Mátl: Opravy silnic po povodních vyjdou na dvě miliardy, stavby budou odolnější

Povodněmi poškozená komunikace na Jesenicku. Foto: ŘSDPovodněmi poškozená komunikace na Jesenicku. Foto: ŘSD

Silničáři v Opavě postaví mostní provizorium. Na jaře chtějí začít stavět nový odolnější most.

Do oprav silnic a mostů, které v září poškodila velká voda, bude muset Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) investovat 1,5 až dvě miliardy korun. Opravené silnice v Olomouckém a Moravskoslezském kraji pak budou odolnější. Ve svém podcastu to uvedl šéf ŘSD Radek Mátl.

„Uděláme řadu věcí nadstandardně,“ řekl Mátl. Například nový most v Opavě na silnici I/46 by měl podle něj příště podobně velké povodni odolat.

Záplavy podle Mátla poškodily desítky komunikací v péči ŘSD. Zprovozněna už byla například dálnice D1 kolem Bohumína, naopak uzavřena zůstává třeba silnice I/45 mezi Novými Heřminovy a Krnovem. Tu chce ŘSD začít opravovat ještě v říjnu. „Práce zahajujeme tento týden a během října budou hotové,“ řekl Mátl.

Mosty na dálnicích a silnicích I. třídy podle šéfa ŘSD nepotřebují rychlý zákrok. Jedinou výjimkou je zmíněný most na silnici I/46 v Opavě, kde hodlá ŘSD nejprve zbudovat mostní provizorium. „Soutěžíme firmu, která ho postaví. To mostní provizorium je už připravené v našem sídle v Brodku. V první polovině října by mohlo být osazené, aby se po něm mohlo v zimě jezdit. Zároveň připravujeme velkou zakázku na stavbu nového mostu. Ten bude v trošku jiné poloze a měl by příště povodni takového rozsahu odolat. Přes zimu chceme vysoutěžit dodavatele. Věřím, že na jaře začneme stavět,“ doplnil Mátl.

Kvůli povodni chystá ŘSD řadu nových projektů, kdy bude stavět odolnější silnice. Příkladem je silnice I/44 mezi Jeseníkem a Mikulovicemi. „Ta byla totálně poničená, kusy silnice odplavaly pryč. Tam připravujeme nový projekt, příští rok chceme stavbu zahájit. Bude mít úplně jiné parametry (než dosavadní silnice). Zesílíme ji, aby byla schopná odolat takovému náporu vody. Chceme ji postavit takovou, aby příště odolala a zůstala průjezdná i v době takové katastrofy,“ řekl manažer.

Často podle něj půjde o projekty ve stavebně složitém horském prostředí. Jedná se o místa, kde se silnice dostává do přímého styku s tokem řeky. Vylepšit lze údajně řadu technických detailů, aby voda silnici nepodemlela. „Viz Česká Ves, kde bylo sice koryto zpevněné dlažbou, ale mezi svrškem komunikace a opevněním byly dva metry zeleně, hlíny a voda se tam dostala. Nově tam uděláme zesílené opěrné zdi, založené v hlubině a opravdu vysoké, aby voda narazila do zdi a nemohla komunikaci podemlít. Budou to místa, kde to uděláme nadstandardně, abychom silnici ochránili, řeku udrželi v korytě a nedostávala se nám pod samotnou vozovku. Jakmile se při povodni voda pod silnici dostala, začala ty vrstvy odemílat, udělala pod vozovkou kaverny a komunikaci totálně zničila,“ uvedl Mátl.

Není to jen ochrana komunikací, ale i všech nemovitostí. Pokud voda nabírá kusy asfaltu, betonu a kameniva, tak se valí a pak ničí veškeré okolí. Pokud je to čistá voda, má to také své následky, ale ne tak dramatické jako když do něčeho narazí kus asfaltu a betonu. Diskutujeme o tom s místními starosty, na podzim se s nimi ještě sejdeme, začínáme projektovat. Když jsem ta místa navštívil, bylo mi opravdu úzko a těch lidí je mi upřímně líto, protože situace je tam šílená, na to nejsou slova,“ doplnil Radek Mátl.

Doplňující informace k mostu v Opavě na silnici I/46 od mluvčího ŘSD Jana Rýdla:

+ Aktuálně jsme ve fázi, kdy byl do 4. října termín pro podání nabídek od firem, které postaví mostní provizorium. Na základě nabídek pak domluvíme s konkrétním zhotovitelem jednotlivé datumy. Už probíhají přípravné práce, začali jsme odhalovat římsy. Provizorní most postavíme v řádu týdnů.

+ Až bude stát provizorní most, kam pustíme osobní auta, MHD a IZS, připravíme další veřejnou zakázku na demolici poškozeného mostu. Předpokládáme, že stavbu nového mostu budeme soutěžit přes zimu. Jakmile uzavřeme tendr, přistoupíme ke stavbě.

+ Nový most bude hotový během stavební sezony 2025, jeho stavba by měla trvat maximálně půl roku.

+ V momentě, kdy budeme mít vybraného zhotovitele na stavbu nového mostu, provizorium se demontuje a bude se jezdit po objízdných trasách. V místě stavby nového mostu bude pak úplná uzavírka.

Tagy povodně Radek Mátl ŘSD
29 komentářů