Měli čas Mriju zachránit. Její kapitán viní ze zkázy vedení Antonov Airlines
Firma po kritickém videu zablokovala kapitánovi telefon.
Kapitán dnes již bývalého největšího letadla světa Dmytro Antonov se domnívá, že unikátní stroj An-225 mohl být zachráněn, kdyby vedení firmy využilo lednovou nabídku na přestěhování základny do německého Lipska.
Uvedl to na svém YouTube kanále. Letadlo patří státní společnosti Antonov Airlines (příjmení kapitána a název firmy je shodou náhod). Její vedení podle Antonova jednalo v lednu v Německu o nabídce na přesun letadla využívaného i NATO pro vojenskou logistiku do Lipska. Letadlo zde bylo častým návštěvníkem. Antonov uvedl, že se nabízela i možnost přesunu do polského Řešova.
Antonov nechápe, proč vedení firmy na nabídku z Německa nereagovalo, i když bylo varováno před možným útokem Ruska na Ukrajinu. Naznačuje i možné napojení managementu na Rusko. Den po jeho zveřejnění přišel s dalším videem, podle kterého čelí za zveřejnění informací výhrůžkám i pomstě od vedení. Firma mu zablokovala telefon.
Letadlo zůstalo nakonec na letišti v Hostomelu, které se stalo jedním z prvních míst útoků ruské armády. Záběry ruské státní televize ukázaly, že stroj je prakticky zničen.
Antonov Company v minulosti začal s výrobou druhého kusu, produkce ale byla přerušena kvůli nedostatečné poptávce. V minulosti měla o výrobní program zájem Čína. Minulý týden Rusko útočilo i na závod Antonovu u Kyjeva.
Letadlo přezdívané Mrija bylo bezkonkurenčně největším letadlem na světě, zapojovalo se i do přeprav pro NATO. Bylo vyrobeno v roce 1988, v roce 2018 prošlo velkými opravami a modernizací, které měly zaručit nejméně další čtvrt století provozu. Nová byla například avionika i další systémy, opravou prošel jeden ze šesti motorů.