Mezi Prahou a Mnichovem dál se staršími soupravami. Ministerstvo vybírá dopravce na pět let pro český úsek
Z Německa do Německa aneb Bavorským expresem do Plzně. Foto: Aleš Petrovský

Přechodný pětiletý kontrakt počítá se stejným konceptem, jaký je na Bavorských expresech nyní.
Neví někdo proč expresy končí již delší dobu ve Schwandorfu? Nikde jsem nic nenašel.
Výluka do 30.10.
https://www.laenderbahn.com/alex/cs/baustellenmeldung/informace-o-j%C3%ADzdn%C3%ADm-%C5%99%C3%A1du-157/
Kdyby alespoň ČD nezdražovali jízdné na této trase, ale za poslední dva roky Praha-Mnichov zdražilo o min. 50% ne-li víc a to při stejné, teď možná i horší kvalitě a s přestupem.
Když lehce odbočím od tématu, jak to bude v následujících letech v případě výluk na trati do Domažlic v několika etapách? Počítá se nickolejným provozem podobně jako v minulém roce na Vysočině?
V případě 2. a 4. stavby určitě, když žádná další kolej neexistuje a nevznikne.
A také bude nickolejný provoz při výměně mostu v Mokropsech.
Herkules Alexu řady 223 bude furt jezdit do Plzně na výjimku bez Mirelu a ETCS?
ono je v provozu ETCS z Plzně do FiW?
V uzlu Plzeň bude.
Možná by bylo nejlepší objednat autobusy, když se podívám interaktivní mapu Správy železnic.
Tuší někdo, proč se z německé strany o toto nezajímá nikdo jiný než Netinera? Jasně, ne každý má potřebné zázemí v Bavorsku, ale pár dopravců tam pořád je. Příliš velký opruz? Málo zajímavé ekonomicky?
„Problémem“ jsou pravděpodobně vagóny.
DB z velké části nepoužívá klasické vozy IC. DB vozy IC dále nechce provozovat.
Flixtrain, který odkoupil 100 vozů IC od DB. Ty jsou modernizovány v ČB. Do jaké míry mají o tuto zakázku zájem, je spíše otázkou.
TRI Train Rental má ještě klasické vozy (vozy „n”), dokonce i jako obousměrný vlak. Ty jsou však také plně obsazené.
Arverio (od roku 2024 patří k ÖBB) by teoreticky mohlo převzít materiál z Rakouska, ale je otázkou, zda k tomu dojde, protože ÖBB má/mělo nedostatek vagónů.
Flixtrainí vozy předpokládám nebudou umět potřebné napájecí soustavy.
Všichni jezdí s jednotkami elektrickými nebo motorovými. Rychlíkovými vozy disponuje v Bavorsku snad jen DB Regio na MNE. DB Fernverkehr snad už vůbec, viz nákupy Regiojetu pro Polsko. Navíc rychlíkové kupéčkové vozy nejsou vhodné pro regionální expres z Regensburgu do Mnichova.
Na relaci Praha-Domažlice jsou současné vlaky velice důstojné. Problém prostě je a bude to Německo, kde z nějakého důvodu nikoho nezajímá kvalita spojení Praha-Mnichov. Kdyby ten vlak pravidelně neměl 30 minut zpoždění na příjezdu z Furthu, nikdo by s ním problém neměl.
Důstojné? No to bych neřekl, už bylo i líp, víc není co dodat.
Jako jo, první třída je docela smutná, ale jinak tam fakt není moc na co bych si mohl stěžovat. A bylo lépe? Jako v době, kdy bylo z Domažlic nejspolehlivější spojení busem?
Líp bylo, když ty páry byly jen 4 a na dvou se točila komplet souprava ČD i s hospodou. Od té doby, co je dvouhodinový takt, je furt něco a nestojí to za nic. A nejlepší je 1. třída v taliánech.
A jsou ty desetitisícové Domažlice tak důležité? Stejně velký Tachov nebo Lanškroun rychlíky do Prahy nemají, natož takový Liberec.
No, dost na to, aby si zasloužily po 2 hodinách rychlé spojení do Plzně. Tak se to rovnou spojí s expresem na Prahu po dvou hodinách, co by jinak v Plzni končil. Ale však právě říkám, pro Domažlice naprosto dostačující.
Rychlé spojení může zavést kraj. Do Stodu zrychleně a pak vymeták, zastávky na znamení.
No když jsem jezdil do Plzně na VŠ, tak to byl nejlepší vlak v okolí. Jenže to se nepsal ani rok 2010. Dnes je to spíše průměrný (někdy přeplněný) blešák… Z dnešního pohledu by takto mezinárodní expres vypadat neměl…
To bylo to krátké období, kdy na jednom páru jezdily červené Bmz, protože Alex chtěl jezdit do Mnichova 160, což sice „mováky“ (co jezdily na norimberském páru) uměly také, ale neměly brzdicí procenta. Druhé dva vlaky byla alexí souprava, tam to zase taková hitparáda nebyla. A ještě předtím byly ty norimberské vlaky pod DB Regio a na tom odpoledním jezdily Bimzy.
Bude tentokrát v podmínkách smlouvy, že v případě zpoždění protijedoucího vlaku z Německého vnitrozemí objede personál vítězného dopravce soupravu v PPS a vrátí se zpět? Tak aby kvůli jednotkám cestujících přes čáru netrpěli denně tisíce lidí mezi Domažlicemi, Plzní a Prahou.
Jste upad’? :DD
Kde berete ty „jednotky“ cestujících? 🙂
Když už, tak ať někde poblíž PPS stojí záložní souprava připravená vyjet na čas.
Ale vzhledem k jednokolejkám, byla doba kdy kopriváky ČD vyjížděly z Plzně na Prahu. Kmenová souprava točila v Plzni a třeba stihla odjet včas.
Kopřiváky došly, takže záložní soupravu by musel někdo objednat a platit.
Tady je prostě problém, že objednatelé musí objednávat vlaky naslepo bez informace (natož garance) od infrastrukturníků, kdy dají trať do pořádku (tím myslím elektrifikace v celé délce a dvoukolejka aspoň ve většině.
Přitom u nás jsou to dvě ruce téhož ministerstva.
To zas takovej problém není. Prostě můžou vycházet ze současnýho stavu. Kratší smlouva, povolit použitý vlaky, trakci neřešit, to je problém dopravce.
Původní soutěž počítala s rozšířením provozu, m.j. měl nově jezdit velmi užitečný ranní spoj v 6 hodin z Domažlic do Prahy, což se tímto o roky odkládá
Přitom by to nebyl problém prodloužit, ta souprava stejně přes noc stojí v Plzni, tak může stát v Domažlicích.
ten původní koncept byl, že v Domažlicích bude končit nový vlak z Mnichova s příjezdem ve 22 a ráno měla tato souprava zajistit nový spoj v 6 do Prahy
Takže místo nějakého aspoň mírného pokroku se jede stylem všechno nebo nic. A když to všechno (nová vozidla s extrémně náročnými podmínkami) kvůli ceně padlo, bude tam zlepšení „nic“ v podobě pokračování stávající nekvality.
Osobně nevidím ani tak problém v soupravách (vozy Bdmpee ČD i Bmz DLB) jsou při dodržení řazení kvalitní vozy. To jsou u nás horší linky, kde se v pravidelném řazení objevují vozy B/BDs atp.)
Problém této linky vidím především v neschopnosti dodržení plánovaného řazení (na obou stranách, jak ČD, tak DLB) a v nespolehlivosti vlivem bordelu na české straně (např. trať 171), tak na německé straně (přeshraniční kontroly, neustálá zpoždění). Úsek Plzeň – Schwandorf je prakticky celý jednokolejný.
A kapacita.
A taky je otázka, proč musí český minibar nastupovat / vystupovat v DOmažlicích a není v celé trase.
Zato dálnice D5 je čtyřkolejná. Co kdyby to vyřešila patrová Setra v hodinovém taktu?
Tak zavést bus jde vždycky, ale jezdí jich dneska do Mnichova (nebo i Norimberka) málo, že by další busy něco řešily? A vlaky do Domažlic a Chamu by měly přestat jezdit, nebo co vlastně?
Zachovaly by si svůj regionální lokálkový provoz. Na EC to nemá.
Přitom stačilo do soutěže připustit vratné soupravy s dvousystémovým Vectronem DM a bylo by to na dlouhou dobu vyřešeno. Jen by se zatím jezdilo mezi Berounem a Prahou motorově, než by se střídavý systém posunul po modernizaci trati až do Prahy. Pravda, až do centra Prahy se bude střídavě jezdit bůhví kdy, ale do Radotína by to tak za patnáct let už mohlo být, takže by motorová trakce byla v budoucnu využita prakticky jen na území Prahy, neb by pod trolejí byla trať i z Plzně do Domažlic. A pokud by se k Vectronu DM pořídila netrakční jednotka ICE L,… Číst vice »
A když už tedy pragmaticky připustíme provoz s dieselem pod dráty (v pohodě) a stejně by se ta vozidla musela kupovat, tak proč tam cpát těžký Vectron pro čtyři vozy, místo nějaké lehčí DEMU jednotky s podporou 15/25 kV?
Problém je, že tahle jednotka nebude lehká a mám poněkud obavy, zda by se jí v nějakém rozumném časovém horizontu podařilo schválit jak pro CZ i DE zároveň. A výrobek to bude natolik výjimečný, že bude i drahý. A kolik výrobců takovou jednotku bude nabízet? Samozřejmě by šlo k Vectronu DM pořídit i zkrácenou netrakční patrovou jednotku, třeba čtyřvozovou. To by z hlediska měrného výkonu jednotky a lokomotivy Vectron DM také nevycházelo úplně špatně.
Akorát Vectron DM se nevyrábí ve verzi 15/25 kV jen 15 kV AC
V současné době se sice evyrábí, ale během roku 2026 už by měl Vectron DM ve verzi 15/25 kV být připraven do výroby.
A do Klatov vám stejně těžká lokomotiva v čele rychlíku o čtyřech vozech nevadí? Ale tam už se chystá náprava – Arriva.
Vadí ale je podepsané řešení. I když teda víc než 3 roky čekání je jednoduše šílenost.
ICE L je dlouhá jako souprava 9 klasických rychlíkových vozů. Lokomotiva řady 248 15/25 kV s ETCS, Mirelem a topnou spojkou bude k dispozici až v roce 2027.
ICE L je sice dlouhá jako devítivozová souprava Comfortjetu, ale výrazně lehčí. O Vectronu DM 15/25 kV a jeho připravenosti do výroby v roce 2026 už jsem psal. To, že sklouzl asi až do roku 2027, je už jedno.
A opravdu se musí jezdit elektricky po spadlém mostě? Možnost jízdy přes Rudnou bych bral jako výhodu, dokud se rozpadá celá 171.
Ex vlaky jezdí přes Kačerov a budou přes něj jezdit nejspíš až do doby, než bude vyřešen most pod Vyšehradem.
Což o to. Myšlenka to je asi ta z nejlepších, které jsou v rychlé nabídce. Ale jak vyřešit přidávání posilových vozů v Plzni? A druhá otázka, co mě napadá. Vyšlo by to jen na noční tankování v Praze a Mnichově?
Bude-li souprava patrová (čtyři vozy), nebude potřeba v Plzni soupravu posilovat. K tankování se lze takhle těžko vyjádřit, protože je otázka, zda by už nebyl i nějaký pokrok s elektrizací od Plzně k Domažlicím… Ale chápu, že je to otázka, ale ta se stejně bude muset řešit, protože v roce 2031, kdy by měly začít jezdit nové soupravy, určitě nebude elektrický provoz na celé trati Plzeň – Česká Kubice…
Bavorský ministr dopravy Christian Bernreiter oznámil vypsat soutěž na vlaky mezi Prahou a Mnichovem od prosince 2031 na dalších 15 let ještě letos do konce roku.
Jsem zvědavý, kdy naše MD a vyhlásí soutěž na „Balíček JIH“ také od prosince 2031 na dalších 15 let.
V obou případech měl být původní kontrakt už od letošního prosince a v obou případech byl (z různých důvodů) zrušen a místo toho došlo k pouhému nenáročnému udržovacímu šestiletému „vložáku“.
Výhercem mohou být jak České dráhy tak RegioJet.
Proč by Regiojet neměl chtít jít do závazkové dopravy místo pokusů o komerční dopravu v Polsku? Vagónů na to bude mít po DB dost a lokomotivy má vlastní (362, 388).
…tak i kdokoli jiný.
Išiel som Bavorskym expresom. Je to hanba.
To jste nemusel jet ani Bavorským expressem, stačilo se projet na Slovensku na to, aby to byla hanba.
Smutné je ze aj na slovensku regionálne expresy sú oveľa lepšom stave a službami.
Regionálné expresy SK mají minibar? Nebo které služby máte na mysli?
Tuhle jsem jel do Brna Metropolitanem, a mé srdce mírně pokleslo, když jsem viděl, že ke koleji přijíždí jednička ZSSK. Nicméně, po nástupu do vozu mě neštěstí přešlo, neboť byl pěkně zrekonstruován, a narozdíl od ČD ani nikdo v rámci modernizace nenamontoval podpůronou nohu pro stoleček do míst, kde má cestujcí běžně koleno.
Pravda souprava se 4 vozy na EC je hanba.
Jenže ono to v jistém úseku vozí vzduch. A mimochodem – EC Antonín Dvořák v roce 1991 jezdil v 5 vozech, EC Polsko Rakousko jezdí v pěti dodnes. Bavorský expres jezdí jako EC po hranici, odtud jako regionální expres. Z Regensburgu do Mnichova i jako 7-8 vozový.
Nebuďte na sebe tak přísný a slibte nám, že už to příště neuděláte.
Máte tam překlep, rozsah číní 5 000 000 kilometrů nikoli korun
díky za upozornění.