Dopravci Železnice Železniční průmysl

Metrans převzal čtyřicátý TRAXX, jezdí od Hamburku po Hodoš

Čtyřicátá lokomotiva Bombardier TRAXX. Foto: L. Vosáhlo/Metrans
Čtyřicátá lokomotiva Bombardier TRAXX. Foto: L. Vosáhlo/Metrans

Jeden z největších nákladních železničních dopravců v Česku Metrans převzal ve středu večer slavnostně 40. lokomotivu Bombardier TRAXX F140 MS.

Vícesystémové lokomotivy druhé generace začal Metrans odebírat v roce 2014, dnes je vozový park složený prakticky jen z těchto strojů. Tyto stroje jsou dále provozovány dceřinými dopravci. Udržuje je dceřiná společnost Metrans Dyko Rail Repair Shop se sídlem v Kolíně.

Zhruba dalších deset jich má ještě v pronájmu. „Jezdí výkony prakticky od Budapešti po Rotterdam a od Hamburku po slovinský Hodoš,“ řekl Petr Šimral z Metrans Rail.

Předání čtyřicáté lokomotivy Bombardier TRAXX. Zleva: Christian Dürig – projektový inženýr Bombardier, Martin Hořínek – člen představenstva METRANS a.s., Pavel Pokorný – člen představenstva METRANS a.s., Mike Niebling, ředitel prodeje Bombardier,  Igor Jeřábek – obchodní a provozní ředitel METRANS Rail s.r.o.  Dominik Rohrer - vedoucí projektu METRANS, Bombardier: Foto: L. Vosáhlo / Metrans
Předání čtyřicáté lokomotivy Bombardier TRAXX. Zleva: Christian Dürig – projektový inženýr Bombardier, Martin Hořínek – člen představenstva METRANS a.s., Pavel Pokorný – člen představenstva METRANS a.s., Mike Niebling, ředitel prodeje Bombardier,  Igor Jeřábek – obchodní a provozní ředitel METRANS Rail s.r.o.  Dominik Rohrer – vedoucí projektu METRANS, Bombardier: Foto: L. Vosáhlo / Metrans

Metrans si nejprve objednal dvacet lokomotiv, později ještě objednal 2 x 10 lokomotiv ve třech variantách pro provoz v různých zemích. Lokomotivy rutinně provozuje v sedmi zemích (Německo, Rakousko, Polsko, Nizozemsko, Česká republika, Slovensko, Maďarsko), zajíždí i do Slovinska do pohraničních stanic Hodoš a Maribor.

Hlavně díky Metransu Bombardier v Česku vede na trhu vícesystémových moderních lokomotiv před Siemensem Vectron a Škodou Transportation.

18 komentářů

Klikni pro vložení komentáře

Diskuse pod články deníku Zdopravy.cz slouží pouze ke slušné výměně názorů. Prosíme diskutující, aby se vyvarovali vulgarismů a urážek jakéhokoliv druhu. Za obsah diskusí je zodpovědný vydavatel, který si proto vyhrazuje právo urážlivé, vulgární a jinak nevhodné příspěvky smazat bez dalšího upozornění. Děkujeme, že nemusíme mazat. Vaše redakce.

  • V článku se píše: „…zajíždí i do Slovinska do pohraničních stanic Hodoš a Maribor.“ Slovinsko je něčím problematické? 3 kV DC snad problém nejsou, takže zabezpečovač? Ještě 200 km a dojely by až ke kontejnerovým přístavům severního Jadranu (Koper, Terst).

    • Slovinci mají sice 3 kV = a zabezpečovač PZB, ale trolejové vedení je italského typu s povolenou šířkou sběrače 1450 mm a na části rozhodující sítě mají povoleno jen 20 tun na nápravu, což nesplňují ani TRAXXy 🙁

      • Vždyť máte čtyři sběrače, to je těch kombinací šířek a materiálů lišt po Evropě tolik, že to nestačí?

        No jo, koukám, že od stanice Zidani Most na SV (Maribor, Hodoš) mají psáno C3, ale copak to platí i pro hnací vozidla? U nás bývalo taky dost zadrátovaných tratí jen C3, a přitom většína elektrických lokomotiv měla přes 80 tun. Nakonec SŽ má Taurusy, to jsou snad TRAXXy těžší než Taurusy, nebo ty jejich Taurusy jezdí jen kolem Ljubljany a do Mariboru nesmí?

        • Do Mariboru nesmí vlastní silou, musí být přes omezený úsek přetahovány.
          My sice rutinní provoz pouze s jedním sěračem pro normální AC umíme (za cenu občasné neschopnosti), ale porchovost DC sběračů je násobně vyšší (asi tak 3 – 5 x) a proto jsem proti závislosti na jednom DC sběrači.

          • P.Š. Neplánují ve Slovinsku konverzi na 25kV? Přeci jenom to není placka a využití plného výkonu a rekuperace je na střídavině snažší než na stejnosměru nehledě na další problémy současného stavu (ztráty ve vedení, bludné proudy…)

          • Nechci vám do toho kecat, ale Traxxy aspoň teda ne Metransu do Mariboru nedojedou ani vlastní silou a ani jinak, k přepřahaní dochazí v nádraží Spielefeld, kde jsou schopni měnit napětí v troleji dle aktuální potřeby asi tak jako v Emmerichu. Maribor je od hranic trochu zruky.

  • Když projíždím Uhříněvsí, vždy mě fascinuje, kolik je tam těch Traxxů odstavených. Skoro to vypadá, že pro ně nemá Metrans využití a přitom kupuje další….

    • A proč by si k tomu ještě pronajímal další stroje, kdyby neměl práci ani pro svoje? Kromě toho, fungování Metransu nenaznačuje, že by ho řídili nekompetentní osoby, kupující zbytné lokomotivy…

    • Nesmíte tam jezdit v neděli nebo o vánočních svátcích. Provoz samozřejmě kopíruje výkony našich továren a skladů. A tak je nejsilnější provoz od středy do pátku, kdy by bylo možné prodat i podstatně více lokomotiv a vozů.
      Denní běh celé flotily atakuje 750 km, tak je alespoň v neděli nechte odpočinout 🙂

    • Dneska před pátou byla Uhříněves plná vlaků (takhle vypadaly stanice za totáče 🙂 ) a ve šturcu stál jediný Trax.
      Z toho bych dovodil, že zbývajících 39 bylo někde v luftě a v Metransu přeci jen vědí, co dělají… 🙂

      • Vlaky z NDR měly zpoždění kvůli stavebním pracím mezi Dresden a Bad Schandau. Tak se čekalo až dojedou vlaky do Uhříněvsi. Mimoto tam stály i vlaky pro ČD Cargo. A náhodou víte jaké jsou jízdní doby na některých úsecích? Třeba když ve stejnou dobu vyjede vlak ČD Cargo z České Třebové a vlak Metransrailu z Hamburku, tak který je dříve v Uhříněvsi? Asi tomu moc nebudete věřit ale většinou ten z Hamburku.To jen pro zajímavost.

Newsletter

Partneři


Výběr editora