LOT 3a leaderboard

Matěj a další dvě parní lokomotivy se přesunuly v konvoji z Moravy do Lužné

Konvoj s parními lokomotivami na Smíchově. Pramen: Facebook, Dan FedinKonvoj s parními lokomotivami na Smíchově. Pramen: Facebook, Dan Fedin

Tento týden projel republikou od východu na západ nezvyklý konvoj historických lokomotiv. České dráhy stáhly z Moravy tři parní lokomotivy

Tento týden projel republikou od východu na západ nezvyklý konvoj historických lokomotiv. České dráhy stáhly z Moravy tři parní lokomotivy do svého muzea v Lužné u Rakovníka. Dvě by se měly po opravě vrátit zpět na Moravu.

Konkrétně jde o parní lokomotivy 423.009 a 525.101 z Olomouce, respektive z Veselí nad Moravou, a parní lokomotivu 433.002, které se přezdívá Matěj, z Valašského Meziříčí. První dvě lokomotivy chtějí České dráhy uvést do provozního stavu.

„Technický stav lokomotiv bude znám až po důkladné prohlídce. Po opravách předpokládáme jejich návrat do původních lokalit,“ uvedla mluvčí Českých drah Gabriela Novotná. Dříve se do Veselí vrátí 525.101. „Lokomotiva 423.009 v tuto chvíli čeká na volnou opravárenskou kapacitu a do té doby bude stát v expozici ČD Muzea,“ doplnila Novotná.

Parní lokomotiva 433.002 (Matěj). Autor: P.matel – Vlastní dílo, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=14796009

Parní lokomotiva 433.002 (Matěj). Autor: P.matel – Vlastní dílo, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=14796009

Složitější je situace u Matěje, který patří Národnímu technickému muzeu. Podle článku na webu zlínské redakce Českého rozhlasu prošla lokomotivě v loňském roce technická způsobilost kotle a na opravu s odhadovanými náklady šest milionů korun nejsou peníze.

Podle ředitele železničních sbírek NTM Michala Novotného mají Matěje aktuálně zapůjčeného České dráhy, obě strany přitom nyní jednají, kde bude lokomotiva v létě k vidění: zda v depozitáři NTM v Chomutově, nebo v ČD Muzeu v Lužné. Její uvedení do provozuschopného stavu se zatím nechystá.

Tagy ČD Muzeum Národní technické muzeum parní lokomotivy Top
42 komentářů