Měření emisí na silnicích je méně relevantní než ve stanicích, tvrdí spolek STK. Zpochybňuje pokuty

Zařízení na měření emisí pevných částic. Foto: MHMPZařízení na měření emisí pevných částic. Foto: MHMP

Kontroly v provozu mají podle ministerstva jednoznačně smysl.

Platforma STK ČR zastřešující stanice technických kontrol v Česku vystoupila proti kontrolám emisí v terénu. Ty ve spolupráci s policií provádí státní Centrum služeb pro silniční dopravu nebo pražská Technická správa komunikací (TSK). Příští rok by tuto pravomoc měla převzít vznikající Inspekce silniční dopravy (INSID). Organizace spadající pod ministerstvo dopravy si při kontrolách tipuje zastavovaná auta a provádí v mobilní laboratoři měření emisí.

Je třeba si uvědomit, že měření na silnici je méně relevantní než ve stanicích měření emisí, proto by za to řidič neměl platit pokutu. Je to nespravedlivé a systémově špatné,“ uvedl v textu zaslaném médiím zástupce sdružení STK ČR Luděk Šíp.

Mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka se však proti jeho slovům ohradil, měření podle něj odlišná nejsou. „Měření emisí v rámci provádění TSK prováděné mobilním způsobem je mimo to, že měření probíhá ve venkovním prostoru, kvalitativně shodné s měřením na stanicích měření emisí (SME),“ řekl Jemelka pro Zdopravy.cz.

Policisté kontrolují emise přímo na silnicích. Polovina aut neprošla, přestože měla platnou STK

Výsledky jsou podle něj použitelné a o nespravedlnost se nejedná. Zároveň tak není důvod ani k neplacení pokut. „Navíc policie může přestupek řešit i domluvou řidiči – nemusí ho vždy pokutovat – má na to právo a často se tak i děje,“ podotýká Jemelka.

Auta jsou pro účely technické silniční kontroly a měření emisí zastavovány ne namátkově, ale na základě předvýběru. Kontrolory a policisty na ně upozorní nadměrná vizuální kouřivost, hluk, koroze či únik provozních kapalin.

Kontroly provádí pouze akreditovaní technici a za použití měřicích přístrojů schválených pro tuto kontrolu ministerstvem dopravy a pravidelně ověřovaných a kalibrovaných,“ popisuje Jemelka s tím, že není rozdíl mezi přístroji, používanými kamennými SME a používanými při mobilním měření emisí.

Hadr v sondě. Fotky ukazují nejčastější triky v měření emisí, ministr představil šest kritérií

Kontroly v provozu mají podle ministerstva jednoznačně smysl. Sledují totiž stav aut v období mezi jednotlivými povinnými kontrolami, jak určuje zákon. „Jde o naplňování litery zákona o udržování provozovaných vozidel v řádném technickém stavu,“ říká Jemelka.

Auta, která při mobilních kontrolách neprojdou, dostanou omezení platnosti technické kontroly na dobu maximálně 30 dní s následnou povinností podrobit vozidlo opakované kontrole na SME nebo STK.

Ministerstvo zároveň kontroly využívá k tipování stanic měření emisí či STK podezřelých z podvádění. Tam pak mohou zamířit kontroloři z krajských úřadů či obcí. Pro ministra Martina Kupku se boj proti dlouhou dobu kritizovanému stavu emisních kontrol stal prioritou.

Chystá se razantní zákrok proti podvodům u STK a měření emisí. Ministr píše instrukce krajům

Ke zvýšené kontrolní činnosti vyzval kraje i obce, v uplynulých měsících bylo už několik stanic po odhalení podvodů uzavřeno. Na rozsáhlé podvody upozorňuje na základě vlastních analýz otevřených dat z kontrol sdružení emisních techniků ASEM.

Zachytit, vyhledat, usvědčit. Praha nasazuje do ulic detektory aut s odpojenými filtry částic

Tagy ASEM emise Ministerstvo dopravy SME
18 komentářů