lot
Infrastruktura Silnice Stavebnictví

Metrostav převádí část firmy na novou společnost. Není to kvůli soudu, tvrdí

Zaměstnanci Divize 4 se podíleli letos na výstavbě nového dálničního mostu Brücke Bahnhof Hengstey na německé A1. Foto: Metrostav
Zaměstnanci Divize 4 se podíleli letos na výstavbě nového dálničního mostu Brücke Bahnhof Hengstey na německé A1. Foto: Metrostav
Silniční stavby podle Metrostavu vyžadují vlastní způsob řízení, proto se ocitly v nové firmě.

Společnost Metrostav převedla  část svého byznysu do nové firmy Metrostav Infrastructure. Stalo se tak jen pár týdnů poté, co královéhradecký krajský soud v případu machinací při modernizaci Hotelu Bohemia Chrudim zakázal nepravomocně Metrostavu na šest let stavební činnost související s dotacemi a veřejnou podporou. Firma ale tvrdí, že tento přesun se soudem nesouvisí.

Do Metrostav Infrastructure převedl Metrostav kompletně svoji divizi 4, tedy jednu z největších částí firmy. Zabývá se silničním stavitelstvím. „Převod byl završením jedné z našich dlouhodobých strategických operací, kdy jsme se rozhodli mít specifickou činnost vyžadující svůj vlastní způsob řízení, oblastního pokrytí a technického vybavení v jedné entitě schopné konkurovat obdobným společnostem na trhu,“ řekl mluvčí Metrostavu Vojtěch Kostiha. Podle něj jsou dopravní stavby pro Metrostav natolik specifickým segmentem, že se rozhodli jim dát vlastní právní formu a přiznat divizi 4 vyšší míru autonomie.

Divize 4 se podílí například na stavbě dálnice D11 u Hradce Králové nebo na dálnici D35 v úseku Časy – Ostrov.

Metrostav Infrastructure se až do letošního dubna jmenovala MVE Štětí, Metrostav ji přejmenoval. S novým názvem se už hlásí do řady zakázek na nové silnice. „Podobně jsme v minulosti uvažovali a následně postupovali při vyčlenění našich developerských činností do společnosti Metrostav Development, která se následně úspěšně etablovala na trhu,“ dodal Kostiha.

Mluvčí firmy odmítl i možnost, že by přesun provedl kvůli soudu. „První úvahy o přeměně divize 4 na samostatnou společnost se objevily na přelomu roku 2008 a 2009, ale kvůli nadcházející krizi jsme k operaci nepřistoupili. Mezitím se divize stabilizovala personálně i obratově tak, že bylo možné ke změně přistoupit,“ dodal Kostiha.

30 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Leoš Konečný

Néééé to není kvůli soudu 😀 😀 😀 😀

Jiří Černý

Do výběrových řízení jsou potřeba alespoň tři uchazeči.
Metrostav by tak měl založit ještě jednu firmu.

Peeetr

Proto jsou takové zákazy firmám naprostá hovadina, soudy mají dávat jako hlavní trest miliónové až miliardové pokuty (plus upravit zákon aby pokuta státu měla při krachu největší přednost) jako na Západě, kde mají firemní úplatky dlouhou tradici.

Greta

Jednak lze uložit peněžitý trest i zákaz činnosti v souběhu a druhak hovadina to rozhodně není – Metrostav infrastructure je nová firma takže nemá reference, pravděpodobně ani dostatečné obraty atd, takže začíná od píky. Pro účast ve veřejných soutěžích je to velká komplikace.

Jorgen

Kvůli těm referencím to asi dělají už teď a touto formou. Pokud vyčlení část podniku tak na něj určitě převedou i existující smlouvy, kde probíhá plnění. Tím už mají zajištěné nějaké zakázky a pokud je dokončí jako nový subjekt, tak z hlediska zákona o zadávání veřejných zakázek určitě budou mít použitelné reference. Možná dokonce i vyčleněním části podniku ty reference získají i u starších smluv, kde už běží třeba jen záruky, a které byly v projektu rozdělení vyčleněny na nový subjekt. Je tam právní nástupnictví, takže by to taky šlo dovodit. Myslím, že vědí co dělají a proč to dělají,… Číst vice »

Greta

To víte že vědí, co dělají, v rámci možností snižují škody vzniklé provalenim jejích levoty.

Bob

Kamarádi vědí, kdo je kdo, a určitě dokážou kamarádům nastavit parametry výběrového řízení přesně tak, jak bude potřeba.

Radek

To určitě. Metrostav je Metrostav. Co k tomu kdo přilepí je úplně jedno. Ta společnost je hodně známá a pochopitelně reference má.

Greta

To se mýlíte Radku, členové výběrových komisí nechtějí jít bručet, takže reference pro jedno IČ neplatí pro druhé.

Jan Sova

No pokud se komise odkáže na sowtfarový výběr (losovačku), tak jsou v naší republice docela z obliga ne ??

Honza

Neni to problem, protoze soutezi se ucastni ve sdruzeni s puvodnim Metostavem, ktery reference ma :))

Jiří Kocurek

Jako jo, pokuty takové, až to fimu položí a …
… a pak tady brečet, že nic už čechům nic nepatří, přitom jste jim to sám zlikvidoval.

Jiří Kocurek

A ne, nepracuju na stáních zakázkách, jak by si mohl někdo myslet.

Peeetr

Když dá stát firmě takovou pokutu, že ji to hned položí, tak pak může tu firmu i snadno koupit, ne?
Jinak v bankovním kapitalismu jsou tak firmy i přímo konstruovány, aby mohly poměrně snadno zbankrotovat, ale nemuseli při tom reálně zanikat a provoz i s dělníky a bankovními dluhy převzal někdo jiný.

Jan Sova

Tady u nás jsme ale tady u nás… Máte vidět, jak MD v silniční dopravě snižuje dopravcům pokuty od dopravních úřadů. No korunu by jim ještě dali…. Takoví dobráci na tom nábřeží jsou.

Luděk S.

A bude taky Metrostav EU? Metrostav Praha, Metrostav Brno, Metrostav biz, Metrostav xxx?
Jedeme dál!

MildaIV

Tohle developeři dělají dávno, sro pro každou stavbu. Klidně si ji pak múžete zažalovat, protože po skončení stavby nemá žádný majetek a jde do likvidace. Pouze kopírujeme to, co třeba v USA proběhlo už dávno – tam se dneska žaluje výhradně majitel té společnosti, bez ohledu na složitost vlastnického řetězce. Právě to, zda je možné toho majitele zažalovat pak u soudu často tvoří největší část řízení.

Jenda-71

Chtěl bych taky umět lhát miliónům občanů a ani trochu se nestydět.

Marek

Podvodníci a šmejdi. Krásný příklad jak podnikat.

Václav

Na tyhle vykutálence je každý zákon krátký. Soudy můžou tak akorát na nás, prostý lid.

mgr.pavel

Nevím detaily soudního rozhodnutí, ale očekával bych, že soud zakáže (resp. zakázal) účastnit se výběr.řízení na veř.zakázky nejen úplatkářskému Metrostavu, ale také všem jeho dceřinkám. Ne taxativně jmenovaným ke dni rozhodnutí, ale ke všem co během těch 6 let ti podvodníci budou mít.

Zakázal to soud takto, nebo byl formalisticky úzkoprsý a dovolil Metrostavu se z toho vyvléct?

sch

To bych také čekal, ale co když je to sesterská společnost. Na to už je soud krátký.

Bob

A co teprve když to bude švagřiná společnost.

noerf

To je právě ta otázka, zda-li rozsudek platí jen pro společnost Metrostav nebo pro celý holding a fimy vlastněné stávajícími majiteli.

Greta

A jak byste to chtěl udělat pane magistře, nelze přece zakázat činnost firmám, které ještě nevznikly, nebo které v době rozhodnutí s potrestanou firmou nemají žádný vztah.

Kzl

No on Metrostav stejně není na vrcholu potravního řetězce. Nad ním je ještě slovenské DDM group. Třeba by i tudy vedla cesta k získávání vz.

Hádes

Aby byl odsouzený Metrostav a všechny jeho dceřiné společnosti, to podle mě právně ani nejde. Proč by měly být odsouzené, když se neprovinily? To je jakoby Vaše matka něco provedla a Vy byste za to šel sedět. Pokud bude Metrostav odsouzený i v kauze Rath, myslím si, že to dopadne tak, že realizovat budou zakázky financované soukromým investorem, veřejné zakázky půjdou přes Subterru.

JiP

Rekl bych ze to je „kristalove“ ciste…..

Octupus

V Sudopu maji lepsi pravniky: jiz par dni po zahajeni trestniho stihani založili novou sestru Sudop EU, s kterou se hlasi do sdruzeni, aby mela reference a v pripade ze by soud zrusil Sudop Praha, tak se vše (hlavne zamest) prevede na Sudop Eu…pokud se tak uz nestalo… Mame neefektivni zakony 🙁

Gwann

Obcházení zákona. A bude sranda, až se kvůli tomuto, (nejen)po případném pravomocnem potvrzení verdiktu budou kvůli tomu rušit soutěže.