Mezi Třeboní a Budějovicemi rychleji. ŘSD otevřelo 10 kilometrů dlouhý obchvat kolem „středu Evropy“

Dokončený obchvat Lišova a Štěpánovic na I/34. Foto: ŘSD/ Adam KoloušekDokončený obchvat Lišova a Štěpánovic na I/34. Foto: ŘSD/ Adam Koloušek

I přes příliš měkkou půdu se stříhání pásky u Lišova a Štěpánovic konalo o dva týdne dříve.

Jedna z nejdůležitějších dopravních staveb na jihu Čech dospěla do finále. Téměř desetikilometrový obchvat Lišova a Štěpánovic na silnici I/34, na kterém se začalo pracovat v únoru 2023, se otevřel motoristům.

Úterní stříhání pásky nastalo zhruba o dva týdny dříve, než Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) dosud uvádělo. Při prezentaci obchvatu v dubnu se otvíračka kladla na 31. července. V nejbližších 14 dnech budou podle ředitele ŘSD Radka Mátla ještě probíhat dokončovací práce.

Práce trvaly 29 měsíců, cena stavby přeložky Lišov – Vranín je po valorizaci 1,15 miliardy Kč bez DPH.  Obchvat postavila společnost M-Silnice, smluvní cena je 964 milionů bez DPH, navýšila se kvůli špatné kvalitě zeminy. Laboratorní zkoušky ukázaly, že zemina určená do náspů nedosahuje kvalit, jaké předpokládal projekt a je příliš měkká. Bylo tak třeba ji „vyztužit“ vápněním.

Téměř polovinu nákladů, více než 720 milionů Kč, uhradí EU.

I/34, obchvat Lišova. Pramen: ŘSD

I/34, obchvat Lišova. Pramen: ŘSD

Uleví se především obyvatelům Lišova a Štěpánovic, přes které proudí na 15 tisíc aut denně, a zároveň se zvýší bezpečnost automobilistů. Původní silnice dávno neodpovídala současným nárokům, byla příliš úzká a nebezpečně se klikatila, což vedlo k častým dopravním nehodám.

Silnice I/34 je významným tahem, po kterém se jezdí dál na Vysočinu, k D1 a do Pardubického kraje. V úseku mezi Lišovem a Štěpánovicemi se stávalo mnoho nehod. Navíc silnice v Lišově trpěla silným provozem a řidiči museli mnohdy kličkovat, aby našli vhodnou jízdní stopu. Nová silnice dlouhá téměř deset kilometrů a široká 11,5 metru odvede dopravu mimo obce,“ uvedl ministr dopravy Martin Kupka.

Stavba se na Lišovském prahu, který odděluje Českobudějovickou a Třeboňskou pánev, napojuje na čtyřpruhovou přeložku silnice I/34 u Českých Budějovic, díky které přestal tranzit v roce 1999 zatěžovat východní část Českých Budějovic a město Rudolfov.

Součástí přeložky jsou dvě mimoúrovňové křižovatky Klauda a Lišov, devět mostů dlouhých dohromady 232 metrů a dvě protihlukové stěny. Stěžejním mostem je ten přes Miletínský potok, třípolový, dlouhý 72 metrů.

Věčné místo

Stavební firmy vytěžily v trase přeložky 800 000 metrů krychlových zeminy, z toho 75 procent jí uložily do náspů. Na odstřel skal použily kolem 70 tun náloží. Jde o rybníkářskou oblast, pod silnicí je proto 12 kilometrů drenáží, které odvádějí spodní vodu.

Zajímavostí je, že v lese před Lišovem se nachází technická památka Locus perennis, jíž se říká Věčné místo – střed Evropy. Je to základní nivelační bod České státní nivelační sítě zřízený v roce 1877. Jsou k němu vztažené výšky všech bodů na území ČR. V ochranném pásmu tohoto bodu jsme například nemohli dělat odstřely,“ řekl Radek Mátl.

V přípravě je také navazující stavba z Vranína do Třeboně, kde má být nově střídavý třípruh. Měl by se začít stavět v roce 2029 a dokončit v roce 2031. ŘSD má platné územní rozhodnutí a připravuje povolení záměru.

Dokončený obchvat Lišova a Štěpánovic na I/34. Foto: ŘSD/ Adam KoloušekDokončený obchvat Lišova a Štěpánovic na I/34. Foto: ŘSD/ Adam KoloušekDokončený obchvat Lišova a Štěpánovic na I/34. Foto: ŘSD/ Adam KoloušekDokončený obchvat Lišova a Štěpánovic na I/34. Foto: ŘSD/ Adam KoloušekDokončený obchvat Lišova a Štěpánovic na I/34. Foto: ŘSD/ Adam KoloušekDokončený obchvat Lišova a Štěpánovic na I/34. Foto: ŘSD/ Adam KoloušekDokončený obchvat Lišova a Štěpánovic na I/34. Foto: ŘSD/ Adam KoloušekDokončený obchvat Lišova a Štěpánovic na I/34. Foto: ŘSD/ Adam KoloušekDokončený obchvat Lišova a Štěpánovic na I/34. Foto: ŘSD/ Adam Koloušek
Tagy I/34 obchvat Lišova Ředitelství silnic a dálnic ŘSD silnice I/34
17 komentářů