Lufthansa se vrací ke kávě a čaji zdarma, zatím jen na zkoušku

Airbus A320 německé společnosti Lufthansa se speciálním livery „Yes to Europe“ propagující myšlenku evropské integrace. Foto: Zdopravy.cz / Vojtěch OčadlýAirbus A320 německé společnosti Lufthansa se speciálním livery „Yes to Europe“ propagující myšlenku evropské integrace. Foto: Zdopravy.cz / Vojtěch Očadlý

Změna přichází tři roky poté, co se německý dopravce rozhodl bezplatný palubní servis zrušit.

79 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Gunduľ neubiješ

Mno, oni ušetřili 0.61 eura a já daleko víc, když jsem přestal preferovat LH na vnitroevropskych letech.

J.Š.Hájek

Viděno ryze prakticky – když má člověk něco nalétáno, tak je to trochu nuda, protože z okénka nevidíte nic moc. Proto mi vždycky přijde rozdávání „svačinek“ jako příjemná změna a rychleji to ubíhá. Samozřejmě u low cost na krátkých tratích se to přežije i když čas při odbavení je pak mnohdy delší než vlastní let. Tímto chválím Lufthansu , že pochopili, že to drobné občerstvení patří k věci (a já jsem ochoten si těch 0,6 E připlatit). P.S. kde jsou ty časy velebné, kdy každý let mimo Evropu byl něco jako létající jídelna a bar s téměř nevyčerpatelnými zásobami (v… Číst vice »

Ivan_pha

… a stál taky dvakrát tolik.

Ono to hnusné kafe čaj, vlastně není o co stát. Kdyby vrátili pivo a sendvič, už by to bylo lepší.
Z PRG do FRA stojí letenka často i 10000, tak by mohli něco přihodit.

František

Češi si často do letadla nosí pivo vlastní.. na udržení hladinky samozřejmě 😀 ať si všichni dělají co chtějí, ale vyloženě podporovat by se to nemuselo

Ota Zima

ale pro LH není důležitá cena letenky PRG-FRA-PRG, ale cestující na pokračující linky 😀
FRA nikdy nebyla levná destinace a ne obzvlášť jako P2P.
Proč pivo? To je tak důležité? Voda, čaj/kafe a čokoláda bohatě stačí…

Air Traveller

kdyby dvakrat … jeste bych pridal 🙂 vyrazne.

Air Traveller

vzdycky , kdyz ctu, ze “letusky se nesmaly” – a je jedno, jestli dotycny zrovna hejtuje luftwaffe, deltu, smrtwings, nebo jakoukoli jinou aerolinku, me napada co dotycny ocekava … jako ze poletucha tam bude chodit a rozdavat usmevy na vsechny strany? nebo se tam smat az se za bricho bude popadat?

to jsou takovy sileny pseudoargumenty 🙂

J.Š.Hájek

Vážený Air Traveller, mám nalétáno dost na to, abych poznal že se posádka usmívá a nebo prostě to bere jako nutné zlo a tváří se „nasr..ě“. A opravdu po ní nechci, aby byla stále „od ucha k uchu“… Je to úplně stejný rozdíl jako u České a Americké obsluhy v McDonald’s.

Air Traveller

Jo, jasně . )

Jaaa

Navrhuju přidat dortík za půl ojra. Žluťákovi to funguje.

Xaver

Díky bohu za KLM, které má sendvič a pití v ceně letenky. Berou to jako samozřejmost , žádné zkoušení.

Lubox

A věrnostní program mají taky lepší

František

KLM taky vždy spokojenost. Nebo já mám třeba rád AA, jako alternativu, hlavně kvůli posádce. Navíc si s nimi po příletu z Prahy vystačíte s 3. terminálem na LHR 🙂

Ivan_pha

Co to je AA? Nevím ko tom, že by teď do Prahy letali.

Air Traveller

AA – american airlines. S prestupem na LHR.

Air Traveller

ale i sem uspory uz dorazily … letel jsem sice s KLM od covidu ien dvakrat nebo trikrat, a velikost tech sendvicu se oproti dobe pred covidem vyrazne redukovala 🙁

Šťoural

To je služba pro cestující, že jim dopředu ze sendviče okrájí kůrku 🙂

František

Mě spíš překvapily na jejich letu FRA-LAX drobky na sedadle z předchozího letu, ulepený stolek, skvrna (doufejme od vanilkového puddingu) na pásu.. Na letu zpět do FRA pak podrážděnost posádky po tom, co se ráno jeden cestující za mnou dle méno názoru slušně zeptal za jak dlouho bude čas na snídani. Nebo třeba to, že jsme letěli jen 10 let starými 748 a na jednom letu IFE nefungovalo vůbec a na druhém s jackem, který jste museli silou držet, aby Vám šel zvuk do sluchátek.. 1.5h zpoždění na příletu do LA už tak překvapivé u LH nebylo, ale třeba bylo… Číst vice »

David

No to je strasny… ty jejich nemecky Hildy dokazou byt dost neprijemne…

Air Traveller

bylo by fajn videt, co vy jste za krasavce…

František

No dobře, podrážděnost posádky na letu z Kalifornie zpět do Evropy se dá pochopit 🤣 ale pak třeba jídlo je kapitola sama o sobě a to mi přitom většinou i chutná v rámci možností.. i u RYR si dám jejich lasagne.. Škoda ale. Letěl jsem s nimi prvně v 2016 a byl to fakt dobrý let, pak dlouho s jinými a loni jsem se vrátil právě kvůli posledním 747s..

Rypouš

Ta spokojenost začala strmě klesat i z jiných důvodů. Za poslední dobu jsem měl možnost letět s Hansou jednou a už tato zkušenost mě přesvědčila, že to bylo naposledy. Létám opravdu hodně ale nikdy se mi nestalo, abych zůstal stát v uličce s příručním kufrem ve chvíli, kdy všechny biny byly plné a palubní personál mi na to řekl, že tam není od toho, aby v nich menežoval kufry. Takže jsme stáli naproti sobě v uličce, všichni ostatní usazení ready na odlet a čuměli na sebe. Parádní zkušenost na závěr dovolené… už nikdy více

likvidátor shotoushků

Jo a třeba na spoustě letišť mimo EU má Luftwaffe ještě nějakou předběžnou kontrolu dokladů před příchodem na checkin.

Lukáš

A jak se nakonec problem s kufrem vyresil?

David

Zajímavé je, že tyto aerolinky přistoupili ke strategii lowcostů a lowcosty se nyní částečně vrací k modelu full service (alespoň částečně) viz IndiGo zavedením pseudo busines class a jistě by se našlo mnoho dalších příkladů, většinou bez vyjímky v USA.

Dříve byl lowcost lowcost, dnes mi přijde, že je úplně jedno jestli letíte s Ryanair, Lufthansa, nebo KLM či EasyJet.

likvidátor shotoushků

Je to úplně jedno, žádný rozdíl. Vlastně jedině v USB portu (ještě jenom někdy), to je celý rozdíl.

David

Prave

Samo

AFKL si ešte drží nejakú úroveň, u zvyšku platí čo píšete.

Air Traveller

AF na evropskych shorthaulech zadnou uroven nema. KL aspon trosku (zatim).

ale jinak, co chceme? ackoli se vstupy zdrazuji, tak letenky jsou stale levnejsi a levnejsi. nekde se to projevit musi.

Šťoural

AF, ani náhodou. V únoru jsem s nimi letěl z Paříže do Buenos Aires. 14 hodin v letadle. Snídaně hned po startu – fajn, ale další jídlo až těsně před přistáním to byl masakr. Pití taky nic, jen k jídlu roznášeli nějké nealko (víno, pivo k večeři se ke mě už nedostalo – došlo) a pak pár spíše prázdných lahví krabic s džusem o který jsme se prali. Naštěstí jsem měl v příruční tašce nějakou musli tyčku, docela mi jí tam ostatní záviděli.
Zpátky jsem letěl s KLM a to bylo výrazně lepší i když taky žádný zázrak.

Jakub K

Opravdu je nutné v článku 3 až 4 eura přepočítávat na koruny? To snad každý pochopí, kolik to je…

David

Pochopi, ale pokud by to nedělali, jiste by se nasel nejaky cechacek co by si stezoval tak ci tak …

Vojta Svobodný

no chtelo by to uz mit to Euro, aby byly tyhle prepocty na tu nasi pidi měničku jiz zcela definitivne obsolentni

likvidátor shotoushků

Když to je těžké. Ryanair nebo Wysser má dneska menší buzeraci, pokud aspoň odhadem splňujete pravidla, ale cena je dvojnásobná… Žádné vážení příručních zavazadel atd…

Air Traveller

Jste si popletl spolecnosti, ze?

prave ryanair a wizz buzeruji s vazenim casto a radi.

lufthansa vubec.

Zbyněk

v životě jsem neviděl, že by jakákoliv aerolinka vážila příručáky

Kubi

Tak se proleťte s wizzairem. Vážili a já klopil. A taky to bylo naposledy, co jsem s nimi letěl.

Zbyněk

S Wizz Air mám celkem nalítáno, a kontrolovali maximálně rozměry, na které si dávají pozor. Na jakém to bylo letišti? U gate zpravidla váha nebývá

Poutnik99

viděl jsem u Swiss (Curich-Praha), Wizz (Vídeň) a EasyJet (Praha)

likvidátor shotoushků

U Wizzu mi nikdy příručák nevážili, zajímavé. Samozřejmě kontrola, jestli mám zaplacený příslušný velký rozměr, je vždycky.

David

Za svych casu nase zlate CSA 😀 vahu meli, videl jsem to pouzivat jen jednou…

likvidátor shotoushků

Já mám letů pár set za sebou a vážení je normálních ajrolinek běžné. Nacpat těžké věci do kapes atd atd atd.

Air Traveller

letu par set mam taky. a ze by kdy u normalni aerolinky nekdo vazil nebo meril kufry, jsem teda nezazil.

likvidátor shotoushků

Třeba LOT týden zpátky. Měsíc zpátky Pegasus (11 kilo místo 8 a 2 velké igelitky k tomu nebyly problém). U obou letů jsem měl odbavené zavazadlo, takže se muselo přes check-in.

Ota Zima

čoveče, poslední dobou drbou na odbavení u AF/KLM. Přeměřují sport bagy (kola) na centimetry a ač to vždy hlasím skoro přesně, vždy si nějaké ten cm najde, co jim nesedí a mají zbytečný kecy. Tak jen nad tím kroutím hlavou. Ale dělají to jen na odletu do CDG a AMS. Jinde jsem to zatím neviděl a to s kolem cestuji dost pravidelně

Průvodce původní Aleš

Osobní zkušenosti: AF, KLM, Austrian, Hawaiian. Zřídka, ale občas to prostě dělají.

Průvodce původní Aleš

A ČSA to blahé paměti dělali běžně.

Ota Zima

ano, protože Veitnamci do CDG tahali tuny krabic místo klasických kufrů. Tehdy to ještě šlo, tak toho zneužívali. Teď už je to omezené a oni se krotí. Resp využívají QR nebo EK a tam se krabice moc neřeší, tam jde o celkovou váhu všech zavazadel

Gunduľ neubiješ

Mně naposledy LX. Měl jsem letenku v C a oni byli celí žhaví vážit můj příruční kufřík. Byl pres limit a uhadal jsem to jen na to,ze limit jsou dva kusy po 8 kg a já měl jeden 12 kg.

Ota Zima

to je ale pochopitelné… jestli nedodržíš předepsanou váhu, tak věř, že to mají za ty roky v oku. Proč nedodržíš to, co ti říkají předpisy? Myslíš, že ty biny jsou nesmrtelný? Kdyby to takto dělal každý, tak se pak nediv, že jsou na handlingu přísný, nebo letušky nepříjemný… snažíš se obejít předpis, který máš jasně daný.

Průvodce původní Aleš

Zajímavé, že BA mají limit na příručák 23 kg a většina US aerolinek nemá váhový limit vůbec. A světe div se, mají stejná letadla jako ty aerolinky, kde 12 kg kufříky binu podle Vás uškodí.

Ota Zima

mají, protože často nabízejí, že ti jej zdarma odbaví. Ale chtěl bych vidět borce, co narve do příručky 23 kg, teda pokud zrovna nebude tahat kamení nebo zlato 🙂
Je to ale světlá výjimka, jinde máš jasně daný předpis a ten máš dodržet… nebo je to jinak?

Míša

Mě vážil před covidem v Helsinkách Finnair příruční kufřík, při odbavování podpalubního kufru. Nutno říct že měli správný čuch, kufřík velikost sice splňoval, ale vážil 15kg 😀 Finnair mi kufřík odbavil jako druhé zavazadlo, nic po mě doplácet nechtěli 🫡 Dodnes čekám, kde na mě vykoukne nějaká pokuta 😀

Ota Zima

mě se to stalo asi 2x na PMI, že mi vážili příručku, ale to je spíš asi otázka handlingu. Měl jsem 2×23 a jednu příručku. Musel sem tehdy vyndat PC a bylo to ok, ale je fakt, že to bude před Covidem a pár let zpět..

Ota Zima

myslím LH/LX

Jan

Slevu nechci zadarmo…

Air Traveller

Nic proti nicemu … ale ze vzdycky musi kazdou takovou vec zabit totalne hloupym PR zvastem….

slsp

„…k vyšší spokojenosti zákazníků, která začala strmě klesat.“
No ked sa dostanete na uroven, ze jedine, co vas odlisuje od lowcostov je stvorcek cokolady a cena, je fakt prekvapenie ze klientela to nesie tazko.

Bernard L.

Navíc, když ta cena za letenku je výrazně vyšší než jen zmíněných 0,61 dolarů.

Air Traveller

Jojo, 0,61 dolaru takhle vypada jako zanedbatelna uspora.

Jenze – je to cca 12 korun. za rok 2023 ma luftwaffe 122 milionu cestujicich. v globalnich cislech pak muze jit o usporu 1,5 miliardy korun …ktery nerostou na strome.

dzejejc

Zajímavá čísla… Lidé často reflektují jen na cenu, a nikoliv na kvantitu. Ale kolik z toho je na regionálních/krátkých letech?

Air Traveller

Jasně, ze to bude o neco min… spis jsem se snazil demonstrovat, ze pro aerolinku velikosti LH muze i zdanlive mala uspora/pax znamenat celkem obrovska cisla 🙂

Gomon

Jenže Lufthansa zdražila v březnu od letního letového všechny své tarify v economy o 5 až 10 euro na let podle vzdálenosti, takže těch 14 centů už je v tom započítáno.

Apex

Jde o to, zda ta úspora byla skutečná nebo se to číslo jen objevilo v nějaké powerpointové prezentaci, aniž by se někdo zamyslel, zda je to číslo reálné. Po pravdě, ta cena/úspora mi přijde hodně nadsazená. Ale i kdyby tomu tak bylo, tak si myslím, že kdyby to kafe a čaj nabízeli za rozumnou cenu/s rozumnou marží, tak by si ho dost cestujících koupilo a nakonec by na tom i vydělali. Ale dát 4€ si prostě spousta lidí rozmyslí, protože si vyhodnotí, že to za tu cenu nestojí. Takže náklady nakonec asi převýšili úsporu, protože na palubu musíte nějakou zásobu… Číst vice »

Samo

A tržby nič? To že vytvoríš dojem full service dopravcu ktorý sa stará o zákazníkov a záleží mu na nich má svoju hodnotu a tá je vyššia ako tých 61 centov.

Air Traveller

No trzby … asi to vidim perilis jednoduse, ale vzhledem k tomu, v jakem stavu se nachazi evropsky shorthaulovy trh, si troufam tvrdit, ze omezeni/rozsireni palubni nabidky o kafe a caj bude mit nulovy dopad na trzby.

slsp

Toto. Ja sa snazim hviezdnej flotile vyhybat, ako sa da, pretoze po covide sa zosupli uplne hrozne, ale v smere na sever Skandinavie si casto velmi nenavyberam. Mozem akurat dufat, ze aspon prechod SAS pod SkyTeam trochu zamiesa karty.

watslaw

A co na tom chtěl zkoušet?

František

Jo těch 0.6eur ušetřených mě vždycky zahřeje, když evropska letenka za 200-400eur je o to levnější.

Pořád jsem nepochopil, příč radši pro nástupu nedávají sáček s malou lahví, ubrouskem a nějakou bagetou.

Lukáš

Ja zas nechapu, k cemu by byla nejaka standardni bageta dobra. Prinesu si radsi jidlo podle sve chuti.

František

To můžete celou dobu – dokonce i řízky!

Ota Zima

do letadla si můžete vzít defakto jakékoliv jídlo, ale proč se dožadujete toho, aby Vás letecká společnost ještě krmila?? To si nejste schopen tu housku koupit sám, pokud tedy jídlo vyžadujete přesně v čase oběda.
Druhá věc je, pokud to lze, plánujte si dobu letu na mimo čas oběda a budete s tím v pohodě a rozdávání/nerozdávání baget Vás trápit nebude 😀

Air Traveller

opravdu na 1,5 hodinovym letu potrebujete bagetu?

malinko mi pripominate hysterky, co pri hodinovym zpozdeni travel servisu breci v dramaticke reportazi na nove, ze nedostali najist a napit.

Frantisek

Zase ta demagogie s delkou letu… A co treba 0.5h na boarding a nebo cas od dosednuti letadla a tomu key se lidi dostanou ven z gate?

A pak tu jsou takovy ty factory, ze let muze byt v dove, kdy lidi normalne ji. Jo, s private jetem si muzu rift, ze poletim hezky po obede. S linkou ne. Navic Lufthansa neni zadny low cost, mohli by mit aspon bagetu a kelimek body za 0.6 EUR

Air Traveller

To není žádná demagogie, to je realita. Fakt dospělý človek nevydrží hodinu dvě bez jídla? i kdyby ten let byl v čase oběda – co vám brání se najíst před letem nebo po letu? Spíš mám pochybnosti, jestli jste vůbec v životě někdy letěl letadlem At se totiz snazim sebevíc, tak si vůbec nedovedu predstavit, jak by se ten plán s rozdáváním při boardingu měl realizovat. Naprostá většina cestujících (prakticky všichni) při boardingu má plný ruce, protože sebou tahá kufr , v ruce už má řada z nich sluchátka / telefony / tablety apod, aby nezdržovali, a ted jim jeste… Číst vice »

Jenda

Aniž bych chtěl rozporovat vaši pointu, tak ty lidi, co mají při nástupu v rukou sluchátka a tablety, aby nezdržovali, bych chtěl někdy zažít 🙂 Já mam naopak často pocit, že si lidi ta sluchátka a tablety zahrabávají co nejhloub do bagáže, aby je pak mohli několik minut uprostřed uličky lovit.

Air Traveller

ok 🙂 pripoustim, muze byt. byl jsem mozna prilis “optimisticky naladen” 🙂

ale prisaham, par lidi, co je uz meli v ruce pripravene pri nastupu, jsem zazil 🙂

Ota Zima

mohu se zeptat, kolik toho ročně nalítáte? Jaký objem letů máte, že tolik řešíte dobu nástupu a výstupu? Osobně mám nalétáno ročně docela dost, ale zrovna dobu nástupu a výstupu mě na 99% případů nějak nevzrušuje. Svoje místo mám a to stačí. Jediné kdy to řeším je čas na přestupu, ale to už se dostávám mimo téma „bagety“ 🙂

Twix

Tak já bych při nástupu bagetu opravdu oželel. Nástup se protáhne na trojnásobek, protože každý druhý se bude ptát co to je, jestli v tom není vepřové nebo vejce, jestli nemůže dostat místo toho něco jiného… pak půjde s plnýma rukama uličkou a při ukládání zavazadel a bundy bude kolem sebe šermovat bagetou. Stolek nesmí být při vzletu sklopený, takže tu bagetu nejspíš splácne do síťovky před sebou (pokud tam vůbec je) a v klidu si ji bude moct vybalit až když bude uleželá třeba půl hodiny od doby co ji před nástupem posádka vyndala z chladničky. Někomu se pak… Číst vice »