Metropolitany už z většiny nejezdí odklonem přes Rajku, končí v Szobu
Úprava jízdního řádu má zlepšit dochvilnost vlaků také na vytíženém českém vnitrostátním úseku mezi Brnem a Prahou.
České dráhy s partnery změnily jízdní řád vlaků mezi Prahou a Budapeští. Vedl je k tomu sesuv půdy, který 10. června zablokoval trať podél Dunaje z Budapešti do slovenského Štúrova, konkrétně úsek Szob – Nagymaros-Visegrad. Následné odklony vlaků přes Rajku vedly k velkým zpožděním a kritice cestujících.
Vlaky EC Metropolitan se tak (až na dvě výjimky) vracejí na hlavní trať, obslouží ale jen úsek Praha – Szob. Díky obnovení provozu na souběžné silnici bylo možné od pondělí zahájit v úseku Szob – Nagymaros-Visegrad provoz náhradní autobusové dopravy, dále do stanice Budapest-Nyugati pu. musí cestující využít regionální vlaky dopravce MÁV-Start. Podobně je zajištěna doprava i v opačném směru, ovšem regionální vlak vyjíždí z Budapešti dříve, než běžně jezdí vlak EC Metropolitan (např. místo v 9:40 už v 9:08).
Tři páry spojů nicméně jezdí i nadále odklonem přes Rajku (EC 280/281, EC 130/131 a EN 476/477). Tyto vlaky pojedou v Budapešti ze stanice Keleti pályaudvar (Východní nádraží). Ve směru do České republiky vlaky odjíždějí o 25 až 50 minut dříve. Ranní vlak EC 280 Metropolitan odjíždí z nádraží Keleti už v 04:50 (obvyklý odjez z Nyugati pályaudvar – Západní nádraží je v 5:40) a EC 130 Báthory odjíždí z Keleti už v 08:01 (běžně z Nyugati v 8:28).
České dráhy upozorňují, že je třeba na příjezdu do Budapešti počítat se zpožděním v řádech desítek minut. „Úprava jízdního řádu pomůže zlepšit dochvilnost vlaků nejen v úseku mezi Budapeští a Bratislavou, ale také ve vytíženém českém vnitrostátním úseku mezi Brnem a Prahou,“ uvedly ČD.
K poškození trati došlo kvůli dešti; na koleje se sesulo 10 000 metrů krychlových bahna a kamení. Trať bude mimo provoz nejméně dva měsíce.