Metrans pořídil první elektrické tahače, nabíjet je bude ze slunce
Elektrotahače Volvo pro Metrans. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz

Elektrotahače mají dojezd 300 km na jedno nabití.
Elektrotahače mají dojezd 300 km na jedno nabití.
Budou nabíjet ze solárů 6 tahačů. Tak to bude muset být hodně velký solární park a určitě mají smlouvu se sluncem, že bude svítit i v noci a i celou zimu. 2,5x dražší tahač, tak to se opravdu vyplatí.
Takže zbytek fotily bude vydělávat na těch 6 prodělečných exotů. A to se vyplatí 😀
Nějak se začít musí…
Získávání prvních zkušeností obvykle nebývá nejlevnější.
No tak snad bude zboží o něco levnější že.
Pokud si to firma koupila za své bez dotací tak proč ne. Uvidíme jak se jim něco takového vyplatí. A doufám že budou nabíjet jen a pouze ze solárú aby byli opravdu uhlíkově neutrální.
A proc nabijeni jen ze solaru? Samozrejme ze maximum ze solaru v kombinaci s baterii se doma taky spotrebuje a k tomu se dokoupi elektrina z verejne site v obdobi mimo spotrebni spicky, kdy je nejlevnejsi.
Protože uhlíkově neutrální budou jenom v případě ostrovního systému, ale určitě nebudou, pokud budou nakupovat ze sítě.
Nicméně emisní mix se postupně zlepšuje. V současné chvíli není reálné jet pouze na soláry a v ostrovním režimu.
Například doma bych musel mou FVE zdvojnásobit na 20 kWp (to je relativně malý problém), ale aby mi to vyšlo přes zimu, tak bych potřeboval 6 MWh v bateriích. A to je hodně drahá sranda.
Pokud budou přebytky z výroby prodávat do sítě a stejný nebo nižší objem pak budou kupovat zpět v době, kdy jejich panely nevyrábí ale mají spotřebu, nebudou ostrovní systém a přesto budou uhlíkově neutrální.
Aby byli opravdu bezemisní, tak by museli mít ostrovní systém. Jinak pořád mají mix.
Metrans má flotilu 500 vozů? Nevím jak je to v trebovy nebo v Mělníku, ale rozvozy a svozy minimálně do Uhříněvsi pro něj dělají soukromníci, ne?
Ano, ale jsou to smluvní dopravci pouze pro Metrans
Metrans/HHLA má v Hamburku přes stovku vlastních tahačů. Slouží k přepravám nejen mezi vlastními terminály a k zákazníkům. Jsou modré barvy a opatřeny korporátním logem se zkratkou domovského terminálu.CTA = Container Terminal Altenwerder, CTB = Container Terminal Burchardkai, atd.
Já najíždím denně 500 až 600 km takový Tahač bych nemohl mít a ještě vozím sypké materiali do Německa celková váha 40 tun a po CZ 45 tun
Pro Vás taky takový tahač není určen. Tankujte HVO100 a emisně budete taky v pohodě.
Vozím kontejnery po okolí a 300km je málo pro nás💯✌️
Kolikrát se za den otočíte?
Časem budou dostupné baterky i pro vás. Ale stejně těch 500 až 600 km neujedete na jeden zátah.
ale v tomhle scenari 2×4,5h a 90km/h a nabiti cca 150km za 45 minut by daval smysl az od 800km dojezdu
Pro takovou vzdálenost a tonáž zatím nákladní tahače za akceptovatelnou cenu neexistují, toto je zatím vzdálená budoucnost….
Kdyby tu byl ještě Zakopčaník, mohlo se nabíjet i se sluncem v duši 😂
Škoda, že už jsou většinou už jen bezdušové pneumatiky, to by u takového tahače bylo extrarychlonabíjení 🙂
147 km denně, amortizace, to bude ujetý kilometr vycházet tak na 2,5 tisíce Kč…
To ale neznamená, že ujede za den jen ten průměr.
A kolik byste si tak na rozvoz kolem prekladiste/terminalu predstavoval kilometru? Aspon 600 jako na smene u dalkovky?
Nepočítám kolik ujede, ale kolik stojí ujetý kilometr.
2 x 150 km na jedno nabití za jednu šichtu je O.K. nebo 1 x 300
Pokud to počítáte podle ceny a nákladů na provoz aut, která jezdí dálkové trasy, pak to asi nebude moc dobře vycházet. Tahle auta, co jezdí kolem komína, asi vydrží déle s menšími náklady na údržbu.
To mohu potvrdit. Krátké 12, 15 paletovky od Renaultu zásobující prodejny Albert v centru Prahy z Klecan u dopravce Hrubý jsou některé i 26 let staré a stále jezdící – Renault Midlum.
A jaký to dává smysl? Můžete třeba počítat cenu za ujetý kilometr u bagru a vyjde ještě vyšší částka. Ale tohle nejsou stroje, jejichž úkolem by bylo najíždět stovky a tisíce kilometrů, proto počítání nákladů na kilometr moc nedává smysl.
Vzhledem k timu, že úkolem těch tahačů je najíždět kilometry, tak je potřeba počítat náklady na kilometr. Ale je potřeba je porovnávat s vozy ve stejné kategotrii, tedy jezdících „kolem komína“ a ne s vozy jezdícími dálkovou dopravu.
Úkolem těch tahačů není najiždět kilometry ale dopravit kontejner z překladište na vykládku nebo nakládku a zpět. Tam se na kilometry moc nehraje
150 km x 200 dnů v roce je 30.000 km. Při 2500 Kč/km to dělá 75 milionů ročně, to asi fakt ne.
Třeba dopravce Hrubý zásobující z distribučních center prodejny Albertu a Penny leckdy najede ještě méně. Při škole jsem měl brigádu jako skladník v Albertu a leckdy měli na papírech i méně. Návěsy pro 33 palet objížděly pražské supermarkety z Klecan celý dopoledne a nenajely ani kilo. Pro zásobování tohoto typu stroj splňuje co je potřeba. Kamion vyjede z DC, objede 5 prodejen, na každý prostojí přes půl hodiny a před druhou fůrou stojí několik hodin na ,,centrále“, protože se přes nákupní špičky v Aholdu nerozváží.
Tahle kratší doprava je ideální na elektrifikaci, jediný problém je vysoká cena, protože zatím to výrobci dělají téměr po jednotkách kusů a utápí se v tom vysoké náklady na vývoj. Není důvod, aby seriová výroba elektrotahače měla stát 2,5 násobek vozu se spalovacím motorem. Často tady píšu, že výrobní cena battery packu se pohybuje kolem $100/kWh, přičemž takovýhle tahač má dle výrobce kapacitu 360–540 kWh. Pokud budeme počítat s 500 kWh, tak cena baterek je na 1 milionu korun. K tomu se samozřejmě musí přípočítat cena elektomotorů, nabíjecí elektroniky a externích nabíječek, mínus cena spalovacího motoru. Ale to už budou… Číst vice »
U elektroaut či trolejbusů odpadá základní nevýhoda spalovacích motorů a to jsou trvalé vibrace, které způsobuje. Vydrží prostě déle.
Pořád se brečí nad malým podílem železniční nákladní dopravy ve srovnání se silniční. Přitom tlak na větší ekologizaci silniční dopravy, a na její zaměření více na kratší vzdálenosti elektrickými vozidly a větší vzdálenosti v kontejnerech po železnici je možná řešení, jak můžeme žít v lepším čistším tižším prostředí. Samozřejmě, je potřeba dělat opatření v rozumné s snesitelné míře, ale i konkurenceschopnost EU by šla částečně řešit cly – produkujte stejně ekologicky a sociálně odpovědně, jako my, nebo to bude vyváženo clem. A výdaje na ekologické nejdou proti výdajům na obranu a bezpečnost. Pokud budeme nakupovat méně fosilních paliv od nepřátelských… Číst vice »
Omlouvám se za chyby, tišší, ekologické opatření… Na mobilu za jízdy v mhd se píše blbě
A kolik lidí nakupujicích při nákupech na
Aliexpresu, Temu a dalších řeší ekologii, pracovni podmínky zaměstnanců, atd. Většinu zajímá cena výrobku. To jestli se to vyrábí v Číně či Bangladéši je všem jedno.
Právě proto mají být tady ty supernákupy zatíženy cly odpovídající nákladům na nesplňování standardů ekologie, sociálních pravidel (dětská práce, důchody, bezpečnost práce…) atd.
V těch kontejnerech se vozí taky díly pro další výrobu, i firmy mají dodavatele, nejen koncový zákazník.
Aktivisté budou volat po místní výrobě a zákazu těžby lithia.
Vše má svou cenu. „Levný“ dovoz z Číny už nese poslední dobou dost zřetelně své „ovoce“ – ekologií počínaje a hegemonií konče.
… a vzhledem k tomu, že ČR má značný export, tak v těch kontejnerech jede také zboží z ČR, klidně do Ameriky. To je potřeba vidět taky.
Vcelku by mne zajímal příkon při rychlém dobíjení tahačů a výkon té fotovoltaiky na střeše.
0,715MW
https://licence.eru.cz/detail.php?lic-id=112442461&sequence=&total=0
Děkuji za informaci.
Jen taková otázka (nebo více) pro zastánce současné elektromobility. Umíte si představit co znamená to číslo 0,715MW? Jak musí být velká (plocha m2) FV elektrárny pro dobíjení s příkonem 0,715MW. Kolik takovýchto dobíjecích míst v jednom čase je schopen utáhnout blok Temelína nebo Dukovan. Pokud si toto dokážete spočítat, tak dále počítejte, kolik je prodejen Penny a Albert po republice. Kolik by pro napájení těchto prodejen bylo potřeba bloků Temelína a Dukovan. O kapacitě a možnostech přenosové sítě zatím nebyla řeč. Zatím jsou to pouze vlhké sny zastánců elektromobility bez představ fyziky a obyčejné matematiky. A to pouze v relaci… Číst vice »
Číslo 0,715 MWp x 4,5m2 x 1000 = 3218 m2. Solární energie s vyrovnávací baterií je pro společnost, kterou má ve dne jak stálou spotřebu, tak přetržitou s velkým požadavkem na odběr (jeřáby) darem z nebes. Je totiž možné snížit rezervaci kapacity pro odběr, protože špičky vyrovnává baterie a to i v zimě, kde toho sluníčko zrovna moc nevyrobí. A ještě k tomu: z té energie, kterou si sami vyrobíme neplatíme distribuci, protože si jí taky sami spotřebujeme. Jinak v létě vyrobí taková FVE až 5 MWh denně, v zimě je to bída, ale těch cca 200 kWh v těch… Číst vice »
O Vaší matematiku a fyziku mi nešlo. Pokud zůstaneme u METRANSu tak odhaduji, že umístit na střechu 3218m2 panelů bude potřebovat asi dvojnásobnou plochu střechy (stavebně konstrukční možnosti, protipožární hledisko a pod.). Pokud areál bude mít během dne požadavky na el. energii ve vysokém procentu pokrytí z FV panelů, tak se Vám baterky pro potřebu 6-ti nákladních vozidel o kapacitě 6*500kWh ani nemusí nabít. To uvažuji plně slunečný letní den. V ostatním období to bude ještě větší problém. Vycházím pouze z provozu malé FV elektrárny na vysočině, kde jsou podmínky pro FV panely ještě horší. V zimně při zatažené obloze… Číst vice »
Pokud nedovedete pochopit funkci bateriového úložiště, není vám pomoci…
Loučím se.