Malá revoluce u Českých drah. Nové vlaky nekupují už jen podle ceny, rozhodne i jejich spotřeba
České dráhy závazně odeberou 14 jednotek.
Zakázka na až 60 elektrických jednotek EMU 350 pro rychlíky, kterou tento týden vypsaly České dráhy, je přelomová z pohledu dopravce nejen svým objemem přes 32 miliardy korun. Poprvé o vítězi rozhodne nejen cena, ale i například deklarovaná spotřeba nových vlaků.
Vyplývá to ze zadávací dokumentace. Podle podmínek pro hodnocení bude mít celkem 54 % váhu v hodnocení nabídková cena a 31 % cena za servis. Po pěti procentech pak budou mít váhu náklady na dopravní cestu (zvýhodní lehčí soupravy), navýšení počtu sedadel nad požadavanou minimální obsaditelnost a spotřeba eletrické energie.
V minulosti České dráhy zohledňovaly v soutěžích hlavně pořizovací cenu, neřešily ale příliš celkové náklady životního cyklu vlaků. To se zdá být minulostí. „Náklady na dopravní cestu se již braly v úvahu v minulosti, spotřeba energie je nové kritérium,“ potvrdil mluvčí Českých drah Lukáš Kubát.
Zveřejněné detaily v zadávací dokumentaci ukazují další, dosud neznámé údaje k obřímu tendru. České dráhy se zavazují, že od vítěze smlouvy odebere nejméně 14 jednotek, další už koupit nemusí. Rámcová smlouva bude na pět let. Vypsání soutěže předcházely předběžné tržní konzultace, při kterých si České dráhy ověřily, že požadované jednotky na trhu jsou.
Dokumentace zatím neuvádí ani to, zda má jít o jednopodlažní nebo dvoupodlažní jednotky. Nejprve musí zájemci projít kvalifikací, teprve poté se dozvědí přesnější technické podmínky. Jedinou informací tak je podmínka rychlosti 200 km/h a kapacity 300 míst.
Náhrada klasických souprav
Odhadovaná cena rámcové smlouvy přesahuje 32 miliard korun. Cestujícím nové jednotky nabídnou wi-fi, palubní informačně-zábavní portál nebo občerstvení. Obnova rychlíkových souprav je součástí Strategie 2030, podle které chce dopravce během dekády investovat sto miliard korun do nových vozidel.
České dráhy neuvedly konkrétně, na jaké linky s jednotkami počítají. Podle vyjádření se nabízí například spojení Praha – Havlíčkův Brod – Brno nebo Praha – České Budějovice.
„Nové jednotky už budou určené pro rychlost 200 km/h, jejíž zavedení se na několika úsecích připravuje. Zároveň však musí splnit požadavky na spoje s velkým počtem zastávek, které jsou třeba jen dvacet kilometrů od sebe. Často v nich nastupují a vystupují cestující a je potřeba, aby pobyty ve stanicích byly krátké a nástup pohodlný. Proto chceme nové rychlíkové soupravy bezbariérové,“ řekl Michal Krapinec, předseda představenstva a generální ředitel Českých drah.
Soupravy musí nabízet přepravu nejméně dvou invalidních vozíků, několika kočárků a většího množství jízdních kol. Jednotky budou minimálně dvousystémové pro napájení 3 kV DC a 25 kV 50 Hz AC. Dodány budou s komunikačním systémem GSM-R a evropským vlakovým zabezpečovačem ETCS.
Od nových jednotek si dopravce slibuje náhradu klasických souprav s lokomotivou a zkrácení obratů v koncových stanicích. Dodávka prvních jednotek by se měla uskutečnit v roce 2025.