dkv_obrazok

Metrans pořídil první elektrické tahače, nabíjet je bude ze slunce

Elektrotahače Volvo pro Metrans. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czElektrotahače Volvo pro Metrans. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz

Elektrotahače mají dojezd 300 km na jedno nabití.

50 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Václav

Budou nabíjet ze solárů 6 tahačů. Tak to bude muset být hodně velký solární park a určitě mají smlouvu se sluncem, že bude svítit i v noci a i celou zimu. 2,5x dražší tahač, tak to se opravdu vyplatí.

Sizifon

Takže zbytek fotily bude vydělávat na těch 6 prodělečných exotů. A to se vyplatí 😀

Petr Šimral

Nějak se začít musí…
Získávání prvních zkušeností obvykle nebývá nejlevnější.

Petr

No tak snad bude zboží o něco levnější že.

Emil

Pokud si to firma koupila za své bez dotací tak proč ne. Uvidíme jak se jim něco takového vyplatí. A doufám že budou nabíjet jen a pouze ze solárú aby byli opravdu uhlíkově neutrální.

Petr Šimral

A proc nabijeni jen ze solaru? Samozrejme ze maximum ze solaru v kombinaci s baterii se doma taky spotrebuje a k tomu se dokoupi elektrina z verejne site v obdobi mimo spotrebni spicky, kdy je nejlevnejsi.

Franta

Protože uhlíkově neutrální budou jenom v případě ostrovního systému, ale určitě nebudou, pokud budou nakupovat ze sítě.

Petr Šimral

Nicméně emisní mix se postupně zlepšuje. V současné chvíli není reálné jet pouze na soláry a v ostrovním režimu.

Například doma bych musel mou FVE zdvojnásobit na 20 kWp (to je relativně malý problém), ale aby mi to vyšlo přes zimu, tak bych potřeboval 6 MWh v bateriích. A to je hodně drahá sranda.

Filip Jirsák

Pokud budou přebytky z výroby prodávat do sítě a stejný nebo nižší objem pak budou kupovat zpět v době, kdy jejich panely nevyrábí ale mají spotřebu, nebudou ostrovní systém a přesto budou uhlíkově neutrální.

Franta

Aby byli opravdu bezemisní, tak by museli mít ostrovní systém. Jinak pořád mají mix.

Jan Kosík

Metrans má flotilu 500 vozů? Nevím jak je to v trebovy nebo v Mělníku, ale rozvozy a svozy minimálně do Uhříněvsi pro něj dělají soukromníci, ne?

X 1

Metrans/HHLA má v Hamburku přes stovku vlastních tahačů. Slouží k přepravám nejen mezi vlastními terminály a k zákazníkům. Jsou modré barvy a opatřeny korporátním logem se zkratkou domovského terminálu.CTA = Container Terminal Altenwerder, CTB = Container Terminal Burchardkai, atd.

Václav Kraus

Já najíždím denně 500 až 600 km takový Tahač bych nemohl mít a ještě vozím sypké materiali do Německa celková váha 40 tun a po CZ 45 tun

Petr Šimral

Pro Vás taky takový tahač není určen. Tankujte HVO100 a emisně budete taky v pohodě.

Luboš šenk

Vozím kontejnery po okolí a 300km je málo pro nás💯✌️

Petr Šimral

Kolikrát se za den otočíte?

Jan Tichavský

Časem budou dostupné baterky i pro vás. Ale stejně těch 500 až 600 km neujedete na jeden zátah.

zemko

ale v tomhle scenari 2×4,5h a 90km/h a nabiti cca 150km za 45 minut by daval smysl az od 800km dojezdu

Radek Liška

Pro takovou vzdálenost a tonáž zatím nákladní tahače za akceptovatelnou cenu neexistují, toto je zatím vzdálená budoucnost….

Jouda

Kdyby tu byl ještě Zakopčaník, mohlo se nabíjet i se sluncem v duši 😂

BND30

Škoda, že už jsou většinou už jen bezdušové pneumatiky, to by u takového tahače bylo extrarychlonabíjení 🙂

melm

147 km denně, amortizace, to bude ujetý kilometr vycházet tak na 2,5 tisíce Kč…

Martin Hořínek

To ale neznamená, že ujede za den jen ten průměr.

Frantisek

A kolik byste si tak na rozvoz kolem prekladiste/terminalu predstavoval kilometru? Aspon 600 jako na smene u dalkovky?

melm

Nepočítám kolik ujede, ale kolik stojí ujetý kilometr.

Martin Hořínek

2 x 150 km na jedno nabití za jednu šichtu je O.K. nebo 1 x 300

Filip Jirsák

Pokud to počítáte podle ceny a nákladů na provoz aut, která jezdí dálkové trasy, pak to asi nebude moc dobře vycházet. Tahle auta, co jezdí kolem komína, asi vydrží déle s menšími náklady na údržbu.

Pan průvodčí

To mohu potvrdit. Krátké 12, 15 paletovky od Renaultu zásobující prodejny Albert v centru Prahy z Klecan u dopravce Hrubý jsou některé i 26 let staré a stále jezdící – Renault Midlum.

Pavel S.

A jaký to dává smysl? Můžete třeba počítat cenu za ujetý kilometr u bagru a vyjde ještě vyšší částka. Ale tohle nejsou stroje, jejichž úkolem by bylo najíždět stovky a tisíce kilometrů, proto počítání nákladů na kilometr moc nedává smysl.

martin749

Vzhledem k timu, že úkolem těch tahačů je najíždět kilometry, tak je potřeba počítat náklady na kilometr. Ale je potřeba je porovnávat s vozy ve stejné kategotrii, tedy jezdících „kolem komína“ a ne s vozy jezdícími dálkovou dopravu.

Roman Kopřiva

Úkolem těch tahačů není najiždět kilometry ale dopravit kontejner z překladište na vykládku nebo nakládku a zpět. Tam se na kilometry moc nehraje

N.N.

150 km x 200 dnů v roce je 30.000 km. Při 2500 Kč/km to dělá 75 milionů ročně, to asi fakt ne.

Pan průvodčí

Třeba dopravce Hrubý zásobující z distribučních center prodejny Albertu a Penny leckdy najede ještě méně. Při škole jsem měl brigádu jako skladník v Albertu a leckdy měli na papírech i méně. Návěsy pro 33 palet objížděly pražské supermarkety z Klecan celý dopoledne a nenajely ani kilo. Pro zásobování tohoto typu stroj splňuje co je potřeba. Kamion vyjede z DC, objede 5 prodejen, na každý prostojí přes půl hodiny a před druhou fůrou stojí několik hodin na ,,centrále“, protože se přes nákupní špičky v Aholdu nerozváží.

Jan Tichavský

Tahle kratší doprava je ideální na elektrifikaci, jediný problém je vysoká cena, protože zatím to výrobci dělají téměr po jednotkách kusů a utápí se v tom vysoké náklady na vývoj. Není důvod, aby seriová výroba elektrotahače měla stát 2,5 násobek vozu se spalovacím motorem. Často tady píšu, že výrobní cena battery packu se pohybuje kolem $100/kWh, přičemž takovýhle tahač má dle výrobce kapacitu 360–540 kWh. Pokud budeme počítat s 500 kWh, tak cena baterek je na 1 milionu korun. K tomu se samozřejmě musí přípočítat cena elektomotorů, nabíjecí elektroniky a externích nabíječek, mínus cena spalovacího motoru. Ale to už budou… Číst vice »

Petr Korbel

U elektroaut či trolejbusů odpadá základní nevýhoda spalovacích motorů a to jsou trvalé vibrace, které způsobuje. Vydrží prostě déle.

J.K.

Pořád se brečí nad malým podílem železniční nákladní dopravy ve srovnání se silniční. Přitom tlak na větší ekologizaci silniční dopravy, a na její zaměření více na kratší vzdálenosti elektrickými vozidly a větší vzdálenosti v kontejnerech po železnici je možná řešení, jak můžeme žít v lepším čistším tižším prostředí. Samozřejmě, je potřeba dělat opatření v rozumné s snesitelné míře, ale i konkurenceschopnost EU by šla částečně řešit cly – produkujte stejně ekologicky a sociálně odpovědně, jako my, nebo to bude vyváženo clem. A výdaje na ekologické nejdou proti výdajům na obranu a bezpečnost. Pokud budeme nakupovat méně fosilních paliv od nepřátelských… Číst vice »

J.K.

Omlouvám se za chyby, tišší, ekologické opatření… Na mobilu za jízdy v mhd se píše blbě

noerf

A kolik lidí nakupujicích při nákupech na
Aliexpresu, Temu a dalších řeší ekologii, pracovni podmínky zaměstnanců, atd. Většinu zajímá cena výrobku. To jestli se to vyrábí v Číně či Bangladéši je všem jedno.

J.K.

Právě proto mají být tady ty supernákupy zatíženy cly odpovídající nákladům na nesplňování standardů ekologie, sociálních pravidel (dětská práce, důchody, bezpečnost práce…) atd.

N.N.

V těch kontejnerech se vozí taky díly pro další výrobu, i firmy mají dodavatele, nejen koncový zákazník.
Aktivisté budou volat po místní výrobě a zákazu těžby lithia.

Frantisek X

Vše má svou cenu. „Levný“ dovoz z Číny už nese poslední dobou dost zřetelně své „ovoce“ – ekologií počínaje a hegemonií konče.

N.N.

… a vzhledem k tomu, že ČR má značný export, tak v těch kontejnerech jede také zboží z ČR, klidně do Ameriky. To je potřeba vidět taky.

noerf

Vcelku by mne zajímal příkon při rychlém dobíjení tahačů a výkon té fotovoltaiky na střeše.

noerf

Děkuji za informaci.

Rýnaj

Jen taková otázka (nebo více) pro zastánce současné elektromobility. Umíte si představit co znamená to číslo 0,715MW? Jak musí být velká (plocha m2) FV elektrárny pro dobíjení s příkonem 0,715MW. Kolik takovýchto dobíjecích míst v jednom čase je schopen utáhnout blok Temelína nebo Dukovan. Pokud si toto dokážete spočítat, tak dále počítejte, kolik je prodejen Penny a Albert po republice. Kolik by pro napájení těchto prodejen bylo potřeba bloků Temelína a Dukovan. O kapacitě a možnostech přenosové sítě zatím nebyla řeč. Zatím jsou to pouze vlhké sny zastánců elektromobility bez představ fyziky a obyčejné matematiky. A to pouze v relaci… Číst vice »

Petr Šimral

Číslo 0,715 MWp x 4,5m2 x 1000 = 3218 m2. Solární energie s vyrovnávací baterií je pro společnost, kterou má ve dne jak stálou spotřebu, tak přetržitou s velkým požadavkem na odběr (jeřáby) darem z nebes. Je totiž možné snížit rezervaci kapacity pro odběr, protože špičky vyrovnává baterie a to i v zimě, kde toho sluníčko zrovna moc nevyrobí. A ještě k tomu: z té energie, kterou si sami vyrobíme neplatíme distribuci, protože si jí taky sami spotřebujeme. Jinak v létě vyrobí taková FVE až 5 MWh denně, v zimě je to bída, ale těch cca 200 kWh v těch… Číst vice »

Rýnaj

O Vaší matematiku a fyziku mi nešlo. Pokud zůstaneme u METRANSu tak odhaduji, že umístit na střechu 3218m2 panelů bude potřebovat asi dvojnásobnou plochu střechy (stavebně konstrukční možnosti, protipožární hledisko a pod.). Pokud areál bude mít během dne požadavky na el. energii ve vysokém procentu pokrytí z FV panelů, tak se Vám baterky pro potřebu 6-ti nákladních vozidel o kapacitě 6*500kWh ani nemusí nabít. To uvažuji plně slunečný letní den. V ostatním období to bude ještě větší problém. Vycházím pouze z provozu malé FV elektrárny na vysočině, kde jsou podmínky pro FV panely ještě horší. V zimně při zatažené obloze… Číst vice »

Petr Šimral

Pokud nedovedete pochopit funkci bateriového úložiště, není vám pomoci…

Loučím se.