Železnice

Matěj a další dvě parní lokomotivy se přesunuly v konvoji z Moravy do Lužné

Konvoj s parními lokomotivami na Smíchově. Pramen: Facebook, Dan Fedin
Konvoj s parními lokomotivami na Smíchově. Foto: Dan Fedin

Tento týden projel republikou od východu na západ nezvyklý konvoj historických lokomotiv. České dráhy stáhly z Moravy tři parní lokomotivy do svého muzea v Lužné u Rakovníka. Dvě by se měly po opravě vrátit zpět na Moravu.

Konkrétně jde o parní lokomotivy 423.009 a 525.101 z Olomouce, respektive z Veselí nad Moravou, a parní lokomotivu 433.002, které se přezdívá Matěj, z Valašského Meziříčí. První dvě lokomotivy chtějí České dráhy uvést do provozního stavu.

„Technický stav lokomotiv bude znám až po důkladné prohlídce. Po opravách předpokládáme jejich návrat do původních lokalit,“ uvedla mluvčí Českých drah Gabriela Novotná. Dříve se do Veselí vrátí 525.101. „Lokomotiva 423.009 v tuto chvíli čeká na volnou opravárenskou kapacitu a do té doby bude stát v expozici ČD Muzea,“ doplnila Novotná.

Parní lokomotiva 433.002 (Matěj). Autor: P.matel – Vlastní dílo, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=14796009
Parní lokomotiva 433.002 (Matěj). Autor: P.matel – Vlastní dílo, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=14796009

Složitější je situace u Matěje, který patří Národnímu technickému muzeu. Podle článku na webu zlínské redakce Českého rozhlasu prošla lokomotivě v loňském roce technická způsobilost kotle a na opravu s odhadovanými náklady šest milionů korun nejsou peníze.

Podle ředitele železničních sbírek NTM Michala Novotného mají Matěje aktuálně zapůjčeného České dráhy, obě strany přitom nyní jednají, kde bude lokomotiva v létě k vidění: zda v depozitáři NTM v Chomutově, nebo v ČD Muzeu v Lužné. Její uvedení do provozuschopného stavu se zatím nechystá.

42 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Lokomotiva matěj

Vyhnaly mně z domova😣😣😣

Karel

0jkkokh

Pavel

Tady máte peníze, jsou jich všude bambiliony:
https://www.idnes.cz/ekonomika/doprava/prejezd-za-10-milionu-pro-ctyri-vlaky-denne.A170713_2338379_eko-doprava_fih
co třeba závory přes cestičku do zahrádky, :
https://www.youtube.com/watch?v=ApUzFdDIN1I

kdo tohle jedou té partě spočítá?

Dalibor

Nikdo. když jsou naprd předpisy, který to umožňují, tak se alibisticky dycky „skrejou“. Chybí často při rozhodování a projektování zdravý selský rozum. Pak vznikají takové obludnosti jako je váš (a sposta dalších) příklad.

Dalibor

433.002 – dopadlo to podel očekávání. Není vůle opravit Matěje. Matěje „vzkřísili“ Mezříčáci pod vedením přednosty lokomotivného děpa V.M. panem Matiovským už v 80. letech. Našli se lidi, vůle i finance, i když to bylo často na dlouho. Kocůr skončil v Olomouci, zatím jezdí. Peníze na opravu 433.002 by se našly. Příspěvek byl předjednán s mnohými zainteresovanými stranami. Vyplnila se má předpověď, že není a nebude vůle, aby byly parní mašiny provozní v takovém počtu a na moravě. Kothera se v tomto vyjádřil mohokrát a velmi zřetelně. Páry se budou objevovat kolem Lužný a Prahy, víc ho nezajímá.

Marek Kováč

Daliborku, tohle si vyřiď s muzejníkem Novotným. Golda nebo Jaroměř by mohla vyprávět. Dohoda zněla tak, že ČD, kraj a NTM dají po třetině do opravy. Kothera chtěl opravu financovat, kraj chtěl opravu financovat, Novotný nabídl max. 300 tisíc. Za této situace se Čunek naštval a jednání ukončil. Chápu, že ti Koth leží nějakým způsobem v žaludku, ale tady v tom je fakt nevinně. Kdyby ne, nedává to Valach 423.041. A upřímně? Za jejich chování mohou být rádi, že ji nedal raději Veselákům, kteří by si ji zasloužili :-/

Dáda

Chování různejch lidí to je různý, nebyl jsem všude a vždy, nemohu posoudit. Obecně mne dost mrzí ty osobní neshody mezi „párařema“, určitě to nepřispívá dobru věci. Co vím, financování přislíbily i města Val Mez, Vsetín, Rožnov, i různé spokromé firmy… Netuším, kdo definitivně hodil vidle do opravy, ale měl jsem již dlouho blbou předtuchu. Bylo X jednání, ale skutek utek. Mašina není v tak hrozném stavu, aby nebyla „zprovozněníschopná“ Připadá mi to jak v parlamentu – když je problém, zřídí se komise, výbor a podvýbor a nechá se to vyhnít. 433.002 patřila k Mezi dlouhá léta, ještě za dob… Číst vice »

Tomáš Tomášek

No tak teď jste mě rozesmály 😀 Prý veseláci měli smůlu ! CHLAPCI Z VESELÝ SI ZA TO MŮŽOU SAMI ! KDYBY NEMĚLI VYLOŽENÝ ROZVOD NA LOKOMOTIVĚ SMĚR VZDAT TAK SE NIC TAKOVÉHO NESTANE !!!

Zatápět lokomotivu s vyloženým rozvodem směrem kamkoliv, může udělat jen hlupák. V momentu, kdyby byl rozvod na středu, lokomotiva zašpalkovaná, utažená ruční brzda a otevřené odvodnovací ventily, tak se lokomotiva nehne ani o 1 mm..

Při poslední jízdě jim odešel kompresor, rozvod zůstal vyložený vzad..

Hezký den pane 🙂

Dáda

Ano stala se chyba. Lidská chyba. To se občas stává. Na druhou stranu kdyby se trubka zbortila v jiný situaci, mohlo to dopadnout hůře. Mi se pod rukama „rozerval“ blok motoru. přežil jsem a naštěstí i všichni kolem.

Marek Kováč

@Dáda: Velmi rozumný názor, děkuji za něj 🙂 Ano, máš pravdu. Jistou podporu nabídla i jednotlivá města v kraji. Každopádně vím, že to ztroskotalo právě na „nabídce“ NTM 🙁 To je ale bohužel problém většiny lokomotiv NTM 🙁 Valaši si bohužel dělají až dětinské naschvály (nejen vůči Lužné, ale i vůči strojmistrům či dokonce mezi sebou navzájem), poslední dobou to tam stojí vysloveně za … :-/ A za této situace mohou být opravdu rádi, že ta 41 šla jim a ne do Veselí, protože ač si myslí opak, majitelem lokomotivy prostě nejsou. Stačí, jak vyšroubovali cenu při prodeji T444.0247 a… Číst vice »

Dáda

Naschvály dělají/nedělají. Já tu všech situací nebyl, proto nechci toto nijak komentovat. Blbý je, že cítím nesystémovost celého „nostalgična“. Velká část leží na bedrech (i ekonomicky) jednoho dopravce (ČD), z NTM mám pocit, že není, tak říjakíc, jejím cílem mít mašiny provozní. Mnoho lidí kolem páry se zbytečně navzájem „štenkruje“ často vnímám řevnivost místo tahání za jeden provaz. Někteří to mají jako koníčka, včetně práce, oprav, někdo jinjej zas to bere jen jako „fírovský zaměstnání“ v dobovým kostýmu, těch přístupů je spousta. Lidi jsou často unavený, přetížený (nejen fírové) nervy pracujou, nejistoty ohledně financí a osudu mašin jim na optimismu… Číst vice »

dopravák

Ono nic není plně a jen celé černé nebo bílé – Milda Kothera kdysi ještě v kladenském PLD možná tím úplně hlavním, díky komu se podařilo zachovat a zprovoznit „kremáka“, takže rozhodně není jen nějaký úředník, který by o problémech nostalgie nic nevěděl, a i když na něho kdekdo nadává, je to především proto, že neumí jednat s lidmi tak, aby šli za ním a s ním a byli ochotni se s ním vzájemně rozumně dohodnout. A pokud jde o NTM, o tom by jistě mohli leccos vyprávět mnozí – třeba i ti, kdo se v poslední době snaží aspoň… Číst vice »

Dalibor

Ono to není jen o parních mašinách, ono to je podle mne o celkové koncepci. Nicméně jeho (Kothery) názor na parní provoz si pamatuju velmi živě. Parních provozních mašin je moc, stačí pár na akce kolem Lužný a Prahy, v Lužný bude centrum všeho… Akorát že Lužná je prdel světa, kam se nedá rozumně dostat, přespat tam a třeba se normálně najíst. To ať to centrum stojí v jakýmkoliv městě, které je rozumně dostupné ze všech stran, má zázemí pro turistiku, ubytování atd. Jet s děckama do Lužný na rodinnej výlet – za jeden den se to z Brna nedá… Číst vice »

Vendelin

Není ta 525.101 ta lokomotiva, co ji nedávno slavnostně uvedli ve Veselí do provozu? A pak ji narvali do šturcu ?

Dáda

no narvali… sama se rozhodla jet plnou parou… rupla trubka v kotli od regulátoru k parním strojům. To se pak zastavuje dost blbě.

Petr

No, hlavně že ČD si na sebe vydělá…

Mirvald

Jelo to, prosím, přes Olomouc?

Frantisek

Kdyby se vrchovate nerozdavaly miliardy na socialnich davkach nebo jizdnem skoro zdarma, tak je na leccos … v statnim rozpoctu jsou tyto castky plivnuti a tech stroju k udrzovani zas tak tolik neni …

Petr

V Narodnim technickem muzeu snad autoveterany nemaji?

Paja

Tam jsou vystavený. Ale jsou provozní? A platí na to stát vůbec něco?

Hen ten oný

ne

Jarek Ov

Tak jsem měl v tom národním technickém může asi vidiny

Mirvald

Ano, mají. Jen se podívejte do dopravní haly, příteli. Juj.

Hen ten oný

To byla odpověď Aj Tak-ovi.

Jiří Kocurek

Pár roků dozadu opravoval pan Krystyník kočár krále Karla IV. Jo, je to silniční vozidlo. Mají v tom muzeu první (nebo taky třetí) automobil vyrobený na území ČR. A originál sochy Radegasta, ale to je asi jiné muzeum.

Blacklist

Nostalgie je hezká věc, ale nevydělá si na sebe.

jakub

tak to asi málokterá nostalgická záležitost, že

MiKi

Jak kde. Třeba na severní Moravě ano. Za chvíli děláme pá pá dvěma Elephantům co jdou do Prahy a co bude jezdit místo nich ? Na to přijdete sami. A pak že si historická vozidla na sebe nevydelaji.

Hen ten oný

A svatební fotografii babičky a dědečka už jste hodil do kontajnéru? 😃

Iva D.

Škoda že ČD nostalgie zejména díky liknavosti úředníků GŘ jde do kopru. Sem tam něco kolem Lužné, ale jsou oblasti kde se nostalgie vůbec nekoná. Prostě proč se snažit, když ty místečka na baráku budeme mít i bez práce.

Jaklik

Tady u nás na trati číslo 220 je nostalgie k vidění každý den jak na osobácích tak na rychlících a někdy když se zadaří tak i na expresech a to bez speciálních cen. 😂🤣

Hen ten oný

namátkou co?

Paja

Třeba taková souprava Brejlovec + A + BDs + 3*B 🙂 Jinde to jezdí jako retro. Ale pravda, Brejlovec jezdí jen když dojdou Esa 🙂

Hen ten oný

Není nad to mít eso v rukávě. 🙂

jakub

A vedení společnost na to má jaký názor? Já jen, že pokud nechce vedení, tak je dost nesmysl mluvit o nějaké liknavosti úředníků. Nebo když jdete do obchodu, a není tam něco co sháníte, tak obviňujete prodavače?

Martin Kováč

A mohu se zeptat? Nějaký jiný subjekt s nostalgickými vlaky u Vás jezdí? Tuším, že ne, ale přesto jsou špatné jen České dráhy. Proč? Navíc, nikdo Vám přeci nebrání založit nějaký spolek, oslovit sponzory a každý víkend jezdit po vaší trati sem a tam třeba s Expresem „Iva D.“…ono i ty České dráhy si na každou akci musí sehnat financování, víme?

My takový spolek máme už roky, akce pořádáme a sem tam na nich i nějakou tu korunu vyděláme. Tu sice následně vrazíme do jiných činností, ale vyděláme 🙂

pozorovatel

Těch „nestátních“ spolků pořádajících aspoň občas nějaké „nostalgické“ jízdy je přece docela dost (a za to „buď Bohu díky“), protože bez jejich snažení by možná už mnohem více tratí nejen nebylo „mimo provoz“ (aspoň třeba ten občasný letní víkendový), ale některé by už třeba ani nemusely existovat vůbec.

Marek Kováč

@pozorovatel: Ano, to je. Naštěstí 🙂 A zhusta si objednávají vlaky právě od ČD. Jak jsem již psal, ani u nás se moc akcí nekonalo, takže jsme i my jeden takový spolek založili a každoročně na „naší“ lokálce a v jejím okolí pořádáme několik jízd pro veřejnost. Narodil od Ivy D. totiž chápeme ekonomické souvislosti, víme kolik takový provoz parní lokomotivy stojí a také, že si to na sebe nevydělá (možná krom Prahy) 🙂 Oproti jiným spolkům však nevlastníme žádná vozidla, takže si jízdy vlaků vždy objednáváme u některého z vlastníků a zpravidla právě u Českých drah, které ač možná… Číst vice »

Paja

Trochu nevýhoda, že na rozdíl od ČD skoro nikdo nevlastní vlastní vozidla. A s přístupem ČD při vyřazování vozidel ani nikdy nikdo nebude.

Sitgestravel

Co to pisete? CD Narodni tragedie je zivouci nostalgie.

Hen ten oný

Máte už pozvánku od Soukupa? 😃