Mezi města na slovinsko-italské hranici se vrátily osobní vlaky. Jezdí čtyřikrát týdně
Jednotka Blues ve stanici Nova Gorica. Foto: Interrail.eu
Osobní vlaky mezi oběma městy jezdily naposledy v roce 1997.
Osobní vlaky mezi oběma městy jezdily naposledy v roce 1997.
Tyhle dvě stanice si pamatuji z Italské Chase Jetlag série. Nebyla to nejlepší sezóna, ale ten YouTube kanál je super se všema těma vlako-centrickýma soutěžema haha.
Vzpomněl jsem si na to hned po přečtení titulku, ale nečekal jsem, že najdu zmínku i v diskusi 😉
Občas mívám v Nové Gorici práci na pár týdnu. Ubytuji se u kamaráda v Udine a dojíždím vlakem do Gorizia Centrale na italské straně, do vlaku si vezmu kolo a na něm pojedu zbytek cesty do slovinské části. Naposled to bylo před asi pěti lety. Bohužel Trenitalia neumožňovala předvídat, jakou soupravou pojede, takže starší měly místo pro kola jen na jednom konci a člověk nevěděl, na kterém to bude. Vždy jsem si nějak poradil a dorazil včas.
Fakticky příměsto čtyřikrát týdně? To by mělo být spíš 4x za hodinu, proboha… Tohle je silně cítit „alibiprovozem“ čistě jen po dobu té kulturní šaškárny.
Spoj do Benátek je příměsto?
Myslel jsem (samozřejmě s jistou nadsázkou) „mezi Goricemi“.
Tak si ten článek napřed přečtěte. To spojení je až do Benátek. Není apriori o spojení jen mezi těmito blízkými městy.
Z italský Gorizie jezdí každej den do Benátek hromada vlaků. Přímo i s přestupem. Co je tady nový/navíc je právě to zajíždění do slovinský Gorice 2x denně o víkendu.
A? To stále na věci nic nemění.
To je jedno, já prostě kritizuju, že tam není to, co by tam „být mělo“.
A souvislost? Kromě vašich dojmů?
Že na té „zprovozněné“ trati vlastně skoro nic nejezdí, což je ostuda. A že to je podle mě signál, že to taky bohužel může být jen krátkodobá záležitost…
S přihlédnutím k tomu, že se jedná o Slovinské dráhy (SŽ) a k celkové situaci na jejich železnicích, to asi bude potřebovat mnohem víc času, než kdyby to bylo u nás.
https://zdopravy.cz/na-vlastni-kuzi-k-mori-vlakem-slovinskem-a-zpet-pres-nejvetsi-kamenny-oblouk-na-svete-194664/
Ono okolo Gorice obecně vlaky moc lidí nejezdí, když jsme tam před lety byl, tak přes hranice jezdily jen náklady, dlouhé, těžké, pěkné:-). Jinak v tunelu za Goricí, kde je cyklostezka vedle tratě snad projelo za hodinu více cyklistů než lidí vlakem za den.
Za ty peníze, co taková sranda stojí se ptám, k čemu je toto dobré. A to nejen na této trati.
K ničemu samozřejmě
Jak pro koho.
K tomu, aby rostla životní úroveň! Není vše jen o penězích. Co je na Balkáně možné není možné v Čechách viz tratě Zhořelec – Liberec a další.
Tím Balkánem myslíte tuto trať v Gorici?
No na Balkáně toho je možné opravdu mnoho (což ale není tento případ, který se na Balkáně nenachází), a můžeme být rádi, že to není možné i tady. 😀
Osud Gorizie a vznik Nové Gorice (po 2. sv. válce) díky posunu státní hranice připomíná osud rakouského Gmündu a Českých Velenic, vzniklých po roce 1920.
V obou případech přišla původní města o svá nádraží.
https://catalogazione-patrimonioculturale.regione.fvg.it/samira/resource/image/GO/gorizia/F/fd617903-0008-41a8-94bd-a39cf71369db_172224.jpg
Ostnatý drát na fotce nádraží Gorizia-Monte Santo, vytyčující novou italsko-jugoslávskou hranici, působí proti tomu, co bylo mezi Gmündem a Českými Velenicemi do roku 1990, vcelku úsměvně.
Vypadá, že je snímek krátce po faktickém rozdělení, tedy ještě před rokem 1954. V osmdesátých letech oponu tvořila kovová mříž vysoká asi 2.5 metru. Občany obou republik mohli překračovat hranici všude, kde byly mezinárodní přechody. Stačila občanka, většinou stačilo ji vytáhnout a ani ji neotevřeli. Místní obyvatele mohli přecházet všude, kde nebyl mříž, tedy po několik nepřerušených ulic. Měli zvláštní propustku a na těch přechodech nebyla trvalá kontrola, jenom chodily hlídky jako po celé hranici.
JInak doporučuji, jsou tam dvě malá muzea na hraničním přechodu do čtvrti Pristava
Ten vlak fotce je teda ošklivě barevnej a ty polepy v oknech – pokud jsou to ty perforované – nesnáším, nedá se přes to nic vidět.
Jak moc je tohle častá věc na italských železnicích? Obvykle zrovna Italové mívali všechno na železnici barevně sladěné (což neplatilo třeba o MHD) – ale už jsem tam dlouho nebyl. 🙂
Vozidlo je u fs standardně provozováno v modro-bílo-zelené kombinaci. Do toho holt nepasuje ta tyrkysová reklama na Evropské město kultury 2025 nalepená na oknech.
Pokud ale tahle akce přispěla k obnově a znovuzprovoznění tohoto historického nádraží a spojení, tak se to pár měsíců bude muset překousnout, pak se ta „paráda“ strhne.
https://blog.tuttotreno.it/49862-regionale-di-trenitalia-presentato-il-blues-con-la-livrea-dedicata-a-go2025/
Dík za info, ta azurová k té limetkové fakt v kombinaci s modrou a bílou nesedí. Ale jestli je to jenom ad-hoc přelep, tak nešť. Jenom mne to u Italů překvapilo. 🙂
Pro porovnání koukněte na bateriovou jednotku 691.2 (BEMU) Regiopanter, to je modrozelený hnus.
https://www.vladanfoto.cz/clanky-skoda-group-regiopanter-bemu.html
Proti BEMU Regiopanter je barevné provedení Blue Hitachi pro fs o několit úrovní výše.
Tohle mne zrovna až tak neuráží, je to bíle zarámovaný vodorovný přechod. 🙂
V září jsem jel kolem nádraží, kde v tu dobu probíhala rekonstrukce, když jsem viděl ty tři koleje s novým nástupištěm, tak jsem si říkal, zda se pokusí obnovit provoz přes hranice. Držím jim palce, ať se ukáže potenciál pro více cestujících a spojů v letní sezóně do následující let.
Dva páry o víkendu?
No, o víkendech (zejména v neděli) to na řadě slovinských tratí nebývá lepší, vč. tratě z Nové Gorice do Jesenice https://potniski.sz.si/wp-content/uploads/2024/11/Rel16L-Jesenice-Nova-Gorica.kor2TISK.pdf a to je (asi díky turismu) jedna z lepších tamních tratí co do víkendové četnosti.
Renesance nějakého úseku vždy potěší, ale smutné je, že celá jedna generace se bez propojení musela obejít a vytvořila si úplně jiné cestovní návyky…
Ona do Nové Gorice zajíždí v hodinovém taktu (kromě neděle a svátků) jedna linka italské MHD. Nová Gorica je de facto předměstí původní Gorice, byť leží v jiné zemi. Takže ta „jedna celá generace“ nebyla bez propojení, ale měla praktičtější, častější, dostupnější (z hlediska docházkové vzdálenosti k zastávkám), kratší a pokud někdo nejede trasu nádraží – nádraží, tak i rychlejší, než tím vlakem.
jen bych doplnil, že nádraží nova gorica je pro část italské gorice blíž než jejich hlavní nádraží. proto by protažení italských linek mělo dávat smysl.
A taky zcela normálně jezdí autobus italské MHD od italského nádraží před slovinskou hranici u slovinskeho nadrazi. Zdejší web zřejmě nutnost překonat pěšky hranici v delce 100 metru nepovažuje za spojení.
Autobusová linka spojující vlaková a autobusová nádraží v obou částech GORIZIA – NOVA GORICA
https://www.aptgorizia.it/wp-content/uploads/2024/09/Linija-INT_Mestni-linijski-prevoz-Gorica-Zima-2024-2025.pdf
Jojo, tam kde nejezdí vlak se život zastavil v 18. století…