Madrid – Barcelona už za 5 eur. Nový low-cost španělských drah odtajnil ceník
Španělské státní dráhy Renfe začnou od pondělí prodávat jízdenky pro svoji novou nízkonákladovou značku vysokorychlostních vlaků AVLO. Ceny jízdenek začnou
Španělské státní dráhy Renfe začnou od pondělí prodávat jízdenky pro svoji novou nízkonákladovou značku vysokorychlostních vlaků AVLO. Ceny jízdenek začnou už na pěti eurech, hluboko pod stávající úrovní cen jízdenek mezi Barcelonou a Madridem.
Renfe svůj projekt představily detailněji na veletrhu Fitur v Madridu. První vlak má vyjet 6. dubna. Cena pět eur bude omezena na několik tisíc jízdenek. Podle vyjádření firmy bude jinak běžná cena 10-60 eur za jednu cestu. Dopravce použije takzvaný letecký model, kdy se cena jízdenek liší podle poptávky a doby nákupu jízdenky dopředu. I tak je maximální cena 60 eur výrazně pod úrovní cen u stávajících rychlovlaků: například jízdenky na dnešní den přesahují hranici 100 eur, rozmezí cen je od 41 do 152 eur. Děti do 14 let budou v doprovodu dospělého platit 5 eur, v případě stávajících rychlovlaků AVE jezdí zdarma.
Kvůli vysokým cenám vlaků mezi Barcelonou a Madridem část cestujících preferuje v této relaci letadla. Primátorka Barcelony nedávno vyzvala k zákazu letů na této trase kvůli ochraně klimatu.
Zveřejněný jízdní řád počítá se třemi páry vlaků, dva z nich budou zastavovat v Zaragoze. Renfe chce se svojí nízkonákladovou značkou postupně expandovat i na další trasy ve Španělsku.
AVLO je novou nízkonákladovou značkou, kterou si založily španělské dráhy. Jde o podobný koncept, jako mají například francouzské dráhy SNCF, které část rychlovlaků TGV provozují pod značkou Ouigo.
Pro novou značku použije Renfe rychlovlaky Talgo 112, které prochází velkou modernizací a úpravami interiéru. Kromě jiného laku bude jiné uspořádání sedaček. Z původních 438 míst bude 581 sedaček.
Španělsko má sice rozsáhlou síť vysokorychlostních tratí, v porovnání například s Francií a Itálií ale jezdí vlaky méně lidí. Důvodem je hlavně vysoká cena, kvůli které se řadě lidí stále vyplatí například z Barcelony do Madridu letět. Španělský správce železnic Adif se proto rozhodl více otevřít železnici konkurenci.