Metropolitní expres spodem. Tunely pod Prahou známé jako „metro S“ mají oficiální nové jméno

Vinohradské tunely, Praha hl.n., foto: Dezidor/WikipediaVinohradské tunely, Praha hl.n., foto: Dezidor/Wikipedia

Ministr dopravy přestavbu železničního uzlu Praha přejmenoval, má být srozumitelná pro Brusel.

Odebírat
Upozornit na
guest
72 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
martin.janecek

Crossrail v Londýně žil dlouho, dnes už tomu nikdo neřekne jinak než Elizabeth line, ačkoliv to není formalne Underground… Mělo to být jednodušší.

Franta Chcípák

Ještě jsme nehráli do země ani čajovou lžičkou, ale už máme nové jméno. Napřesrok možná bude twitterový účet a třeba i animované postavičky. No a tak za další dva, tři roky – to už bude čas rebrandovat!
Jak pravil klasik: “ Nemůžu toho sežrat tolik, kolik bych toho chtěl vyblít.“

jan táborský

Jirko horem, horem , ale už taky pádem

El Barto

Ono to vypadá, že ten, kdo přišel s takovým názvem, taky myslel „spodem“ a ne hlavou.

Mat

Jestli má název vystihnout celý projekt, tak to se máme na co těšit. Vůbec se mi nechce věřit, že to “spodem” fakt někdo myslí vážně 😀

Martin Vich

Nemáme ani normální spojení do Mnichova nebo Liberce, ale plánovačům a politikům to nebraní v dalších slibech…

KrizeVychodniSpolecnosti

Kdyby se to aspoň jmenovalo Metropolitní tunel, to by byl aspoň hezký dvojsmysl.

Michal.S

Tak je tam opět metro(politní), bude to zastávkový vlak ne expres…takže Linky S spodem bych pochopil oene brepto ministře

Náhodný Kolemjdoucí

Bude to takové expresní metro.

Pavel

Tak scvalně, kolikrát to jestě přejmenují?
Něco jajo rychlodráha na Letistě a Kladno, co nakonec misto desitiletí slibivané rychlodrahy, bude běžna dvojkolejná eletrifikovaná trať. 😀

Twix

Běžná dvoukolejná elektrifikovaná trať to měla být od začátku. Označení za „rychlodráhu“ bylo poněkud netaktické a možná i samo o sobě způsobilo pár let zdržení.

pAVEL

Celá desetiletí to bylo prezentováno veřejnosti jako rychlodráha.
Mělo to různé názvy rychlodráha PRaK, nebo rychlodráha Aircon. Poprvé jsem o této rychlodráze slyšel již před 40 lety
Mimochodem co je to vlastně rychlodráha?
Za rychlodráhu byly označovány v minulosti i tramvajové tratě na vlastním tělese, v Brně do Bystrce a v Praze do Modřan…

Karel Mio

V Pardubicich je kuprikladu rychlodraha zasadne usek I/36 okolo centra mesta podel trati.

Juraj

Nechápu zdejší nepřející reakce. Naopak, toto lidové názvosloví s kapkou fištrónu a elokvencí slováckého strejce bych rozšířil na všechny velké dopravní projekty:

– Paralelní ranvej na Ruzyni = Aviatická magistrála přes hlavu.
– Městský okruh = Urbánní autodráha kolem a kolem.
– Radlická radiála = Gigantická penetrace zezadu.

V. P.

Mě by zajímalo, jak se výškově vykřižují nad sebou na Florenci trasy Masaryčka – Libeň, Hlavní n. – Libeň (Balabenka) a Negerelliho viadukt – Vršovice.

Robert Pražák

Plus dvě trasy metra.

Michal.S

Nijak…bude tam rail diamond crossing

Dejf

Tak jak to vykřižovat už tím pádem vyřešeno máme. A teď ještě vyřešit jak to vyjezdit 😀

tarten

Masaryčka – Libeň má být v místě křížení o metr výš než dnes.

Negerelliho viadukt – Vršovice má z Negrelláku prudce klesat pod stávající trať a zanořit se do svahu, nad kterým jsou normální ulice. Pod zemí se dostane téměř těsně pod nástupiště Hlaváku. Jak chtějí zvládnout zastávku Florenc v prudkém klesání mi jasné není.

Hlavní n. – Libeň je na estakádě. Je to o hodně výš, než nějaký most přes řeku.

Karlák – Karlín má být výrazně níž, než Negerelliho viadukt – Vršovice.

petr.simek

jeden by čekal, že to za deset let už bude postavené

Václav S.

Vůbec nechápu tu logiku přesunu regionální dopravy pod zem. Výsledkem bude pouze malé lokální zlepšení pro střed města za cenu několika podzemních stanic a tunelů do oblouku, které neumožní výrazné zrychlení dopravy. Nehledě na to, že vlak se bude většinu pracně budované trasy rozjíždět a opět brzdit. Rovné tunely s jednou stanicí na hlavním nádraží pro dálkové vlaky a vysoko rychlostní železnici je potřeba udělat. To pomůže Praze a celé republice podstatě víc.

tarten
Václav Petrů

Tedy dneska to frčí, nejdřív putovní výstavka s Pendolinem, teď nový název něčeho, co svět neviděl 🙂 Tak ještě rozbít ten atom (nebo monarchii).

Robert Pražák

Obojí už je rozbito.

tarten

I jedno Pendolino…

Michal M

A to „spodem“ je anglicky jak? Below? 😀

Michal82

Underground

Juraj

Underneath?

tarten

Throughout the Hell.

Movia

Zkratka MES zni jako dobrej mess.

leos

Mohl by mi prosím někdo vysvětlit, jak se počítá kapacita koleje? Proč je to vlak za 4 minuty? Třeba na letišti Schiphol jezdí vlaky snad každou minutu.

pavel.hosek.cz

A co pobyty ve stanicich? Takhle casto nejezdi ani metro C…

Martin Pištora

Aby se to stihlo, tak nikde nezastavují.

Twix

Ano, po 4 kolejích (ve stanici se to větví na 6) a úplně každou minutu ten odjezd taky nebude.

Tomáš Záruba

Vsadím se, že tento název se nedožije mezi byť i jen odbornou veřejností konce roku, ne-li konce jara, natož aby měl byť teoretickou šanci „zlidovět“. Tuším, že novináři budou, když už něco, používat nadále „metro S“, už jen protože je to kratší.

Twix

Dám si do kalendáře upomínku na konec roku, abych zhodnotil jestli ten název ještě žije, protože tomu taky moc nevěřím 🙂

Tomáš

Zatím tedy velký špatný a navíc proč se zase 10 let nemá dít jako nic?

Tom

Nejsou peníze, tak je aspoň slib

Tom

Však není trať na letiště, všechno pěkně postupně…

Courek Mourek

A k tomu může Berenika Kohoutová zazpívat: „Dělám stojky!“ to by vystihlo ten esprit dokonale 🙂
Jinak jsou národy, které milují zkratky, jako Francouzi, pak jsou národy, co milují dlouhé názvy nebo dlouhá slova, jako Němci, a pak jsou Češi, ti se vyžívají v trapnosti 🙂 Takže mohl být METEX, ale „spodem“ to jistí… Kam se hrabe Fialova Nutella 🙂

Dálnice

I o prachy se musí umět žádat a politická průchodnost je důležitá. A proto je ministrem Kupka ne nějaký šmudla Courek Mourek…

Bobík

Škoda. Železniční uzel města Prahy, zkráceně ŽUMPy by mělo taky esprit 😁

balvan

tento název musel vymyslet nějaký genius. nic nudnějšího už v sž na skladě neměli? 😀

Tom

*trapnějšího

Ten, kdo ví…

To nevymýšlela SŽ, to vymyslil mluvka 😉

balvan

tipuju, že 2050 se začne tak možná stavět. no třeba už tou dobou praha bude mít okruh 😆

Pražec

#JizBrzy

J.L.

Škoda, že se toho moje děti nedožijou.

Kuzma

Když se podívám na mapu Prahy, ono si to pražské podzemí vyloženě koleduje o podzemku z Holešovic po levém břehu pod Malou Stranou do Smíchova.

Adam Ř

To by ale byla linka MHD v gesci dopravního podniku, ne železnice v gesci SŽ. Ale jinak souhlas, tohle je za mě asi nejžhavější kandidát na další metro, až bude stát D

sebi

Taková už ale na mapě MHD je, ne? Takováta hodně široká a bleděmodrá ;(

Lukáš Novák

Asi mě hned tak nepřestane mrzet, že nebyla vybraná varianta s jednou centrální stanici Opera a možností přejezdu mezi větvemi…

Tomáš Záruba

To by vzhledem ke kapacitě bylo beztak jen iluzorní. Spíš mě mrzí něco jako IPP na vršovické větvi, ale tam to podzemí je fakt na hraně…

Filip Jirsák

Přejezdu mezi větvemi je velká škoda. Ale stanice Opera, ze které by to bylo všude daleko?

TnM

Expres pocem kamdeš

Vojtěch

Nestačilo by jen Metropolitní expres? 🙂

čecháček

Tak hlavně aby to nebylo zadem…

Johny

Pro zájemce video kde to bylo velmi pěkně popsáno Ing. Babičem
https://www.facebook.com/camppraha/videos/660221416842324
cca od 46 min.

Adam Ř

Průtah pod městem – podtah 😀

Teď ale vážně: jsem rád, že se tomu nebude říkat Železniční uzel Praha – pod tím si představím veškeré tratě a spojky co se spolu v Praze kříži

Air Traveller

Opravdu (to jako vážně?) „Metropolitní expres spodem“?

No. maucta.

Lukáš Novák

Spodek.

Pavel Skládaný

A bude to prý mít krycí název Unterwassermann.

Petr

Jako ano, projekt dobrý, dává smysl. Za 10 let, to není málo ale budiž. Nicméně co mě zlobí je skutečnost, že se tady slavnostně prezentují tunely které vzniknou za 10 let, vymýšlí se pro ně krásná jména, a o obřím průšvihu metra „D“ se taktně mlčí. Od března 2022 je platné stavební povolení a staví se jeden jediný úsek! Kolikrát jim hodil ÚHOS soutěž na hlavu? 2x nebo3x? Nevím. Ale že by toto selhání Dopravního podniku někdo přílišně tematizoval jsem si nevšimnul. Tak se to holt stalo, no… Bóže…

Twix

A co mají tedy dělat? Nic neprezentovat, kvůli tomu, že potíže s metrem D má Dopravní podnik, který s těmito tunely nemá nic společného?

Petr Brožek

A je to opravdu selhani DPP? Neni to spis selhani UOHS?

Matěj P.

Panebože, když už si hrají se slovy, tak proč ne nějakou obdobu City Tunnel Leipzig?

Nose Peak

Někdo by si mohl vzpomenout, že ten stavěli 100 let…

Tom

Něco jako „Metropolitní tunel expres“?

Metropolitní – to asi jo
Tunel – tím dvousmyslem se tady všichni baví už dlouho
Expres – jako SŽ? – tak o to určitě nemusíme mít strach

Mcha

Proč tam násilím cpát slovo expres, když je to označení vlaků, které tam ani jezdit nebudou?

Dusmor

Máte pravdu. Metropolitní tunel už brzy™.

Jiří Voseček

Dneska je 1. dubna? Jako to si s tím názvem někdo dělá …. spodem. Já furt čekal, že se dočtu, že je to fór a ono nic.

kombi

Delší a krkolomnější už to být nemohlo. Stará poučka říká, že v názvech bych neměl mít na konci jednoho slova stejné písmenko jako na začátku dalšího. Takže exprespodem!