Letecké společnosti Letectví

Lufthansa zachráněna. Akcionáři schválili státní pomoc 241 miliard korun, verdikt napadne Ryanair

Airbus A321 společnosti Lufthansa v Praze. Foto: Letiště Praha
Airbus A321 společnosti Lufthansa v Praze. Foto: Letiště Praha

Letecká společnost Lufthansa Group bude čerpat z nového německého státního fondu pro hospodářskou stabilizaci WSF záchranný balíček v hodnotě 9 miliard eur (241 miliard korun), stát současně dočasně získá pětinu akcií společnosti.

Definitivní tečku za pomocí dnes udělala Evropská komise a zejména pak mimořádná valná hromada firmy. Vedení Lufthansy se podařilo přesvědčit největšího akcionáře firmy, že státní injekce je jediné vhodné řešení pro přežití.

Virtuální valná hromada dnes o pomoci jednala přes šest hodin, zúčastnilo se jí 39 % akcionářů. I kvůli tomu byly potřeba více než dvě třetiny hlasů. Nakonec bylo pro 98 % hlasujících.

Proti pomoci byl zprvu Heinz Hermann Thiele, který je s 15,5 % největším akcionářem firmy, v minulých týdnech svůj podíl navýšil z původních deseti procent. Thiele, kterému patří například strojírenská firma Knorr-Bremse, byl proti státní pomoci a chtěl zachránit firmu ze svého.

Pomoc má už definitivní podporu Evropské komise, tu chce ještě napadnout irský Ryanair. Ten v dnes v tiskové zprávě uvedl, že tak vysoká pomoc je zbytečná. „Lufthansa to potřebuje jako válečnou zbraň, aby vytlačila konkurenci, nepotřebuje to, aby přežila,“ uvedl právník Ryanairu Juliusz Gomorek. „Je to ukázkový příklad, kdy bohatý členský stát EU ignoruje evropské dohody ve prospěch svého národního průmyslu a ke škodě chudších zemí,“ řekl šéf Ryanairu Michael O’Leary.

Na Lufthansu doléhají podobně jako na celé odvětví letecké přepravy dopady koronavirové krize. Firma již uvedla, že se chystá propustit 22 000 zaměstnanců, což odpovídá asi 16 procentům pracovní síly.

Pomoc zahrnuje majetkovou injekci vlády, která získá v největší německé letecké společnosti podíl 20 procent koupí nových akcií za 300 milionů eur. Bude mít také dvě křesla v představenstvu. Tento podíl by WSF chtěl odprodat do konce roku 2023.

WSF také investuje do Lufthansy 5,7 miliardy eur prostřednictvím tiché účasti, což znamená, že získá kapitál bez hlasovacích práv. Část tohoto podílu bude možné vyměnit za dodatečný majetkový podíl v objemu pěti procent, pokud by Lufthansa nesplácela úroky nebo by ji vláda chtěla ochránit před převzetím. Tichá účast zahrnuje platbu čtyřprocentního úroku pro letošní a příští rok. Úrok by se měl postupně zvyšovat až na 9,5 procenta, aby byla firma motivována k rychlému splacení pomoci.

Lufthansa rovněž získá syndikovaný úvěr až tři miliardy eur na tři roky od státní banky KfW a soukromých bank.

Německý ministr financí Olaf Scholz uvedl, že záchranný balík pro Lufthansu je velmi dobrým řešením. Podpora je na omezenou dobu a jakmile bude firma opět v pořádku, stát podíl prodá. Doufá, že to bude s malým ziskem.

tagy
30 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
kanafasik

všechny aerolinky masivně propouští, jen místní šíbři se zaštitují zachováním všech míst a hradní expert tím dokonce podminuje případnou státní pomoc. Tak schválně, jak dlouho bude trvat, než padnou první výpovědi v SWG?

Mata

Už i Lufthansa dostala státní pomoc, ale SWG nic to je ostuda

kulhán

Srovnáváš nesrovnatelné.

R.A.

Přesně tak oni dostali spoustu SPOUSTU peněz na prkno a u nás se váha s garanci na půjčku

eLKá

Nemám vůbec nic proti tomu, aby SWG dostaly státní pomoc za srovnatelných podmínek, jako jiné české firmy nebo zahraniční aerolinky. Tedy zrušit nesmyslná sektorová omezení, přímá pomoc spojená se vstupem do firmy, apod.
Potíž je, že pomoc SWG se peče v sobotu odpoledne v Lánech a známé podmínky jsou udržet 2500 míst (i když GŘ SWG v parlamentu potvrdil, že tolik lidí nemá) a přejmenovat se na ČSA (to je dnes opravdu „zásadní“ pro přežití firmy).

Vilém

Propouštění dává logiku a je to jedna ze strategických částí celého restartu. Máme se co učit – tedy my ne, myslím tím jistou „aerolinku“.

Peeetr

90% českých firem má vůči světovému průměru jasný podstav zaměstnanců, a kdyby tady nepracovali i důchodci tak na některých místech nastane kolaps.

GPGP

Světový průměr, tj. asi tak Mexiko… My patříme mezi 25 nejvyspělejších států světa a u nás produktivita práce oproti Německu dost pokulhává 🙂

Ostravak

…pokud se počítají i Pražáci. Ne, vážně – smutnou skutečností je, že ve společnosti opravdu vytváří hodnoty tak 15%, kteří opravdu pracují, zbytek „zaměstnaných“ se veze.

Pavel

A hned to bude mít Šimáně těžší, protože si Lufthansa nejsnáze nabere pax v nejbližším okolí. Odsaje pax jak přes Ruzyni, tak přes všechna letiště okolo. SwissAir kdysi spolehlivě vybíral veškerý business Severní Itálie.
Bez businessu, jen s pár odvážnými Koupáky, se Šimáně položí raz dva.
Než se rozlétají baťůžkáři, které stejně lapí cizí LC a ULC, bude doufám i díky nyní agresivnější Lufthanse brzy po ostudě s žebráním od arogantního SW.

Roman

Dekujeme za nazor a posíláme klíčenku

Tomas

což se ale jaksi dělo doteď (luftwaffe do prahy lítá odjakživa) .. a teda nějak to símánemu vůbec nevadilo.

Pavel

Šimáně žil v Ruzyni z Koupáků, doteď. Něco mu hodil i Seoul, doteď.
Už smrtonosné MAXy ho ale poslaly do klinické smrti. COVID úplně změnil karty a Lufthansa půjde po českém businessu násobně víc, i LC a ULC už jsou na Ruzyni v pohotovosti.
Doufám, že pro Šimáně už je to finále, nejen i kvůli jednomotorovému letu ing.Veselého

Ota Z.

a zazvonil zvonec a pohádky od Pavla je konec 🙂

Viki

Ryane, dobře ty 😂

Tomas

ryanair je zabavnej 🙂

v uk shrabne par desitek miliard … a pak se vzteka jinde … ze me to ani neprekvapuje 🙂

Janina

Částky jsou rozdílné, ale to nijak neumenšuje jejich pokrytectví.

Tomas

Pořád je to státní podpora.. jenom se ji jinak říká 🙂

Takové slovíčkaření .)

Roman

Ale také je rozdil 600 mil liber a nula. Ne nenaražím na SW ale na snahu RYR aby měla LH nulu

Y.K.

Rozdíl v časte je to ale opravdu obrovský.

beija

Podobně jako Ryanair čerpal z oficiálního programu, tak čerpá Smartwings desítky milionů v rámci programu Antivirus.

Y.K.

Smartwings? Tady se řeší Ryanair vs Lufthansa.

R.A.

Ta ohraná písnička, tak ten program holt je nastavenej tak ze se do nej Smartwings nevejde ale tak to se tu už opakovaně řešilo.

GPGP

Německo vytváří přes 20% HDP celé EU, díky němu EU nějak funguje, ne jako chudý jih který na bohatším severu jen parazituje.
A i politicky se musí Lufthansa zachránit, bohatí Němci nebudou létat jak nějaké socky s Ryanair. 🙂

kulhán

Jj to je boj o přežití…

Pavel

V krizi slabý tratí. A silný získá zadarmo to, co by před krizí dobýval nákladnou akvizicí. Proto nemá smysl futrovat SW před tím, nežli shnilý spadne jeho bídný market share do klína někomu silnému!

GPGP

Když máte za zády politiky a prezidenta, viz. včerejší návštěva Šimáněho u Zemana a ještě se v rejstříku přejmenujete na ČSA, tak se státní chechtáky jen pohrnou 🙂