Metropolitní expres spodem. Tunely pod Prahou známé jako „metro S“ mají oficiální nové jméno
Vinohradské tunely, Praha hl.n., foto: Dezidor/Wikipedia

Ministr dopravy přestavbu železničního uzlu Praha přejmenoval, má být srozumitelná pro Brusel.
Crossrail v Londýně žil dlouho, dnes už tomu nikdo neřekne jinak než Elizabeth line, ačkoliv to není formalne Underground… Mělo to být jednodušší.
Ještě jsme nehráli do země ani čajovou lžičkou, ale už máme nové jméno. Napřesrok možná bude twitterový účet a třeba i animované postavičky. No a tak za další dva, tři roky – to už bude čas rebrandovat!
Jak pravil klasik: “ Nemůžu toho sežrat tolik, kolik bych toho chtěl vyblít.“
Jirko horem, horem , ale už taky pádem
Ono to vypadá, že ten, kdo přišel s takovým názvem, taky myslel „spodem“ a ne hlavou.
Jestli má název vystihnout celý projekt, tak to se máme na co těšit. Vůbec se mi nechce věřit, že to “spodem” fakt někdo myslí vážně 😀
Nemáme ani normální spojení do Mnichova nebo Liberce, ale plánovačům a politikům to nebraní v dalších slibech…
Kdyby se to aspoň jmenovalo Metropolitní tunel, to by byl aspoň hezký dvojsmysl.
Tak je tam opět metro(politní), bude to zastávkový vlak ne expres…takže Linky S spodem bych pochopil oene brepto ministře
Bude to takové expresní metro.
Tak scvalně, kolikrát to jestě přejmenují?
Něco jajo rychlodráha na Letistě a Kladno, co nakonec misto desitiletí slibivané rychlodrahy, bude běžna dvojkolejná eletrifikovaná trať. 😀
Běžná dvoukolejná elektrifikovaná trať to měla být od začátku. Označení za „rychlodráhu“ bylo poněkud netaktické a možná i samo o sobě způsobilo pár let zdržení.
Celá desetiletí to bylo prezentováno veřejnosti jako rychlodráha.
Mělo to různé názvy rychlodráha PRaK, nebo rychlodráha Aircon. Poprvé jsem o této rychlodráze slyšel již před 40 lety
Mimochodem co je to vlastně rychlodráha?
Za rychlodráhu byly označovány v minulosti i tramvajové tratě na vlastním tělese, v Brně do Bystrce a v Praze do Modřan…
V Pardubicich je kuprikladu rychlodraha zasadne usek I/36 okolo centra mesta podel trati.
Nechápu zdejší nepřející reakce. Naopak, toto lidové názvosloví s kapkou fištrónu a elokvencí slováckého strejce bych rozšířil na všechny velké dopravní projekty:
– Paralelní ranvej na Ruzyni = Aviatická magistrála přes hlavu.
– Městský okruh = Urbánní autodráha kolem a kolem.
– Radlická radiála = Gigantická penetrace zezadu.
Mě by zajímalo, jak se výškově vykřižují nad sebou na Florenci trasy Masaryčka – Libeň, Hlavní n. – Libeň (Balabenka) a Negerelliho viadukt – Vršovice.
Plus dvě trasy metra.
Nijak…bude tam rail diamond crossing
Tak jak to vykřižovat už tím pádem vyřešeno máme. A teď ještě vyřešit jak to vyjezdit 😀
Masaryčka – Libeň má být v místě křížení o metr výš než dnes.
Negerelliho viadukt – Vršovice má z Negrelláku prudce klesat pod stávající trať a zanořit se do svahu, nad kterým jsou normální ulice. Pod zemí se dostane téměř těsně pod nástupiště Hlaváku. Jak chtějí zvládnout zastávku Florenc v prudkém klesání mi jasné není.
Hlavní n. – Libeň je na estakádě. Je to o hodně výš, než nějaký most přes řeku.
Karlák – Karlín má být výrazně níž, než Negerelliho viadukt – Vršovice.
jeden by čekal, že to za deset let už bude postavené
Vůbec nechápu tu logiku přesunu regionální dopravy pod zem. Výsledkem bude pouze malé lokální zlepšení pro střed města za cenu několika podzemních stanic a tunelů do oblouku, které neumožní výrazné zrychlení dopravy. Nehledě na to, že vlak se bude většinu pracně budované trasy rozjíždět a opět brzdit. Rovné tunely s jednou stanicí na hlavním nádraží pro dálkové vlaky a vysoko rychlostní železnici je potřeba udělat. To pomůže Praze a celé republice podstatě víc.
Ne.
https://www.facebook.com/camppraha/videos/660221416842324
Od 45:01
Tedy dneska to frčí, nejdřív putovní výstavka s Pendolinem, teď nový název něčeho, co svět neviděl 🙂 Tak ještě rozbít ten atom (nebo monarchii).
Obojí už je rozbito.
I jedno Pendolino…
A to „spodem“ je anglicky jak? Below? 😀
Underground
Underneath?
Throughout the Hell.
Zkratka MES zni jako dobrej mess.
Mohl by mi prosím někdo vysvětlit, jak se počítá kapacita koleje? Proč je to vlak za 4 minuty? Třeba na letišti Schiphol jezdí vlaky snad každou minutu.
A co pobyty ve stanicich? Takhle casto nejezdi ani metro C…
Aby se to stihlo, tak nikde nezastavují.
Ano, po 4 kolejích (ve stanici se to větví na 6) a úplně každou minutu ten odjezd taky nebude.
Vsadím se, že tento název se nedožije mezi byť i jen odbornou veřejností konce roku, ne-li konce jara, natož aby měl byť teoretickou šanci „zlidovět“. Tuším, že novináři budou, když už něco, používat nadále „metro S“, už jen protože je to kratší.
Dám si do kalendáře upomínku na konec roku, abych zhodnotil jestli ten název ještě žije, protože tomu taky moc nevěřím 🙂
Zatím tedy velký špatný a navíc proč se zase 10 let nemá dít jako nic?
Nejsou peníze, tak je aspoň slib
Však není trať na letiště, všechno pěkně postupně…
A k tomu může Berenika Kohoutová zazpívat: „Dělám stojky!“ to by vystihlo ten esprit dokonale 🙂
Jinak jsou národy, které milují zkratky, jako Francouzi, pak jsou národy, co milují dlouhé názvy nebo dlouhá slova, jako Němci, a pak jsou Češi, ti se vyžívají v trapnosti 🙂 Takže mohl být METEX, ale „spodem“ to jistí… Kam se hrabe Fialova Nutella 🙂
I o prachy se musí umět žádat a politická průchodnost je důležitá. A proto je ministrem Kupka ne nějaký šmudla Courek Mourek…
Škoda. Železniční uzel města Prahy, zkráceně ŽUMPy by mělo taky esprit 😁
tento název musel vymyslet nějaký genius. nic nudnějšího už v sž na skladě neměli? 😀
*trapnějšího
To nevymýšlela SŽ, to vymyslil mluvka 😉
tipuju, že 2050 se začne tak možná stavět. no třeba už tou dobou praha bude mít okruh 😆
#JizBrzy
Škoda, že se toho moje děti nedožijou.
Když se podívám na mapu Prahy, ono si to pražské podzemí vyloženě koleduje o podzemku z Holešovic po levém břehu pod Malou Stranou do Smíchova.
To by ale byla linka MHD v gesci dopravního podniku, ne železnice v gesci SŽ. Ale jinak souhlas, tohle je za mě asi nejžhavější kandidát na další metro, až bude stát D
Taková už ale na mapě MHD je, ne? Takováta hodně široká a bleděmodrá ;(
Asi mě hned tak nepřestane mrzet, že nebyla vybraná varianta s jednou centrální stanici Opera a možností přejezdu mezi větvemi…
To by vzhledem ke kapacitě bylo beztak jen iluzorní. Spíš mě mrzí něco jako IPP na vršovické větvi, ale tam to podzemí je fakt na hraně…
Přejezdu mezi větvemi je velká škoda. Ale stanice Opera, ze které by to bylo všude daleko?
Expres pocem kamdeš
Nestačilo by jen Metropolitní expres? 🙂
Tak hlavně aby to nebylo zadem…
Pro zájemce video kde to bylo velmi pěkně popsáno Ing. Babičem
https://www.facebook.com/camppraha/videos/660221416842324
cca od 46 min.
Průtah pod městem – podtah 😀
Teď ale vážně: jsem rád, že se tomu nebude říkat Železniční uzel Praha – pod tím si představím veškeré tratě a spojky co se spolu v Praze kříži
Opravdu (to jako vážně?) „Metropolitní expres spodem“?
No. maucta.
Spodek.
A bude to prý mít krycí název Unterwassermann.
Jako ano, projekt dobrý, dává smysl. Za 10 let, to není málo ale budiž. Nicméně co mě zlobí je skutečnost, že se tady slavnostně prezentují tunely které vzniknou za 10 let, vymýšlí se pro ně krásná jména, a o obřím průšvihu metra „D“ se taktně mlčí. Od března 2022 je platné stavební povolení a staví se jeden jediný úsek! Kolikrát jim hodil ÚHOS soutěž na hlavu? 2x nebo3x? Nevím. Ale že by toto selhání Dopravního podniku někdo přílišně tematizoval jsem si nevšimnul. Tak se to holt stalo, no… Bóže…
A co mají tedy dělat? Nic neprezentovat, kvůli tomu, že potíže s metrem D má Dopravní podnik, který s těmito tunely nemá nic společného?
A je to opravdu selhani DPP? Neni to spis selhani UOHS?
Panebože, když už si hrají se slovy, tak proč ne nějakou obdobu City Tunnel Leipzig?
Někdo by si mohl vzpomenout, že ten stavěli 100 let…
Něco jako „Metropolitní tunel expres“?
Metropolitní – to asi jo
Tunel – tím dvousmyslem se tady všichni baví už dlouho
Expres – jako SŽ? – tak o to určitě nemusíme mít strach
Proč tam násilím cpát slovo expres, když je to označení vlaků, které tam ani jezdit nebudou?
Máte pravdu. Metropolitní tunel už brzy™.
Dneska je 1. dubna? Jako to si s tím názvem někdo dělá …. spodem. Já furt čekal, že se dočtu, že je to fór a ono nic.
Delší a krkolomnější už to být nemohlo. Stará poučka říká, že v názvech bych neměl mít na konci jednoho slova stejné písmenko jako na začátku dalšího. Takže exprespodem!