Měsíc po zahájení stavby D35 je u Litomyšle klid. Stíháme, uklidňuje polský Budimex
V příštích týdnech začnou práce na přeložce plynovodu. Celý úsek má být hotový do ledna 2027.
První dálniční stavba, kterou získal polský Budimex v Česku, zatím nepřipomíná téměř vůbec staveniště. Více než měsíc po oficiálním zahájení stavby je na budoucím úseku D35 Džbánov – Litomyšl prakticky klid. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) i Budimex ale tvrdí, že termín otevření není nijak v ohrožení.
„Realizace stavby se rozjíždí opravdu zvolna. Projektuje se realizační dokumentace stavby, schvalují se technické dokumety. Zatím žádné zpoždění neevidujeme,“ řekl generální ředitel ŘSD Radek Mátl. „Je to pro ně všechno nové. Ale mluvil jsem s nimi o tom osobně a slibují, že v brzké době začnou a práce budou vidět,“ dodal Mátl. Podle něj není firma ve skluzu.
Mluvčí Budimexu Diana Zyglewská uvedla, že práce běží podle smluvního harmonogramu. „V současné době se zaměřujeme na vypracování prováděcí dokumentace a zahájili jsme proces kácení keřů a stromů. V nejbližší době zahájíme rekonstrukci plynovodu v délce 5,5 km z plánované trasy 7,5 km. I přes zásah plynovodu do mostních a silničních prací probíhají všechny činnosti podle plánu a avizovaný termín dokončení projektu je stále zajištěn,“ řekla Zyglewská.
Nový úsek Džbánov – Litomyšl má být hotov v lednu 2027, naváže na západní straně na již stavěný dálniční obchvat Vysokého Mýta. Celkem 7,6 kilometru dlouhý úsek je současně i první dálniční stavbou v Česku, kde uspěla v soutěži polská společnost Budimex. Vyjde na 3,45 miliardy korun.
Trasa vede rozptýleným osídlením západně od silnice I/35. Mezi obcemi Hrušová a Cerekvice nad Loučnou kříží silnici I/35 a dál vede členitým terénem k Litomyšli. Končí severovýchodně od obce Řídký, kde se napojí další chystaný dálniční úsek Litomyšl – Janov. Stavba vede také ochranným pásmem vodního zdroje Pekla, projekt proto počítá s opatřeními, která minimalizují dopad výstavby na kvalitu vody.