Mátl: Na D1 v Brně se bude pracovat celou zimu, stavbaři využijí zateplené stany

Přestavba D1 u Brna na šest pruhů (říjen 2024). Pramen: MI RoadsPřestavba D1 u Brna na šest pruhů (říjen 2024). Pramen: MI Roads

ŘSD chce postupně rozšířit na šest pruhů úsek dálnice D1 dlouhý 30 kilometrů, a to od Kývalky po Holubice.

Práce na rozšiřování dálnice D1 v Brně na šest pruhů v úseku Brno-centrum (Exit 194) – Brno-jih (Exit 196) se nezastaví ani v zimě. Ve svém podcastu to uvedl šéf Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Radek Mátl. Příští týden se budou osazovat nosníky nového mostu přes železniční trať.

„Nebude žádná zimní technologická přestávka. Stavbaři využijí i zateplené stany, aby se práce nezastavily a aby mohli v zimním období pokládat izolace a provádět všechny procesy, které by běžně prováděli v letních měsících nebo za lepších klimatických podmínek,“ řekl Mátl.

Práce by měly být hotové v polovině dubna, což je oproti původním plánům o dva měsíce dříve. Na urychlení prací se ŘSD dohodlo se zhotovitelem (sdružení MI Roads a Doprastav) letos na jaře s tím, že si připlatí 70 milionů. Tím cena stavby vzrostla zhruba na 1,1 miliardy. V místě se nyní jezdí v omezeném režimu 2+2 jízdní pruhy rychlostí 80 km/h; omezení způsobuje dlouhé kolony.

„Ta stavba je velmi komplikovaná, ale pracuje se intenzivně. Co se týče povrchových prací, nejsou teď moc vidět, protože zhotovitel má hotové podkladní asfaltové vrstvy. Klíčem této stavby a jejího zprovoznění je šestipolový most přes železnici. V současné době se intenzivně pracuje na spodní stavbě a příští týden v nočních hodinách se budou osazovat nosníky, abychom se dostali z pod mostu nahoru. To znamená, že řidiči, kteří úsekem projíždějí, tu intenzivní práci nevidí, protože probíhá v místech spodní stavby, nikoli nahoře,“ řekl Mátl.

Modernizace úseku mezi 194. a 196. kilometrem je první ze sedmi etap rozšíření D1 kolem Brna. Podle Mátla je právě tento úsek jedním z nejkritičtějších, protože jde o místo, kde jsou dopravní intenzity daleko největší, denně tudy projede až 80 000 aut. Navíc v těsné blízkosti jsou dvě významné křižovatky se silnicí I/52 a s dálnicí D2.

„Věřím, že rozšíření tohoto úseku na šestipruhové uspořádání výrazně zvýší plynulost dopravy na dálnici D1 na obchvatu Brna. Z dalších souvisejících staveb máme nejdál připravenou přestavbu křižovatky D1 a D2, říkáme tomu křižovatka Brno jih. Ta má stavební povolení a vybíráme dodavatele,“ doplnil Mátl.

Podle něj bude ŘSD při dalších etapách zkapacitnění D1 „minimalizovat negativní dopady na provoz“. „Chceme jednotlivé etapy co nejvíce nakumulovat a propojit, abychom dokázali dálnici rozšířit na šestipruhové uspořádání co nejrychleji. Největším problémem jsou mosty,“ vyjádřil se Mátl.

Práce na rozšíření dálnice D1 mezi km 194 a 196 v Brně na šest pruhů začaly v srpnu 2023. ŘSD chce postupně rozšířit na šest pruhů úsek dálnice D1 dlouhý 30 kilometrů, a to od Kývalky po Holubice. Je rozdělený do sedmi staveb, investice budou dohromady kolem 24 miliard korun bez DPH.

Přestavba D1 u Brna na šest pruhů (říjen 2024). Pramen: MI RoadsPřestavba D1 u Brna na šest pruhů (říjen 2024). Pramen: MI RoadsPřestavba D1 u Brna na šest pruhů (říjen 2024). Pramen: MI RoadsPřestavba D1 u Brna na šest pruhů (říjen 2024). Pramen: MI Roads

Podrobné informace o jednotlivých stavbách rozšíření dálnice D1 v úseku Kývalka – Holubice jsou k dispozici v informačních letácích ŘSD:

D1 01191.C Brno centrum – Brno jih 

MÚK Brno jih

MÚK Kývalka – Brno západ

D1 01313 Připojení BPZ Černovická

Brno jih – Brno východ

MÚK Brno západ – MÚK Brno centrum

MÚK Brno východ – MÚK Holubice

Tagy D1 D1 Brno centrum - Brno jih rozšíření D1 rozšíření D1 u Brna ŘSD
40 komentářů