Měsíc do velkého střídání dopravců. Vyjedeme, lidi máme, slibují
Českou železnici čeká přesně za měsíc jedna z největších změn za poslední desetiletí. Zhruba pět procent výkonů Českých drah v
Českou železnici čeká přesně za měsíc jedna z největších změn za poslední desetiletí. Zhruba pět procent výkonů Českých drah v závazkové dopravě převezmou alternativní dopravci. Ti tvrdí, že měsíc před startem jsou připraveni a mají dostatek lidí na to, aby mohli vyjet.
Vyplývá to z odpovědí na dotazy, které položil deník Zdopravy.cz všem pěti dopravcům, kteří od neděle 15. prosince začnou jezdit. Všech pět věří, že nebude potřeba ani záložní plán pro případ, že by například neměli dostatek souprav nebo zaměstnanců. Dopravci zatím neukázali své tarify, pokud nebudou muset prodávat jen krajské jízdenky. Na rozdíl od končících smluv z roku 2009 uzavřených s ČD čekají na dopravce přísné kontrakty s jasně stanovenými sankcemi za neplnění i například výpadky v kvalitě.
„V tuto chvíli uzavíráme poslední pracovní smlouvy. Podařilo se nám tak zajistit veškerý potřebný personál pro všechny naše vlaky,“ řekl mluvčí Arrivy Martin Farář. Arriva bude mít ze všech dopravců od 15. prosince nejvíce nových výkonů: kromě motorových rychlíků přebírá také značnou část provozu ve Zlínském a Libereckém kraji. „Všechna vozidla budeme mít včas před zahájením provozu se změnou jízdních řádů. Nic nenasvědčuje tomu, že by to mělo být jinak,“ dodal Farář. Arriva nasadí jednotky řady 845 (628) po Deutsche Bahn. Podle Faráře vše směřuje k bezproblémovému zahájení provozu.
Stejné soupravy chystá i RegioJet v Ústeckém kraji, který je podle objemu nových výkonů druhý v pořadí. Zatímco v Ústeckém kraji jde o relativně malý soubor tratí, provoz rychlíků mezi Brnem a Bohumínem znamená ročně dva miliony kilometrů a čtvrtmiliardovou kompenzaci. „Aktuálně máme nabráno 100 % strojvedoucích pro zajištění provozu a dobíhá nábor členů palubního personálu, kde již máme pokryto přibližně 80 % personální potřeby. Předpokládáme, že zbytek uchazečů dobereme v průběhu zbývajícího období,“ řekl mluvčí RegioJetu Aleš Ondrůj. Firma počítá s tím, že od prvního dne vyjede sto procent objednaných spojů.
Podle RegioJetu by měla být všechna vozidla na linku R8 nasazena tak, jak předpokládá smlouva s ministerstvem dopravy. „Pokud by něco nebylo připraveno, jednalo by se pouze o technické detaily, které by byly dokončeny v průběhu několika týdnů od zahájení provozu. Je třeba počítat s tím, že se jedná o rozsáhlý projekt, jehož přípravy probíhají ve velmi krátké době ohraničené podpisem smlouvy a datem zahájení provozu. Sami počítáme, že následně během provozu se bude vozový park měnit a rozšiřovat o další typy vozů – nicméně to nesouvisí s plněním smlouvy, ale se zájmem RegioJetu na dalším zvyšování standardu přepravy,“ dodal Ondrůj.
Leo Express má vyjet od poloviny prosince na tratě v Pardubickém kraji na Orlickoústecku. „Aktuálně máme zajištěno dostatečné množství personálu. Pro doplnění stavu nicméně probírají pohovory se zájemci o práci strojvedoucích, vlakové údržby, palubního personálu nebo obsluhy pokladen,“ řekl mluvčí firmy Emil Sedlařík.
Největší změny čekají cestující v Ústeckém kraji, kde se nově objeví kromě RegioJetu a Arrivy také Die Länderbahn (DLB) a AŽD Praha na pravidelné lince z Mostu do Lovosic. DLB čekají nejzajímavější přesuny vozidel. Většinu RegioSprinterů převezme až v noci ze soboty na neděli, do té doby budou jezdit v Sasku. „U jízdního personálu máme stav naplněn u průvodčích, dispečerů a s malou výjimkou i v kanceláři. Stále bychom přijali strojvedoucí s licencí, máme dále několik strojvedoucích ve výcviku,“ řekl jednatel Michal Barták.
Zcela novou linku si objednal Ústecký kraj u AŽD Praha mezi Mostem a Litoměřicemi.Mluvčí firmy Jiří Dlabaja uvedl, že firma už má téměř všechny zaměstnance. „U strojvedoucích máme přijato 100 % potřebného personálu, u průvodčích 90 %. Od ledna budeme mít plný stav i u průvodčích,“ upřesnil Dlabaja. Firma už převzala všechny čtyři Regiosprintery po modernizaci v CZ LOKO, jako záloha jsou připraveny tři motorové vozy 810.
Přehledně: tratě s novými dopravci a jejich jízdní řády
Arriva
Rychlíkové linky R21 Praha – Turnov – Tanvald, R22 Kolín – Nový Bor (linka bude zkrácena, dosud jezdí až do Šluknova, některé budou pokračovat do Šluknova v závazku Ústeckého kraje), R24 Praha – Rakovník a R26 Praha – Příbram – České Budějovice. Nasadí na ně modernizované jednotky řady 845.
Navrhované jízdní řády
Praha – Turnov – Tanvald a úsek Turnov – Železný Brod a Železný Brod – Tanvald
Kolín – Nový Bor – jízdní řád rozdělen do několika tabulek: Kolín – Nymburk, Nymburk – Mladá Boleslav, Mladá Boleslav – Jedlová – Rumburk a Rumburk – Šluknov
Praha – Rakovník
Praha- Písek – České Budějovice
Osobní vlaky:
Liberecký kraj: Firma zatím jedná o smlouvě s krajem, kterému nabízí nasazení jednotek Stadler GTW nebo Siemens Desiro. Varianta s krátkodobým nasazením jednotek 845 podle Arrivy už padla.
Liberec – Nová Paka pro úsek Liberec – Stará Paka, Stará Paka – Nová Paka a přes sezónu také víkendové vlaky Liberec – Jičín
Lomnice nad Popelkou – Stará Paka
Železný Brod – Tanvald https://www.szdc.cz/documents/50004227/77921601/k035.pdf/b714e931-777c-4b48-a4c5-e868176f91eb
Zlínský kraj: Téměř třetina všech výkonů objednávaných krajem. Proti původním plánům kvůli menšímu navýšení počtu kilometrů nebude Arriva jezdit do Rožnova pod Radhoštěm. Část výkonů má zajistit Leo Express jako dodavatel Arrivy.
Vsetín – Horní Lideč – Bylnice
Vsetín – Velké Karlovice
Staré Město u Uherského Hradiště – Bylnice / Veselí nad Moravou/ Luhačovice
RegioJet
rychlíková linka R8 Brno – Bohumín
osobní vlaky v Ústeckém kraji – první dva roky budou jezdit motorové jednotky 845, pak je nahradí 7 nových polských jednotek Pesa Elf.eu.
Ústí nad Labem-Střekov – Děčín
Ústí nad Labem – Úpořiny – Most
Most – Žatec západ
okrajové výkony na pravobřežní trati Ústí nad Labem – Litoměřice – Štětí
okrajové výkony Teplice – Litvínov
okrajové výkony Ústí nad Labem – Chomutov – Kadaň -Prunéřov
okrajové výkony na trati Kadaň-Prunéřov – Kadaň
Die Länderbahn
Osobní vlaky pro Ústecký kraj. Firma nasadí jednotky RegioSprinter.
Osek město – Most – Rakovník a úsek Most – Osek město
Lužná u Rakovníka – Jirkov
Chomutov – Vejprty
AŽD Praha
Zahajuje každodenní provoz na Švestkové dráze, která bude součástí spojů Litoměřice – Most. Nasadí jednotky RegioSprinter po modernizaci.
Litoměřice – Most a pro úsek Litoměřice horní nádraží – Lovosice
Leo Express
S motorovými vozy po modernizaci Alstom Lint vstupuje do oblasti Orlickoústecka a Kralicka
Ústí nad Orlicí – Mlýnický Dvůr
Dolní Lipka – Hanušovice
spěšné vlaky Praha – Lichkov