Mezi Francii a Itálii se po roce a půl vrací rychlovlaky. Sedm hodin jízdy pořídíte i za sedm stovek

Jednotka FrecciaRossa 1000 v Miláně. Foto: Jan SůraJednotka FrecciaRossa 1000 v Miláně. Foto: Jan Sůra

Oba státní dopravci nabídnou na trase dva páry spojů, Trenitalia nabídne od června novou vnitrostátní linku ve Francii.

49 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Radek Janata

Dodal bych, že i do března se tudy dá jet – mezi stanicemi Oulx a Saint-Jean de Maurienne je náhradní autobusová doprava, což je za TGV docela rarita.

Povazan

Inak nikde som sa nedočítal a nerozumiem, prečo tie vlaky nemohli byť odklonené cez Švajčiarsko, myslím cez Lausanne a Brig. V minulosti tadiaľ bežne jazdili vlaky medzi Parížom a Milánom.

Twix

Než aby to brali výrazně delší cestou, kde tomu konkurují existující vlaky do Ženevy, a vyhli by se při tom Torinu i Lyonu, raději to zrušili úplně. Není pořád nějaké výlukové omezení v Simplonském tunelu?

xyz

Jak to mmch. je s nákladní dopravou mezi Francií a Itálií po dobu té neprůjezdnosti? Kudy odkláněna?

Povazan

No asi ani moc nebolo kade. Simplon tiež bol 5 mesiacov zavretý, Gotthard vieme, čo bolo… No ostáva ešte Ventimiglia, ale dosť pochybujem, že by tadiaľ…

Josef Pešek

Přes Ventimigliu jezdí tak maximálně jeden pár nákladních vlaků denně.

Josef Pešek

Kvůli profilu tunelů tady zřejmě mají stopku kontejnery, natož návěsy.

Josef Pešek

A existuje vůbec ještě nějaká železniční nákladní doprava mezi Francií a Itálií, která by stála za řeč? Vzhledem k tomu, že ve Francii má železnice v nákladní dopravě podíl 6%.

Josef Pešek

Teď jsem se na google dočetl, že SNCF Fret měla ukončit činnost s miliardovými ztrátami na konci minulého roku.

xyz

Nicméně pokračují dvě nástupnické organizace, z nichž jedna je opět určena pro nákladní dopravu.

Josef Pešek

Nástupnické ne. Captrain a Naviland Cargo už fungovaly v rámci skupiny SNCF předtím. A co je důležité, zaměstnanci těchto firem už nejsou státní zaměstnanci, ale obyčejní.

Povazan

No ono ale cez Lausanne je to podľa mapy asi aj kratšie. Čo sa týka času, tak aktuálne Paris – Lausanne sú 4 hod a Lausanne – Milano cca 3:20. Takže až tak dlho by to nebolo. Áno Simplon bol cca 5 mesiacov v roku 2024 zavretý, čo tiež nechápem že neodložili až kým sa sprejazdní uvedený úsek cez tunel Fréjus.

Twix

Ok, to jsem myslel že se jede déle. Ale i tak asi zůstává otázka proč vlaky vozit tudy, kde už jezdí (sice s přestupem, tak se mohlo zapracovat spíš na tomto).

Matěj

Díval jste se na mapu? Přes Lausanne a Brig to v žádném případě není výrazně delší.

Josef Pešek

Nekonkerenceschopné = vyšší náklady, nemožnost jízdy v CH na vlastní licenci a jízda po jednokolejkách přes Juru.

xyz

Jednokolejky „přes Juru“ jsou ve většině úseku Dole – Vallorbe (i tak tam ale jezdí několik párů TGV mezi Paříží a Lausanne).

Josef Pešek

Však to taky trvá TGV z Lausanne do Paříže skoro 4 hodiny. Navíc nevím o tom, že by Frecciarossa měla 15 kV aktivní a byla ve Švajcu schválená.

Alibaba

Taky může být přes to Švýcarsko vyčerpaná kapacita některých úseků.

Jan Sova

700 za tak dlouhou trať a komfort. No to by se domácímu tarifu TR10 nelíbilo…..

Radek Janata

Jenže tarif TR10 lze koupit kdykoliv a v libovolném množství. Pokud se tady rozhodnete jet na poslední chvíli, tak si připlatíte – klidně 4 tisíce. Jo, pak si mohou dovolit prodat i pár akčních jízdenek.

UGL

proc to trva tak dlouho? vzdyt ta prumerna rychlost vychazi tak na 130, spis i mene..

tarten

Protože VRT Lyon – Turín ještě nikdo nepostavil. Přeshraniční úseky jsou pořád spíš vzácné.

UGL

praha – ostrava udela nejrychlejsi vlak prumerem 117, to neni moc rozdil a nikdo se to neodvazuje nazyvat rychlovlak 😁

Twix

Rychlovlak je to protože to nezandbatelnou část trasy jede 300. Ale zhruba třetina trasy je konvenční trať přes hory, tak to jízdní dobu poznamená. V Itálii a ostatně i Francii je běžné že vysokorychlostní vlaky využívají i dlouhé úseky klasických tratí, a pořád to jsou rychlovlaky.

Josef Pešek

Už není. Nice přišlo o spoustu spojení TGV a bez TGV už jsou Monaco a Ventimiglia. Z Nice se do Paříže opět s oblibou létá.

Plecháč

Už se staví, už je vyrubáno asi 9km jedné tuby bázového tunelu (z 57km)

Y.K.

Jestli počítáte průměrnou rychlost ze vzdálenosti vzdušnou čarou, tak se nelze divit, že vám vyjde nesmyslné číslo. Zejména ta část přes Alpy je dost klikatá.

UGL

ne, dal jsem to podle silnice, jinak se mi to nepodarilo najit

Sáček

Ty dva státy sice mají dluh přes 100% HDP, ale zase mají dálniční a vysokorychlostní železniční síť.

Jaaa

Ten dluh nemají ze stavby infrastruktury. 😉

xyz

… a pak to dopadá tak, že mezi hlavním městem jednoho z nich a druhým největším městem druhého z nich jezdí DVA (!) přímé vlaky za den…

Sáček

2 dopravci x 2 spoje = 4 přímé vlaky. 7h jízdy, v další časy už lze jet rovnou nočním vlakem. A vzdálenost už je na letadlo, které cenově vyjde stejně a let je pod 2h.
Tak nevím…

xyz

Pardon, je to tak – ne 2 dopravci x 1 spoj, ale 2x 2. Zmátlo mě i to, že jsem to rovnou dal do mého oblíbeného vyhledávače Bahn.de a tam i s dubnovým datem jsou jen spoje TGV, takže jsem viděl jen 2 přímé za den. Nicméně (a zde již psáno po pečlivém přečtení) zajímavá je ta „duplikace“ – odjezdy 30 – 45 min. po sobě a mezitím/potom X hodin nic. Tzn. reálně ani tak nejde o stav, kdy by ty 4 spoje jely z výchozích stanic např. po 6., 8., 10. a 12. h (příp. ještě pátý po 14.… Číst vice »

tarten

Co je špatného na zavedení nejdřív 4 párů v optimální časy a pak počkat, až se naplní?

xyz

– Nerovnoměrnost v rámci dne (tzn. z hlediska časové volby se to blíží spíš těm 2 párům, viz výše). – Rozdíl optimálnosti z hlediska komerčního (pohled dopravce) vs. celospolečenského (i srov. s autem, do kterého lze sednout kdykoliv). – Stav, kdy při nízké nabídce počtu spojů se tyto nikdy nemusejí naplnit, tzn. očekávané se nesplní – a pak někdo může „vítězoslavně“ říct, že není důvod navyšovat počty spojů; navíc v komerčním provozu nemá provozovatel takovou motivaci případně navýšit počet spojů ani při vysokém vytížení, pakliže by s navýšením počtu spojů měl mít vyšší vícenáklady a spíše již nižší „vícepřínosy“. –… Číst vice »

xyz

** Navíc nikdo z dopravců nezavedl 4 páry spojů – každý z nich zavedl 2 páry spojů, a to „každý sám za sebe“, bez toho, aby se ty spoje časově doplňovaly namísto blízké časové konkurence.

tarten

Já vidím vlaky vyrážející brzy ráno a vlaky dorážející akorát dobře pozdě večer. Za mě ideální. Pokud se jakš takš naplní, mohou přibýt další v pravidelném intervalu.

xyz

Ty další můžou stejně tak přibýt hned.

Není potřeba čekat na „naplnění za vás ideálních“.

P. S. Já tam nevidím vlaky vyrážející později odpoledne (i za cenu dorážení i okolo 23. h či před půlnocí).

Alibaba

U nás budou VRT budované (technika) po francouzském vzoru, ale provozované (grafikon) budou podle švýcarského vzoru.

hbf

Ano, tady je zjevný potenciál zazdít komerční linku, která erár nic nestojí, a objednat tam za dlouhé peníze sytémovou půlhodinu s jízdní dobou o 3 hodiny delší a zastavením každých 20 km, ať si luxus VRTky mohou dopřát opravdu všichn 😉

xyz

https://vrtky.cz/documents/159614952/164599101/Linkov%C3%A9+veden%C3%AD.png/b743f4d4-f0f6-4734-86d3-806f71930827?t=1722596981194

V žádném případě nemáte pravdu, ten rozdíl cestovních dob komerčních Sprinterů vs. závazkových Ex je daleko nižší než 3 h (navíc nikde není psáno, že komerční spoje by skutečně míjely Brno hl. n., nezastavovaly v Břeclavi atd.).

hbf

Řeč byla o trase Paříž – Milano, proč do toho taháte Brno a Břeclav?

xyz

Zejména nechápu, proč do toho taháte zastavování každých 20 km, které nebude ani na české VRT a nebylo by ani mezi Paříží a Milánem v případě, kdyby případně šlo o objednávané výkony.

Povazan

Na nejaké taktové zahustenie to bude až keď sa dostavia VRT Lyon – Turín vrátane tunela Mont d`Ambin. Prípadne vzniknú nové spojenia

xyz

Dovolím si paralelu: Švýcaři taky nečekali na takt vlaků Curych – Milán až po dokončení Gotthardského úpatního tunelu.

Ostatně, 2h takt bych i tak považoval jako takový prozatímní základ, přiměřený pro situaci, kdy se ještě jezdí přes hory.

tarten

Ty vložené taktové spoje budou pro dopravce mnohem dražší, protože soupravu už neotoč zpět. Naopak je vhodné tam očekávat nižší zájem, i když samozřejmě ne nulový. Nedivím se, že hrají trochu při zdi. A čekat na naplnění samozřejmě není nutné celý rok nebo třičtvrtěrok.

Chada

„SNCF má od 31. března naplánované odjezdy z Gare de Lyon v Paříži na 6:46 a 14:48, doba jízdy je lehce přes sedm minut.“
Není to trochu moc rychlé?

ICE_Laco

Ná rýchlovlak predsa…..