlaky z obou stran „uvracet“, a to by mělo úplně stačit – a to… Číst vice »
Na některých nadměrně „okolejněných“ nádražích s nevelkým provozem by na to rozšíření peronu mohla padnout jedna staniční kolej.
Potom by se ale už nejednalo o „prostou peronizaci“.
Však v Rakovníku by to tak bylo právě možné docela dobře.
Vím o 3 stanicích, kde se tohle stalo. Hádám, že budou i další, kde se z výzisku postavil alespoň poloperon namísto lezení ze štěrku.
Buď tam byla o dost větší osová vzdálenost kolejí, nebo to šlo na úkor něčeho dalšího: můžete to konkretizovat?
Ono to není jen o nástupištích, ale hlavně o sdělovacím a zabezpečovacím zařízení. To nástupiště je na tom to nejlevnější.
Tady souhlasím, modernizace Rakovníka za miliardu, návratnost nula, zlepšení konkurenceschopnosti už vůbec ne, jediné co tak zvýšení bezpečnosti a myslím si že když někde šetřit tak toto je ten ideální případ ktery se může odložit, naopak NemaŠe si myslím že je veliká škoda.
To se přece říkalo o vládě Petra Fialy, ne?
Konečně další správné rozhodnutí. Měli bychom se bavit o odprodeji tohoto nepotřebného majetku. Vlaky dnes stejně nikdo nejezdí, resp. vlaky jezdí prázdné. Ale stejně se ta infrastruktura zbytečně udržuje. Myslím, že konečně nastal čas na to, bavit se o rušení neotřených tratí (cca 60% tratí v ČR), finančních úsporách a přesunu financí na opravdu rozumné a ekonomicky efektivní projekty. Ne cpát miliardy do údržby nepotřebného a zbytného majetku. Takhle se správný hospodář nechová.
„Ivane, nic jsi nepochopil“.
Průměrné využití vlaků ČD je mírně přes 1/4 a dlouhodobě neroste. Zbylých cca 3/4 vozí vzduch. (zdroj výroční zprávy)
A když jedu několik hodin dálkovým vlakem ČD, tak místo k sezení můžu najít třebas až druhém či třetím vagonu, kterým procházím, takže občas sedím v dámském vagonu, protože se mi nechce jít z jednoho konce vlaku na druhý při hledání místa. Řeč je o dopoledních či odpoledních vlacích, nejen o ranní špice
Čili ty regiovlaky tpyu RegioShark musí mít vesměs katastrofálně nízké využití sedačkové kapacity
A další Axelovo alterego.
Jak to, že tím nikdo nejezdí???
Strojvedoucí a průvodčí v tom vlaku určitě bude.
Ano, máte pravdu! Na ty dva jsem zapomněl. Omlouvám se ;). V tom případě beru zpět. Pro ty dva se ta investice rozhodně vyplatí!!!
že by Boreckého komentář pod pseudonymem?
Úplně by stačilo zrekonstruovat nádražní budovu. Víc tam není třeba dělat
Sypana nástupiště i SSZ jsou dost v nevyhovujícím stavu. Rekonstrukci by to chtělo.
SŽ umí zrekonstruovat a zvýšit i sypaná nástupiště – viz třeba v právě sousední Lužné u Rakovníka nebo o kus dál Hostivice: vzhledem k malé osové vzdálenosti,to sice není až tak úplná hitparáda, ale účel to plní a nevím ani o nějakém větším počtu úrazů tím vyvolaných.
K čemu budova mi jako pasažérovi ve vlaku pomůže? Fakt, k čemu?
Copak autobusové nádraží v každém půlokresním městě (ORP) potřebuje barák, notabene předdimenzovanou protože je z éry páry, tj. vč. bytů a místností na uhlí? Ne, nepotřebuje
Jasne. A ty vyhybky, zvlaste na Berounskym zhlavi se zase uplacaji hmozdinkama. Co naplat, ze uz ani ty hmozdinky nejdou kam dat. Mysim, ze uz to otaceni prazcu, prevrtavani, hmozdinkovani a jednotlivy vymeny (ale nemente jich moc, za chvili bude reko) moc dlouho fungovat nebude. A ta prototypova zabezpecovacka (ani kontakty a ani KO) to taky jiste bude fungovat donekonecna. Zvlast zabavna je ta vlastnost, ze signalista muze pri posunu hazet vyhybky jak chce i pod jedoucim posunovym dilem. Na druhou stranu co by to bylo za reko, kdyz neresila nadchod na Zatisi, ktery mel stat uz v roce 1993… Číst vice »
I proto bych zrušení této stavby v současné podobě nelitoval a řešil bych ten uzel celý komplexně, ale v několika samostatných stavbách, aby jedna část neblokovala ty ostatní.
Jen pozor, aby SŽ tu budovu nezbourala.
A co by se stalo, kdyby ta budova nádraží zmizela?
Přesně naopak – oprava budovy je ta nejzbytečnější část investice.
„Oprava budovy“ spočívá v tom, že se zbourají přístavby po obou stranách a zbourá se jedna vedlejší budova. Prostory pro cestující se zmenší. Co bylo v přístavbách, se přesune do hlavní patrové budovy. Například toalety pro cestující se přesunou z přístavby do hlavní budovy.
A výrobci zábradlí nebudou mít co žrát.
Komu tím prospějete? Druhé straně?
Kdyby to zrusili bez nahrady (jako stanici a trat), tak by se to fakt poznalo? Ja jen ze za tu miliardy tam muzou docela dost EV autobusu a poptavkovych dodavek, co ty lidi muze vyzvedavat u nich doma.
Zeleznice fakt ma byt na patrnich trati jako kapacitni a spolehliva alternativa, ne se porad snazit obnovit zaslou slavu trati, co se stavela pro mistni cukruovar/pilu a ma zastavky dal o obci.
Pro místní prací prostředy?
Nechápu, proč SŽ má investovat do parkovacích ploch. Pak se nedivme, že se u nás železnice staví až několikanásobně dráž než v západní Evropě.
A vlastně ani nechápu smysl ETCS pro ty místní lokálky.
Čistě teoreticky by to parkoviště u nádraží mohlo stavět město/obec a požádat si o peníze ze SFDI.
A čemu máme kraje?
Tohme je zrovna jeden z příkladů možné součinnosti kraje a SŽ.
Důvod bude asi ten, že jde o drážní pozemky. Dráha se jich nechce zbavit a bude chtít asi i parkovací místa pro své pracovníky. Město na svých pozemcích už parkovací místa vybudovalo.
Blbost. Podle letáku se už půl roku staví.
Půl roku se řeší výše rozpočtu na rok 2026.
Na trati 126 na území SČK jezdí ve vlacích jednotky cestujících. Plánovat provozovat zde vlak s kapacitou převyšující 120 osob s násobně vyššími jednotkovými náklady proti současnosti může jedině naprostý tupec. Pokud si chce hrát Ústecký kraj s baterkama, má na svém území spoustu možností. Nevidím důvod, proč by mu na to měl SČK jakkoliv přispívat.
Dobře, tak ale Borecký mohl vydat nesouhlasné stanovisko s projektem na BEMU ještě předtím, než Ústecký kraj podal žádost o dotaci, a nikoliv přijít s rušícími snahami až poté, co Ústecký kraj tu dotaci dostal. To by bylo férové. Jenže nic takového jsme neviděli.
To ovšem nikoho nevyviňuje z kravského nápadu nasadit neadekvátně velkou a drahou jednotkou na tratě s minimální frekvencí.
Který dopravní negramot takové nesmyslné plýtvání vymyslel? Jak se říká u vás v ANOfertu: Nebuďte slušnej, řekněte jméno.
Než budete nadávat, zjistěte si o poměrech v Ústeckém kraji aspoň nějaké základní informace. Ve volebním období od roku 2024 má křeslo radního Ústeckého kraje pro dopravu Tomáš Rieger (ODS). Nominant ANO na tomto křesle není již skoro 2 roky.
Že ODS vládne v Ústeckém kraji v koalici s ANO, je dáno tím, jaké byly výsledky voleb v roce 2024, a jak probíhala povolební vyjednávání. Nebylo matematicky možné sestavit žádnou koalici bez ANO.
Já jsem zase neviděl žádné písemné stanovisko o tom, že to SČK schvaluje, čímž netvrdím, že něco takového neexistuje. Moc by mě zajímalo, kdo takovou zhovadilost schválil, pokud se tak skutečně stalo.
Individuum s nickem Ústecké politikum tady není od toho, aby něco dokumentovalo, ale aby na základě pseudoproblému tří tratí vozících dvacet lidí za den šířilo spekulace a dezinfo problematizující Stč. kraj a Boreckého.
No to bude v AŽD hubenej rok 🦫
Snad to neohrozí letošní casting Playboye 🤭
Tak snad jim Kalous z ministerstva ještě něco přihraje…
Na vození vzduchu do Rakovníka je BEMU mimořádně skvělá volba. Neuvažovali jste o vodíku? Tam vychází vzduchokilometr ještě hůře.
Záměr požádat o dotaci na nákup BEMU Ústecký kraj projednával se Středočeským krajem ještě před podáním dotace. Pokud se to Boreckému nelíbilo, bylo by od něj fér to Ústeckému kraji říct už před samotným podáním žádosti. To se ale nestalo. Záměr Středočeského kraje ukončit provoz na trati 126 se Ústecký kraj dozvěděl až poté, co uspěl v žádosti o dotaci na BEMU. Ať si o tom udělá obrázek každý sám, zda je to vůči Ústeckému kraji férové jednání či nikoliv.
Opět je zdrojem radní Tomáš Rieger (ODS) a jeho vystoupení na zastupitelstvu Ústeckého kraje dne 3. 11. 2025.
A to chtěl Ústecký kraj provozovat BEMU zrovna tady, kde by se daly nabíjet jen za jízdy z Louky u Litvínova do Obrnic a pak na obratu v Rakovníku? Byla by efektivně využitá ta vozidla a ta nabíječka? Asi bych věděl o lepších linkách pro BEMU v Ústeckém kraji.
Dle Koncepce rozvoje elektrické trakce z roku 2023 se předpokládá prostá elektrizace v úseku Most – Louny v horizontu let 2030 – 2032. Samozřejmě je otázkou, jestli se ta elektrizace bude skutečně dělat, pokud původní projekt na BEMU bude zmařen.
Ale já o tom stejně nerozhoduji, tyto otázky je třeba klást na oficiální vedení Ústeckého kraje. Já jsem jen pozorovatel.
Tak po drátizaci po Louny by tato linka byla pro BEMU naopak celkem šikovná, ale ta dotace by se asi měla vyčerpat dříve než v roce 2032, ne? Ale souhlasím že jinak se to drátovat opravdu nemusí, od Oseka po Hřivice to bude Ústecký kraj chtít provozovat zřejmě v každém případě.
Tak hlavně lze očekávat, že Ústecký kraj na trati 126 nejspíš ještě vyvine úsilí o udržení mezikrajského provozu, stejně jako to nechce vzdát na tratích 110 a 124. Zároveň lze očekávat, že koaliční zastupitelé se budou dožadovat daleko tvrdšího postupu Ústeckého kraje vůči Středočeskému kraji než dosud. Co se přesně chystá, v tuto chvíli nevím, ale lze očekávat značné vyhrocení sporu mezi oběma kraji.
Plán vytapetování diskuse spekulacemi z ústeckého ANOfertu dnes splněn na 300%. Krásná práce!
Dnes jsem tady citoval politika z ODS, nikoliv z ANO. A já nemůžu za to, že voliči v Ústeckém kraji volí tak, jak volí. To je prostě daný fakt.
Česká železnice trpí většími nedostatky než stavem nějakého nádražíčka…
To, že je zrušena stavba železnice Nemanice – Sevetin mne mrzí, to, že nebudou peníze na modernizaci nádraží Rakovník mne tolik nemrzí, protože mi pořád hodně připomíná nádraží v Rakovníku, kam jsem v šedesátých letech jezdil za babičkou. Je k němu impozantni schodiště od nádraží, je možné pozorovat provoz na rozlehlem kolejišti. Akorát už nejsou cedule, které ukazovaly, kam který vlak jede.
Omyl: tabule určitě ještě někde existují stále, ale už není ten, kdo by je ke kolejím nosil, takže jsou nejspíš uložené kdesi v magacínu – místo nich je v průchozí hale nad východem na perón velký monitor zobrazujídí přehled časů odjezdů a odjezdových kolejí.
Sám jsem bral miliardu za tohle jako vyhozené peníze, ale co s tím? Koleje jsou v tragickém stavu, nástupiště neexistují už ani v podobě toho štěrku, první kolej zmizela pod nánosem hlíny. Dřív než přijde nějaká modernizace, tak se to celé rozpadne.
Zrekonstruovat by se melo kolejiste, zridit nástupiště a s optimalizovanou investici nahradit SZZ. ETCS bych vynechal. Zvazil bych nahradu TZZ smer Jesenice (tam je provoz dle D3).
Ale hlavně je to potřeba rozdělit na několik samostatných staveb tak, aby každá co nejméně závisela na těch ostatních, a začít komplexním řešením kolejiště v celém uzlu.
A na tohle mají přijíždět rychlíky z Prahy…
Rychlíky z Prahy do pár let úplně skončí
Nádražní restaurace taky neexistuje.
Kvůli tomu lidi do školy a do práce nejezdí.
Tam ty možnosti původní občerstvení „šly do kytek“ dost razantně i v okolí a na nádraží to jako naprostá nouzovka zachraňuje aspoň „RELAY“, ovšem s jen „trafikovou“ prodejní dobou.
Asi nejbližší skutečná nálevna i s nějakým jídlem je snad stále až na Pražské ulici, takže při přestupech pod půlhodinu není použitelná, a nějaká možnost občerstvení (včetně čepovaného piva!) bývala i na autobusovém nádraží v „kavárně/cukrárně“, ale aktuální seznání už dávno nemám.
Ono se na to lze dívat i z opačného pohledu. Kdyby tam jezdily masy cestujících, tak by se tam někomu vyplatilo otevřít bufet nebo restauraci. V současnosti by se pravděpodobně neuživil.
No, bohužel máte asi pravdu- dřív se chodilo do hospod mnohem víc než teď, a při ostrých přestupech a intervalech v lepším případě hodinových už „nádražky“ nemají mnoho nadějí na prosperitu ani v okresních městech …
prosim, co je na tom etcs tak drahe?
nutrie…. 😀
Zda se, že by nutrie teď ale mohli zase zlevnit…
https://www.novinky.cz/clanek/domaci-zpravy-kralovehradecky-kraj-myslivci-v-hradci-kralove-nasadili-proti-nutriim-lovecke-psy-40559663
Víte, kolik toho ty potvory sežerou? 😀
Mohli by vrátit mechanická návěstidla a udělat muzeum jako v Martinicích.
Tak můžou to rozdělit a vypsat bez ETCS, bude větší konkurence a třeba pokles proti odhadu, jako se párkrát už jinde povedlo?
Lidi zajímá zkrácení jízdních dob a komfortní vlaky a tohle je fakt škoda peněz
Ale prd. Lidi zajímají vysoké ceny bydlení, potažmo nájemného mj. a) kvůli vysokému zdanění nemovitostí a b) legislativě, která protahuje schvalování některých obtížnějších privátních staveb, což silně prodraží výslednou cenu bytu, protože developer/budovatel platí úroky z investovaných peněz do pozemků a projektu, takže při současných úrocích se cca 7-leté schvalování bytového domu projeví velmi zrhuba ZDVOJNÁSOBENÍM úvodní investice.
Šišihů mimo cesty dálkovým vlakem mezi českými aglomeracemi zajímá pár procent populace, když nepočítám pijavice z nádražních monopolů a šotoblázny.
Solidní výkon pane Axel, tolik přezdívek vystřídat během jediného týdne…
Hlavně je super, že je nenapadl podchod. Stačilo by tam ostrovní nástupuště s přechodem uprostřed. A nebude třeba ani výstražné zařízení….
Však tak to tam mělo být, ne? Centrální přechod a šikovné přestupy hrana-hrana mezi všemi vlaky navzájem bez schodů.
Jenže ten centrální přechod měl mít i výstražné zařízení – to je zbytečné neštěstí vyvolané dálkovým řízením provozu z CDP, když tam přitom po kolejích mezi budovou a perony nic kromě posunu jezdit nemusí …
Podchod by se hodil jedině na západním konci peronů přímo k autobusovému nádraží, jinak samozřejmě žádný smysl nemá a jen by zbytečně prodlužoval minimální přestupní doby.
Lidi zajímá i to aby si při chůzi po něčem co připomíná hromadu kamení nezlámali hnáty 🙂 bylo by fajn nastupovat do vlaku z nástupiště odpovídajícímu 21. století 🙂
Čekal bych že ve fázi kdy už je vypsaná soutěž na zhotovitele už má SŽ peníze připravené na svém účtu a zrušení už je nemožné.
Nepriděleni finančních prostředků je zákonný důvod pro zrušení VZ, nehledě na to, že jde o sektorovou VZ, kterou lze zrušit bez udání důvodů…
Asi netušíte, jak jsou SŽ a ŘSD financovány a že je to především politické rozhodnutí.
Mohl byste trochu přiblížit, jaký asi rozsah kolejiště ve stanici Rakovník je teď a bude výhledově odhadem potřebný pro nákladní dopravu? Vleček je tam sice dost, ale jinak už je tam i na zaústěných tratích asi dost mrtvo a „po drobnu“ už se tam asi už nevozí nikam nic. Díky za informaci.