Maďaři stáhli svou nabídku na Talgo. Vládu před nimi varovala tajná služba, hrozí právní bitva
Veto a maďarské stažení opět otevírá cestu k fúzi s českým výrobcem Škoda Group.
Maďarský železniční výrobce Magyar Vagon stahuje svou nabídku na převzetí španělského producenta rychlovlaků Talgo. Informoval o tom tamní web El Economista.
Tento týden nabídku z důvodů národní bezpečnosti vetovala po pětiměsíčním vyčkávání španělská vláda. Samotná existence nabídky však blokovala další možná vyjednávání o budoucnosti výrobce, který je momentálně zmítán problémy s kvalitou a nedostatečnou kapacitou výroby.
Veto a maďarské stažení tak opět více otevírá cestu k možné fúzi s českým výrobcem Škoda Group. Ten odmítl finanční převzetí Talga, nabídl však vzájemnou výměnu akcií a pomoc s kapacitami či obchodními příležitostmi.
Šéf Škoda Group: S Talgem bychom vytvořili evropského železničního šampiona, náš zájem trvá
Maďarská skupina se podle El Economista sice stahuje, trvá však na svém úmyslu obrátit se na soud a odvolat se, aniž by vyloučila možnost opětovného předložení nabídky později.
Krok španělské vlády však již podpořily evropské úřady, podle kterých by převzetí Talga konsorciem napojeným na proruskou Orbánovu vládu mohlo být v konfliktu se sankcemi proti Rusku.
Zásah tajné služby
Španělská vláda vetovala obchod díky zákonu, který vyžaduje bezpečnostní schválení u transakcí nad 500 milionů eur a u podniků strategického zájmu. Před Magyar Vagon varovala španělská kontrarozvědka Národní zpravodajské centrum (CNI).
Klíčový byl fakt, že původně o Talgo projevil zájem železniční výrobce DJJ, kterého do roku 2022 ovládal ruský kapitál. Teprve po invazi na Ukrajinu přešel do rukou Magyar Vagon.
V konsorciu navíc figuruje několik vedoucích pracovníků úzce napojených na Orbánovu vládu, která Putinovu agresi opakovaně hájí. Součástí konsorcia je také maďarský státní fond Corvinus, který ignoroval sankce proti ruské Mezinárodní investiční bance.